ahtopainemittari asennus?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

ahtopainemittari asennus?

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Siis kysymyshän on varsin tavallinen, mistä voisin ottaa ahtopaine lukeman autogaugen ahtopainemittarille, jonka juuri äskettäin ostin? Auto on ng900 vm-96. Ajattelin, että täällä on henkilöitä, jotka ovat myös omaan autoon asentanut ahtopainemittarin.

Minulle se asentaminen tuntuu tuottavan ihmeen paljon ongelmia :roll: Minulla oli aluksi kaksi paikkaa tiedossa, josta piti saada nähtyä mitä on ahtopaine. Yksi paikka oli bybas:sa oleva letku, niinkuin tässä olevassa kuvassa http://personal.inet.fi/cool/saab93t/mi ... uhaara.jpg. Toinen oli imusarjassa, jota porin saabliike ehdotti, josta voisi ottaa ne lukemat.

No kun yritin kumpaakin paikkaa, niin mittari näytti käynnistäessä -0,6bar alipainetta ja ajaessa lukema tippui johonkin -1,0bar lukemiin.
No sitten paikallinen saabhuoltamo sanoi, että ne kummatkin paikat ovat alipaine puolella, ja näyttävät siksi sellaisia lukemia. Ja sanoivat, että paras paikka on porata ahtopaineputkeen reikä ja laittaa sinne mittarin letku ottamaan sitä ahtopainetta.

Tuli vähän sellainen käsitys, ettei kummallakaan huoltamolla ollut käsitystä mistä voisi ottaa se ahtopainelukema. Kai se ahtopainemittarin saa vähän helpommin asennettua kuin poraamalla ahtopaineputkeen reikä?
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Ahtomittarin asennuksesta

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Joo, minullakin on Autogaugen mittari ja näyttäisi pelailevan ihan hyvin. 8) Itse otin by-bass-venttiilistä ahtolukemat ja hyvin mielestäni on pelaillut.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

No mikä ihme tuossa minun saabissa voi olla oikein ongelmana? Ei kai mikään isompi vika? Tuntuu ihmeelliseltä, että auto tuntuu kuitenkin pelaavan ihan tavallisesti.

Sanopa juhokare, että miten oikein asensit ton mittarin? Vaikka en usko, että siinä mittarin laittamisessa olisi jotain ongelmaa.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Mittarin asentamisesta

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Joo, eli ei muuta kuin by-bass-venttiilin letku poikki ja T-haara kiinni siihen ja T-haaraan kiinni ahtomittarin letku kiinni ja se viedään läpiviennin kautta sisälle autoon ja ahtomittari vaikka kaksipuoleisella tarralla kiinni koelautaan ja sitten vielä virta ahtomittarin polttimolle tai ledille ja siinä se on. Ainakin minulla vaikuttaisi pelanneen hyvin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Autogauge minullakin ja asennus samalla tavalla toteutettu.

Samoja lukemia näytää, tosin moottorijarrutuksessa menee -0.8 lukemaan ja tyhjäkäynnillä olisko luokkaa -0.6.

Pitäs pelittää tuolla asennuksella ellei mittari ole sökö.
Mitkä on maksimi ahdot mittarin mukaan?
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

...

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Minullakin moottorijarrutuksessa -0,8 baaria ja tyhjäkäynnillä -0,6 baaria. Huippuahot on minulla jossain siellä 0,9-0,95 baaria ja yleensä tasaantuu vähäksi ajaksi sinne 0,7-0,8 baariin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Olikos sulla, Juho, ihan vakiopeli? Ainakin nuo ahtolukemat vaikuittais ihan oikeilta vakioksi.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Ahoista

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kyllä se on ihan vakio. :) Vitosella 80->120 kiihtyy keskimäärin jotain 12,2 sekunnissa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Tämä liippaa aika likeltä aiheesta jossa testasin toimiiko mankkuvena auton surkean kulkemisen johdosta. Eli eilen lämpösellä ilmalla Porvoon motarilla auto ei ahtanut kuin oranssin puoleen väliin (+20 lämpöä). Tänään sataa ja lämpöä +15.

Videolla ajetaan sekä 3. ja 4. vaihteilla ihan vaan tarkastellaan mikä mättää ja kaikki toimi aivan mainiosti. Ekoilla vedoilla otin mankkuvensta W-letkun irti ja hauska vihellys täytti kabiinin. Letku kiinni ja uudestaan baanalle ja taas kaikki toimi kuten piti. Auto ahto 1,3-1,4 kuten pitikin.

Samalla voitte katsella kuinka eroaa ahtopaine mittari ja Saabin oman kuormitusmittari. Uusissa kun ei mitata enään pelkkää painetta. Oli pikkasen liukasta, ihan kuin talvella :)

Tästä leffaan 5,5Mt

EDIT: Ja huomatkaa mittarin asennus oikeaoppisesti ilmastointiteipillä :)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

No ei siinä saabissa mikään ollut vikana :oops: En ollut vain tarpeeksi polkenut, että ahtomittari olisi noussut nollan yläpuolelle. Nyt kun polkee, esimerkiksi nelosella niin ahtomittari nousee noin 0,9bar. Elikä vähän sinne päin kuin kuuluukin.

En ollut sen tähden polkenut enempää, kun olin elänyt siinä uskossa, että se saabin oma mittari olisi edes jonkinlainen ahtopainemittari, ja se näyttäisi ahtopainetta. Mutta nyt kun luin potkiksen viestin, niin kuulin ensimmäistä kertaa, että se onkin kuormitusmittari. Olisi pitänyt vain enemmän ajaa, eikä ruveta heti selvittämään mikä voisi olla vikana. Kun kerran mikään ei ollut vikana :oops:

Mutta kai nyt jotenkin se mittarin voisi saada näyttämään myös peruspaineita tyhjäkäynnillä eli 0,4bar?


Ja muuten vielä yksi kysymys. Tuli samalla tilattua öljynpainemittari kun tilasin tuon ahtopainemittarin. Ja ajattelin kysyä, että onko joku muu laittanut autoonsa öljynpainemittaria ja mihin on laittanut sen öljypaineanturin kiinni mittaamaan sitä öljynpainetta. Ja mieluummin vihjeitä liittyen tohon mun ng900:seen. Ajattelin kysyä suoraan ennen kuin rupean itse sitä paikkaa kauheasti etsimään.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Sitä mäkin aluksi ihmettelin miksi vanhoissa Saabeissa ahtomittari vetää toista rundii kun omassa päästään hädintuskin punaselle. Pieni salapoliisi työ ja asia selvisi, kyseessä on kaksi erilaista mittaria toinen mittaa suoraan ahtopainetta ja toinen kuormitusta. Omassa kuten videossa näitte sutiminen vähentää kuormitusta ja kuormitusmittari putoaa kuin lehmän häntä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Ahtomittarin asennuksesta

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

juhokare kirjoitti:Joo, minullakin on Autogaugen mittari ja näyttäisi pelailevan ihan hyvin. 8) Itse otin by-bass-venttiilistä ahtolukemat ja hyvin mielestäni on pelaillut.
Sama asennus kuin mulla ja mittarina autogauge. Toimii :?
9-3.1972
inuutinen
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2004 17:44

Ahtopainemittari

Viesti Kirjoittaja inuutinen »

Mistä ootte ostanu noita ahtopaine mittareita ja paljo o maksanu??? :?:
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

potkuhousu kirjoitti:Samalla voitte katsella kuinka eroaa ahtopaine mittari ja Saabin oman kuormitusmittari. Uusissa kun ei mitata enään pelkkää painetta. Oli pikkasen liukasta, ihan kuin talvella :)
Missa vaiheessa ahtopainemittari muuttui kuormitusmittariksi? Oma autoni on '99 9-3 FPT, ja siina on kovasti ahtopainemittarin oloisesti kayttaytyva viisari, jossa lukee Turbo. Ei se ainakaan kuormitukseen korreloi...
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

karvalakki kirjoitti:
potkuhousu kirjoitti:Samalla voitte katsella kuinka eroaa ahtopaine mittari ja Saabin oman kuormitusmittari. Uusissa kun ei mitata enään pelkkää painetta. Oli pikkasen liukasta, ihan kuin talvella :)
Missa vaiheessa ahtopainemittari muuttui kuormitusmittariksi? Oma autoni on '99 9-3 FPT, ja siina on kovasti ahtopainemittarin oloisesti kayttaytyva viisari, jossa lukee Turbo. Ei se ainakaan kuormitukseen korreloi...
Trionic 5 on ainakin ihan puhtaasti ahtopainemittari, mutta 7:sta en mene takuuseen, kun on tuo ilmamäärä mittari eikä oikeata yhteyttä kaasuläppään. Kaasupolkumella säädetään menevän ilman määrää, jolloin ahtopaineen kasvaessa läppää laitetaan kiinni.
Tällä saadaan turbon tuomaa viivettä henkisesti pois puolikaasulla, kun annetaan enemmän kaasuläppää auki, kun ei ole painetta. Paineen kasvaessa pienennetään läppää. (ellei ole talla pohjassa..)
9-3 SS on ainakin "kuormamittarilla"...

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin