- 32c
- 32c
Käymään kun palmun alta.
Ei oo lohkolämmitintä,vaikka olis niin ei selkä taivu tösselille.
Katotaan lähteekö tammikuun pakkasista,OG 900 lähti - 43c kun palmun alta.
Tää on parempi talviauto kun mä luulin,tosin narisee,eikä lämpiii mutta...........
Joka päivä on lähteny,lussat siitä,ikkunoistahan ei nää ulos mutta tutut tiet nii se ei haittaa.
OG 900 saabiin verrattuna tosi räpellys,talviautoo tästä ei saa tekemälläkään.
Mutta tällä mennään.
Ei oo lohkolämmitintä,vaikka olis niin ei selkä taivu tösselille.
Katotaan lähteekö tammikuun pakkasista,OG 900 lähti - 43c kun palmun alta.
Tää on parempi talviauto kun mä luulin,tosin narisee,eikä lämpiii mutta...........
Joka päivä on lähteny,lussat siitä,ikkunoistahan ei nää ulos mutta tutut tiet nii se ei haittaa.
OG 900 saabiin verrattuna tosi räpellys,talviautoo tästä ei saa tekemälläkään.
Mutta tällä mennään.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Re: - 32c
Kovat on pakkaset teilläpäin. Mutta kyllä toi paremmin lämpiää kuin meidän ranskalainen (c5), kaikissa acc ja ainoa missä täytyy koko ajan puhaltaa tuulilasiin että näkyy on tuo sitikka. Tosin eteläisellä Pirkanmaalla ei ole ollut vielä kuin -28c.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: - 32c
Joo,pitää olla synteettiset öljyt ja akku kunnossa,niin saab lähtee talvellakin käymään.
Tää nykynen saab ei ees nakuttele kolmenkympin pakkasesta kun lyö käymään.
Rauta ei valita.
Tää nykynen saab ei ees nakuttele kolmenkympin pakkasesta kun lyö käymään.
Rauta ei valita.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Re: - 32c
Omassa 9-3:ssa ei ole minkäänlaisia huurtumis- tai jäätymisongelmia missään ikkunoissa, missään kelissä.
ACC +22c ja hyvin tarkenee ajella T-paita päällä näilläkin keleillä.
Käyntiinhän tuo lähtee kun vaan pitää akun ladattuna, mielummin lämmitettynä.
ACC +22c ja hyvin tarkenee ajella T-paita päällä näilläkin keleillä.
Käyntiinhän tuo lähtee kun vaan pitää akun ladattuna, mielummin lämmitettynä.
Re: - 32c
Joo ei se ng900 ole kamalan lämmin, siis lämpöä ei riitä kabiiniin ihan og:n tyyliin (vaikkei sielläkään missään nimessä palele, ei edes, tai ei siis erityisestikään rättikattoisessa sellaisessa).YKÄ kirjoitti:Käymään kun palmun alta.
Ei oo lohkolämmitintä,vaikka olis niin ei selkä taivu tösselille.
Katotaan lähteekö tammikuun pakkasista,OG 900 lähti - 43c kun palmun alta.
Tää on parempi talviauto kun mä luulin,tosin narisee,eikä lämpiii mutta...........
Joka päivä on lähteny,lussat siitä,ikkunoistahan ei nää ulos mutta tutut tiet nii se ei haittaa.
OG 900 saabiin verrattuna tosi räpellys,talviautoo tästä ei saa tekemälläkään.
Mutta tällä mennään.
Konehan on aitoa Saab-tuotantoa joten siinä ei ole vikaa, eli miksei lähtisi vaikka missä pakkasissa, jos vaan akussa virtaa riittää?
Og:han puhkui tosi lämmintä ilmaa kabiiniin (sen vihdoin viimein lämmettyä), mutta siltikään siitä ei saanut sivuikkunoita pysymään sulana, paitsi etusivulaseille puhaltavista kojelaudan suulakkeista maks. 20cm taaksepäin, ja lukot oli AINA jäässä, jne, eli ei sekään mikään talviauto nro. 1 ole
Tosi kovilla pakkasilla ng900:ssa kyllä kieltämättä rupesi kaipaamaan hiukan lisälämpöä (ainakin kun ajomatka oli vain 30km/suunta)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: - 32c
Käsittääkseni on ollut ainakin Suomessa vakiovartusteena, mutta voi olla että muistan väärin.YKÄ kirjoitti: Ei oo lohkolämmitintä,vaikka olis niin ei selkä taivu tösselille.
Oma OG9-3 lämpenee nopeammin kuin edellinen OG900 ja kaiken lisäksi käynnistyy aina eka startilla, kun OG900:sta piti starttailla useamman kerran. Eilen lähti työpaikan pihasta -30 pakkasella.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: - 32c
Kone lämpii tai luulen niin ,eihän nää ng mittarit toimi.
Ajon tänään n 200km pakkasessa,sivulasit suli!!.
Ihan jees.
OG lämmäristä tuli niin kuumaa että käsi palo,näistä nykysistä tulee lehmän henki.
Ajon tänään n 200km pakkasessa,sivulasit suli!!.
Ihan jees.
OG lämmäristä tuli niin kuumaa että käsi palo,näistä nykysistä tulee lehmän henki.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Re: - 32c
Tottapa turiset, se ng900 lämppäri on kuin lehmän hönkäys verrattuna og:hen, josta tuli erittäin lämmintä ilmaa (mutta joka ei sitten osannut jakaantua/poistua kunnolla, vaan og:ssäkin aina joko jalkoja paleli, tai sitten sivulaseista/tuulilasista ei nähnyt ulos ).YKÄ kirjoitti:Kone lämpii tai luulen niin ,eihän nää ng mittarit toimi.
Ajon tänään n 200km pakkasessa,sivulasit suli!!.
Ihan jees.
OG lämmäristä tuli niin kuumaa että käsi palo,näistä nykysistä tulee lehmän henki.
Taitaa ensimmäinen oikeasti järkevä lämmitysjärjestelmä olla vasta 9-5:ssä (silloin kun se sattumalta harvoin toimii), tontun ACC:lla saa kyllä kaikki ikkunat suliksi, ja se toimii ok, mutta joutuu sitä vaan säätelemään pakkasilla aika usein (nimenomaan puhallusnopeutta, ja suuntausta, en ole tosin jaksanut ohjelmoida omaani uudelleen).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: - 32c
Ei onnistu nykysillä saabeilla.
Ilomansin korvesta 3. lapsen kanssa joka aamu,ja aina pakkasta vähintään -30c/puolivuotta.
Ikinä ei luotto pettäny,eikä saab pettäny.
Avaimesta käänsin aina lähti.korjaus/huolto kulut noin 100e/vuosi,tästä on n 15v näyttö,älä edes kysy.
Ei niitä autoja ollu vara kalliilla sähköllä lämmitellä.
Nyt pitää tuulettaa jos poikamies pääsee yhtenä pakkas-aamuna liikenteeseen pikkupakkasessa.
Ilomansin korvesta 3. lapsen kanssa joka aamu,ja aina pakkasta vähintään -30c/puolivuotta.
Ikinä ei luotto pettäny,eikä saab pettäny.
Avaimesta käänsin aina lähti.korjaus/huolto kulut noin 100e/vuosi,tästä on n 15v näyttö,älä edes kysy.
Ei niitä autoja ollu vara kalliilla sähköllä lämmitellä.
Nyt pitää tuulettaa jos poikamies pääsee yhtenä pakkas-aamuna liikenteeseen pikkupakkasessa.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Re: - 32c
Lähteehän se Saabi aina käyntiin, kun se on kunnossa, itekään en käyttänyt viime talvena tonnaria narussa kait kuin kerran pari, ja aina se lähti nurisematta.YKÄ kirjoitti:Ei onnistu nykysillä saabeilla.
Ilomansin korvesta 3. lapsen kanssa joka aamu,ja aina pakkasta vähintään -30c/puolivuotta.
Ikinä ei luotto pettäny,eikä saab pettäny.
Avaimesta käänsin aina lähti.korjaus/huolto kulut noin 100e/vuosi,tästä on n 15v näyttö,älä edes kysy.
Ei niitä autoja ollu vara kalliilla sähköllä lämmitellä.
Nyt pitää tuulettaa jos poikamies pääsee yhtenä pakkas-aamuna liikenteeseen pikkupakkasessa.
Omista saabeista ehdottomasti paras on ollut 9000, jonka talvikäytössä ei ole muuta ongelmaa ollut kuin että lukot jäätyy herkästi, ei ole juuri tarvinnut korjailla, eikä ole jäänyt tielle (kuten ei kait millään Saabeillani, paitsi ng-satkulla kun hihnapyörän laakeri leikkasi kiinni).
Akussa tarpeeksi virtaa, ja kone kunnossa niin miksei Saabi lähde käyntiin, 9-5 hörähti hyvinkin herkästi kovallakin pakkasella (ei ollut lohkista)?
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 09, 2010 01:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: - 32c
Okei
Mulla on ollu 99-900 saabeja sata vuotta.
Tonnareita vasta n 10vuotta.
NG satkulla olen ajanut n 1vuotta.
9-5 saabia en uskalla ostaa,ja 9-3 ei kiinnosta.
Nää uudemmat saabit ei vanhaa miestä kiinnosta 9-4 9-2.....................
Mutta ajokortti on vielä n 15v voimassa ja saabilla ajan.
Mulla on ollu 99-900 saabeja sata vuotta.
Tonnareita vasta n 10vuotta.
NG satkulla olen ajanut n 1vuotta.
9-5 saabia en uskalla ostaa,ja 9-3 ei kiinnosta.
Nää uudemmat saabit ei vanhaa miestä kiinnosta 9-4 9-2.....................
