EGR venttiliin tarpeellisuus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

EGR venttiliin tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Hei!
Mitä mieltä olette EGR venttiilin tarpeellisuudesta. Jostain aiheesta muistan lukeneeni, että olette nykineet niitä helkkariin. Minulla otti eilen venttiili itseensä ja hajosi ( vedot hävisi autosta hetkeksi ja vikakoodi ruutuun ). Noh onneksi matka jatkui. Uusi maksaa Tidiin vaatimattomat 590.60€! Eli voiko venttiilin poistaa / tukkia venttiililtä lähtevän letkun? Nouseekohan päästöarvot / pitääköhän moottorinohjausjärjestelmää säätää? Ajossa huomaa, että isolla vaihteella vedätettäessa auto nykii...taas...PRKL!!!
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Nykydieselin ja vanhan bensakoneen EGR-venttiili on hieman eri asioita. Molemmissa tapauksissa toki sillä hoidetaan pakokaasujen takaisin kierrätystä ja pienennetään päästöjä, mutta siihen ne yhtäläisyydet jääkin. Vanhoista satkuistahan noita EGR-venttiilijä nypitään pois.

Hevosmiesten tietotoimiston huhut toki kertovat huikeista tehonlisäyksistä esim PSA:n dieseleissä kun EGR nypätään pois, uskokoon niihin ken haluaa. Usein helpoissa ja halvoissa virityksissä psykoliginen vaikutus on valtava ja mitattavissa oleva vaikutus yhdentekevä.

EGR:n merkitys dieselissä on muutakin kuin yksinomaan päästöjen pienentäminen. Sillä vaikutetaan myös osakuormien hyötysuhteeseen yms. Jos EGR:n haluaa poistaa niin yleensä pitää poistaa myös kaasuläppä (kyllä, useimmissa uusissa dieseleissä on kaasuläppä), ne toimivat yhdessä. Kun EGR päästää pakokaasuja imukanavaan niin kaasuläppä rajoittaa ilman pääsyä sinne. Elikkäs ei ole ihme jos CE-valo palaa ja auto nykii kun kaasuläppä kuristaa virtausta, mutta EGR ei anna omaa osuuttaan palotilan kaasutäytöksestä.

Niin ja jos kaasuläpän ja EGR:n poistaa niin pitää kirjoittaa softakin uusiksi, jotta ei mentäisi paljon huonompaan päin.

Vanhoista dieseleistä, joissa ei ollut elektronista ohjausta tai korkeinta pumpulla sähköinen kuvernööri EGR:n sai nappastua pois ilman että muu kuin päästöt muuttuivat

-Jussi-
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Kiitos hienosta vastauksesta. Olenko aivan sorateillä, kun luulin että EGR toimii vain alakierroksilla...ilmeisesti se toimii läpi kierrosrekisterin jollakin tavalla? Softan päivitys pitäisi sitten tehdä merkkihuollossa, kun ohjelma on syöttöpumppussa ( voikohan niiden ohjelmia edes muokata ). Mikään vaihtoehto ei tunnu nyt hyvältä, on kyllä kallis nippeli. Pitänee tutkia asiaa vielä.
Eli mikäli ymmärsin niin jos jätän vanhan vioittuneen venttiilin paikalleen niin tulppaan sen ja säädän kaasu(ilma)läpän auki asentoon tahi pois kokonaan + mahdollinen ohjelman päivitys. Pitänee ihan mielenkiinnosta kokeilla vaikutusta kaverin kanssa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mitä EGR:stä sanoin on ihan yleisluontoista, en tunne 2.2Tid sen paremmin. Oikeasti touhuan koneiden kanssa joissa männän halkaisija on noin viisin kertainen näihin autodieseleihin nähden ja pyörimisnopeus viidesosa :D

Kannattaa etsiä käsiinsä Boschin julkaisema Electronic Diesel Control kirja, jos nämä asiat kiinnostaa. Siinä on aika selkokielisesti selostettuna Boschin näkemys elektronisesti ohjattuihin dieseleihin. Kirjan saanee ainakin Boschilta suoraan (jos ovat halukkaita yksityisille myymään), hinta ei varmaan päätä huimaa.

Itselläni olisi siitä helposti prujattava kopio, mutta ei kait tässä nyt voi tekijänoikeusrikkomukseen yllyttää julkisella keskustelupalstalla :D

-Jussi-
Vastaa Viestiin