check gearbox
check gearbox
Moottori vaihdettu "uuteen" ja vanha laatikko pistetty kylkeen kiiinni.
seuraava vika ilmeni. Eli kun lähtee ajamaan niin n. 100 metrin ajon jälkeen tulee ilmoitus check gearbox. On ihan sama ajaako 20km/h tai kiihdyttääkö 50km/h, vaihteet vaihtuu ihan nätisti kun tuohon 50km/h asti kiihdyttää. Eli sinäänsä ei ainakaan mekaaniselta vialta tuntuisi. Vaikka autoa paikalla käyttäisi pidemmän aikaa niin ei tuota ilmoitusta tule. Kun tuo vaihdelaatikko tuli irroitettua tietenkin moottori vaihdon yhteydessä niin sieltä taisi tulla pihalle sellaiset 2-3l tuota vaihteistoöljyä. Laitoin nyt sitten uudet öljyt ATF IIIG tyypin puolisynteettistä. Ohjekirja mainitsi ATF decron II... voisiko tuolla olla teoriassa merkitystä. Kun tuon öljyn määrän tarkisti tuon ilmoituksen jälkeen niin mittatikussa oleva öljy oli aika vaahtoisen oloista. Mistä mahtaa johtua? Hieman tuntuu tuo pakin laittaminen takkuavan, pienen nykäyksen pitää kun lähtee pakittaa. Ei ollut tuollaista vikaa ennen moottorin vaihtoa.
seuraava vika ilmeni. Eli kun lähtee ajamaan niin n. 100 metrin ajon jälkeen tulee ilmoitus check gearbox. On ihan sama ajaako 20km/h tai kiihdyttääkö 50km/h, vaihteet vaihtuu ihan nätisti kun tuohon 50km/h asti kiihdyttää. Eli sinäänsä ei ainakaan mekaaniselta vialta tuntuisi. Vaikka autoa paikalla käyttäisi pidemmän aikaa niin ei tuota ilmoitusta tule. Kun tuo vaihdelaatikko tuli irroitettua tietenkin moottori vaihdon yhteydessä niin sieltä taisi tulla pihalle sellaiset 2-3l tuota vaihteistoöljyä. Laitoin nyt sitten uudet öljyt ATF IIIG tyypin puolisynteettistä. Ohjekirja mainitsi ATF decron II... voisiko tuolla olla teoriassa merkitystä. Kun tuon öljyn määrän tarkisti tuon ilmoituksen jälkeen niin mittatikussa oleva öljy oli aika vaahtoisen oloista. Mistä mahtaa johtua? Hieman tuntuu tuo pakin laittaminen takkuavan, pienen nykäyksen pitää kun lähtee pakittaa. Ei ollut tuollaista vikaa ennen moottorin vaihtoa.
Re: check gearbox
Automaattivaihteisto, eikös vain ? Jos auto on sama kuin edellisissä kirjoituksissa
Laatikon kanssa käytetään ohjekirjan mukaan suositeltua ja -94 vuosimallilla Dexron III tyypistä puhutaan joka on mineraaliöljy. En ole henkilökohtaisesti nähnyt mitä tapahtuu kun synteettistä ja mineraaliöljyä sekoitetaan mutta muut voinee sen kertoa. WIS sanoo ettei synteettisen ominaisuudet ei vastaa vaihteiston voiteluvaatimuksia.
Laatikon öljynkiertoon mahtuu 7,2 litraa eli voipi olla että tuli huuhteluoperaatio eteen.
Laatikon kanssa käytetään ohjekirjan mukaan suositeltua ja -94 vuosimallilla Dexron III tyypistä puhutaan joka on mineraaliöljy. En ole henkilökohtaisesti nähnyt mitä tapahtuu kun synteettistä ja mineraaliöljyä sekoitetaan mutta muut voinee sen kertoa. WIS sanoo ettei synteettisen ominaisuudet ei vastaa vaihteiston voiteluvaatimuksia.
Laatikon öljynkiertoon mahtuu 7,2 litraa eli voipi olla että tuli huuhteluoperaatio eteen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: check gearbox
Tuo Check Gearbox on itsellä tullut vastaan pelkästään alhaisen öljynpinnan ansiosta, en tiedä valvookokaan tuo mitään muuta.
Mutta tuo Dexron III tyypin öljy on ainakin NG:hen sopimaton öljy, sen pitää olla Dexron II -luokituksen öljyä.
Mutta tuo Dexron III tyypin öljy on ainakin NG:hen sopimaton öljy, sen pitää olla Dexron II -luokituksen öljyä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: check gearbox
... meinasin kirjoittaa Dexron II mutta tarkistin WISsistä ja siellä sanotaan kaikille ng900 vuosimalleille Dexron III. Ohjekirjassa voi myös lukea II mutta arvelen että olennaisempaa on tuo että II ja III on molemmat mineraaliöljypohjaisia eikä syntisiä.
Itse en edes ole edes varma kumpaa viimeksi kolkkiin ja tonnariin laitoin, mutta samaa Castrolin punaviiniä se oli mitä lähikaupasta löytyi noin 7eur/litra hinnalla.
Itse en edes ole edes varma kumpaa viimeksi kolkkiin ja tonnariin laitoin, mutta samaa Castrolin punaviiniä se oli mitä lähikaupasta löytyi noin 7eur/litra hinnalla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: check gearbox
Kiitos vastauksista jokaiselle. Kiitän myös motonettiä joka katsoin väärän öljyn sitten omasta kirjastaan. Olisi kait pitänyt sitten olla tarkempi vain tuon kanssa mitä se huoltokirja sanoo. No huuhtelu varmaan edessä ja uudet oikeat öljyt sisään. Miten käytännössä huuhtelu tapahtuu? pitääkö kierrättää useampaan kertaan tuota oikeaa öljy laatua? eli laittaa sitten aina 3l ja sitten vaihdekeppiä säätelee, öljyt pois ja uudet tilalle?vesa67 kirjoitti:... meinasin kirjoittaa Dexron II mutta tarkistin WISsistä ja siellä sanotaan kaikille ng900 vuosimalleille Dexron III. Ohjekirjassa voi myös lukea II mutta arvelen että olennaisempaa on tuo että II ja III on molemmat mineraaliöljypohjaisia eikä syntisiä.
Itse en edes ole edes varma kumpaa viimeksi kolkkiin ja tonnariin laitoin, mutta samaa Castrolin punaviiniä se oli mitä lähikaupasta löytyi noin 7eur/litra hinnalla.
Re: check gearbox
Ohjekirjat käskee laittamaan NG:hin ja Tonnareihin aina Dexron II:ta, näin myös "yleinen oppisuuntavesa67 kirjoitti:... meinasin kirjoittaa Dexron II mutta tarkistin WISsistä ja siellä sanotaan kaikille ng900 vuosimalleille Dexron III. Ohjekirjassa voi myös lukea II mutta arvelen että olennaisempaa on tuo että II ja III on molemmat mineraaliöljypohjaisia eikä syntisiä.
Itse en edes ole edes varma kumpaa viimeksi kolkkiin ja tonnariin laitoin, mutta samaa Castrolin punaviiniä se oli mitä lähikaupasta löytyi noin 7eur/litra hinnalla.

Tuskin tuota tarvitsee kovin perusteellisesti huuhdella, jos et ole paljon sillä ajanut.
Suuri osa tuosta öljystä on momentinmuuntimessa johon on ohuet öljykanavat ja tuskin siellä on sekoittumista paljon kerinnyt tapahtua.
Vaihdat öljyt kerran ja seuraat mitä vaahtoutumiselle tapahtuu, jos ei asetu vaihdat toisen kerran jne... Uskoisin että kerta/kahdella vaihdolla homma korjautuu riittävästi.
Tuon kokoöljytilavuuden vaihtamiseksi kerralla, ei ole oikein kukaan osannut kertoa yksinkertaista tapaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: check gearbox
Miten tuo huuhtelu käytännössä tehdään? olisiko jotain yksinkertaista ohjetta, monimutkainen ohje käy myös. Vanhat pois ja uudet sisään?
Löysin täältä foorumilta kyllä nelipultti-Pekkan ohjeet tuosta koko vaihdosta. Itse huuhtelusta en ole löytänyt tarkempaa ohjetta.
Löysin täältä foorumilta kyllä nelipultti-Pekkan ohjeet tuosta koko vaihdosta. Itse huuhtelusta en ole löytänyt tarkempaa ohjetta.
Re: check gearbox
Ei kai sitä tuon vaikeammin kannata tehdäxrami80 kirjoitti: Vanhat pois ja uudet sisään?

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: check gearbox
Näitten uudempien laatikoista en tiedä mitään mutta vanhempiin kunnollinen huuhtelu tehtiin siten että öljynjäähdyttimen putki auki ja se 20litran tonkkaan ja sit toinen putki tyhjään purkkiin ja annetaan imee uutta öljyy niin kauan että näyttäis kaikki vaihtuneen.xrami80 kirjoitti:Miten tuo huuhtelu käytännössä tehdään? olisiko jotain yksinkertaista ohjetta, monimutkainen ohje käy myös. Vanhat pois ja uudet sisään?
Löysin täältä foorumilta kyllä nelipultti-Pekkan ohjeet tuosta koko vaihdosta. Itse huuhtelusta en ole löytänyt tarkempaa ohjetta.
Tyhjäksihän tuota ei kai saa kuin purkamalla...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: check gearbox
Näitten uudempien laatikoista en tiedä mitään mutta vanhempiin kunnollinen huuhtelu tehtiin siten että öljynjäähdyttimen putki auki ja se 20litran tonkkaan ja sit toinen putki tyhjään purkkiin ja annetaan imee uutta öljyy niin kauan että näyttäis kaikki vaihtuneen.
Tyhjäksihän tuota ei kai saa kuin purkamalla...[/quote]
-94 900 2.5 v6 mallia oleva peli. Kaikista helpoimmalla ja mahdollisimman halvalla olisi hyvä päästä. Ei viitsisi 20 litraa alkaa pistää läpi mitään mobilin öljyä kun 15e maksaa litra... tarkoitus olisi nuyt öljynjäähdyttimen putken kautta tyhjentää öljyt ulos ja aina sitten lisätä sen verran mitä sieltä sitten tuleekin. Jos selviäisi 10-15litran väliin olevalla määrällä. Laatikon tilavuus taisi olla hieman yli 7 litraa kokonaisuudessaan
Tyhjäksihän tuota ei kai saa kuin purkamalla...[/quote]
-94 900 2.5 v6 mallia oleva peli. Kaikista helpoimmalla ja mahdollisimman halvalla olisi hyvä päästä. Ei viitsisi 20 litraa alkaa pistää läpi mitään mobilin öljyä kun 15e maksaa litra... tarkoitus olisi nuyt öljynjäähdyttimen putken kautta tyhjentää öljyt ulos ja aina sitten lisätä sen verran mitä sieltä sitten tuleekin. Jos selviäisi 10-15litran väliin olevalla määrällä. Laatikon tilavuus taisi olla hieman yli 7 litraa kokonaisuudessaan
Re: check gearbox
Ei tarvi maksaa 15e/litralta, itse tosiaan löysin paikallisen tarvikeliikkeen hyllystä Castrolin öljyä noin 7e/l ja sekin on toiminut kuumissakin olosuhteissa. Varmaan löytyy halpaa huuhteluöljyä ja sitten lopuksihan voi alkaa käyttämään kalliimpaa brandya jos siitä tulee parempi mieli.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: check gearbox
WTF paljonko teillä nuo öljyt maksaa?
Minä ostain aina Mobilin ATF 220 n.6€/litra, se ihan vakiohinta.
Minä ostain aina Mobilin ATF 220 n.6€/litra, se ihan vakiohinta.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: check gearbox
MacTurbo kirjoitti:WTF paljonko teillä nuo öljyt maksaa?
Minä ostain aina Mobilin ATF 220 n.6€/litra, se ihan vakiohinta.
Jep, 6.90 oli motonetissä tuo kyseinen öljy. Vaan eipä ollut sitten öljyistä kiinni. Seuraavia ongelmia ilmeni kun tarkemmin asiaa tarkastelin. kun kiihdyttää tuohon 60km/h niin eipä tunnu vaihde vaihtuvan pienempään, eikä kyllä suurempaankaan. Kun pysähtyy ja irrottaa jarrusta lähtee auto "itsestään" liikkeelle ja kiihtyy tuonne 45km/h asti. Lisäksi kierrokset nousee 3000 kierrokseen kun vaihteen pistää P-asentoon. tuo check gear box tulee edelleen samassa kohtaa. Pitäisi varmaan viedä johonkin liikkeeseen jos saisivat jonkun vikakoodin vaihteistosta ulos?
Re: check gearbox
Kirjoitin tällaisesta ongelmasta tähän ketjuun, voi liittyä samaan asiaan:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=79737
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=79737
900SE V6 -94
Re: check gearbox
Eli vikakoodi vaihteisto saatu sitten luettua. Tällainen sieltä löytyi kun P1817, tilapäinen sisäänmenevän kierrosluku singnaali puuttuu...
Tämän takia vaihteisto ei ymmärrä vaihtaa vaihteita kun tuo tietopuuttuu. Onko joku törmännyt vastaavaan? kehoitettiin liittimet käymään läpi ja putsata jos mahdollista.
Tämän takia vaihteisto ei ymmärrä vaihtaa vaihteita kun tuo tietopuuttuu. Onko joku törmännyt vastaavaan? kehoitettiin liittimet käymään läpi ja putsata jos mahdollista.