Mitä ottaa huomioon...hinta-arvio??

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Cassu
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Heinä 14, 2004 07:40
Paikkakunta: Mikkeli

Mitä ottaa huomioon...hinta-arvio??

Viesti Kirjoittaja Cassu »

Kun ostin tuossa kuukausi sitten 9-3 2.0t vakiona, joten nyt nuori mies haluaisi parannella ajo-ominaisuuksia ja kaippa lisää tehojakin :twisted:

Eli....aluksia tietysti alusta kuntoon....Bilsteinin Sprintit ja H&R tai Eibachin madallus jouset....paljon niistä täytyy kustantaa....joku 650€ tai enemmän...

Sitten kattelin maptunin sivuilta Stage 3....se maksaisi 1740€ about....mutta mita mun täytyisi vielä ottaa huomioon....käykö mun oman matalapaineturboni siihen vai pitääkö se ostaa uus....miten mankkuvena...
En haluais kuullostaa tyhmältä, mutta kun olen lukenut noita forumin asioita niin mulla ei ole varmaankaan vaparia....niin miten ton turbon jäähdytyksen kanssa....tarviiko mitään.....ajattelin sitä minne se hinta pomppii....pitää opiskelijan sekin ottaa huomioon....
Näitä asioita on varmasti käyty läpi mutta en löydä sellaista selkeää vastausta, mitä kaikkee voi laitella vakioautoon....mun eka tuunaus muutenkin....ettei kamalasti ymmärrä käytäntöä, vain suunnilleen sen mitä on lukenut....

Sit ajattelin varmaan vaihtaa viggenin kytkimen....sen hinta pyörii todd.näk. jossaa 350€ tietämillä....kannattaako vaihtestoa säätää....että tulis lyhyitä ja pitkiä vaihteita...vai antaako olla vain tuollaisena miten ne on...

Mites tulppien kanssa....täytyyko DI-kasettiin koskea, vai liittyykö se koko asiaan :oops:

Korisarjaa sekä tummennuksia ja muita katson myöhemmin...mutta nämä tärkeimpien hintaa kyselen....jos joku kiltti kertoisi sellasen alustavan hinnan, monta tonttua tässä rempassa menee ja kannattaako missä ja miten asennuttaa kaikki paikoilleen....
Kiitos jo etukäteen vaivan näöstä....
"Itsensä täydellinen tunteminen on kuolemista"
Saab 9-3 2.0 SE matalapaineturbo -99
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Alustan hinnoissa oot oikeilla jäljillä. Sen asennuksessa menee useampi tunti, joten...ehkä 300e-400e lisää. Itekin voi ne vaihtaa alle kun hankkii ohjeet (WIS sähköinen korjauskirja). Vaatii pari kunnollista jousenpuristinta (20e), kunnon tunkin ja työkalusarjan. Hommassa menee varmaan ainakin ilta per auton pää jos on reipas kaveri mukana ja hyvät vehkeet.

Tuo stage 3 on jo kunnon tunaus. Magneettiventtiili kuuluu yleensä hintaan mukaan. Jos ei kuulu niin se maksaa 190e PCS:llä. Senkin saa "kuka tahansa" itse laitettua. Putkihan siinä eniten teettää työtä. Tunti varmaan pajalla. Pari-kolme itse äheltäessä.

Uusi intercooleri ei ole pakollinen varuste, mutta silloin kun pito on parasta on kelit lämpöset. Vaikutat semmoselta sälliltä, mille mikään ei riitä :) Kuulerille tulee hintaa jotain 500e (Täysalumiini). Aluksi varmaan myös uudempien Trionic7-mallien crossflowkuuleri parantaa menohaluja n.100-200e käytettynä + jotain letkuja modifikaatioita varten koska ilman ulostulopää on eripäässä kuuleria kun nykyisessä kuulerissasi?

Tulpat pidä samat kuin ennen, vaatii korkeintaan tiheämpää vaihtoa, samoin kun öljytkin, poljennan mukaan. DI-kasetti sama vakio kaikissa.

Korisarjoista: Helmojen jatkopalat saa tilattua PCS:stä, hintaa jotain reilu 500e+ maalaus? Noita varsinkin sivuhelmapaloja saa tilattua ruottista. Etu- ja takapaloje ei yleensä nää käytettynä myynnissä kun niiden asennus raiskaa vakiopuskurin, joten niitä ei paljon irrotella sen jälkeen. Myös supertuninkikorisarjojalöytyy http://www.realcar.se 1500e + maalaus. Ruotsista löytyy myös käytettyjä aeron/viggenin puskureita ja helmoja.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Cassu
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Heinä 14, 2004 07:40
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Cassu »

Kiitoksia peinu tämä valaisi jo paljon asioita....mulla on pari kaveria jotka on madaltaneet omat autonsa joten heiltä saa varmasti apua ja firmalta hyvän autotallin asennusten ajaksi ja kyllä työkaluja löytyy siitä en ole huolissani....ja sen verran uusi auto ettei korroosio ole ihan joka kierteeseen ehtinyt niin saa ne pultitkon auki.....

Juu varmistin maptunin sivuilta että pakettiin kuuluu tuo mankkuvena ihan siihe itseensä....mihin asti se putkisto riittää....eli saan katalusaattorin ja 3" putket turbolta katalysaattorille....höpinäpöntön ostan siis itse ja tosi hianon putken pään....ymmärsinkös oikein....

Mites....mulla taitaa olla tronic 5 tässä omassani....voinko sen vaihtaa noin vain vai pysyykö se tälläisenään ja vaihdan siihen T7:n crossflowkuulerin siihen rinnalle....vai miten asia hoituu...

Ajattelin sitten kun taas olisi rahaa niin viggenin korisarjaa....tai vastaavaa....takaspoikka tottakai yms....

No sen verran myönnän :D että kyl sitä pitää ostaa kerralla kunnolliset....ettei tarvii sit katua jälkeen päin....

mutta näillä eväillä eteenpäin....tack så mycket -> *kiitos ja kumarrus*
"Itsensä täydellinen tunteminen on kuolemista"
Saab 9-3 2.0 SE matalapaineturbo -99
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Cassu kirjoitti:Mites....mulla taitaa olla tronic 5 tässä omassani....voinko sen vaihtaa noin vain vai pysyykö se tälläisenään ja vaihdan siihen T7:n crossflowkuulerin siihen rinnalle....vai miten asia hoituu...
Trionic5:n "päivittäminen" Trionic 7:ään lienee mahdotonta...ainakin turhaa. Coolerin voit laittaa millaisen vain haluat ja saat sopimaan Saabin keulalle.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Cassu kirjoitti:Juu varmistin maptunin sivuilta että pakettiin kuuluu tuo mankkuvena ihan siihe itseensä....mihin asti se putkisto riittää....eli saan katalusaattorin ja 3" putket turbolta katalysaattorille....höpinäpöntön ostan siis itse ja tosi hianon putken pään....ymmärsinkös oikein....

Mites....mulla taitaa olla tronic 5 tässä omassani....voinko sen vaihtaa noin vain vai pysyykö se tälläisenään ja vaihdan siihen T7:n crossflowkuulerin siihen rinnalle....vai miten asia hoituu...

No sen verran myönnän :D että kyl sitä pitää ostaa kerralla kunnolliset....ettei tarvii sit katua jälkeen päin....
Joo ei trionic 5 kannata 7:aan päivittää. Trionic 7:ssa on ilmamassamittari jota ei 5:sessa vielä onneksi ole ja tämä tekee trionic 7 virityksen hieman hankalammaksi tai oikeastaan saadaan vähemmän tehoja irti.

Osta myös kerralla kunnon metallinen Race-katti. Maksaa 100e enemmän kuin keraaminen sport-kissa eikä ole niin herkkä hajoamaan ja sietää enemmän jatko virittelyä.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

MapTun steg 3:n kuuluu softa, mankkuvena , sport ilmansuodin ja kokonainen 3" putkisto sport-katilla aina turbolta peräpönttöön.

Kyselin Fredrikiltä samaisesta viriasteesta niin suositteli hankkimaan "actuator"in (miten lie kirjoitetaan). Tavoitteena lie ahtojen nostaminen? Valaiskoon joku ken tietää.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

NEO9-3 kirjoitti:MapTun steg 3:n kuuluu softa, mankkuvena , sport ilmansuodin ja kokonainen 3" putkisto sport-katilla aina turbolta peräpönttöön.

Kyselin Fredrikiltä samaisesta viriasteesta niin suositteli hankkimaan "actuator"in (miten lie kirjoitetaan). Tavoitteena lie ahtojen nostaminen? Valaiskoon joku ken tietää.
Mulla ainakin on vakio actuaattori ja ahdot eivät juurikaan heilu. Taitaa olla tapauskohtaista tarvitseeko vaihtaa.

Stage 3 kannattaa ostaa suoraan jos on valmis kuuntelemaan putken pörinöitä. Kiihdytellessä se on ihan hauskaa mutta joskus kun on enemmän lastia kyydissä niin ylämäessä mörinä hieman haittaa, ainakin takamatkustajia. Jos ei ole pakoääniä valmis kuuntelemaan niin Stage 1 antaa 150hp/240Nm matalapaineturboon ihan mukavasti lisäpotkua.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Cassu
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Heinä 14, 2004 07:40
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Cassu »

Mulle on uusi sana tuo actuaattori...mitä sillä on virkaa tässä systeemissä....sitten tuli mieleen vielä tämä jarruasia....pitäisikö ne vaihtaa kun tehoa tulee lisää....
Olihan varmaan kielenpäällä joku toinenkin asia mutta nyt juuri pääsi unohtumaan....
"Itsensä täydellinen tunteminen on kuolemista"
Saab 9-3 2.0 SE matalapaineturbo -99
Cassu
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Heinä 14, 2004 07:40
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Cassu »

onkos se se mittari vai mikäs...mie tuossa hetken lukasin noita juttuja....
"Itsensä täydellinen tunteminen on kuolemista"
Saab 9-3 2.0 SE matalapaineturbo -99
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Vigge:n sanoja lainatakseni
Tarkka suomennos taitaa olla toimilaite, tässä tapauksessa jousipalautteinen. Eli se värkki, joka avaa hukkaporttia. Autojen yhteydessä puhutaan myös kalvorasioista.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=30

ja näyttää tältä:
Kuva
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Vastaa Viestiin