Mutta ajokortti on vielä n 15v voimassa ja saabilla ajan.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Re: - 32c
Ei ole ollut vakiovarusteena, mutta useimpiin varmaan myyjä onnistunut myymään uuden auton kaupan yhteydessä ja sitten asennettu myyjäliikkeessä.Poy kirjoitti:Käsittääkseni on ollut ainakin Suomessa vakiovartusteena, mutta voi olla että muistan väärin.YKÄ kirjoitti: Ei oo lohkolämmitintä,vaikka olis niin ei selkä taivu tösselille.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: - 32c
Siis tarkoitetaanko tässä nyt lasien jäätymistä sisä- vai ulkopuolelta? Kolkki ei ainakaan jäädy alle kolmessakympissä mistään kulmasta, ei sisä eikä ulkopuolelta.
Toki kolkki on katoksessa, moottori, akku ja kabiinikin lämpiää sähkövastuksilla, lähinnä mukavuuden halusta. Eteisestä klikkaa vaan sähkön päälle 15-30min ennen ajoa, ehtii siinä aamulla kahvit keitellä ja juoda.
Ekoukkona mietin tuossa kesällä raitisilmasuodatinta vaihtaessa, että poraisi sisäilmankiertoläppään n. 15mm reiän. Uskoisin ettei näillä pakkasilla tarvitse tuollaista 20cm x 30cm reikää auton kylkeen, paljon pienempikin riittäisi, varsinkin kun yksin tulee ajettua. Sisäilmankierto päälle ja tuuletin sekottaisi silti kokoajan vähän raikasta ilmaa sekaan.
Kesälläkin voi ajella sisäilmankierto päällä kymmeniä minuutteja, ennenkuin happi alkaa loppumaan. Ilmastointi pitää huolen kosteuden poistosta silloin.
Tuo 20cm x 30cm aukko kun on suunniteltu toimimaan myös silloin kun autossa on viisi henkeä ja kontissa pari koiraa, ulkona +40c.
Toki kolkki on katoksessa, moottori, akku ja kabiinikin lämpiää sähkövastuksilla, lähinnä mukavuuden halusta. Eteisestä klikkaa vaan sähkön päälle 15-30min ennen ajoa, ehtii siinä aamulla kahvit keitellä ja juoda.
Ekoukkona mietin tuossa kesällä raitisilmasuodatinta vaihtaessa, että poraisi sisäilmankiertoläppään n. 15mm reiän. Uskoisin ettei näillä pakkasilla tarvitse tuollaista 20cm x 30cm reikää auton kylkeen, paljon pienempikin riittäisi, varsinkin kun yksin tulee ajettua. Sisäilmankierto päälle ja tuuletin sekottaisi silti kokoajan vähän raikasta ilmaa sekaan.
Kesälläkin voi ajella sisäilmankierto päällä kymmeniä minuutteja, ennenkuin happi alkaa loppumaan. Ilmastointi pitää huolen kosteuden poistosta silloin.
Tuo 20cm x 30cm aukko kun on suunniteltu toimimaan myös silloin kun autossa on viisi henkeä ja kontissa pari koiraa, ulkona +40c.
Re: - 32c
Mikä malli on talvikäyttöön mielestäsi paras, og900? Mulla oli appiukolta peritty 200tkm ajettu 2d 900 4-vaihteisena ja kaasarilla, joka oli kyllä kuin sauna, etenkin kun sitä lämmitystä ei saanut koskaan kokonaan pois päältä (hana rikki kait), siinä kyllä pysyi sivuikkunatkin auki (kun muistaisin että 4d/5D-satkuissa tuppasi sivuikkunat huurtumaan, ja vetämään jäähän sisäpuoleltaan).YKÄ kirjoitti:Okei
Mulla on ollu 99-900 saabeja sata vuotta.
Tonnareita vasta n 10vuotta.
NG satkulla olen ajanut n 1vuotta.
9-5 saabia en uskalla ostaa,ja 9-3 ei kiinnosta.
Nää uudemmat saabit ei vanhaa miestä kiinnosta 9-4 9-2.....................
Mutta ajokortti on vielä n 15v voimassa ja saabilla ajan.
Tarkemmin muistellen kyllä 96 oli kaikista lämpöisin, ja siinä aukesi kaikki lasit täydellisesti (jokaisessa omistamassani yksilössä)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: - 32c
Samoin muistan. Ei ainakaan 1994-2003 ollut kertaakaan sellaista pakkasta, ettei 96 V4 olis lähtenyt aamulla omin avuin käymään.ng900aero kirjoitti:Tarkemmin muistellen kyllä 96 oli kaikista lämpöisin, ja siinä aukesi kaikki lasit täydellisesti (jokaisessa omistamassani yksilössä)
Ja takalasinlämmitin oli täysin tarpeeton varuste, mikäli ymmärsi olla kantamatta kilokaupalla lunta kengissään sisään ja asetella häikäisysuojat oikein
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm