Raidetankojen sisäpäiden pultit, kierre oikea/vasen?
Raidetankojen sisäpäiden pultit, kierre oikea/vasen?
Elikäs pitäisi tässä vaihtaa etutolppiin yläpäiden kääntölaakerit, kohteena NG900 -98, mutta hommahan vastustaa perinteisesti, raidetankojen pallonivelten kartiotapit eivät irtoa tolpan olkavarsista edes kaasulla lämmittäen ja ulosvetäjäkin jo murtui.
Seuraava vaihtoehto on irrottaa tolpat raidetankoineen mutta sisäpäiden pultitkin ovat niin juntturassa etteivät inahdakaan, josta tuli mieleen ennen järeämpiä vääntimiä ja isompia vahinkoja varmistaa että onhan niissä raidetangot ohjausvaihteeseen kiinnittävissä pulteissa normaali oikeankätinen kierre?
Seuraava vaihtoehto on irrottaa tolpat raidetankoineen mutta sisäpäiden pultitkin ovat niin juntturassa etteivät inahdakaan, josta tuli mieleen ennen järeämpiä vääntimiä ja isompia vahinkoja varmistaa että onhan niissä raidetangot ohjausvaihteeseen kiinnittävissä pulteissa normaali oikeankätinen kierre?
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Re: Raidetankojen sisäpäiden pultit, kierre oikea/vasen?
Jos oikein muistan niin toinen kierteistä oli vasenkätinen.
Re: Raidetankojen sisäpäiden pultit, kierre oikea/vasen?
Kokeile, aukeaako herkemmin toiseen suuntaan.Minuteman kirjoitti:Elikäs pitäisi tässä vaihtaa etutolppiin yläpäiden kääntölaakerit, kohteena NG900 -98, mutta hommahan vastustaa perinteisesti, raidetankojen pallonivelten kartiotapit eivät irtoa tolpan olkavarsista edes kaasulla lämmittäen ja ulosvetäjäkin jo murtui.
Seuraava vaihtoehto on irrottaa tolpat raidetankoineen mutta sisäpäiden pultitkin ovat niin juntturassa etteivät inahdakaan, josta tuli mieleen ennen järeämpiä vääntimiä ja isompia vahinkoja varmistaa että onhan niissä raidetangot ohjausvaihteeseen kiinnittävissä pulteissa normaali oikeankätinen kierre?

Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Raidetankojen sisäpäiden pultit, kierre oikea/vasen?
Se tässä juuri on että itsekin varsin hämärästi muistelen jotta joku erikoisuus tuossakohtaa oli, eli juuri jotkut erikätiset pultit tai muuta hyvin fiksua.. Haulla en kuitenkaan löytänyt varmistusta.
Voimaa en ole uskaltanut oikein ilman varmaa tietoa antaa enempää kuin että piippuavaimella väännettyäni käteen sattuu jo, koska jos napsahtaa niin tuo on tekemätön paikka, ja pihalla on nyt älykkäästi kaksi Saabia telakalla enkä pääse hakemaan apua tai osia.
Hivenen vastustaa taas, pelkän repsikanpuoleisen napamutterin aukaisu vaati lopulta 3/4" vermeitä ja liki kolmen metrin liikennemerkkiputkea jatkoksi, ensiksi yritin 1/2" kikkareilla eli puolen metrin räikällä, 100mm konehylsyjatkolla ja hylsyllä jolloin tämä voimajatko paukahti iloisesti ja varsin siististi poikki hypättyäni vääntimen päälle..
Voimaa en ole uskaltanut oikein ilman varmaa tietoa antaa enempää kuin että piippuavaimella väännettyäni käteen sattuu jo, koska jos napsahtaa niin tuo on tekemätön paikka, ja pihalla on nyt älykkäästi kaksi Saabia telakalla enkä pääse hakemaan apua tai osia.
Hivenen vastustaa taas, pelkän repsikanpuoleisen napamutterin aukaisu vaati lopulta 3/4" vermeitä ja liki kolmen metrin liikennemerkkiputkea jatkoksi, ensiksi yritin 1/2" kikkareilla eli puolen metrin räikällä, 100mm konehylsyjatkolla ja hylsyllä jolloin tämä voimajatko paukahti iloisesti ja varsin siististi poikki hypättyäni vääntimen päälle..
Re: Raidetankojen sisäpäiden pultit, kierre oikea/vasen?
No perskeles, väänsin sitten lopulta armotta puolimetrisellä nivelvarrella ja ihan oikeakätinen kierrehän niissä näköjään on molemmissa. Tosin piukassa olivat kun pamahduksen kera aukesivat..
Kiitos kuitenkin vastanneille mielenkiinnosta ja pohdinnoista.

