Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

SS kirjoitti:
On, mutta eri pohjalevy.
Onko autowikissä väärää tietoa?
http://www.autowiki.fi/index.php/GM2900-pohjalevy
Niin pohjimmiltaan tosiaan platform on sama mutta suurta vaikutusta ajo-ominaisuuksiin tai edes tiloihin tällä ei käytännössä ole. Pohjalevy-termiä kai tuosta suomeksi käytetään, itse ajattelin lähinnä alustaa tarkemmin ottaen.
9-5 on sekä leveämpi raideväliltään että pidempi akseliväliltään ja pyöräntuentaratkaisut on myös aivan erilaiset (paremmat) kuin NG900/9-3:ssa.

Noin iän ja koon puolesta sukulaissuhteet taitaa mennä enemmän niin että NG900 (9-3) on sukua Vectra A:lle ja 9-5 puolestaan Vectra B:lle.

Vaikea sanoa mitä pienemmässä Saabissa on mennyt tarkalleen pieleen mutta kiikkerä tai epämukava tuntuu olevan vaihtoehdot vaikka mitä alustalle tekisi. 9-5:n (tai tonnarinkin) rattiin hypättyä kahden kolkin jälkeen päällimmäisenä erona tuntuu heti ajon vakaus. Kenties menee osittain isomman leveyden ansioksi, 9-3 jotenkin näyttää silmäänkin kapealta ja korkealta takaa katsottuna.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

jcarlson kirjoitti:
SS kirjoitti:
On, mutta eri pohjalevy.
Onko autowikissä väärää tietoa?
http://www.autowiki.fi/index.php/GM2900-pohjalevy
Niin pohjimmiltaan tosiaan platform on sama mutta suurta vaikutusta ajo-ominaisuuksiin tai edes tiloihin tällä ei käytännössä ole. Pohjalevy-termiä kai tuosta suomeksi käytetään, itse ajattelin lähinnä alustaa tarkemmin ottaen.
9-5 on sekä leveämpi raideväliltään että pidempi akseliväliltään ja pyöräntuentaratkaisut on myös aivan erilaiset (paremmat) kuin NG900/9-3:ssa.

Noin iän ja koon puolesta sukulaissuhteet taitaa mennä enemmän niin että NG900 (9-3) on sukua Vectra A:lle ja 9-5 puolestaan Vectra B:lle.

Vaikea sanoa mitä pienemmässä Saabissa on mennyt tarkalleen pieleen mutta kiikkerä tai epämukava tuntuu olevan vaihtoehdot vaikka mitä alustalle tekisi. 9-5:n (tai tonnarinkin) rattiin hypättyä kahden kolkin jälkeen päällimmäisenä erona tuntuu heti ajon vakaus. Kenties menee osittain isomman leveyden ansioksi, 9-3 jotenkin näyttää silmäänkin kapealta ja korkealta takaa katsottuna.
Mitä itse olen huomannut, juurikaan vertailematta muihin merkkeihin tai malleihin, niin vaikka iskarit, jouset ja puslatkin suurimmaksi osaksi on vaihdettu jämäkämpiin ja kovempiin, niin varsinkin kaarreajossa on lievää huojuntaa havaittavissa. Lähinnä tuntuu siltä kuin perä olisi irti, vaikka se ei sitä juuri koskaan olekaan. En sitten tiedä, kallistuuko auto juuri perästä, vai mistä tämä ilmiö johtuu, mutta niin kuitenkin käy. Eli kaikki pyörät ovat kiinni tiessä ja auto ei juurikaan kallistu, mutta perä tuntuisi elävän.
Tätä tapahtuu yllättäen silloin, kun kaarteissa (yleisimmin rampeissa) ajaa vähän kovempaa. Useimmiten nopeus on luokkaa 80km/h ja kaarteen jyrkkyys on luokkaa Kehä I:n tai III:n rampit.
Ensimmäisiä kertoja tuon huomatessani pelästyin ihan oikeasti, kun hetken jo luulin perän olevan irti, vaikka nopeasti sen huomaakin olevan vain harha-aistimus.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mulla kyllä 9-3 oli hyvin herkästi perä irti, itseasiassa talvella useimmiten lähti perä heittämään puskemisen sijasta. Pienissä vauhdeissa ihan ok ja hauskempaa kuin pusku, mutta isommissa aika epämiellyttävän oloista varsinkin kun käytös äkkinäistä verrattuna esim. tonnarin peräluisuun jonka korjaamista ennen ehtii vaikka nauttia kupin teetä. Taka-akselissa kai on yritetty jotain vähän mukavampaa kuin jäykkä akseli mutta tuloksena on ollut vain epäonnistuminen. Eikä sitä etupäätäkään vetelyineen ja narisevine koiranluineen voi kovin hääviksi kutsua. :D Parhainta kolkissa kyllä oli ehdottomasti ulkonäkö, sport-helmoilla tai viggen-satsilla on kyllä tyylikäs ja sporttisen näköinen varsinkin sivusta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.

