http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 0_2183.JPG
hyödyt?
haitat?
miksi?
rupesi vaan mietityttämään mitä tuolla on haettu kun on tuo ilmamassamittari tuohon tungettu?
kysymys tästä kuvasta.
kysymys tästä kuvasta.
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
Re: kysymys tästä kuvasta.
Mulla on semmonen hatara muistikuva että 500+ hevosvoimasissa T7 vehkeissä immu laitetaan painepuolelle. Ei oo muistikuvaa miksi, mutta liittynee siihen, ettei immu pysty muuten mittaamaan ilmamassoja jotka menevät yli noissa tehoissa..?
EDIT:Löysin tuon ketjun, missä tuo mutu lukee. Hölmöilyä vissiin kylläkin..
"Är luften trycksatt pressar du igenom mer volym och också antal syreatomer.
En LMM är en termisk dispersionsmätare med värmda trådar. Den energi för att komma i balans igen blir ett flöde på en känd tvärsnittsarea. Denna area maxar man då det trimmas vilt.
För att kunna mäta massan luft vid ett område där mätaren har bottnat flyttar man den istället till den trycksatta sidan.
Enkelt uttryckt. En trimmad motor kräver luftmassa som är utanför det normala området för LMM:n. Genom att flytta den till trycksatta sidan får man ett större område på den (och också en sämre mätning)
Den är kalibrerad för att visa "atmosfäriskt" tryck. På trycksatta sidan blir det helt fel densitet för den stackarn och därmed fel massflöde.
De som åker med LMM på trycksatta sidan torde ha ett styrprogram som tar hänsyn till det.
/Fred"
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=185517
EDIT:Löysin tuon ketjun, missä tuo mutu lukee. Hölmöilyä vissiin kylläkin..
"Är luften trycksatt pressar du igenom mer volym och också antal syreatomer.
En LMM är en termisk dispersionsmätare med värmda trådar. Den energi för att komma i balans igen blir ett flöde på en känd tvärsnittsarea. Denna area maxar man då det trimmas vilt.
För att kunna mäta massan luft vid ett område där mätaren har bottnat flyttar man den istället till den trycksatta sidan.
Enkelt uttryckt. En trimmad motor kräver luftmassa som är utanför det normala området för LMM:n. Genom att flytta den till trycksatta sidan får man ett större område på den (och också en sämre mätning)
Den är kalibrerad för att visa "atmosfäriskt" tryck. På trycksatta sidan blir det helt fel densitet för den stackarn och därmed fel massflöde.
De som åker med LMM på trycksatta sidan torde ha ett styrprogram som tar hänsyn till det.
/Fred"
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=185517
Viimeksi muokannut vjbremer, To Tammi 21, 2010 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Re: kysymys tästä kuvasta.
Mittauskapasiteetti ei muutu oli mittari painepuolella tai ei. Ilmamassa on tismalleen sama.
Syy laittaa painepuolelle voi olla siinä jos katsoo että 3" imuputken halkaisija ei riitä.
Hölmöilyä yhtäkaikki, mittarin mittauskapasiteetti loppuu jo ennenkuin yli 3" imuputkella olisi merkitystä. Lisäksi mittari ei ole suunniteltu toimimaan painepuolella joten menee helposti sekaisin esim. vaihteenvaihdossa jne.
Tietty sen mittarin voisi laittaa sinne ihan vaan tiedonkeruuta varten jotta näkee tarkasti ilmamassan josta voi päätellä esim. koneen VE:tä kun vertaa paineeseen, kierroslukuun ja lämpötilaan. Kuvassa kuitenkin näyttää olevan T7 auto joten voi olla että on kuitenkin ihan säätömittari kyseessä.
Syy laittaa painepuolelle voi olla siinä jos katsoo että 3" imuputken halkaisija ei riitä.
Hölmöilyä yhtäkaikki, mittarin mittauskapasiteetti loppuu jo ennenkuin yli 3" imuputkella olisi merkitystä. Lisäksi mittari ei ole suunniteltu toimimaan painepuolella joten menee helposti sekaisin esim. vaihteenvaihdossa jne.
Tietty sen mittarin voisi laittaa sinne ihan vaan tiedonkeruuta varten jotta näkee tarkasti ilmamassan josta voi päätellä esim. koneen VE:tä kun vertaa paineeseen, kierroslukuun ja lämpötilaan. Kuvassa kuitenkin näyttää olevan T7 auto joten voi olla että on kuitenkin ihan säätömittari kyseessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: kysymys tästä kuvasta.
Näinhän sen luulis olevan joo, ettei ilmamäärä muutu. Varmaan näitä kuuluisia viripuljujen "kikkoja".jcarlson kirjoitti:Mittauskapasiteetti ei muutu oli mittari painepuolella tai ei. Ilmamassa on tismalleen sama.
Syy laittaa painepuolelle voi olla siinä jos katsoo että 3" imuputken halkaisija ei riitä.
Hölmöilyä yhtäkaikki, mittarin mittauskapasiteetti loppuu jo ennenkuin yli 3" imuputkella olisi merkitystä. Lisäksi mittari ei ole suunniteltu toimimaan painepuolella joten menee helposti sekaisin esim. vaihteenvaihdossa jne.
Aah, ehkä se liitty siihen, että jotkut haluaa "rähinä" dumpin T7 vehkeeseen?
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Re: kysymys tästä kuvasta.
Joo siinä muuten yksi yleinen syy. Sen verran idioottimainen syy, ettei heti tullut mieleen kun mietin.vjbremer kirjoitti: Aah, ehkä se liitty siihen, että jotkut haluaa "rähinä" dumpin T7 vehkeeseen?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: kysymys tästä kuvasta.
tuo oli kanssa itsellä mielessä kaikkea sitä keksitään.
onko muuten kuvaa auto jonkun foorumilaisen? kuva ilmeisesti otettu kiikalan lentokentältä.
onko muuten kuvaa auto jonkun foorumilaisen? kuva ilmeisesti otettu kiikalan lentokentältä.
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
Re: kysymys tästä kuvasta.
Mun autohan se. Eipä sillä maffin sijoituksella väliä sinänsä ole, mutta n. pari vuotta on auto toiminut ilman ongelmia vaikka se tuolla painepuolella onkin.
Saab 9-3 -08
Ex: saab 9-3 sc -06 "Biopower"
saab 9-3 aero -02
Ex: saab 9-3 sc -06 "Biopower"
saab 9-3 aero -02