saab 9-3 tid: kertokaapa mielipiteenne
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 70
- Liittynyt: To Heinä 10, 2003 20:14
saab 9-3 tid: kertokaapa mielipiteenne
moicca
olen ostattelemassa yllämainittu kulkupeliä. auto vuosimallia -96 ja ajettu noin 237000 km ja hintaa 13700e. autossa ajotietokone, sähköpeilit, sähköikkunat ym. vain ilmastointi puuttuu. korissa en vikaa havainnut. kertokaa onko hinta kohdallaan ja onko noilla kilometreillä mitään ongelmia ollut kyseisessä autossa tai muita lastenvikoja.ja entä GM dieselin luotettavuus vanhempana, enempi ajettuna. ja mihin kannattaa tulevaisuudessa varautua tekniikan suhteen vai ei mihinkään.
kiitokset etukäteen.
olen ostattelemassa yllämainittu kulkupeliä. auto vuosimallia -96 ja ajettu noin 237000 km ja hintaa 13700e. autossa ajotietokone, sähköpeilit, sähköikkunat ym. vain ilmastointi puuttuu. korissa en vikaa havainnut. kertokaa onko hinta kohdallaan ja onko noilla kilometreillä mitään ongelmia ollut kyseisessä autossa tai muita lastenvikoja.ja entä GM dieselin luotettavuus vanhempana, enempi ajettuna. ja mihin kannattaa tulevaisuudessa varautua tekniikan suhteen vai ei mihinkään.
kiitokset etukäteen.
Muusta en tiedä mutta auto ei voi olla 9-3 koska se tuli vasta 98vm
Dieseliä ei ollut ng 900 aikana siis vuosina 94-98 .Auton on siis oltava 98 tai uudempi jos se diesel on?
Dieseliä ei ollut ng 900 aikana siis vuosina 94-98 .Auton on siis oltava 98 tai uudempi jos se diesel on?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 70
- Liittynyt: To Heinä 10, 2003 20:14
Re: saab 9-3 tid: kertokaapa mielipiteenne
Tuntuu, että bensavehkeiden koneissa on enemmän murheita, kuin näissä dieseleissämarko.hirvonen kirjoitti:moicca
olen ostattelemassa yllämainittu kulkupeliä. auto vuosimallia -96 ja ajettu noin 237000 km ja hintaa 13700e. autossa ajotietokone, sähköpeilit, sähköikkunat ym. vain ilmastointi puuttuu. korissa en vikaa havainnut. kertokaa onko hinta kohdallaan ja onko noilla kilometreillä mitään ongelmia ollut kyseisessä autossa tai muita lastenvikoja.ja entä GM dieselin luotettavuus vanhempana, enempi ajettuna. ja mihin kannattaa tulevaisuudessa varautua tekniikan suhteen vai ei mihinkään.
kiitokset etukäteen.
ks: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6&start=15
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Olisi tietenkin mielenkiintoista kuulla muiltakin jotain todellisia faktoja minkätakia tuo dieseli olisi huonompi verrattuna muihin dieseleihin.
Opelin dieseleissä ainut kritisoinnin kohta oli lienee heidän käyttämänsä 16-venttiilitekniikka ja öljynkulutus. Ainakin tuohon jälkimmäiseen Saab teki kuulopuheiden perusteella parannuksia, joten ihan samasta koneesta ei kai ole kyse.
Oulussa päin taisi joku myydä uudempaa ja vähemmän ajettua samaan hintaan kts. nettiauto.
Opelin dieseleissä ainut kritisoinnin kohta oli lienee heidän käyttämänsä 16-venttiilitekniikka ja öljynkulutus. Ainakin tuohon jälkimmäiseen Saab teki kuulopuheiden perusteella parannuksia, joten ihan samasta koneesta ei kai ole kyse.
Oulussa päin taisi joku myydä uudempaa ja vähemmän ajettua samaan hintaan kts. nettiauto.
No itseasiassa opelin diiseleitä ei ole myyty hirveästi niin ihmettelen tätä tietäjien määrää...OPEL = Paska mentaliteetti jyrää!!saab9-3 kirjoitti:Olisi tietenkin mielenkiintoista kuulla muiltakin jotain todellisia faktoja minkätakia tuo dieseli olisi huonompi verrattuna muihin dieseleihin.
Opelin dieseleissä ainut kritisoinnin kohta oli lienee heidän käyttämänsä 16-venttiilitekniikka ja öljynkulutus. Ainakin tuohon jälkimmäiseen Saab teki kuulopuheiden perusteella parannuksia, joten ihan samasta koneesta ei kai ole kyse.
No jos vertaa VAG PD130 versioon niin ei mitään eroa. Opelin kone hieman äänekkäämpi ja täristää tietyillä kierrosalueilla. Uudessa SS:ssä tämäkin "ominaisuus" on poistunut ( 2.2Tid ). Öljynsyönti ei ongelma. Ehkä 0.5 - 1l / 5000km menee mulla kovassa ajossa. Monet VAG vehkeet syövät paljon enemmän. Lisäksi Tid vääntää alakierroksilla paljon paremmin aik. PD:n verrattuna. Tosin uusi muuttuvilla turbon johdesiivillä varustettu PD130 ( ajamani golf ) vääntää samalla tavalla. Tosin siinä vetoalue on mielestäni hieman kapeampi mitä Tidissä. Suorityskyky PD130 sama kuin 125hp Tidissä. Sitten, jos haluat sivistyneempää diiseliä niin käänny suoraan Baijerintuotteen perään...hakkaa ominaisuuksissa ja äänessä kaikki nelipyttyset!
Tuo Opeliin liittyvä diesel karsastus johtunee ekoissa diesel vectroissa käytetetystä isutzun TD koneesta joka oli "aika" floppi koneena.
Sorry hieman OT mutta liippaa hieman keskustelua...
V-M
Sorry hieman OT mutta liippaa hieman keskustelua...
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Ei ole kyllä öljyä juuri tarvinnut lisäillä 15 tkm vaihtoväleillä. Muutenkin ollut hiton hyvä ja edullinen hankinta.9-3Tid kirjoitti:No itseasiassa opelin diiseleitä ei ole myyty hirveästi niin ihmettelen tätä tietäjien määrää...OPEL = Paska mentaliteetti jyrää!!
Vähän joskus tympii jäätyvä kässäri, kitisevät etupään puslat ja vetelyt urissa ja nehän eivät ole moottorista johtuvia
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Itse myös erittäin tyytyväinen omaani, eikä noilla varusteilla montaa anniversary tidiä ole. Ainut asia mikä korpeaa on kova rengasmelu ja suhinat kovissa nopeuksissa niin ja kässäri todellakin jumittanut muutaman kerran niin ja tuo madallettu alusta on kyllä hiekkateillä ja talvella aivan suolesta.rr kirjoitti: Muutenkin ollut hiton hyvä ja edullinen hankinta.
Vähän joskus tympii jäätyvä kässäri, kitisevät etupään puslat ja vetelyt urissa ja nehän eivät ole moottorista johtuvia
Uusilla raidetangonpäillä ja kulmien säädön jälkeen ei vetele nimeksikään ja menee kuin juna SUORAAN tien kallistuksista piittaamatta! Pikkasen yhdellä sormenpäällä ohjailee ja toisella voikin keskittyä kaivelemaan nenää!
Oman -00 mallin TiD:n hankin 132tkm ajettuna nelisen vuotta sitten. Nyt kilsoja on kertynyt 270tkm seuraavasti:
Vesipumppu vaihdettu, starttimoottori vaihdettu, eberin kiertopumppu vaihdettu 2 kertaa, turbon magneettiventtiili vaihdettu.
Asensin vuosi sitten PSI tehoboksin ja kulutus tippui 6,6 litrasta 5,6 litraan. Väntöä tuli lisää tuntuvasti. PSI on vielä tehtaan jäljiltä asennossa 1 ja ilmaputsari vakio.
Onko kellään ideoita lisävirityksille autooni?
Vesipumppu vaihdettu, starttimoottori vaihdettu, eberin kiertopumppu vaihdettu 2 kertaa, turbon magneettiventtiili vaihdettu.
Asensin vuosi sitten PSI tehoboksin ja kulutus tippui 6,6 litrasta 5,6 litraan. Väntöä tuli lisää tuntuvasti. PSI on vielä tehtaan jäljiltä asennossa 1 ja ilmaputsari vakio.
Onko kellään ideoita lisävirityksille autooni?
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
vm. -99 ajettu 218 tkm ja ei voi olla kuin tyytyväinen. Mitään isompaa vikaa ei ole ollut. Iskarit vaihdoin 150 tkm kohdalla. Vasemman vetoakselin stefa vaihdettu, kun tiputteli öljyä laatikosta. Eberi on nyt työn alla kun liekki ei syty.
Ei syö öljyä ja kaikkien tankkausten ka. on 6.24 l/100km.
Ajettavuudeltaan parempia autoja on olemassa, mutta mulla kun on pääasiassa suoran tien ajoa, niin eipä noita mutkaominaisuuksia ole niin kaivannutkaan.
Ei syö öljyä ja kaikkien tankkausten ka. on 6.24 l/100km.
Ajettavuudeltaan parempia autoja on olemassa, mutta mulla kun on pääasiassa suoran tien ajoa, niin eipä noita mutkaominaisuuksia ole niin kaivannutkaan.
Kerro tarkemmin tuosta virisatsista Palstalla on ollut aika vähän nimenomaan Tid:n virityksestä mitään ja itseäni kiinnostaisi kovasti saada muutama polle lisää.Asensin vuosi sitten PSI tehoboksin ja kulutus tippui 6,6 litrasta 5,6 litraan. Väntöä tuli lisää tuntuvasti. PSI on vielä tehtaan jäljiltä asennossa 1 ja ilmaputsari vakio.
- tidi -
Re: Moottoreista
MY 99 ja 00 ( 116hp ) Tideissä on irrallinen ecu hanskalokeron takana, jonka pystyy helposti lastuttamaan esim. Karala. Väljemmällä putkistolla ja lastulla saa todistettavasti yli 160hp ja +400Nm vääntöä. Jos laittaa vielä turbon ja suuttimet vaihtoon niin vääntöä saa varmasti ulos rajattomasti kun ohjelmaa pystyy muokkaamaan!ng900aero kirjoitti:Koskas tuo 2.2Tid muuttui 116->125hv? Onko itse koneissa jotain eroa, vai onko ahdin vaihtunut muuttuvageometriseksi, ruiskutuspaine noussut, tms?
.
Uudemmassa ( 125hp ) on muuttuvageometrinen turbo...jota ohjataan alipaineella. Turbon kyljessä oleva mötikkä vaikuttaa erehdyttävästi hukkaportilta vaikkei sitä ole. Uudemmassa mallissa ohjelma on modattu syöttöpumppuun eikä sitä voi olemassa olevilla vehkeillä "lastuttaa". Joten ilmeisesti myös pumppu on erilainen kuin 116hp versiossa? Unichipin saattaa sitävastoin saada uudessa toimimaan, mutta tästä itsellä ei ole kokemusta. Yhden uuden 2.2TiD SS:n tiedän missä ei toiminut Unichip eikä ODB ohjelmointi.
Edit: Ääni ja tärinä häiritsee vain tyhjäkäynnillä jos vertaa bensamalliin. Tienpäällä asiaa ei huomaa. Äänestä vielä, että 9-3 SS on paljon äänettömämpi eikä siinä esiinny mitään tärinöitä 2.2 TiD koneessa, jos vertaa tähän omaan.
Tästä uudemman hybridi ecun / pumpun ohjelmoinnista.
Itsehän kävin puolitoista vuotta sitten Karalalla näyttämässä omaani, mutta lastutus ei onnistunut edem. syystä. Tuli kuitenkin penkitettyä oma kottero useaan kertaan, joka puhkui vakiona ( mersun MAF:lla ) n. 136hp / 300Nm. Toistan vielä, että vanhemman version Karala pystyy lastuttamaan ( on tehnyt muutamia Saabeja ja Omegoja ). Näistä on tullut tehoa 150-155hp ja vääntöä n. 320-340Nm välille pelkällä softamuutoksella.
Soittelin tuossa muutama viikko sitten eikä edelleenkään hänen tiedossa ole järkevää ohjelmanmuutostapaa eikä suositellut unochippejä tähän uudempaan. Kuitenkin tässä on ruvennut kiinnostamaan tehonlisäys ja ajattelin kokeilla jompaa kumpaa PBoxia tai KCR:ää ( Pääsispähän Stegmiesten joukkoon ). http://www.kcr.se/ tai http://www.pbox.co.uk/. Pboxia markkinoi täällä esim. ProStreet.
Ko. boksissa on vielä joku lisäsäätökin millä ei mene enää TUV:stä läpi...laitoin niille kyselyä paljonko se antaa, jos vääntää potikat pohjaan. Lisäksi Nordic näyttää tehneen yhden 9-5 2.2 tidin, en tiedä ovatko onnistuneet ajamaan uuden softan sisään vai onko viritystoteutettu unichipillä? Maptunilta kyselin aikoinaan tidien viritystä ja ne ilmoittivat, että kysyntää on ollut mutta suunnitelmissa viritystä ei ole.
Itsehän kävin puolitoista vuotta sitten Karalalla näyttämässä omaani, mutta lastutus ei onnistunut edem. syystä. Tuli kuitenkin penkitettyä oma kottero useaan kertaan, joka puhkui vakiona ( mersun MAF:lla ) n. 136hp / 300Nm. Toistan vielä, että vanhemman version Karala pystyy lastuttamaan ( on tehnyt muutamia Saabeja ja Omegoja ). Näistä on tullut tehoa 150-155hp ja vääntöä n. 320-340Nm välille pelkällä softamuutoksella.
Soittelin tuossa muutama viikko sitten eikä edelleenkään hänen tiedossa ole järkevää ohjelmanmuutostapaa eikä suositellut unochippejä tähän uudempaan. Kuitenkin tässä on ruvennut kiinnostamaan tehonlisäys ja ajattelin kokeilla jompaa kumpaa PBoxia tai KCR:ää ( Pääsispähän Stegmiesten joukkoon ). http://www.kcr.se/ tai http://www.pbox.co.uk/. Pboxia markkinoi täällä esim. ProStreet.
Ko. boksissa on vielä joku lisäsäätökin millä ei mene enää TUV:stä läpi...laitoin niille kyselyä paljonko se antaa, jos vääntää potikat pohjaan. Lisäksi Nordic näyttää tehneen yhden 9-5 2.2 tidin, en tiedä ovatko onnistuneet ajamaan uuden softan sisään vai onko viritystoteutettu unichipillä? Maptunilta kyselin aikoinaan tidien viritystä ja ne ilmoittivat, että kysyntää on ollut mutta suunnitelmissa viritystä ei ole.
Muistaakseni firma oli HM Osatuonti josta tilasin boksin. Se on suurinpiirtein silmälasikotelonkokoinen ja siinä on 6 eriväristä piuhaa jaosta 2 akkuun ja muut kaasupolkimen tunnistimeen, turbon painetunnistimeen ja toiseen naftapumpun johdoista. Kuudes on maa, ja sen kun kytkee boksi kytkeytyy pois.Kerro tarkemmin tuosta virisatsista Palstalla on ollut aika vähän nimenomaan Tid:n virityksestä mitään ja itseäni kiinnostaisi kovasti saada muutama polle lisää.
Laite ei korota ahtopainetta.
Asennuksen jälkeen huomaa kierrosten ylittäessä 2000rpm turbon mukaantulon. Ohitushiihtyvyys kasvoi. PSI mainistaa tehon nousevan 115hv koneesse 140hv.
Kun poksin avaa siinä on "piikkejä" joissa on pari "pinniä". Kun piinnejä siirtää tietyn kaavan mukaan kohtiin 0,1,2 tai 3 saadaan eri sortin tehoja.
Boksi on asennossa 1 tehtaalta.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00