9-3:n jousijalan hitsattavat korjausholkit

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

9-3:n jousijalan hitsattavat korjausholkit

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Onko noista otsikon mukaisista holkeista kiinnostuneita? Jos on, niin aletaan viemään asiaa eteen päin. Eli hankin tuollaisen holkin ja tutkin tuon valmistettavuuden jne... Siitähän se lähtee etenemään. Kommentteja joko tähän viestiketjuun tai sitten yv:llä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3:n jousijalan hitsattavat korjausholkit

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Mitä minä olen käsittänyt, että alustaosia ei saisi hitsata. Ei ainakaan katsastusmies tykkää kyttyrää semmosesta, jos siis huomaa moisen.

Saati sitten miten turvallinen semmonen hitsaamalla korjattu omassa autotallissa alustaosa sitten on... ydintäytelangalla vaan :mrgreen:
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
kirkkis
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 19, 2008 12:17
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: 9-3:n jousijalan hitsattavat korjausholkit

Viesti Kirjoittaja kirkkis »

Kyllä minä ainakin otan se vino malli on parempi
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3:n jousijalan hitsattavat korjausholkit

Viesti Kirjoittaja SS »

Tuossa on joku AKE:n ohjeistus jossa mainitaan muun muassa jousijalan hitsaus:
http://www.ake.fi/pdf/Autokorroosio.pdf
Lainaus:
Yleinen lähtökohta on se, ettei tukivarsia, joustintukia tai akselipalkkeja korjata, vaan vaurioitunut osa vaihdetaan ehjään. Joustinlautasen voi vaihtaa tai korjata hitsaamalla, jos valmistaja on antanut ohjeita, niin työ suoritetaan niiden mukaisesti ( esim. Volvon ohje ). Korjauksen jälkeen on varmistettava heilahduksen-vaimentimen toiminta. Joustinlautasten hitsauksen hyväksymiseen on suhtauduttava kriittisesti.
Mitään ehdotonta kieltoa ei ole, vaan kukin auto katsotaan tapauskohtaisesti. Jos työn on tehty asiallisella korjauspalalla ja on yhtä tukeva kuin alkuperäinen, sanomista ei pitäisi olla. Tuskinpa tuota edes huomaa jos homma on tehty hyvin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-3:n jousijalan hitsattavat korjausholkit

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Sellainenkin vaihtoehto on, että tarjoaisin kokonaispalvelua halukkaille. Jousijalka irti, iskari irti ja postissa tänne meille. Työstän siihen uuden holkin ja takaisin postissa ja eikun paikalleen. Kommentteja, keskustelua, ehdotuksia...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3:n jousijalan hitsattavat korjausholkit

Viesti Kirjoittaja Hook »

Mitenkäs tuo korjauspala suhtautuu bilstain/koni iskareihin? Ainakin tuo Speedpartsin setti tulee omalla mutterilla, eikä varmasti sen oma mutteri käy Bilstainin sport/sprint iskareille, joilla putken halkaisija eri. Samoin Koneissa tulee omat mutterit jotka keskittävät iskarin kauluksen putkeen tulemalla "sopivasti" patruunan ympärille, joten saabin alkuperäistä mutteria niidenkään kanssa ei voi käyttää..

Tietty jos jenga on sama kun alkuperäisissä, niin sitten voi käyttää ko iskareiden mukana tulevaa mutteria, mutta miksi noissa tulee sitten "erilainen" mutteri mukana?

Kuhan vain ihmettelen. :lol:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9-3:n jousijalan hitsattavat korjausholkit

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Mitä maksaa?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-3:n jousijalan hitsattavat korjausholkit

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Hook kirjoitti:Mitenkäs tuo korjauspala suhtautuu bilstain/koni iskareihin?
Tietty jos jenga on sama kun alkuperäisissä, niin sitten voi käyttää ko iskareiden mukana tulevaa mutteria, mutta miksi noissa tulee sitten "erilainen" mutteri mukana?
Senhän on oltava sama. Muutenhan koko jousijalka täytyisi vaihtaa. Mutterihan voi olla muuten muodoltaan erilainen, eli sen iskarin mukainen.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-3:n jousijalan hitsattavat korjausholkit

Viesti Kirjoittaja baasenar »

KAPU2 kirjoitti:Mitä maksaa?
Jos ja kun kiinnostusta alkaa olemaan, niin lasken sille tarkan hinnan. Mutta katsotaan ja kuulostellaan vähän ensin. Jostain kun sais vanhan jousijalan, niin tutkisin sitä. Kesällä omaan kolkkiin vaihdettiin tuo, mutta heitin sen vanhan tietenkin romulavalle.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3:n jousijalan hitsattavat korjausholkit

Viesti Kirjoittaja Hook »

baasenar kirjoitti: Senhän on oltava sama. Muutenhan koko jousijalka täytyisi vaihtaa. Mutterihan voi olla muuten muodoltaan erilainen, eli sen iskarin mukainen.
Mitä tarkoitat, että koko jousijalan joutuisi vaihtaa, jos kierteet olisi vaikkapa vasenkätiset (noin niinkuin esimerkkinä)?

Tuossa kuva speedpartsin korjauskitistä.
http://www.speedparts.se/kat/parts/imag ... 0805_1.jpg

Tuossa hitsattavassa palikassa voi olla vaikka vasenkätiset kierteet, kun niille kierteille sopiva mutteri kerta tulee mukana joka käy ALKUPERÄISILLE iskareille, mutta tuo mutteri ei käy takuuvarmasti Bilstainin sporteille/sprinteille, eikä todennäköisimmin myöskään Koneille, joidenka mukana tulee ko. patruunoille sopivat mutterit.

Joten jos joku saa tuon palikan kouraansa, niin voi tarkistaa, että onko tuo mutteri kierteeltään yhteensopiva alkuperäisen kanssa. - vai miksi mukana tulee "custom" mutteri?

Tietty jos näitä teetetään suomalaisella kyläsepällä, niin ainakin nyt on tietoinen, että jos haluaa, että ko, korjaussarjan asennuksen jälkeen sopii vielä Bilstain/Konit, niin kierteiden on syytä olla samanlaiset kun alkuperäisissä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3:n jousijalan hitsattavat korjausholkit

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Hook kirjoitti:Tietty jos näitä teetetään suomalaisella kyläsepällä, niin ainakin nyt on tietoinen, että jos haluaa, että ko, korjaussarjan asennuksen jälkeen sopii vielä Bilstain/Konit, niin kierteiden on syytä olla samanlaiset kun alkuperäisissä.
Näinhän tämä on käsittääkseni tarkoitus tehdä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-3:n jousijalan hitsattavat korjausholkit

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Hook kirjoitti:
baasenar kirjoitti: Senhän on oltava sama. Muutenhan koko jousijalka täytyisi vaihtaa. Mutterihan voi olla muuten muodoltaan erilainen, eli sen iskarin mukainen.
Mitä tarkoitat, että koko jousijalan joutuisi vaihtaa, jos kierteet olisi vaikkapa vasenkätiset (noin niinkuin esimerkkinä)?

Tuossa kuva speedpartsin korjauskitistä.
http://www.speedparts.se/kat/parts/imag ... 0805_1.jpg

Tuossa hitsattavassa palikassa voi olla vaikka vasenkätiset kierteet, kun niille kierteille sopiva mutteri kerta tulee mukana joka käy ALKUPERÄISILLE iskareille, mutta tuo mutteri ei käy takuuvarmasti Bilstainin sporteille/sprinteille, eikä todennäköisimmin myöskään Koneille, joidenka mukana tulee ko. patruunoille sopivat mutterit.

Joten jos joku saa tuon palikan kouraansa, niin voi tarkistaa, että onko tuo mutteri kierteeltään yhteensopiva alkuperäisen kanssa. - vai miksi mukana tulee "custom" mutteri?

Tietty jos näitä teetetään suomalaisella kyläsepällä, niin ainakin nyt on tietoinen, että jos haluaa, että ko, korjaussarjan asennuksen jälkeen sopii vielä Bilstain/Konit, niin kierteiden on syytä olla samanlaiset kun alkuperäisissä.

No joo... en heti ihan ymmärtänyt tuota kysymyksesi asettelua, kun lukasin sen niin nopeasti :? Mutta mitä järkeä olisi näillä korjauskitin valmistajilla valita niihin sellainen kierre, johon ei sitten nämä erilaiset iskarimerkit kävisi. Onhan kuitenkin oletusarvo, että se on sama kierre kuin alkuperäisessä putkessa.
Ja samalla oletuksella tuohon mukaan laitetaan alkuperäiseen iskariin käypä mutteri, tämä nimittämäsi "custom" mutteri.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-3:n jousijalan hitsattavat korjausholkit

Viesti Kirjoittaja baasenar »

suorsa kirjoitti:
Hook kirjoitti:Tietty jos näitä teetetään suomalaisella kyläsepällä, niin ainakin nyt on tietoinen, että jos haluaa, että ko, korjaussarjan asennuksen jälkeen sopii vielä Bilstain/Konit, niin kierteiden on syytä olla samanlaiset kun alkuperäisissä.
Näinhän tämä on käsittääkseni tarkoitus tehdä.

Näin tietenkin
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: 9-3:n jousijalan hitsattavat korjausholkit

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

korjausholkille olis tarvetta ,jos korjattuna hinnat kohillaan ,laitetaan jousijalat kulkemaan. ps 9-3 laatikonholkki vaidettu ,kiitos holkintekijälle baasenar.ille
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-3:n jousijalan hitsattavat korjausholkit

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Asia on edelleen työn alla ja laitan sitten infoa, kun päästään niskan päälle. :wink:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Vastaa Viestiin