ahtopainemittari asennus?
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
- Paikkakunta: Rauma
ahtopainemittari asennus?
Siis kysymyshän on varsin tavallinen, mistä voisin ottaa ahtopaine lukeman autogaugen ahtopainemittarille, jonka juuri äskettäin ostin? Auto on ng900 vm-96. Ajattelin, että täällä on henkilöitä, jotka ovat myös omaan autoon asentanut ahtopainemittarin.
Minulle se asentaminen tuntuu tuottavan ihmeen paljon ongelmia Minulla oli aluksi kaksi paikkaa tiedossa, josta piti saada nähtyä mitä on ahtopaine. Yksi paikka oli bybas:sa oleva letku, niinkuin tässä olevassa kuvassa http://personal.inet.fi/cool/saab93t/mi ... uhaara.jpg. Toinen oli imusarjassa, jota porin saabliike ehdotti, josta voisi ottaa ne lukemat.
No kun yritin kumpaakin paikkaa, niin mittari näytti käynnistäessä -0,6bar alipainetta ja ajaessa lukema tippui johonkin -1,0bar lukemiin.
No sitten paikallinen saabhuoltamo sanoi, että ne kummatkin paikat ovat alipaine puolella, ja näyttävät siksi sellaisia lukemia. Ja sanoivat, että paras paikka on porata ahtopaineputkeen reikä ja laittaa sinne mittarin letku ottamaan sitä ahtopainetta.
Tuli vähän sellainen käsitys, ettei kummallakaan huoltamolla ollut käsitystä mistä voisi ottaa se ahtopainelukema. Kai se ahtopainemittarin saa vähän helpommin asennettua kuin poraamalla ahtopaineputkeen reikä?
Minulle se asentaminen tuntuu tuottavan ihmeen paljon ongelmia Minulla oli aluksi kaksi paikkaa tiedossa, josta piti saada nähtyä mitä on ahtopaine. Yksi paikka oli bybas:sa oleva letku, niinkuin tässä olevassa kuvassa http://personal.inet.fi/cool/saab93t/mi ... uhaara.jpg. Toinen oli imusarjassa, jota porin saabliike ehdotti, josta voisi ottaa ne lukemat.
No kun yritin kumpaakin paikkaa, niin mittari näytti käynnistäessä -0,6bar alipainetta ja ajaessa lukema tippui johonkin -1,0bar lukemiin.
No sitten paikallinen saabhuoltamo sanoi, että ne kummatkin paikat ovat alipaine puolella, ja näyttävät siksi sellaisia lukemia. Ja sanoivat, että paras paikka on porata ahtopaineputkeen reikä ja laittaa sinne mittarin letku ottamaan sitä ahtopainetta.
Tuli vähän sellainen käsitys, ettei kummallakaan huoltamolla ollut käsitystä mistä voisi ottaa se ahtopainelukema. Kai se ahtopainemittarin saa vähän helpommin asennettua kuin poraamalla ahtopaineputkeen reikä?
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
#1948
Ahtomittarin asennuksesta
Joo, minullakin on Autogaugen mittari ja näyttäisi pelailevan ihan hyvin. Itse otin by-bass-venttiilistä ahtolukemat ja hyvin mielestäni on pelaillut.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
- Paikkakunta: Rauma
No mikä ihme tuossa minun saabissa voi olla oikein ongelmana? Ei kai mikään isompi vika? Tuntuu ihmeelliseltä, että auto tuntuu kuitenkin pelaavan ihan tavallisesti.
Sanopa juhokare, että miten oikein asensit ton mittarin? Vaikka en usko, että siinä mittarin laittamisessa olisi jotain ongelmaa.
Sanopa juhokare, että miten oikein asensit ton mittarin? Vaikka en usko, että siinä mittarin laittamisessa olisi jotain ongelmaa.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
#1948
Mittarin asentamisesta
Joo, eli ei muuta kuin by-bass-venttiilin letku poikki ja T-haara kiinni siihen ja T-haaraan kiinni ahtomittarin letku kiinni ja se viedään läpiviennin kautta sisälle autoon ja ahtomittari vaikka kaksipuoleisella tarralla kiinni koelautaan ja sitten vielä virta ahtomittarin polttimolle tai ledille ja siinä se on. Ainakin minulla vaikuttaisi pelanneen hyvin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Autogauge minullakin ja asennus samalla tavalla toteutettu.
Samoja lukemia näytää, tosin moottorijarrutuksessa menee -0.8 lukemaan ja tyhjäkäynnillä olisko luokkaa -0.6.
Pitäs pelittää tuolla asennuksella ellei mittari ole sökö.
Mitkä on maksimi ahdot mittarin mukaan?
Samoja lukemia näytää, tosin moottorijarrutuksessa menee -0.8 lukemaan ja tyhjäkäynnillä olisko luokkaa -0.6.
Pitäs pelittää tuolla asennuksella ellei mittari ole sökö.
Mitkä on maksimi ahdot mittarin mukaan?
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
...
Minullakin moottorijarrutuksessa -0,8 baaria ja tyhjäkäynnillä -0,6 baaria. Huippuahot on minulla jossain siellä 0,9-0,95 baaria ja yleensä tasaantuu vähäksi ajaksi sinne 0,7-0,8 baariin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Tämä liippaa aika likeltä aiheesta jossa testasin toimiiko mankkuvena auton surkean kulkemisen johdosta. Eli eilen lämpösellä ilmalla Porvoon motarilla auto ei ahtanut kuin oranssin puoleen väliin (+20 lämpöä). Tänään sataa ja lämpöä +15.
Videolla ajetaan sekä 3. ja 4. vaihteilla ihan vaan tarkastellaan mikä mättää ja kaikki toimi aivan mainiosti. Ekoilla vedoilla otin mankkuvensta W-letkun irti ja hauska vihellys täytti kabiinin. Letku kiinni ja uudestaan baanalle ja taas kaikki toimi kuten piti. Auto ahto 1,3-1,4 kuten pitikin.
Samalla voitte katsella kuinka eroaa ahtopaine mittari ja Saabin oman kuormitusmittari. Uusissa kun ei mitata enään pelkkää painetta. Oli pikkasen liukasta, ihan kuin talvella
Tästä leffaan 5,5Mt
EDIT: Ja huomatkaa mittarin asennus oikeaoppisesti ilmastointiteipillä
Videolla ajetaan sekä 3. ja 4. vaihteilla ihan vaan tarkastellaan mikä mättää ja kaikki toimi aivan mainiosti. Ekoilla vedoilla otin mankkuvensta W-letkun irti ja hauska vihellys täytti kabiinin. Letku kiinni ja uudestaan baanalle ja taas kaikki toimi kuten piti. Auto ahto 1,3-1,4 kuten pitikin.
Samalla voitte katsella kuinka eroaa ahtopaine mittari ja Saabin oman kuormitusmittari. Uusissa kun ei mitata enään pelkkää painetta. Oli pikkasen liukasta, ihan kuin talvella
Tästä leffaan 5,5Mt
EDIT: Ja huomatkaa mittarin asennus oikeaoppisesti ilmastointiteipillä
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
- Paikkakunta: Rauma
No ei siinä saabissa mikään ollut vikana En ollut vain tarpeeksi polkenut, että ahtomittari olisi noussut nollan yläpuolelle. Nyt kun polkee, esimerkiksi nelosella niin ahtomittari nousee noin 0,9bar. Elikä vähän sinne päin kuin kuuluukin.
En ollut sen tähden polkenut enempää, kun olin elänyt siinä uskossa, että se saabin oma mittari olisi edes jonkinlainen ahtopainemittari, ja se näyttäisi ahtopainetta. Mutta nyt kun luin potkiksen viestin, niin kuulin ensimmäistä kertaa, että se onkin kuormitusmittari. Olisi pitänyt vain enemmän ajaa, eikä ruveta heti selvittämään mikä voisi olla vikana. Kun kerran mikään ei ollut vikana
Mutta kai nyt jotenkin se mittarin voisi saada näyttämään myös peruspaineita tyhjäkäynnillä eli 0,4bar?
Ja muuten vielä yksi kysymys. Tuli samalla tilattua öljynpainemittari kun tilasin tuon ahtopainemittarin. Ja ajattelin kysyä, että onko joku muu laittanut autoonsa öljynpainemittaria ja mihin on laittanut sen öljypaineanturin kiinni mittaamaan sitä öljynpainetta. Ja mieluummin vihjeitä liittyen tohon mun ng900:seen. Ajattelin kysyä suoraan ennen kuin rupean itse sitä paikkaa kauheasti etsimään.
En ollut sen tähden polkenut enempää, kun olin elänyt siinä uskossa, että se saabin oma mittari olisi edes jonkinlainen ahtopainemittari, ja se näyttäisi ahtopainetta. Mutta nyt kun luin potkiksen viestin, niin kuulin ensimmäistä kertaa, että se onkin kuormitusmittari. Olisi pitänyt vain enemmän ajaa, eikä ruveta heti selvittämään mikä voisi olla vikana. Kun kerran mikään ei ollut vikana
Mutta kai nyt jotenkin se mittarin voisi saada näyttämään myös peruspaineita tyhjäkäynnillä eli 0,4bar?
Ja muuten vielä yksi kysymys. Tuli samalla tilattua öljynpainemittari kun tilasin tuon ahtopainemittarin. Ja ajattelin kysyä, että onko joku muu laittanut autoonsa öljynpainemittaria ja mihin on laittanut sen öljypaineanturin kiinni mittaamaan sitä öljynpainetta. Ja mieluummin vihjeitä liittyen tohon mun ng900:seen. Ajattelin kysyä suoraan ennen kuin rupean itse sitä paikkaa kauheasti etsimään.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
#1948
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Sitä mäkin aluksi ihmettelin miksi vanhoissa Saabeissa ahtomittari vetää toista rundii kun omassa päästään hädintuskin punaselle. Pieni salapoliisi työ ja asia selvisi, kyseessä on kaksi erilaista mittaria toinen mittaa suoraan ahtopainetta ja toinen kuormitusta. Omassa kuten videossa näitte sutiminen vähentää kuormitusta ja kuormitusmittari putoaa kuin lehmän häntä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Re: Ahtomittarin asennuksesta
Sama asennus kuin mulla ja mittarina autogauge. Toimiijuhokare kirjoitti:Joo, minullakin on Autogaugen mittari ja näyttäisi pelailevan ihan hyvin. Itse otin by-bass-venttiilistä ahtolukemat ja hyvin mielestäni on pelaillut.
9-3.1972
Ahtopainemittari
Mistä ootte ostanu noita ahtopaine mittareita ja paljo o maksanu???
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Missa vaiheessa ahtopainemittari muuttui kuormitusmittariksi? Oma autoni on '99 9-3 FPT, ja siina on kovasti ahtopainemittarin oloisesti kayttaytyva viisari, jossa lukee Turbo. Ei se ainakaan kuormitukseen korreloi...potkuhousu kirjoitti:Samalla voitte katsella kuinka eroaa ahtopaine mittari ja Saabin oman kuormitusmittari. Uusissa kun ei mitata enään pelkkää painetta. Oli pikkasen liukasta, ihan kuin talvella
Trionic 5 on ainakin ihan puhtaasti ahtopainemittari, mutta 7:sta en mene takuuseen, kun on tuo ilmamäärä mittari eikä oikeata yhteyttä kaasuläppään. Kaasupolkumella säädetään menevän ilman määrää, jolloin ahtopaineen kasvaessa läppää laitetaan kiinni.karvalakki kirjoitti:Missa vaiheessa ahtopainemittari muuttui kuormitusmittariksi? Oma autoni on '99 9-3 FPT, ja siina on kovasti ahtopainemittarin oloisesti kayttaytyva viisari, jossa lukee Turbo. Ei se ainakaan kuormitukseen korreloi...potkuhousu kirjoitti:Samalla voitte katsella kuinka eroaa ahtopaine mittari ja Saabin oman kuormitusmittari. Uusissa kun ei mitata enään pelkkää painetta. Oli pikkasen liukasta, ihan kuin talvella
Tällä saadaan turbon tuomaa viivettä henkisesti pois puolikaasulla, kun annetaan enemmän kaasuläppää auki, kun ei ole painetta. Paineen kasvaessa pienennetään läppää. (ellei ole talla pohjassa..)
9-3 SS on ainakin "kuormamittarilla"...
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.