Alatukivarsi
Alatukivarsi
Nyt kävi niin että ei mennyt katsastuksesta läpi kun ulompi alatukivarren pallonivel oli liian väljä. Nyt sitten selvisi ettei sitä palloniveltä pelkästään voi vaihtaa vaan täytyy vaihtaa koko tukivarsi.
Kävin paikallisessa varaosakaupassa kysymässä niin paras tarjous oli noin 120€ piiskalta. Eikä nyt mitään järkeä ole vaihtaa pelkästään toista (vasen oli liian väljä) ja ensi vuonna taas uudestaan toiselle puolelle.
Saisiko tuota nyt mistään vaikka ulkomailta halvempaan hintaan, kun tuo hinta tuntuu niin korkealta? Korjausaikaahan on se kuukausi niin ei ole ihan hirveä kiire vaikka osa ei olisikaan kädessä heti huomenna.
Sitten voiko powerflexin puslat siirtää siihen uuteen tukivarteen vanhasta? Kun ne nyt on muutama tonnia sitten vaihdettu niin menis ihan hukkaan koko sekin paska jos ei voi.
Kävin paikallisessa varaosakaupassa kysymässä niin paras tarjous oli noin 120€ piiskalta. Eikä nyt mitään järkeä ole vaihtaa pelkästään toista (vasen oli liian väljä) ja ensi vuonna taas uudestaan toiselle puolelle.
Saisiko tuota nyt mistään vaikka ulkomailta halvempaan hintaan, kun tuo hinta tuntuu niin korkealta? Korjausaikaahan on se kuukausi niin ei ole ihan hirveä kiire vaikka osa ei olisikaan kädessä heti huomenna.
Sitten voiko powerflexin puslat siirtää siihen uuteen tukivarteen vanhasta? Kun ne nyt on muutama tonnia sitten vaihdettu niin menis ihan hukkaan koko sekin paska jos ei voi.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Re: Alatukivarsi
Muistaakseni motonetissä 99egee per puoli?
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
Re: Alatukivarsi
Joo, motonetistä katsoin nyt niin 99,90€ oli per puoli.
Mutta uskaltaako noita ostaa? En ole kovin luottavainen motonettiä kohtaan... jos joku on ostanut ja todennut käypäsiksi niin kertokaa.
Mutta uskaltaako noita ostaa? En ole kovin luottavainen motonettiä kohtaan... jos joku on ostanut ja todennut käypäsiksi niin kertokaa.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Re: Alatukivarsi
Taitaa olla just samaa tavaraa kaikki tarviketukivarret. Motonetistä kävin hakemassa ja Sidem:n paketissa tuli. Ihan OK:lta tuo vaikutti, keskipusla oli orkkista jämerämpi vähäisemmällä määrällä kumia. Uretaanisen siihen itse vaihdoin heti kättelyssä joten ainoa epämääräisyys mikä siinä voisi olla on se sisempi pikkupusla, joka toisaalta vaikuttaa olevan aika lailla ikuinen. Olisin vaihtanut uudenveroisen orkkispuslan alkuperäisestä tukivarresta siihenkin mutta ei sitä oikein ehjänä meinannut pois saada niin jäi laittamatta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Alatukivarsi
Okei, mutta ei siis haittaa jos otan noista vanhoista tukivarsista ne pari tonnia ajetut uretaanipuslat irti ja laitan sitten näihin uusiin? Että ne ei ole mitenkään muotoutuneet vanhaan tukivarteen tms. Nuo powerflexin puslat pitäisi lähtä ihan hyvin irti verrattuna kumisiin ja ehjänä.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Re: Alatukivarsi
Noissa on niin paljon laatuheittoja, ettei välttämättä kannata molempia vaihtaa. Vaihdoin vain toisen kun oli selvästi väljä, toisessa ei ole lainkaan välystä. Alle 90tkm kesti
Motonetin 99e tukivarsi oli Scantechin pussissa ja päällisin puolin ihan asiallisen näköinen. Miinusta tulee pallonivelen suojakumista, joka ottaa kiinni olkakappaleeseen, ilmeisesti liian väljä. Tuo varmasti heikentää kumin kestoa, täytyy seurata tilannetta.
Motonetin 99e tukivarsi oli Scantechin pussissa ja päällisin puolin ihan asiallisen näköinen. Miinusta tulee pallonivelen suojakumista, joka ottaa kiinni olkakappaleeseen, ilmeisesti liian väljä. Tuo varmasti heikentää kumin kestoa, täytyy seurata tilannetta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Alatukivarsi
Itellä ois sama rojekti tässä suoritettava, tosin kummallekin puolelle. Onkohan kuinka haastavaa vaihtaa itse?
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Re: Alatukivarsi
Jos auton saa kunnolla ylös, ei ole vaikea toimenpide. Aikaa siihen sen sijaan saa kyllä kulumaan. Jos autoa taas ei saa esim. nosturille vaan pelkästään pukeille, niin aikaa menee takuuvarmasti enemmän. Muutaman tunnin saa varata.
Omaan ng-satkuun tuli vaihdettua viime kevättalvena tuo vasemmanpuoleinen alatukivarsi. Edellisenä syksynä vaihtui oikealle, kun jäi leima siitä kiinni. Samassa hötäkässä vaihtui sitten myös iskarit, raidetangon päät sekä puslat 1, 2, 3 ja 5 (powerflex).
Alatukivarsi taattua scantech-laatua. Siitä tosiaan otettiin alkuperäiset puslat irti, lähtivät melko kivuttomasti. Aiemmin vaihdetun kanssa sitten pelattiin reilu tunti, kun ei lähtenyt prässillä. Sahan, lekan ja meisselin kanssa irtosi sitten pidemmän kaavan kautta.
Edelleen samaan projektiin kuului myös takaiskareiden vaihto sekä niiden isojen 8-puslien vaihto. Samalla putsailtiin ja paikkailtiin ruosteen tekemiä vaurioita. Yhteensä tähän saatiin kulumaan aikaa n. 16 tuntia. Plussaa nosturista ja kohtalaisen lämpimistä tiloista. Pihalla tunkin varassa olisi voinut jossain vaiheessa ruveta ns. harmittamaan vietävästi.
Mutta siis scantech on nyt ehkä kymppitonnin ollut alla powerflexeilla eikä mitään valittamista ole. Hintaa oli tosiaan sen satasen luokkaa.
Omaan ng-satkuun tuli vaihdettua viime kevättalvena tuo vasemmanpuoleinen alatukivarsi. Edellisenä syksynä vaihtui oikealle, kun jäi leima siitä kiinni. Samassa hötäkässä vaihtui sitten myös iskarit, raidetangon päät sekä puslat 1, 2, 3 ja 5 (powerflex).
Alatukivarsi taattua scantech-laatua. Siitä tosiaan otettiin alkuperäiset puslat irti, lähtivät melko kivuttomasti. Aiemmin vaihdetun kanssa sitten pelattiin reilu tunti, kun ei lähtenyt prässillä. Sahan, lekan ja meisselin kanssa irtosi sitten pidemmän kaavan kautta.
Edelleen samaan projektiin kuului myös takaiskareiden vaihto sekä niiden isojen 8-puslien vaihto. Samalla putsailtiin ja paikkailtiin ruosteen tekemiä vaurioita. Yhteensä tähän saatiin kulumaan aikaa n. 16 tuntia. Plussaa nosturista ja kohtalaisen lämpimistä tiloista. Pihalla tunkin varassa olisi voinut jossain vaiheessa ruveta ns. harmittamaan vietävästi.
Mutta siis scantech on nyt ehkä kymppitonnin ollut alla powerflexeilla eikä mitään valittamista ole. Hintaa oli tosiaan sen satasen luokkaa.
Re: Alatukivarsi
Hallitunkki riittää, keula vaan kokonaan ylös keskeltä.Jos auton saa kunnolla ylös, ei ole vaikea toimenpide. Aikaa siihen sen sijaan saa kyllä kulumaan. Jos autoa taas ei saa esim. nosturille vaan pelkästään pukeille, niin aikaa menee takuuvarmasti enemmän. Muutaman tunnin saa varata.
1) Rengas irti
2) Pallonivelen mutteri auki
3) Murtohaarukalla pallonivel irti olkakappaleesta, useimmille ulosvetäjille on liian ahdasta.
4) T55 torxilla (ainakin uudemmissa) vinottaistuki irti tukivarresta.
5) Kallistuksenvaimennin irti tukivarresta
6) Tukivarren sisäpään pultti räikällä auki, kanta tukivarren etupuolella palkin sisässä. Palkissa on tuossa kohtaa räikän mentävä reikä.
7) Tukivarsi irti ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Aikaa menee ihmettelyineen noin 1h jos vastaan ei tule odottamattomia yllätyksiä. Loisteputkiroikka tai vastaava valonlähde on ehdoton apu, samoin oikeat työkalut (esim. tuo torx jos pultti ko. kannalla).
