Millainen auto on NG900?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Millainen auto on NG900?

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Se on uljas kilpuri. Kun vertaa varusteita, ruostetilannetta, kuntoa ja hintaa niin ainoa mihin voi verrata on tonnari. Muun merkkiset mistä perusvarusteet (acc, cruise) löytyy maksaa reilusti enemmän, tai sitten ko. yksilössä yleensä on jotain pahasti vialla.

Itsellä on tuo ng ollut n. 5,5v, ja meni autokuumekin ohi kun ajoi sillä kolmen kuukauden tauon jälkeen, onhan se kuin uusi auto tuon liki 10v uudemman sitikan jälkeen 8)
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Millainen auto on NG900?

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Sen verran tyytyväinen ollu tuohon nykyiseen OG93:een (pienin teknisin muutoksin), ettei oo ollu vuosiin autokuumetta. :roll:

Eipä ollu edellisessä ng-satkussakaan varsinaisesti muuta murhetta kuin korisyöpä. Ja nimenomaan näkyvillä pinnoilla, jo alkaa autokuume nousta...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Millainen auto on NG900?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Itsellä on ollu ng900 vm-94 ja 9-3 vm.99. Eka V6 ja toinen TiD.
Suurimmat erot oli kytkimessä, kyllä vaijerikytkimellä oli muutaman kerran huumori vähissä ruuhkassa. Just pari viikkoa sitten verestin muistoja hartwall areenalla.

Penkissä on tainnu muuttua jokin muukin kuin pelkät sipsit tullu, ainakin 9-3 oli parempi istua. Molemmat oli SE-malleja kangaspenkein.

OG:n jälkeen NG voi olla vähän viilee, mielestäni jopa toi TiDi oli talvella lämpimämpi jo ennen eberiremppaa. Sitä en tiedä päivittykö ng:n lämmityslaite jossain kohtaa. Luultavasti kutoskoneesta kumminkin irtoaisi lämpöä, ainakin bensankulutuksen perusteella. :D

Käsijarru on perseestä molemmissa. :twisted:

Ajettavuus ihan ok, kuten jo mainostettiin niin on og:ta uraherkempi. Vakioalustalla ja renkailla ei tuokaan paljoa etsi.

Jossei tilantarve oo hirmunen niin varsin hyvä valinta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millainen auto on NG900?

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Mulla on ollut NG 900 kohta vuoden. Olen ollut todella tyytyväinen autoon.

Auto on periaatteessa varsin miellyttävä ajettava. Kaarrekäytös on mallikelpoista mutta suuntavakaus ei ole tonnarin tai 9-5:n luokkaa. Vakioalustalla auto on hieman pehmeän tuntuinen, muttei toki sentään mikään vanha jenkki. Kohtuullisen korkea maavara sopii hyvin universumin huonoimmille teille eli Helsingin kaduille.

Kulutus on minulla talvella kaupunkiajossa pyörinyt noin 9,5 litran lukemissa. Kesällä sekalaisessa ajossa kulutus on ollut yli 8 litrassa ja maaseutuajossa 7,5 litran hujakoilla. Sangen taloudellisia lukemia mielestäni 185 hv/1400 kg autolle.

Mitään isompaa vikaa ei ole toistaiseksi ilmennyt. Käsijarrun jouduin kiristyttämään katsastusta varten, eli kyseessä on näiden juttujen perusteella jokavuotinen perushomma.

Auto tarjoaa mielestäni hintaansa nähden varsin paljon: hyvät varusteet (ilmastointi etc.), kivat ajo-ominaisuudet, kohtuulliset tilat sekä siedettävä kulutus. Miinuspuolena näkisin huonon kolariturvallisuuden sekä Saabiksi ruman ulkonäön.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Millainen auto on NG900?

Viesti Kirjoittaja Poy »

Tänään töiden jälkeen kävin tekemässä 200km:n lenkin kolkilla. Alkumatkasta moottoritiellä kulutus oli 7,7l/100km. Sitten pienemmillä teillä ajoin cruisella niin kulutus tippui 6,5-6,6l/100km tuntumaan. Normaalisti tulee enemmän ohiteltua mitä tolla reissulla tuli. Tossa ei ole vakio softa, niin tuskin pääsis samoihin lukemiin matalapaineisen softalla. Kovilla pakkasilla kaupunkipyörittelyssä kulutus on ollut yli 11, mutta sen maksaa mielellään kulutuksessa että saa olla lämpimässä autossa. Ainakin oma auton on ihan hyvä ajettava, vaikka näitä on täällä vähän moitittu.
ng900:sta mulla ei olekkaan sitten kokemusta.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Millainen auto on NG900?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Karjay kirjoitti: Miinuspuolena näkisin huonon kolariturvallisuuden sekä Saabiksi ruman ulkonäön.
Mihin tuo väittämäsi huonosta kolariturvallisuudesta perustuu? Onko käynyt tai meinannut käydä huonosti kolarissa vai?

Ulkonäköhän on tietenkin makuasia. No jaa... eihän se NG olekaan niin nätti kuin kolkki. 8) :mrgreen:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Millainen auto on NG900?

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Sehän on kaunis! Ihan sama kumpi kehitysversio, 900 vai 9-3.

Kolaritesteissä 1,5 tähteä ei varmaan mairitellut silloin 15v sitten, verraten kolkin neljään. Teinibemari e36 on kaikkein huonoin euroncap:n testaama, eikä sekään varmasti ole huonoimmasta päästä autoja mitä silloin liikkui teillämme.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millainen auto on NG900?

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Tarkoitin huonolla kolariturvallisuudella juuri tuota Euro NCAP:n 1,5 tähden tulosta. Saab 900 -97 sai huonommat tulokset kuin sisarmalli Opel Vectra -97. Eihän tuo testi toki kaikkea kerro, muistaakseni NG satkun turvarakenteita olisi suunniteltu esim. hirvikolareiden varalta.

OG kolkki saikin sitten jo 4 tähteä, lähinnä sipsien tuoman paremman sivutörmäyssuojan ansiosta. Kuskin tilanne ei nokkakolarissa ratkaisevasti parantunut, kuten rintakehään kohdistuvasta vaikutuksesta näkee.

Tuota ulkonäköasiaa kommentoin vielä sen verran, että ei minunkaan mielestäni NG 900 autoilun karmeimpia luomuksia edusta. Saabilla on vaan ollut tapana tuoda mielestäni ulkonäöltään onnistuneempia autoja markkinoille. OG kolkissa (varsinkin niillä sport-helmoilla varustetussa) onnistuivatkin mielestäni parantamaan jonkin verran NG:n "pullamaisuutta". Kojetaulun muotoilusta sen sijaan pidän varauksettomasti.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Millainen auto on NG900?

Viesti Kirjoittaja Pola »

900 on a-vectran sukulainen. Ei b-vectran joka on testattu.
#3272
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millainen auto on NG900?

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Pola kirjoitti:900 on a-vectran sukulainen. Ei b-vectran joka on testattu.
Näinhän se onkin, kiitoksia. Pitäisi aina muistaa tarkistaa faktat. A Vectran luulisi olevan turvallisuudeltaan tuota B:tä selvästi kehnompi.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Millainen auto on NG900?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Karjay kirjoitti:NG:n "pullamaisuutta".
:lol: :lol: !
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Millainen auto on NG900?

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Paljon on puhuttu, että 1995-malliseen NG900:een tuli tonnarista tuttu tasapainoaikseli moottoriin.

Onko tällä suuri merkitys 2,0l vaparin kestävyyteen?

Nimimerkillä 1994 2,0 vapari suunnitteilla.
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Millainen auto on NG900?

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Osta meiltä 98 9-3 vapari aut.. On turvallisempi eikä tuokaan montaa tonnia maksa. Ja varusteet löytyy, toisin kuin monista alkupään malleista.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Millainen auto on NG900?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jeltsin kirjoitti:Paljon on puhuttu, että 1995-malliseen NG900:een tuli tonnarista tuttu tasapainoaikseli moottoriin.

Onko tällä suuri merkitys 2,0l vaparin kestävyyteen?

Nimimerkillä 1994 2,0 vapari suunnitteilla.
94-95 vuosimallin ng900 2.0i konetta on ollut B204i sekä B206i tyyppimerkinnällä, eli tasapainoakselilla sekä ilman, eli ostamalla 94 tai 95 vuosimallin 2.0i auton et pelkästään tuolla "2.0i" tyyppimerkinnällä voi tietää kumpi konetyyppi kyseessä.

Moottorin kestävyyteen tuolla ketjulla ei ole juuri vaikutusta, muutakuin, että joskus 200-350t välillä pitää tehdä jakopää+tp-ketju remppa, tai sitten vaihtoehtoisesti yksinkertaisimmillaan poistaa tuo ketju öljypohjan kautta.

Itse väittäisin, että hyöty 2.0 koneissa on sen verran marginaalinen värinöihin, että väittäsin erittäin harvan pystymään varmuudella sen läsnäoloa vannomaan. Vanhemmiten väljän ketjun poistamalla kone taasen hiljenee, vaikka värinät hieman kasvavatkin :lol:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Uolevi3
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 21:19
Paikkakunta: Vaasa

Re: Millainen auto on NG900?

Viesti Kirjoittaja Uolevi3 »

[quote="Iskariot"]Itsellä 1997 900S 2.0i 5d, mittarissa jotain 230tkm, mistä itse ajettua reilu 45tkm.

Tavallisena arkiautona arkisiin ajoihin tuo on minusta varsin mainio laite. Kaksilitrainen vapari ei ole hätäisen miehen kone, mutta itse olen tuolla aina ehtinyt ja jopa joskus joutunut ohittamaankin menestyksekkäästi. Kulutus on mielestäni pysynyt maltillisena, eli maantiellä rajoitusten mukaan ajettuna jossakin 7 litran tuntumassa, joskus hieman allekin. Kaupungissa sitten ihan ajotavasta yms. riippuen jotain 10-11 litran luokkaa. Alusta tuossa on vakio eli mallia keinulauta, mutta ei tuokaan normaali ajotilanteissa itseä yleensä haittaa. Joskus tiukemmalla moottoritien rampilla tuntuu että mennään katon kautta ympäri, mutta ei se mitään kun sen tietää :wink:

Sisätiloiltaan NG900 ei kaksinen ole, etenkään takaa. Kuskin paikalle sen sijaan tällainen 194cm kääpiö mahtuu mukavasti, eikä penkin tarvitse edes välttämättä olla takimmaisessa asennossa. Tavaratila sen sijaan onkin kohtalaisen valtava laari johon esim. isohkot yhdistelmärattaat menee pitkittäin mukavasti ja viereen jää vielä tilaa muillekin romuille (joskus toisetkin rattaat olleet kyydissä). Perusvarustelussa ei mitään ihmeellistä ole tarjolla mutta eipä mitään olennaista puutukaan. Omassa on lisävarusteinen manuaali-ilmastointi, jonka kompura hieman tykkää metelöidä toimien kuitenkin vielä. Kaikki sähkökilkkeet toimivat kuskin penkinlämmitystä lukuunottamatta. Mukavuus on minustas autossa kohdallaan ja etenkin maantiellä tuon ratissa viihtyy. Pakkastakaan tuo ei pelkää ja kabiinissa tarkenee vaikka ulkona sattuisi olemaan hieman rapsakampikin keli.

Ruostetta olen löytänyt vain takakaarien etureunan saumakohdasta (=karsean näkönen) ja takaovien aukkojen alakulmista, ja nuo taitavatkin olla mallille melko yleiset kukkimispaikat. Alusta on tietääkseni happeen yhtymisen suhteen kunnossa.

Matka on jäänyt autolla kesken kaksi kertaa, syyllisinä katkennut apulaitehihna.

Itsellä SE turbo vm-95.
Tähän asti samat kommentit. Korjauksia; DI-kasetti vaihdettu 230tkm kohdalla, bensapumppu 280tkm, ja ruostetta on ovien helmoissa ja takaluukun alareunassa
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
Vastaa Viestiin