Onko Opel-moottorista mihinkään?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Dobermann
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Helmi 12, 2010 11:18

Onko Opel-moottorista mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Dobermann »

Vanha Saabi 900 olisi hakusessa ja yhtenä vaihtoehtona olisi Kuusankoskella myynnissä oleva http://www.nettiauto.com/saab/900/3058903 2,5 V6 vuosimallia 1994. Pelillä on päästelty 235 000 ja ainakin myyjän mukaan huoltokuitteja pitäisi korkauksista ja huolloista löytyä.

Selvittelin hieman mallin taustoja ja eniten epäilyksiä herättää tuo ”Opelin” V6, joka ei tunnu olevan kaikkein kestävimpien koneiden maineessa. Onko foorumilla kokemuksia ko. koneesta?

Toinen kysymys liittyy automaattilootaan ja sen luotettavuuteen. Lisäksi, koska kyseessä on automaattiloota ja iso kone, tulee mieleen kysymys kulutuksesta. Mahtaako olla ihan pilvissä vai pääseekö maantieajossa edes alle kahdeksaan litraan?

Kyseisen yksilön hinta on 2950 €. Itse en ainakaan osaa arvioida, onko sopuhinta vai kannattaako jättää auto tuolla hinnalla kauppaan?
tonee
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: Onko Opel-moottorista mihinkään?

Viesti Kirjoittaja tonee »

en suosittelis sekaantumaan, mieluummin turbo malli.
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko Opel-moottorista mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

kattele ennemmin rivinelonen turbolla.
XC70 D5 -11
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Onko Opel-moottorista mihinkään?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ei tuossa V6 moottorissa ole mitään normaalikäytössä olevaa erityistä "heikkoutta", porsii ne Saabin nelipyttysetkin.
Kulutus on V6 ja automaatti yhdistelmällä aina sivuseikka, mukavuus ja "hienostunut" ajofiilis taasen ihan ytimessä.
Mikäli polttoaineenkulutuksen minimointi on mielessä, niin suosittelen vaikka mkII Golffia 1,6D:llä. Menee alle viiden litran heittämällä ja kulkeekin 140km/h (VR:n junavaunussa) :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
saab96ja99
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: To Helmi 04, 2010 09:53

Re: Onko Opel-moottorista mihinkään?

Viesti Kirjoittaja saab96ja99 »

EIH!! Noissa saaboissa on jo lukkopesät opelista ja ne hajoo ekana,ei moottoria enää opelista,pyydän.
2.0 turbo vie vähemmän kun vapari jos nätisti ajelee ja kulkee vimmatusti.Ystävän vm.95 5d 2.0t on rullannu yli 300000 perus huolloilla ja pienillä korjauksilla, menee mukavasti,myös raivokkaasti pyydettäessä.Suosittelen.

T: Jouni

ps. itsellä on vapareita kaikki 96 -77, 99 -83, 900 -96,hyvin olen ehtinyt. :)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Onko Opel-moottorista mihinkään?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

saab96ja99 kirjoitti:EIH!! Noissa saaboissa on jo lukkopesät opelista ja ne hajoo ekana,ei moottoria enää opelista,pyydän.
No kerropa nyt että mikä siinä Opelin moottorissa sitten on se heikko lenkki? Mistä tiedät, että lukkopesät on Opelista, lukeeko niissä jossaina valmistaja (=Opel)?
saab96ja99 kirjoitti: 2.0 turbo vie vähemmän kun vapari jos nätisti ajelee ja kulkee vimmatusti.
Laitetaan siihen turboonkin automaattiaski niin alkaa olemaan kulutukset aikalailla samoissa kuin V6 vapari+automaatti. Muutenkin Saab (diesel-mallit poislukien) on aika eksoottinen valinta jos on minimaalinen bensankulutus tärkein asia.
saab96ja99 kirjoitti: Ystävän vm.95 5d 2.0t on rullannu yli 300000 perus huolloilla ja pienillä korjauksilla, menee mukavasti,myös raivokkaasti pyydettäessä.Suosittelen.
Kerrotko tarkemmin näistä perushuolloista ja pikku korjauksista? Kansiremppaa, turbon vaihtoa jne?

Itseäni kovin ihmetyttää tuo perusnegatiivinen asenne tuohon V6 moottoriin, koska siinä ei yksinkertaisesti ole mitään selvästi "huonompaa" kuin missään muussakaan vastaavassa V6 moottorisessa autossa. Toki Saabin "juju" on turbossa, mutta mikäli haluaa Saabin joka ei kuulosta astmaiselta ruohonleikkurilta, niin V6 pannu keulalla on mainio, myös Saabissa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Onko Opel-moottorista mihinkään?

Viesti Kirjoittaja SS »

Ei kai nyt dieselin ääntä voi bensakoneeseen verrata...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
knoro
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Marras 11, 2006 18:34

Re: Onko Opel-moottorista mihinkään?

Viesti Kirjoittaja knoro »

No mulla on tollanen. Ollut vajaat viisi vuotta. Koneeseen uusittu puolat, lambdat, kampiakselin asentotunnistin ja vesipummpu, se tosin vaihdettiin varoiksi nokkahihnan vaihdon yhetydessä. Vehkeellä ajettu 215, josta olen itse ajanut 40-50t.
Bensaa menee maantiellä 7,5-8,5l. Seka-ajossa ja kaupungissa reippaammin. Keskikulutus huitelee mulla varmaan 9,5-10.
Ainoa varsinainen vika ollut tuo puolien hajoaminen. Niistä oli palanut yksi, mutta kun ne on kaikki yhdessä klöntissä... Ei silti maksanut kuin rabiat 200e.
Huolto on hieman kalliimpaa kuin nelareissa, töitä tulee helposti enemmän ja jakohihnaa pitää vaihdella neljän vuoden välein.
Automaatti pelaa hyvin. Tyyppivikana niissä tuntuu olevan se vaihteenvalitsimen asentokytkin, joka vanhemmiten antaa kylmissä ja märissä olosuhteissa herjaa. Tosin vaiva korjaantuu, kun heiluttelee keppiä hieman ja käynnistää uudestaan. Katkaisin köllii akun alla ja uusi kustantaa kai about 400e. Ne kontaktipinnat pystyy kai itsekin puhdistamaan ja rasvaamaa uudelleen, jos näppäryyttä ja innostusta löytyy.
Yksi ominaisuus noissa kutosissa saattaa mättää. Joku muukin valitteli palstalla, ettei kabiini oikein lämpene. En tiedä onko minulla joku lämmönsäätimen akseli poikki, mutta kunnolla kuumaa lämmityslaite ei puhalla millään. Kympin pakkasissa vielä pärjää ihan hyvin, muttamutta... Ero esimerkiksi kaverin -01 93:seen on todella suuri.
Hinta vaikuttaa mun mielestä ehkä vähän kovalta. Virossa olii just auto24.ee:ssä myytävä siisitin oloinen, muistaakseni 134t ajettu samanlainen tonnilla. veroakaan tuskin joutuu paljon maksamaan.
Kimmo
900SE V6 -94
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Onko Opel-moottorista mihinkään?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

knoro kirjoitti:No mulla on tollanen. Ollut vajaat viisi vuotta. Koneeseen uusittu puolat, lambdat, kampiakselin asentotunnistin ja vesipummpu, se tosin vaihdettiin varoiksi nokkahihnan vaihdon yhetydessä. Vehkeellä ajettu 215, josta olen itse ajanut 40-50t.
Bensaa menee maantiellä 7,5-8,5l. Seka-ajossa ja kaupungissa reippaammin. Keskikulutus huitelee mulla varmaan 9,5-10.
Hienoa, että saatiin oikein käyttäjältä kokemuksia, eikä mitään Essonbaarin mutuiluja.
knoro kirjoitti: Ainoa varsinainen vika ollut tuo puolien hajoaminen. Niistä oli palanut yksi, mutta kun ne on kaikki yhdessä klöntissä... Ei silti maksanut kuin rabiat 200e.
Onneksi noista nelipyttysistä ei ikinä koskaan milloinkaan hajoa DI-kasetti :wink:
Samoin kuin ylempänä vaihdetuksi mainitsemasi kampuran asentotunnistinkin on noissa 4-cyl koneissa käytännössä ikuinen :mrgreen: HUOMHUOM! Edelliset kaksi lausetta oli SARKASMIA...ihan vaan ettei TAAS tule väärinkäsityksiä :)
knoro kirjoitti: Yksi ominaisuus noissa kutosissa saattaa mättää. Joku muukin valitteli palstalla, ettei kabiini oikein lämpene. En tiedä onko minulla joku lämmönsäätimen akseli poikki, mutta kunnolla kuumaa lämmityslaite ei puhalla millään. Kympin pakkasissa vielä pärjää ihan hyvin, muttamutta... Ero esimerkiksi kaverin -01 93:seen on todella suuri.
Erittäin todennäköisesti vikaa lämppärissä. Ainakin vitosen keulalla samaa "Opel"-sukua oleva 3.0t V6 lämpiää ihan pirun nopeasti. Toki vaati osakseen ACC:n läppämoottorin akselin fiksauksen, mutta sillä nyt ei ole yhtään mitään tekemistä keulalla olevan moottoripaketin kanssa :)
knoro kirjoitti: Hinta vaikuttaa mun mielestä ehkä vähän kovalta. Virossa olii just auto24.ee:ssä myytävä siisitin oloinen, muistaakseni 134t ajettu samanlainen tonnilla. veroakaan tuskin joutuu paljon maksamaan.
Kimmo
Kyllä, Virosta saa tällä hetkellä todella halvalla muiden muassa n. 10v ikäisiä Saabeja, kannattaa tosiaan tutustua valikoimaan: http://fin.auto24.ee/main/mainindex.php
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin