Neuvoja aloittelevalle Saabistille

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
mike1300
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Marras 25, 2009 00:01
Paikkakunta: Helsinki

Neuvoja aloittelevalle Saabistille

Viesti Kirjoittaja mike1300 »

Toisessa topikissa jo kerkesinkin neuvoa kysymään takapenkin kääntymiseen. Enivei, auto (1997 900 2,0T) tuli kotimaastaan haettua ja lasti kotiin kuskattua. Auto tuntuu oikein hyvälle. Muutamia kysymyksiä on ensimmäisten tankillisten aikana herännyt. Niihin toivoisin asiallisia vastauksia. Osa lienee itsestään selvyyksiä ja moneen varmaankin löytyy vastauksia foorumiltakin, jota olen toki tutkinut jo useana iltana.
Mutta mennäämpä niihin mieltäni askarruttaviin seikoihin...

1: Sähköantenni-millä olette sen korvanneet? Haluaisin että autossa olisi toimiva sähköantenni, en siis haluaisi korvata sitä lasi tms antennilla... Nykyinen on väännettu 8 muotoon...

2: Stereot-millä olette korvanneet alkuperäisen radiokasettisoittimen? Aukko kun ei ole normaali din kokoinen. Toki löytyyhän nykyään audio valmistajilta tähänkin aukkoon sopivia laitteita, muttakun hyllyssä lojuu "normikokoisia" käyttämättömänä. Käykö auton alkuperäinen johtosarja? jne...

3: Osaako joku valaista hälyyttimen (alkuperäinen) toimintaa? Siis lähinnä onko joku aika minkä aikana auto tulee käynnistää kun ovet avaa kauko-ohjaimella? Hälyyttääkö tärähdyksestä? Sisätutka siinä ilmeisesttikin on?

4: Miksi auto (ainakin) kylmäkäynnistyksen jälkeen laittaa takalasinlämmityksen päälle? Onko ominaisuus vai vika? Nappula tuntuisi toimivan ja kytkevän lämmitystä normaalisti

5: Tukevoituuko auton ajokäytös normaalikäyttöön pelkästään iskareiden vaihdolla vai vaatiiko myös madallusjousien asentamisen?

6: Pystyykö joku Suomessa ohjelmoimaan Trionicin ns Stage 1 tms "tilaan"? Jos joku foorumilaisista tuon pystyy ja haluaa tehdä niin olisin kiitollinen vinkistä. Olen katsellut lähinnä BSR:n stage 1:stä

7: Keskellä autoa olevat "roiskeläpät"-oletteko poistaneet ne vai antaneet olla alla? Toinen on murtunut ja repsottaa, joten se on poistettava tai uusittava jos siitä on jotakin hyötyä... (Jos jollain lojuu nurkissa niin saa ilmoitella)

8: Löytyykö jostain netin syövereistä korjaamokirjallisuutta tai nettisivustoa josta näkee esim korjausohjeita ja varaosakuvia?

9: Löytyykö asiakaslähtöistä Saab osaajaa pääkaupunkiseudulta? Siis näin alkuun lähinnä alusta ja huolto töihin. Itsellä kun ei aika taida kaikkiin riittää... Tuonne Jyväskylän suuntaan lienee liian pitkä matka ajella.

Kiitoksia vastauksista etukäteen. En viitsinyt jokaiselle kysymykselle omaa topikkia perustaa, mutta toivottavasti pitkä ja useita aiheita sivuava viesti ei häiritse liikaa...
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Neuvoja aloittelevalle Saabistille

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

1. Motonet myy uutta mastoa sähköantenniin hintaan 17.90 (47-1279)

5. Tukevoituu, mutta jos madallusjouset pyörii edes mielessä niin kannattaa laittaa samalla kun menee samalla työmäärällä. Konin säädettäviä iskareita voin suositella, kuten varmasti kymmenet muutkin saabistit.

6. Pystyy, esim. moni palstalainen. Saat varmaankin yksityisviestillä tarjouksia lähiaikoina.

8. WIS, EPC, google auttaa. Tässä yksi linnki, mutta en ole varma toimivatko nuo http://www.torrentreactor.net/find/saab-900-wis

9. usein kehuttu Autohuolto Holmberg T Ky Kb
Vanha Nurmijärventie 83, 01730 Vantaa
040 538 9279‎
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Neuvoja aloittelevalle Saabistille

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

2. ainakin joskus biltemassa myytiin siihen sellaista peitelevyä että jäi normi kokoinen paikka jäljelle.

4. ominaisuus

5. makuasioista pitää kiistellä. Suurin osa on sitä mieltä että pitää madaltaa.

8. pystyy, mutta osaajat saakoon itse ilmoittaa kiinnostuksestaan. Jos ostat kaupallisen tuotteen, käytä Maptunia. Kokemusta molemmista, bsr ja maptun, jälkimmäinen tuntuu toimivan paremmin.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Neuvoja aloittelevalle Saabistille

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Georges27 kirjoitti: 8. pystyy, mutta osaajat saakoon itse ilmoittaa kiinnostuksestaan. Jos ostat kaupallisen tuotteen, käytä Maptunia. Kokemusta molemmista, bsr ja maptun, jälkimmäinen tuntuu toimivan paremmin.
Kokemusta BSR:stä, toimii erittäin hyvin eli jos ostat kaupallisen ja saat paljon maptunia halvemmalla niin osta se ;)
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Neuvoja aloittelevalle Saabistille

Viesti Kirjoittaja SS »

4: Miksi auto (ainakin) kylmäkäynnistyksen jälkeen laittaa takalasinlämmityksen päälle? Onko ominaisuus vai vika? Nappula tuntuisi toimivan ja kytkevän lämmitystä normaalisti
Samalla menee päälle peilinlämmitys, automaattitoiminto tietyssä lämpötilassa. Kokemukseni perusteella on päällä aina silloin kun ei tarvitsisi ja päinvastoin ;) Automaattimoodin saa pois päältä pitämällä takalasinlämmityksen nappia pohjassa pari sekuntia jolloin asetuksesta tulee tieto näytölle (SID).
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin