Alatukivarsi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Nyt kävi niin että ei mennyt katsastuksesta läpi kun ulompi alatukivarren pallonivel oli liian väljä. Nyt sitten selvisi ettei sitä palloniveltä pelkästään voi vaihtaa vaan täytyy vaihtaa koko tukivarsi.

Kävin paikallisessa varaosakaupassa kysymässä niin paras tarjous oli noin 120€ piiskalta. Eikä nyt mitään järkeä ole vaihtaa pelkästään toista (vasen oli liian väljä) ja ensi vuonna taas uudestaan toiselle puolelle.

Saisiko tuota nyt mistään vaikka ulkomailta halvempaan hintaan, kun tuo hinta tuntuu niin korkealta? Korjausaikaahan on se kuukausi niin ei ole ihan hirveä kiire vaikka osa ei olisikaan kädessä heti huomenna.

Sitten voiko powerflexin puslat siirtää siihen uuteen tukivarteen vanhasta? Kun ne nyt on muutama tonnia sitten vaihdettu niin menis ihan hukkaan koko sekin paska jos ei voi. :|
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
tonee
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja tonee »

Muistaakseni motonetissä 99egee per puoli?
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Joo, motonetistä katsoin nyt niin 99,90€ oli per puoli.

Mutta uskaltaako noita ostaa? En ole kovin luottavainen motonettiä kohtaan... jos joku on ostanut ja todennut käypäsiksi niin kertokaa.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Taitaa olla just samaa tavaraa kaikki tarviketukivarret. Motonetistä kävin hakemassa ja Sidem:n paketissa tuli. Ihan OK:lta tuo vaikutti, keskipusla oli orkkista jämerämpi vähäisemmällä määrällä kumia. Uretaanisen siihen itse vaihdoin heti kättelyssä joten ainoa epämääräisyys mikä siinä voisi olla on se sisempi pikkupusla, joka toisaalta vaikuttaa olevan aika lailla ikuinen. Olisin vaihtanut uudenveroisen orkkispuslan alkuperäisestä tukivarresta siihenkin mutta ei sitä oikein ehjänä meinannut pois saada niin jäi laittamatta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Okei, mutta ei siis haittaa jos otan noista vanhoista tukivarsista ne pari tonnia ajetut uretaanipuslat irti ja laitan sitten näihin uusiin? Että ne ei ole mitenkään muotoutuneet vanhaan tukivarteen tms. Nuo powerflexin puslat pitäisi lähtä ihan hyvin irti verrattuna kumisiin ja ehjänä.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja SS »

Noissa on niin paljon laatuheittoja, ettei välttämättä kannata molempia vaihtaa. Vaihdoin vain toisen kun oli selvästi väljä, toisessa ei ole lainkaan välystä. Alle 90tkm kesti :(

Motonetin 99e tukivarsi oli Scantechin pussissa ja päällisin puolin ihan asiallisen näköinen. Miinusta tulee pallonivelen suojakumista, joka ottaa kiinni olkakappaleeseen, ilmeisesti liian väljä. Tuo varmasti heikentää kumin kestoa, täytyy seurata tilannetta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Itellä ois sama rojekti tässä suoritettava, tosin kummallekin puolelle. Onkohan kuinka haastavaa vaihtaa itse?
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jos auton saa kunnolla ylös, ei ole vaikea toimenpide. Aikaa siihen sen sijaan saa kyllä kulumaan. Jos autoa taas ei saa esim. nosturille vaan pelkästään pukeille, niin aikaa menee takuuvarmasti enemmän. Muutaman tunnin saa varata.

Omaan ng-satkuun tuli vaihdettua viime kevättalvena tuo vasemmanpuoleinen alatukivarsi. Edellisenä syksynä vaihtui oikealle, kun jäi leima siitä kiinni. Samassa hötäkässä vaihtui sitten myös iskarit, raidetangon päät sekä puslat 1, 2, 3 ja 5 (powerflex).
Alatukivarsi taattua scantech-laatua. Siitä tosiaan otettiin alkuperäiset puslat irti, lähtivät melko kivuttomasti. Aiemmin vaihdetun kanssa sitten pelattiin reilu tunti, kun ei lähtenyt prässillä. Sahan, lekan ja meisselin kanssa irtosi sitten pidemmän kaavan kautta.
Edelleen samaan projektiin kuului myös takaiskareiden vaihto sekä niiden isojen 8-puslien vaihto. Samalla putsailtiin ja paikkailtiin ruosteen tekemiä vaurioita. Yhteensä tähän saatiin kulumaan aikaa n. 16 tuntia. Plussaa nosturista ja kohtalaisen lämpimistä tiloista. Pihalla tunkin varassa olisi voinut jossain vaiheessa ruveta ns. harmittamaan vietävästi. :D

Mutta siis scantech on nyt ehkä kymppitonnin ollut alla powerflexeilla eikä mitään valittamista ole. Hintaa oli tosiaan sen satasen luokkaa.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja SS »

Jos auton saa kunnolla ylös, ei ole vaikea toimenpide. Aikaa siihen sen sijaan saa kyllä kulumaan. Jos autoa taas ei saa esim. nosturille vaan pelkästään pukeille, niin aikaa menee takuuvarmasti enemmän. Muutaman tunnin saa varata.
Hallitunkki riittää, keula vaan kokonaan ylös keskeltä.

1) Rengas irti
2) Pallonivelen mutteri auki
3) Murtohaarukalla pallonivel irti olkakappaleesta, useimmille ulosvetäjille on liian ahdasta.
4) T55 torxilla (ainakin uudemmissa) vinottaistuki irti tukivarresta.
5) Kallistuksenvaimennin irti tukivarresta
6) Tukivarren sisäpään pultti räikällä auki, kanta tukivarren etupuolella palkin sisässä. Palkissa on tuossa kohtaa räikän mentävä reikä.
7) Tukivarsi irti ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Aikaa menee ihmettelyineen noin 1h jos vastaan ei tule odottamattomia yllätyksiä. Loisteputkiroikka tai vastaava valonlähde on ehdoton apu, samoin oikeat työkalut (esim. tuo torx jos pultti ko. kannalla).
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

SS kirjoitti:
Jos auton saa kunnolla ylös, ei ole vaikea toimenpide. Aikaa siihen sen sijaan saa kyllä kulumaan. Jos autoa taas ei saa esim. nosturille vaan pelkästään pukeille, niin aikaa menee takuuvarmasti enemmän. Muutaman tunnin saa varata.
Hallitunkki riittää, keula vaan kokonaan ylös keskeltä.

1) Rengas irti
2) Pallonivelen mutteri auki
3) Murtohaarukalla pallonivel irti olkakappaleesta, useimmille ulosvetäjille on liian ahdasta.
4) T55 torxilla (ainakin uudemmissa) vinottaistuki irti tukivarresta.
5) Kallistuksenvaimennin irti tukivarresta
6) Tukivarren sisäpään pultti räikällä auki, kanta tukivarren etupuolella palkin sisässä. Palkissa on tuossa kohtaa räikän mentävä reikä.
7) Tukivarsi irti ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Aikaa menee ihmettelyineen noin 1h jos vastaan ei tule odottamattomia yllätyksiä. Loisteputkiroikka tai vastaava valonlähde on ehdoton apu, samoin oikeat työkalut (esim. tuo torx jos pultti ko. kannalla).
Itse siis puhuin molemmista puolista...
Mutta niin, kuten sanottu, onnistuu varmasti myös tunkilla. Oman mukavuuden nimissä auto vain on hienoa saada nosturille, niin ei tarvitse ryömiä auton alla ja varoa äkkinäisiä heilahduksia; tunkki kun ei ole mitenkään hurjan tukeva auton alla.
Pukit ovat kivat, mutta häiritsevät mukavasti työskentelyä.
Jokainen kuitenkin tyylillään. Ja jos ei nosturia ole saatavilla, niin sitten mennään ilman.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja mursu »

No kyllä tuo nosturi aikamoista kermaperseilyä jo on :)

Pukeilla tekeminen on yhtä helppoa kuin lasten lyöminen.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

mursu kirjoitti:No kyllä tuo nosturi aikamoista kermaperseilyä jo on :)

Pukeilla tekeminen on yhtä helppoa kuin lasten lyöminen.
Jokainen tyylillään. Toiset ottavat päänsärkyyn buranaa, toiset potkivat varpaitaan seiniin. Kumpikin toimii, jos on toimiakseen. :wink:
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2150
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Azanovix kirjoitti:
Mutta niin, kuten sanottu, onnistuu varmasti myös tunkilla. Oman mukavuuden nimissä auto vain on hienoa saada nosturille, niin ei tarvitse ryömiä auton alla ja varoa äkkinäisiä heilahduksia; tunkki kun ei ole mitenkään hurjan tukeva auton alla.
Ohjesääntö: Älä koskaan työskentele varmistamattoman auton alla! Siis ilman pukkeja, pelkän tunkin varassa!
Auto nosturilla -> Turvallisin, mukavin. Mutta kuten tiedetään, ei se ole aina mahdollista.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja SS »

tunkki kun ei ole mitenkään hurjan tukeva auton alla.
Pukit ovat kivat, mutta häiritsevät mukavasti työskentelyä.
Laitoin hallitunkin nostovarren alle sopivan pölkyn pystyyn ja laskin tunkin sen varaan, on aika tukeva. Ei petä eikä ole pukkeja tiellä. Eikä ne pukit muutenkaan tiellä olisi ainakaan tukivarsijumpassa.

Tokihan se nosturi paras vaihtoehto olisi, mutta harvallapa on moista luksusta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Aikaa tohon rojektiin saa menemään, jos
-ei ole oikeenlaisia työkaluja
-pukkien varassa autotallin lattialla
-pultit "kiinni" oikeasti!
-osa ei irtoa, vaikka ei ole enää millään kiinni.

Molemmat puolet vaihtanut itse ja aikaa meni riittävästi
edellämainituista syistä. (ja amatööri asentaja) =D

Motonettilaiset on alla, mutta kestävyydestä ei ole tietoa.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Vastaa Viestiin