Varashälytin ei soi
Varashälytin ei soi
Autossani on varashälytinboksi nro 4710448. TECH2:n mukaan sireeni on aktiivinen, mutta se myös näytti vikakoodia, jotta sireenin ja boksin välillä olisi joku katkos. Kun kytken hälyn päälle ja annan varoajan kulua ja menen autoon avaimella sisään, vilkut alkavat naksuttaa kiivaasti, mutta sireenin ääntä ei kuulu.
Pystyykö sireenin toimintaa testaamaan jostain liittimestä? WIS:n sireenin testausohjeen mukaan boksilta lähtisi piuha sireenin kautta H33-3 nastaan viisi, mutta täydellisen sähkökaavion mukaan menisi piuha H33-1 nastaan 7. Molempiin tulee punainen piuha. Mittasin molemmista nastoista jännitteen siten, että ensin häly päälle ja sitten avaimella ovesta sisälle. Kummassakin nastassa pysyi jatkuvasti 12,5V päällä.
Onko sireeni, johtosarja vai boksi sökönä jotenkin? WIS:n mukaan sireenin pitäisi soida, jos tuo +12V katoaa. Testattiin sireeniä aiemmin niin, että sille syötettiin akusta +12V ja se piti mekkalaa.
Vinkkejä?
Pystyykö sireenin toimintaa testaamaan jostain liittimestä? WIS:n sireenin testausohjeen mukaan boksilta lähtisi piuha sireenin kautta H33-3 nastaan viisi, mutta täydellisen sähkökaavion mukaan menisi piuha H33-1 nastaan 7. Molempiin tulee punainen piuha. Mittasin molemmista nastoista jännitteen siten, että ensin häly päälle ja sitten avaimella ovesta sisälle. Kummassakin nastassa pysyi jatkuvasti 12,5V päällä.
Onko sireeni, johtosarja vai boksi sökönä jotenkin? WIS:n mukaan sireenin pitäisi soida, jos tuo +12V katoaa. Testattiin sireeniä aiemmin niin, että sille syötettiin akusta +12V ja se piti mekkalaa.
Vinkkejä?
Re: Varashälytin ei soi
Mittasin boksin liittimen nastasta 11 sireenin abiko-liittimeen, missä on 2 johdinta kiinni, 0.6 ohmia, joten se yhteys toimii. WIS:n mukaan sireenin saman piuhan pitäisi myös maadoittua. Maadoitusmittaus näytti katkosta. Koitin myös toista sireenille tulevaa piuhaa, niin sekään ei maadoittunut. WIS kehoitti myös koittamaan, että onko sen piuhan ja akun (+) -navan välillä jännite, mutta yllättäen ei näytä olevan. Ilmeisesti piuhat ovat poikki jostain kohtaa läpiviennin jälkeen.
Mitä kautta pääsisi tutkimaan sireeniltä lähteviä johtoja? Läpivienti menee siitä sireenin kohdalta pellistä läpi jonnekin. Näkyisikö johdot, kun ottaa ratin alta katteen pois, vai pitääkö irroittaa ulompi lokasuoja?
Mitä kautta pääsisi tutkimaan sireeniltä lähteviä johtoja? Läpivienti menee siitä sireenin kohdalta pellistä läpi jonnekin. Näkyisikö johdot, kun ottaa ratin alta katteen pois, vai pitääkö irroittaa ulompi lokasuoja?
Re: Varashälytin ei soi
Eli sulake 25 on kunnossa ?
Sieltä menee akkujännite sireenin nastalle 2 ja ohjain maadoittaa hälyttäessä sireenin nastaa 1 yksikön pinnin 11 kautta.
Tuo sulake 25 täytyy tarjota virtaa sireenille vähintään silloin kun häly on aktivoitu. Eli jos et löydä akkujännitettä kummastakaan sireenin nastasta tuolloin niin suöttöjännitteen kaapeli on poikki.
Jos tuo syöttöjänitteen johto on poikki niin ota testiä varten akkujännite jostain muualta (sulakkeen takaa) sireenin nastalle 2.
Tarvittaessa vedä vaan uusi johto sinne jos katkoskohtaa ei löydy.
Sieltä menee akkujännite sireenin nastalle 2 ja ohjain maadoittaa hälyttäessä sireenin nastaa 1 yksikön pinnin 11 kautta.
Tuo sulake 25 täytyy tarjota virtaa sireenille vähintään silloin kun häly on aktivoitu. Eli jos et löydä akkujännitettä kummastakaan sireenin nastasta tuolloin niin suöttöjännitteen kaapeli on poikki.
Jos tuo syöttöjänitteen johto on poikki niin ota testiä varten akkujännite jostain muualta (sulakkeen takaa) sireenin nastalle 2.
Tarvittaessa vedä vaan uusi johto sinne jos katkoskohtaa ei löydy.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Varashälytin ei soi
kuuluukos äänimerkki kun laitat ovet lukkoon ?
techillä päälle se piippaus jos ei ole käytössä...
techillä päälle se piippaus jos ei ole käytössä...
Re: Varashälytin ei soi
Juu sulake on kunnossa. Pitäneepä kaivaa taas lokarin takareuna auki ja mittailla jännitteet uusiksi.vesa67 kirjoitti:Eli sulake 25 on kunnossa ?
Sieltä menee akkujännite sireenin nastalle 2 ja ohjain maadoittaa hälyttäessä sireenin nastaa 1 yksikön pinnin 11 kautta.
Tuo sulake 25 täytyy tarjota virtaa sireenille vähintään silloin kun häly on aktivoitu. Eli jos et löydä akkujännitettä kummastakaan sireenin nastasta tuolloin niin suöttöjännitteen kaapeli on poikki.
Jos tuo syöttöjänitteen johto on poikki niin ota testiä varten akkujännite jostain muualta (sulakkeen takaa) sireenin nastalle 2.
Tarvittaessa vedä vaan uusi johto sinne jos katkoskohtaa ei löydy.
Re: Varashälytin ei soi
Jaahas.. piirilevyllä oli liittimen läheisyydessä runsaasti hapettumaa. Lisäksi pinniltä 11 piirilevylle oleva yhteys on ruostunut poikki, jotta eipä ole suurikaan ihme, ettei sireenin maadoitus tuon pinnin kautta toimi 

Re: Varashälytin ei soi
Mitähän sitten keksis.. pinni 11 on nyt taas yhteydessä piirilevyyn, mutta varmaan jotain muutakin hapettunu p***ks siitä piirilevyltä, kun ei sireeni laula vieläkään.
Re: Varashälytin ei soi
Voiskohan olla niin, että jos tuo hälyboksi on havainnut sireenin yhteydessä vikaa, sen ohjaus on tilapäisesti pois päältä? TECH2:lla boksilta sai ainakin taannoin esiin vikakoodin, jonka mukaan sireenin yhteydessä oli katkos.
Sitten vielä lisäkysymys, että voiko jenkkimalliseen Saabiin vaihtaa euromallisen hälyboksin? Niitä on EPC:n mukaan ainakin eri numeroilla eri markkina-alueille.
EDIT: Näyttää siltä, että autossa on nytkin väärän markkina-alueen boksi.. USA-markkinoille autoissa pitäisi olla boksi numeroltaan 4710455 ja nykyinen on siis 4710448.
Sitten vielä lisäkysymys, että voiko jenkkimalliseen Saabiin vaihtaa euromallisen hälyboksin? Niitä on EPC:n mukaan ainakin eri numeroilla eri markkina-alueille.
EDIT: Näyttää siltä, että autossa on nytkin väärän markkina-alueen boksi.. USA-markkinoille autoissa pitäisi olla boksi numeroltaan 4710455 ja nykyinen on siis 4710448.
Re: Varashälytin ei soi
Saapa nähdä lähteekö hälyäänet toimimaan tänään kun pistän "uuden" boksin paikalleen. Boksin numero on 4588208, mikä on EPC:n mukaan 1995-mallisiin ja NLS ja tilalle suositellaan 4710488. Noissa on ainaskin sama taajuus käytössä.
Re: Varashälytin ei soi
Toimii! 

Re: Varashälytin ei soi
Äänet alkoivat toimia "uudella" boksilla helposti. Keksin räplätä "vanhaa" boksia lisää sisältä kun tech oli kätevästi lähellä testausta helpottamassa eikä ollut välitöntä kiirettä pistää autoa nippuun. Kas, äänet lähtivät silläkin toimimaan. Pienestä on nämä sähköviat välillä kiinni.. "Uuden" boksin sisusta on kuitenkin hapettumaton, joten sillä mennään.
Re: Varashälytin ei soi
Prkl.. uuden boksin kanssa ovessa oleva takaluukun avausnappi ei toimi. Luukun lukko surahtaa, muttei avaudu. Lukko aukeaa kaukosäätimellä hienosti. Lisäksi keskuslukitus poltti kertaalleen sulakkeen. Ilman boksia ja vanhan boksin kiinni ollessa oven avausnappi toimii hienosti. Tarvinnee koittaa kiillotella kontaktipintoja ja kattoa auttaako.
Re: Varashälytin ei soi
Ei selvinny, että mikä mättää joten pistin vanhan boksin takaisin paikalleen. Onneks tuli ropattua siihen äänitorven maadoitus kohdilleen, niin pitää tarvittaessa meteliä sekin.