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Alatukivarsi
Itse siis puhuin molemmista puolista...SS kirjoitti:Hallitunkki riittää, keula vaan kokonaan ylös keskeltä.Jos auton saa kunnolla ylös, ei ole vaikea toimenpide. Aikaa siihen sen sijaan saa kyllä kulumaan. Jos autoa taas ei saa esim. nosturille vaan pelkästään pukeille, niin aikaa menee takuuvarmasti enemmän. Muutaman tunnin saa varata.
1) Rengas irti
2) Pallonivelen mutteri auki
3) Murtohaarukalla pallonivel irti olkakappaleesta, useimmille ulosvetäjille on liian ahdasta.
4) T55 torxilla (ainakin uudemmissa) vinottaistuki irti tukivarresta.
5) Kallistuksenvaimennin irti tukivarresta
6) Tukivarren sisäpään pultti räikällä auki, kanta tukivarren etupuolella palkin sisässä. Palkissa on tuossa kohtaa räikän mentävä reikä.
7) Tukivarsi irti ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Aikaa menee ihmettelyineen noin 1h jos vastaan ei tule odottamattomia yllätyksiä. Loisteputkiroikka tai vastaava valonlähde on ehdoton apu, samoin oikeat työkalut (esim. tuo torx jos pultti ko. kannalla).
Mutta niin, kuten sanottu, onnistuu varmasti myös tunkilla. Oman mukavuuden nimissä auto vain on hienoa saada nosturille, niin ei tarvitse ryömiä auton alla ja varoa äkkinäisiä heilahduksia; tunkki kun ei ole mitenkään hurjan tukeva auton alla.
Pukit ovat kivat, mutta häiritsevät mukavasti työskentelyä.
Jokainen kuitenkin tyylillään. Ja jos ei nosturia ole saatavilla, niin sitten mennään ilman.
Re: Alatukivarsi
No kyllä tuo nosturi aikamoista kermaperseilyä jo on
Pukeilla tekeminen on yhtä helppoa kuin lasten lyöminen.
Pukeilla tekeminen on yhtä helppoa kuin lasten lyöminen.
Re: Alatukivarsi
Jokainen tyylillään. Toiset ottavat päänsärkyyn buranaa, toiset potkivat varpaitaan seiniin. Kumpikin toimii, jos on toimiakseen.mursu kirjoitti:No kyllä tuo nosturi aikamoista kermaperseilyä jo on
Pukeilla tekeminen on yhtä helppoa kuin lasten lyöminen.
Re: Alatukivarsi
Ohjesääntö: Älä koskaan työskentele varmistamattoman auton alla! Siis ilman pukkeja, pelkän tunkin varassa!Azanovix kirjoitti:
Mutta niin, kuten sanottu, onnistuu varmasti myös tunkilla. Oman mukavuuden nimissä auto vain on hienoa saada nosturille, niin ei tarvitse ryömiä auton alla ja varoa äkkinäisiä heilahduksia; tunkki kun ei ole mitenkään hurjan tukeva auton alla.
Auto nosturilla -> Turvallisin, mukavin. Mutta kuten tiedetään, ei se ole aina mahdollista.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Alatukivarsi
Laitoin hallitunkin nostovarren alle sopivan pölkyn pystyyn ja laskin tunkin sen varaan, on aika tukeva. Ei petä eikä ole pukkeja tiellä. Eikä ne pukit muutenkaan tiellä olisi ainakaan tukivarsijumpassa.tunkki kun ei ole mitenkään hurjan tukeva auton alla.
Pukit ovat kivat, mutta häiritsevät mukavasti työskentelyä.
Tokihan se nosturi paras vaihtoehto olisi, mutta harvallapa on moista luksusta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Re: Alatukivarsi
Aikaa tohon rojektiin saa menemään, jos
-ei ole oikeenlaisia työkaluja
-pukkien varassa autotallin lattialla
-pultit "kiinni" oikeasti!
-osa ei irtoa, vaikka ei ole enää millään kiinni.
Molemmat puolet vaihtanut itse ja aikaa meni riittävästi
edellämainituista syistä. (ja amatööri asentaja) =D
Motonettilaiset on alla, mutta kestävyydestä ei ole tietoa.
-ei ole oikeenlaisia työkaluja
-pukkien varassa autotallin lattialla
-pultit "kiinni" oikeasti!
-osa ei irtoa, vaikka ei ole enää millään kiinni.
Molemmat puolet vaihtanut itse ja aikaa meni riittävästi
edellämainituista syistä. (ja amatööri asentaja) =D
Motonettilaiset on alla, mutta kestävyydestä ei ole tietoa.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377