Kiitos kuitenkin vastanneille mielenkiinnosta ja pohdinnoista.
Re: Raidetankojen sisäpäiden pultit, kierre oikea/vasen?
Se vääränkätinen kierre on toisen raidetangon ulkopäässä. Hetki meni, ennen kun tajusin mikä meni vikaan ratin asentoa korjatessa. Säädin molempia ruuveja saman verran vastakkaisiin suuntiin jolloin aurauksen piti pysyä muuttumattomana --> pieleen meni 

Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Raidetankojen sisäpäiden pultit, kierre oikea/vasen?
Juu niinhän se olikin niissä säätöpätkissä kierteet vastakkain.
Ja näköjään etutolpat saa tiukan paikan tullen taiteiltua/huudettua kyllä raidetankoineenkin pois.
Ja näköjään etutolpat saa tiukan paikan tullen taiteiltua/huudettua kyllä raidetankoineenkin pois.

Re: Raidetankojen sisäpäiden pultit, kierre oikea/vasen?
Oliko kyseessä tumman harmaa ulosvetäjä, joka hajosi?Minuteman kirjoitti:raidetankojen pallonivelten kartiotapit eivät irtoa tolpan olkavarsista edes kaasulla lämmittäen ja ulosvetäjäkin jo murtui.
Kuva:
http://www.vannetukku.fi/images/50944062.jpg
Itsellä noita meni pari kappaletta, joten tuollaisella ei ng900/9-3 raidetankojen kanssa tee useimmiten mitään...
Olen havainnut hyväksi tämän mallin:
http://212.50.144.81/tyokalu/ekauppa/im ... .16B32.jpg
Tuon kitapään kun kääntää toistepäin, niin mahtuu hienosti pallonivelen ja ohjausvarren väliin ja ei vielä toistaiseksi ole hajonnut, vaikka on pari vuotta väännelty surutta.. - ja aina on irronnut.

ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Raidetankojen sisäpäiden pultit, kierre oikea/vasen?
Suosittelen CRC-Penetrationin ruiskutusta muutamaan otteeseen , odotusta ja johan irtoaaMinuteman kirjoitti:Juu niinhän se olikin niissä säätöpätkissä kierteet vastakkain.
Ja näköjään etutolpat saa tiukan paikan tullen taiteiltua/huudettua kyllä raidetankoineenkin pois.

En edes yritä minkään pultin/mutterin irroittamista ilman ko. käsittelyä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Raidetankojen sisäpäiden pultit, kierre oikea/vasen?
Ja muistakaahan että pallonivelen ulosvetäjän kanssa käytetään vasaraa. Ruuvi niin kireälle kuin tohtii ja vasaralla koputtelua sopivaan paikkaan. Sen jälkeen taas kiristää ja paukuttaa kunnes irtoaa.
Jos normaali halpis-ulosvetäjä ei kestä, niin työkaluliikkeestä Kukko-merkkinen tilalle
Jos normaali halpis-ulosvetäjä ei kestä, niin työkaluliikkeestä Kukko-merkkinen tilalle

Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Raidetankojen sisäpäiden pultit, kierre oikea/vasen?
Se hajonnut oli tuo Hookin ensimmäisen linkin yleinen malli, ja on käytetty oikein eli kiristetty-koputettu-kiristetty jne. Irroituscarambaa lykkäsin paikkoihin jo muutamaa päivää etukäteen kuten on ollut tapana silloin jos on mahdollista.
Pirullisia nuo kartiotapit.
Nyt on pakko hankkia kyllä järeämmät ulosvetimet nimenomaan raidetangonpäille, NG:ssähän kun tuohon alapalloniveleen ei vetarin läheisyyden vuoksi oikein millään vetäjällä pääse käsiksi.
Tietääkös kukaan onko tai mistä saisi hydraulikäyttöisiä pallonivelen ulosvetimiä, alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään tämä paikat kipeänä jupiminen..
Pirullisia nuo kartiotapit.

Nyt on pakko hankkia kyllä järeämmät ulosvetimet nimenomaan raidetangonpäille, NG:ssähän kun tuohon alapalloniveleen ei vetarin läheisyyden vuoksi oikein millään vetäjällä pääse käsiksi.
Tietääkös kukaan onko tai mistä saisi hydraulikäyttöisiä pallonivelen ulosvetimiä, alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään tämä paikat kipeänä jupiminen..