Takaluukun iskarit
Takaluukun iskarit
Löysin yhden vanhan ketjun asiasta eli
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... highlight=
mutta siitä en vastausta saanut, joten...
Kyse on 9-3 vm.98 autosta. Takaluukun iskarit tuntuivat jo syksyllä hiukan löysiltä, koska luukku tuppasi tippumaan niskaan varsinkin jos hattuhylly oli kiinni siinä niillä kumilenkeillä.
Nyt talven tultua luukku ei pysy ylhäällä itseksen ollenkaan ja lisäksi luukku tuntuu tosi painavalta, vaikka siinä ei päällisin puolin olekaan kauheaa lumi/jääkuormaa.
Olisiko mahdollista, että luukkuun kertyisi vettä, joka sitten jäätyessään tekee luukun todella painavaksi? Jos näin, niin mitä kannattaisi tehdä?
Mistä tuohon löytäisi uudet, jäykemmät iskarit ja löytyykö saabeihin malleja, joissa on myös sellainen lukitsemismahdollisuus ts. kierretään iskarissa olevaa holkkia iskarin ollessa auki ja se lukittuu siihen? Tällainen löytyi aikanaan ainakin jossain vanhoissa Fordeissa...
Olisi kiva saada asiaan ratkaisu, ettei tarvitsi koko talvea asetella harjanvartta lattian ja luukun väliin kun pakkailee sinne tavaroita !
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... highlight=
mutta siitä en vastausta saanut, joten...
Kyse on 9-3 vm.98 autosta. Takaluukun iskarit tuntuivat jo syksyllä hiukan löysiltä, koska luukku tuppasi tippumaan niskaan varsinkin jos hattuhylly oli kiinni siinä niillä kumilenkeillä.
Nyt talven tultua luukku ei pysy ylhäällä itseksen ollenkaan ja lisäksi luukku tuntuu tosi painavalta, vaikka siinä ei päällisin puolin olekaan kauheaa lumi/jääkuormaa.
Olisiko mahdollista, että luukkuun kertyisi vettä, joka sitten jäätyessään tekee luukun todella painavaksi? Jos näin, niin mitä kannattaisi tehdä?
Mistä tuohon löytäisi uudet, jäykemmät iskarit ja löytyykö saabeihin malleja, joissa on myös sellainen lukitsemismahdollisuus ts. kierretään iskarissa olevaa holkkia iskarin ollessa auki ja se lukittuu siihen? Tällainen löytyi aikanaan ainakin jossain vanhoissa Fordeissa...
Olisi kiva saada asiaan ratkaisu, ettei tarvitsi koko talvea asetella harjanvartta lattian ja luukun väliin kun pakkailee sinne tavaroita !
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Takaluukun iskarit
Hyvin ajoitettu threadi, itselläkin alkaa '98 autossa tulemaan luukku niskaan, etenkin pakkasella tai jos auto on lievässä ylämäessä.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Takaluukun iskarit
Mulla on biltemasta ostettu ja nyt toista talvea käytössä. Talvellakin vähän liian raskaan oloinen, mutta parempi näin kuin että liian löysä. Kesällä veinaa jäädä ripa käteen kun peräluukkua kiskoo kiinni. Mulla ei tosin ole sitä taka-spoikkaa ollenkaan.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Takaluukun iskarit
Minun piti myös vaihtaa kaasujouset, ne vaan taitaa kulahtaa vuosien saatossa. Talvella hajosi lopullisesti päreet kun luukku kolahti niskaan. Ei meilläkään enää ylhäällä kestäny joten vaihdatin uusiin.
Muistaakseni niitä oli kahden mallisia tarjolla. Oliko se toinenmalli semmoinen joka oli tarkoitettu luukkuun missä oli se Viggen-tai Aero-spoileri ja toinen oli normi.
Luukun alareunoissa on ne vesireiät, kokeile että ne on avoimet niin ei pääse vesi jäätymään luukun sisään. Olet varmaan jo ne huomannutkin mutta tuli mieleen...
Muistaakseni niitä oli kahden mallisia tarjolla. Oliko se toinenmalli semmoinen joka oli tarkoitettu luukkuun missä oli se Viggen-tai Aero-spoileri ja toinen oli normi.
Luukun alareunoissa on ne vesireiät, kokeile että ne on avoimet niin ei pääse vesi jäätymään luukun sisään. Olet varmaan jo ne huomannutkin mutta tuli mieleen...
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Takaluukun iskarit
Kyllä ihan vakiopumput siellä aikansa toimii mutta ostopaikan suhteen ;
Tonnariin biltemasta ostetut pumput meni nopeasti huonoon kuntoon, toisena vuotena vuoti jo rankasti ja lakkasi toimimasta. Seuraavat hankinkin sitten motonetista ja ne on toiminut nyt toistaiseksi pari vuotta.
Tonnariin biltemasta ostetut pumput meni nopeasti huonoon kuntoon, toisena vuotena vuoti jo rankasti ja lakkasi toimimasta. Seuraavat hankinkin sitten motonetista ja ne on toiminut nyt toistaiseksi pari vuotta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Takaluukun iskarit
Katselin Motonetin sivuilta ja mietin onko noilla mitään muuta eroa kuin jäykkyys ts. meneekö esim. 9-3 vm.98 autoon kumpikin malli?
12-8345 SAAB 900 "GM" 94->98 ja 9-3 98->02 Takal kaasujousi Saab-93
9-3 Takaluukkuun (500N) [1994->2002] 25,50 euroa
12-8353 SAAB 900 "GM" 94->98 ja 9-3 98->02 Kaasujousi GM-900 +spoileri
GM-900/9-3 Takaluukkuun jos spoileri [1994->2002] 25,00 euroa
12-8345 SAAB 900 "GM" 94->98 ja 9-3 98->02 Takal kaasujousi Saab-93
9-3 Takaluukkuun (500N) [1994->2002] 25,50 euroa
12-8353 SAAB 900 "GM" 94->98 ja 9-3 98->02 Kaasujousi GM-900 +spoileri
GM-900/9-3 Takaluukkuun jos spoileri [1994->2002] 25,00 euroa
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Takaluukun iskarit
Kiitän vastauksesta! Ihmettelen vain miten nuo on hinnoiteltu eli se "parempi" eli jäykempi on jopa 0,50 e halvempi ....Mimmi kirjoitti:Jäykkyysero, ei muuta.
Käy.
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Takaluukun iskarit
Itse ostin kolmisen vuotta sitten nuo 500N ja nyt pikkuhiljaa alkaa olemaan sellaset että 45kg pitkätukkakin saa luukun omin voimin alas
-
- "Saabisti"
- Viestit: 148
- Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 22:05
- Paikkakunta: stadi
Re: Takaluukun iskarit
Kiitos vastauksesta mullekin ajankohtaiseen aiheeseen. Itellä 130+tkm ajettu -00 og ja lämpimällä vielä luukku pysyy ylhäällä. Vaihdettava olisi kaasujouset, jos vaikka lomien jälkeen.
#3332
Seat Altea XL 2.0tdi dsg -09
Saab 1011011001 2.0t A 3d -00
tankkaus.com polttoaine.net katsastushinnat.fi
Seat Altea XL 2.0tdi dsg -09
Saab 1011011001 2.0t A 3d -00
tankkaus.com polttoaine.net katsastushinnat.fi
Re: Takaluukun iskarit
Mulla ois joutilaana kaksi uutta takaluukun iskaria mallia Motonet ja ilman spoileria olevaan malliin. Ostin muistaakseni ysisataseen mutta käyvät ysikolmeenkin. Löytyvät Oulun seudulta ja laitan myös postissa, jolloin postimaksua 8,50 euroa. Hintaa tuolla parilla 30 euroa noudettuna/toimitettuna Oulun seudulle.
Laita sähköpostia jos kiinnostaa...
P.S. Viesti kuuluisi myyntipalstalle, mutta täällä olisi varmaan suorempaa kysyntää
Laita sähköpostia jos kiinnostaa...
P.S. Viesti kuuluisi myyntipalstalle, mutta täällä olisi varmaan suorempaa kysyntää
Re: Takaluukun iskarit
Alkaa olemaan omatkin kaasujouset vaihdon tarpeessa, varsinkin jos spoilerin päällä on yhtään jäätä. Versioita on Motonetissakin 3, mikä noista on sopivin? Tarkoittaakohan tuo spoileri Aero/Viggen-tyyppisiä vai myös turbon mustaa muoviliparetta?
Kaasujousi GM-Saab900 12-8972 GM-900/9-3 Takaluukkuun [1994 - 2002] 19.90 €
Kaasujousi GM-900 +spoileri 12-8353 GM-900/9-3 Takaluukkuun jos spoileri [1994 - 2002] 25.00 €
Takal kaasujousi Saab-93 12-8435 9-3 Takaluukkuun (500N) [1994 - 2002] 25.50 €
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Takaluukun iskarit
Ostin nuo keskimmäiset ja toimivat molemmilla spoilerimalleilla Aero ja tavallinen. Riittävän tämäkät ovat.
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Re: Takaluukun iskarit
Itsekkin hankin viime viikolla kaasujouset tuohon kolkkiin. Pyysin nähtäväksi kaikki vaihtoehdot. Tuo ensimmäinen oli 470N tai 480N, en muista tarkasti, mutta oli scan techin pussissa. Toinen oli 520N ja paketissa luki Kilen. Viimeinen 500N (kuten tuossa lukeekin) ja Scan techin pussissa. Valitsin nuo 500N. Luukku pysyy hyvin ylhäällä mutta jotenkin "kuivan" tuntuiset ne on.SS kirjoitti:Kaasujousi GM-Saab900 12-8972 GM-900/9-3 Takaluukkuun [1994 - 2002] 19.90 €
Kaasujousi GM-900 +spoileri 12-8353 GM-900/9-3 Takaluukkuun jos spoileri [1994 - 2002] 25.00 €
Takal kaasujousi Saab-93 12-8435 9-3 Takaluukkuun (500N) [1994 - 2002] 25.50 €
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
-
- "Kaasari"
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Elo 11, 2005 10:05
- Paikkakunta: Espoo
Re: Takaluukun iskarit
Mäkin sain nyt uude 500N jouset, mutta, öh, miten nuo vaihdetaan helpoimmin ja ilman vahinkoja (lähinnä henkilö-sellaisia)?
Puuvene on puuvene, muu vene on muu vene!
Re: Takaluukun iskarit
Omassa 9-3:ssa laiton harjanvarren sopivaan kohtaan pitämään luukkua ylhäällä (ei aivan auki) ja sitten vain ruuvarilla vääntämällä otin ne irti ts.ne ovat vain painamalla kiinni sellaisissa uritetuissa tapeissa!t0.2 3-9 baaS kirjoitti:Mäkin sain nyt uude 500N jouset, mutta, öh, miten nuo vaihdetaan helpoimmin ja ilman vahinkoja (lähinnä henkilö-sellaisia)?
Eli oli kyllä hämmästyttävän helppoja vaihtaa itse.
PS. tätäkin taustaa vasten esim.Kajaanin Delta-auton 200e hinta jousille vaihtotöineen tuntuu rosvoukselta !
900S 2.3 Talladega 1997