Apuja, mistähän idler pulley
-
- "Kaasari"
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Marras 29, 2007 16:32
Apuja, mistähän idler pulley
Onko kellään tietoa mistä saisi uuden idler pulleyn (NG 900 2,0t -97) eli
sen ylimmän hihnapyörän (apukuskinpuolelta ja konetta edestäpäin katsottuna vasemmalla ylinnä), laakeri leikkasi kiini ja hihnapyörä hajosi (halkesi) ja onko kellään kokemusta millanen homma on hihna laittaa, tarvitseeko mahd. joitain erikoistyökaluja, löytyykö jostain esim. ohjetta?
sen ylimmän hihnapyörän (apukuskinpuolelta ja konetta edestäpäin katsottuna vasemmalla ylinnä), laakeri leikkasi kiini ja hihnapyörä hajosi (halkesi) ja onko kellään kokemusta millanen homma on hihna laittaa, tarvitseeko mahd. joitain erikoistyökaluja, löytyykö jostain esim. ohjetta?
Re: Apuja, mistähän idler pulley
WIS kertoo ohjeet kaikkeen ,talladega-97 kirjoitti:Onko kellään tietoa mistä saisi uuden idler pulleyn (NG 900 2,0t -97) eli
sen ylimmän hihnapyörän (apukuskinpuolelta ja konetta edestäpäin katsottuna vasemmalla ylinnä), laakeri leikkasi kiini ja hihnapyörä hajosi (halkesi) ja onko kellään kokemusta millanen homma on hihna laittaa, tarvitseeko mahd. joitain erikoistyökaluja, löytyykö jostain esim. ohjetta?
täällä foorumilla aikas montakin kirjoittajaa jotka purkaneet
ko. automallia,osiakin myynnissä heillä....
#2285
-
- "Kaasari"
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Marras 29, 2007 16:32
Re: Apuja, mistähän idler pulley
ohjeita löytyi haulla aika hyvin...jos homassa on jotain "metkuja" niin kertokaa,
huomenna taksilla hessumobiiliin tai motonettiin
huomenna taksilla hessumobiiliin tai motonettiin
Re: Apuja, mistähän idler pulley
Ei tuossa hommassa mitään ihmeempää ole, hieman ahtaat paikat vaan. Pitkä jatkovarsi (siis pelkkä varsi) kiristyspyörän neliöhahloon ja työntää vartta eteenpäin kunnes saa ~4mm tapilla lukittua hihnan löysälle, sivussa lukitusreikä.
Tuo hajonnut pyörä on kiinni normaalilla pultilla (oisko ollut 13mm kanta). Suurin hankaluus lienee hihnan pujottaminen kampiakselin hihnapyörälle, helpointa lienee ottaa pyörä pois ja raottaa sisälokasuojaa. Tuolla konstilla sain hihnan helposti paikoilleen.
Hihnan pituutta on sitten 2 riippuen siitä, onko koneen päässä keskimmäinen taittorulla vai ei. Tuon ikäisessä se taitaa vielä olla?
Motonetin kataloogin mukaan niiden myymä rulla käy vasta 1999 eteenpäin ja vanhempaan noilla ei sitä ole. Mikä lie erona...
Tuo hajonnut pyörä on kiinni normaalilla pultilla (oisko ollut 13mm kanta). Suurin hankaluus lienee hihnan pujottaminen kampiakselin hihnapyörälle, helpointa lienee ottaa pyörä pois ja raottaa sisälokasuojaa. Tuolla konstilla sain hihnan helposti paikoilleen.
Hihnan pituutta on sitten 2 riippuen siitä, onko koneen päässä keskimmäinen taittorulla vai ei. Tuon ikäisessä se taitaa vielä olla?
Motonetin kataloogin mukaan niiden myymä rulla käy vasta 1999 eteenpäin ja vanhempaan noilla ei sitä ole. Mikä lie erona...
Hihnan kirist rulla Saab 99- 30-0572 9-33 99-> VASEN Ohjainrulla/bensamoott (ø17/68mm) [1999 - 2002] 45.00 €
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Apuja, mistähän idler pulley
ng900:ssa on kahta hihnan pituutta, eli ilmastoinnilla (~2627mm)ja ilman (1995..2000mm).
Nurkkarulla aina 8mm pultilla jossa 13mm kanta. Mitat 23/63mm.
-----------
9-3:ssa ei ole taittorullaa keskellä päätykoppaa, josta syystä hihna parikymmentä senttiä lyhyempi, joita on tietty myös sitten kahta pituutta, eli ilmastoinnilla (2345..2350mm) ja ilman (1795..1800mm).
-----------
9-3:sta on sitten kahdella erilaisella taittorullalla, eli vanhempi on 8mm pultilla (13mm kanta) joka myös ng900:ssa.
Uudemassa on 10mm pultti (15mm kanta) pulttikiinnityksellä, jossa jälkimmäisessä muovirullassa ~2mm laidat sekä halkaisija hieman suurempi 17/68mm.
Muutos tapahtuu sitten -99 vuosimallin puolivälissä, eli -99 autoja on molemmilla rullan korvakoilla (= kiristinjaloilla).
Motonet ei sitten tarjoakkaan kiristimen rullaa kumpaankaan.
Ko. mitat ja tiedot koski sitten vain 4 sylinterisiä bensamoottoreita.
Nurkkarulla aina 8mm pultilla jossa 13mm kanta. Mitat 23/63mm.
-----------
9-3:ssa ei ole taittorullaa keskellä päätykoppaa, josta syystä hihna parikymmentä senttiä lyhyempi, joita on tietty myös sitten kahta pituutta, eli ilmastoinnilla (2345..2350mm) ja ilman (1795..1800mm).
-----------
9-3:sta on sitten kahdella erilaisella taittorullalla, eli vanhempi on 8mm pultilla (13mm kanta) joka myös ng900:ssa.
Uudemassa on 10mm pultti (15mm kanta) pulttikiinnityksellä, jossa jälkimmäisessä muovirullassa ~2mm laidat sekä halkaisija hieman suurempi 17/68mm.
Muutos tapahtuu sitten -99 vuosimallin puolivälissä, eli -99 autoja on molemmilla rullan korvakoilla (= kiristinjaloilla).
Motonet ei sitten tarjoakkaan kiristimen rullaa kumpaankaan.
Ko. mitat ja tiedot koski sitten vain 4 sylinterisiä bensamoottoreita.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Marras 29, 2007 16:32
Re: Apuja, mistähän idler pulley
Kiitoksia kaikille infoista, olihan homma, pakasessa hihna ja hihnapyörä vaihdettu...ei ainakaan
ihan helppoa tällä pakasella ulkona kun kumihina on ku rautaa ja kiemurtelee kyllä
todella kiitettävästi
ihan helppoa tällä pakasella ulkona kun kumihina on ku rautaa ja kiemurtelee kyllä
todella kiitettävästi
Re: Apuja, mistähän idler pulley
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 147
- Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00
Re: Apuja, mistähän idler pulley
Mulle kävi pari viikkoa sitten prikulleen aivan samoin (60tkm ajettu edellisestä vaihdosta)
Re: Apuja, mistähän idler pulley
Mikä on käyttäjien kokemus tarvikerullien esim. Motonetin vastaan orkkisrullien kestävyyteen?Markus boy kirjoitti:Mulle kävi pari viikkoa sitten prikulleen aivan samoin (60tkm ajettu edellisestä vaihdosta)
Sillä voisi olla että suurestikin pienempi käyttöikä "syö" halvemmasta hinnasta saatavan hyödyn unohtamatta että hajoava rulla voi aiheuttaa jotain suurempaa ja kalliimpaa remonttia?!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 147
- Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00
Re: Apuja, mistähän idler pulley
Mun edellinen rulla vaihdettiin 110tkm huollon yhteydessä Auto-Westerlundilla (tietääkseni käyttää laatuosia) eikä se kestänyt kuin tuon 60tkm. Nyt vaihdoin Motonetin rullaan, katsotaan kuinka sitten kestää.
Re: Apuja, mistähän idler pulley
Taitaa olla kysytty osa. Viime viikonloppuna kaikki PK-seudun Motonetit myivät eioota, Hessumobiilit samaten. Herttoniemen Fixus pelasti päivän ja sieltäkin vein viimeisen. Onneksi tuo hihnanvaihto on tullut kerran aiemmin tehtyä, muuten olisi pakkasessa voinut tulla tuskanhiki.
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Re: Apuja, mistähän idler pulley
Siskon jätkäkaverin 900 -97 tuli eilen hinattua tienposkesta talliin. Tänään purin hihnan ja rullan pois, joka ihan jumissa ja muovit sulanu ympäriltä.
Viimeks vaihdoin samoista syistä, sillon ajettu 127 tkm ja nyt 184 tkm, eli 57 tkm kesti alkuperäinen. Sillon hain huollon tiskilta hihnan, apupyörän ja tämän pienemmän vasemmassa ylälaidassa olevan.......taitaa olla ihan sama pistääkö tarviketta vai alkuperästä kun aina kestävät vähemmän kun itse hihna
Viimeks vaihdoin samoista syistä, sillon ajettu 127 tkm ja nyt 184 tkm, eli 57 tkm kesti alkuperäinen. Sillon hain huollon tiskilta hihnan, apupyörän ja tämän pienemmän vasemmassa ylälaidassa olevan.......taitaa olla ihan sama pistääkö tarviketta vai alkuperästä kun aina kestävät vähemmän kun itse hihna
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92