Viesti Kirjoittaja mursu »

1. Alkuperäinen rengaskoko.

2. Uretaanipuslat

3. Enemmän vaimentavat iskarit, mutta kuten todettua, makuasia.

4. Lisävalot

5. Uusi tuulilasi

6. Stage 1

7. Toimiva ACC ja Cruise

8. Peltorit, AS3 tai vastaava
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

mursu kirjoitti:1. Alkuperäinen rengaskoko.

2. Uretaanipuslat

3. Enemmän vaimentavat iskarit, mutta kuten todettua, makuasia.

4. Lisävalot

5. Uusi tuulilasi

6. Stage 1

7. Toimiva ACC ja Cruise

8. Peltorit, AS3 tai vastaava
Kohdat 1-5 pitää paikkansa. Teho on makuasia, vaparillakin ehtii mutta stage3 ei toisaalta riitä.
Acc ja cruise on meidän henkilöautoissa pakolliset, jossain vanhassa harraste vehkeessä riittää manuaalinen, jos ei ole acc ollut mahdollinen. Ei paljon muissa autoissa kuin tonnareissa ja 760 volvoissa ollut vielä 80-luvulla.

Mutta tosta 8:sta, ei 9-3 mikään äänekäs auto ole. Ei sitä tietenkään uusiin voi verrata. Vai olenko tottunut liian huonoihin? Ja 3" putki poistaa osaltaan rammarin tarpeen.

Mutta seuraava saab olkoon isompi ja samalla parempi ajaa, 9-5 jos 9-3ss menee yli budjetin.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.

Viesti Kirjoittaja mursu »

Georges27 kirjoitti:
mursu kirjoitti: 8. Peltorit, AS3 tai vastaava
Mutta tosta 8:sta, ei 9-3 mikään äänekäs auto ole. Ei sitä tietenkään uusiin voi verrata. Vai olenko tottunut liian huonoihin? Ja 3" putki poistaa osaltaan rammarin tarpeen.
Mun mielestä verrattuna esim. tonnariin tai 500-sarjan penariin (80-90-luvun taite) 9-3 on hyvinkin meluisa auto... lähinnä rengasmelu, joka riippuu kyllä aika paljon rengastuksesta.

Toki vertailukohdat on astetta isomman luokan autoja, mutta kyllä nuo ovat 10 vuotta vanhempia autojakin.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.

Viesti Kirjoittaja TommyW »

mursu kirjoitti:1. Alkuperäinen rengaskoko.

2. Uretaanipuslat

3. Enemmän vaimentavat iskarit, mutta kuten todettua, makuasia.

4. Lisävalot

5. Uusi tuulilasi

6. Stage 1

7. Toimiva ACC ja Cruise

8. Peltorit, AS3 tai vastaava
Onko omassa reseptissäsi:

1. 195/60 15" ?

2. uretaanipuslat = joka paikassa?

3. mitkä iskarit (ja vakiojouset)?

Oma harras toiveeni olisi niin ikään hienosäätää alusta vastaamaan paremmin mieltymyksiäni, eli vähemmän kallistelua/muljumista, lisää ohjaustarkkuutta, etc. - mutta "vanhana karhuna" hieman vierastan esim. madallussarjoja tai "30-sarjalaisia"...
Saabiton Saabisti
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.

Viesti Kirjoittaja mursu »

TommyW kirjoitti: Onko omassa reseptissäsi:

1. 195/60 15" ?

2. uretaanipuslat = joka paikassa?

3. mitkä iskarit (ja vakiojouset)?

Oma harras toiveeni olisi niin ikään hienosäätää alusta vastaamaan paremmin mieltymyksiäni, eli vähemmän kallistelua/muljumista, lisää ohjaustarkkuutta, etc. - mutta "vanhana karhuna" hieman vierastan esim. madallussarjoja tai "30-sarjalaisia"...
1. Kyllä

2. Jokapaikassa. Pelkästään nämä laittamalla auto muuttuu jo huomattavasti. Vetely väheni ja auto kulkee suoraan.

3. Koni Sport Kit, eli iskarit ja jouset. Säädettävä vaimennus ja muutaman sentin tuo tipahtaa. Tämän myötä sivutuulessa ajaminen helpottui ja puolelta toiselle heiluminen loppui. Myös renkaat alkoivat pysyä tiessä... toki vertailukohtana oli 250tkm ajetut orkkis iskarit/jouset.

Mutta uskoisin että pelkät uretaanipuslat ja uudet iskarit laittamalla autosta muuttuu jo ihan toisenlainen peli. Puslien laittamisen jälkeen mietin itsekin jo että tarvitseeko auto enää lisäinvestointeja, niin hyvä siitä mielestäni tuli pelkästään jäykemmillä puslilla.

Ja täytyy tietysti muistaa että tuo alustan päivittäminen kokonaisuudessaan taitaa maksaa ilman töitä jo yli 1000€. Toki en kadu päivääkään, paitsi jos auto pitää myydä. Omiaan siitä ei enää saa ikinä pois :)
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.

Viesti Kirjoittaja TommyW »

mursu kirjoitti: 1. Kyllä

2. Jokapaikassa. Pelkästään nämä laittamalla auto muuttuu jo huomattavasti. Vetely väheni ja auto kulkee suoraan.

3. Koni Sport Kit, eli iskarit ja jouset. Säädettävä vaimennus ja muutaman sentin tuo tipahtaa. Tämän myötä sivutuulessa ajaminen helpottui ja puolelta toiselle heiluminen loppui. Myös renkaat alkoivat pysyä tiessä... toki vertailukohtana oli 250tkm ajetut orkkis iskarit/jouset.

Mutta uskoisin että pelkät uretaanipuslat ja uudet iskarit laittamalla autosta muuttuu jo ihan toisenlainen peli. Puslien laittamisen jälkeen mietin itsekin jo että tarvitseeko auto enää lisäinvestointeja, niin hyvä siitä mielestäni tuli pelkästään jäykemmillä puslilla.

Ja täytyy tietysti muistaa että tuo alustan päivittäminen kokonaisuudessaan taitaa maksaa ilman töitä jo yli 1000€. Toki en kadu päivääkään, paitsi jos auto pitää myydä. Omiaan siitä ei enää saa ikinä pois :)
Kiitos kommenteista.

Joo, kyllähän 1000€ tuntuu isolta rahalta, kun ei tuossa autossa tuoreena Ruotsin tuliaisena ihan hirveästi ole fyrkkaa kiinni - mutta toisaalta kun

a) autossa on "vasta" n. 150tkm mittarissa

b) eikä sitä ole tarkoitus ihan heti vaihtaa

c) ajettavuus todellakin "häiritsee" (ostan sitten ihan oikean Chevy Capricen, kun haluan keinua :wink: )

- joten tämän summaamalla, en näe kyllä esteitä sille, miksen haluaisi investoida käyttöautooni, johon muuten olen enemmän kuin tyytyväinen.

Työt teen joka tapauksessa itse, joten maksua tulee vain osista.
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Kun vielä summaan kirjoittajien kokemuksia täältä ja ulkomaisilta foorumeilta, nousee esille myös 22mm takavakaaja - pelkän luetun perusteella saan sen kuvan, että paksumpi vakaajatanko on osa, jota myös "tarvitsen"?
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaikea uskoa että sillä paksummalla takavakaajalla autosta tulee oikeasti parempi ajaa. Metsän puolelle pääse varmaan vielä helpommin kun se on jo vakiona jonkinverran peräherkkä ja varsin äkkinäinen liikkeissään jos se perä pääsee irti.

Voi olla että tuntuu paremmin kääntyvältä (oli mulla og:ssakin pelkkä takavakaaja joskus), mutta en uskaltaisi antaa ainakaan talvella kokemattoman käsiin sen jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.

Viesti Kirjoittaja mursu »

Ei tuo omasta mielestäni ainakaan häiritsevästi kallistele tuon pienen madaltamisen jälkeen.

Vakaajat kyllä on aika onnettoman näköiset, mutta jos jos vaihtaisin niin pistäisin molempiin päihin samaa kaliberia.
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.

Viesti Kirjoittaja BaConi »

mursu kirjoitti:1. Alkuperäinen rengaskoko.

2. Uretaanipuslat

3. Enemmän vaimentavat iskarit, mutta kuten todettua, makuasia.

4. Lisävalot

5. Uusi tuulilasi

6. Stage 1

7. Toimiva ACC ja Cruise

8. Peltorit, AS3 tai vastaava
4. Lisävalot ?.. et koskaa oo kuullu kunnon polttimoista, valoteho on kyllä huippuluokkaa kun hommaa asialliset polttimot, väki vilkuttelee joskus jopa vastaantullessa.
7. Cruise o laiskoille... (t. cruisesta haaveileva)
#4113
Ng900 -94
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5359
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.

Viesti Kirjoittaja VKe »

BaConi kirjoitti:4. Lisävalot ?.. et koskaa oo kuullu kunnon polttimoista, valoteho on kyllä huippuluokkaa kun hommaa asialliset polttimot, väki vilkuttelee joskus jopa vastaantullessa.
Millaiset polttimot saa suosituksia?
Sininen Saab 9-3, '99
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.

Viesti Kirjoittaja mursu »

VKe kirjoitti:
BaConi kirjoitti:4. Lisävalot ?.. et koskaa oo kuullu kunnon polttimoista, valoteho on kyllä huippuluokkaa kun hommaa asialliset polttimot, väki vilkuttelee joskus jopa vastaantullessa.
Millaiset polttimot saa suosituksia?
Valoteho on kyllä rehellisesti sanottuna aivan perseestä jos vertaa esim. 9-5:een. Valeon linsseillä referenssiarvotkin on kolkissa 20 pykälää pienemmät.

Sellasia polttimoita en ole löytäny vielä, joilla valot olisi olleet lähelläkään 9-5:n tai esim. Transporterin valoja.
Vastaa Viestiin