Starttaa hitaasti (eikä lainkaan varmasti)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Starttaa hitaasti (eikä lainkaan varmasti)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

No niin... Mikähän raatoa tällä kertaa vaivaa? Kenties se, että raukkaa nimitellään jatkuvasti...?

Eli tässä on nyt viime aikoina ollut aika arpomista tuon käynnistymisen kanssa. Pakkastakin on toki ollut, muttei ihan joka aamu kovinkaan paljon.
Startti tuntuu pyörivän todella hitaasti ja tahmeasti, ja hivenen aina jännittää, käynnistyykö ollenkaan. En ole huomannut eroa sillä, onko ollut sen perus pari tuntia roikassa ennen käynnistystä vai ei.
Myös käynnistyksen jälkeen käynti on alkuun erittäin epätasaista ja jotenkin sairaan kuuloista.

Lämpimänä käynnistyy ilman mitään ongelmia. Näillä pakkasilla vain se kylmeneminen tapahtuu aika äkkiä, ja taas saa työpäivän jälkeen miettiä, mitä mahtaakaan tapahtua.

Uutta akkua hakemaan? Tai ainakin ensin vanha testaamaan? Vai onko muita ideoita? Akkuhan tosiaan on niinkin vanha kuin viime kesältä, joku Sznajderin 55Ah tai vastaava.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Starttaa hitaasti (eikä lainkaan varmasti)

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Mittaa akun jännite startatessa. Jos kyykkää pahasti, eli alle tai lähelle 10V, niin starttimoottori voi olla lyhytsulussa. Eli kun starttaa niin starttimoottorin ankkuri hinkkaa runkoon.
Itselläni oli aikoinaan sellainen vika, oli messinkiliukulaakeri "kadonnut" ankkuriakselin käämipäästä.
Ehkä kauaskatseista, muttei mahdotona. Oireet ainakin täsmää.
Runkovuodot kyllä pitäis huomata nipistyksinäkin autoa pidellessä.

Tai sitte on vaan susi akku.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Starttaa hitaasti (eikä lainkaan varmasti)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Starttia, tai itse asiassa kolmeakin, on tässä lähiaikoina käpistelty. Ensimmäinen (alkuperäinen) pyöri ikäänkuin tyhjää, mutta mitään merkittävää vikaa ei havaittu. Toisesta oli solenoidi kesäterässä, eli lämpimänä starttasi menemään kuten pitääkin, mutta kylmänä ainoastaan naksahti. Kolmannesta solenoidi ja hyvin pelasi taas lämpimänä.

Täytyy tuo akku testata. Jos vaikka maanantaina kurvaisi motonettiin ihmettelemään.

Mielenkiintoisena sivujuonteena oli akku päättänyt viime viikolla tyhjentyä neljän päivän seisonnan aikana. Jälleen kerran apuvirta auttoi ja kävin heittämässä parinsadan kilometrin lenkinkin siinä toivossa, että akku vaikka latautuisi kunnolla, vaikka kylmää olikin.
Oireet kuitenkin ovat nämä. Arvanneeko sitä mökille viikon päästä lähteä, kun autoa ei takuuvarmasti saa muutamaa sataa metriä lähemmäs mökkiä, jossa on sähköä tarjolla. Ja apuvirtaa varmaan muutaman kilometrin säteellä. :D
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Starttaa hitaasti (eikä lainkaan varmasti)

Viesti Kirjoittaja Hook »

Azanovix kirjoitti: Uutta akkua hakemaan? Tai ainakin ensin vanha testaamaan? Vai onko muita ideoita? Akkuhan tosiaan on niinkin vanha kuin viime kesältä, joku Sznajderin 55Ah tai vastaava.
Eikös toi sama akku ollut tyhjentynyt vajaassa viikossa täysin tyhjäksi?
Mittaappa akun jännite käydessä että lataa (pitäisi olla 13.5 - 14,4).
.. Samoin mittaa akun jännite, kun apumies starttaa autoa kylmällä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Starttaa hitaasti (eikä lainkaan varmasti)

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mikähän mahtaa olla virrankulutus auton ollessa parkissa ? Ettei vaan mitään currentcreeperiä ole tullut peliin mukaan ?
Lisäksi, akut voi kuolla sillä että ne syvätyhjää kerran (ihan vaikka muutaman vuotta vanhat, en tiedä noista zneidereista). Ei ota vastaan varausta enää joten kierrätykseen joutavat.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Starttaa hitaasti (eikä lainkaan varmasti)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Pistetään vielä yksi palikkapääkysymys:
Miten mittaan virran kulutuksen auton ollessa parkissa virrat pois päältä?
Toki jotain on voinut käydä nahkapenkkejä sähköihin kytkiessä, mutta mielestäni otin herätteen molemmille siten, että releet eivät vedä virtojen ollessa pois päältä...
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Starttaa hitaasti (eikä lainkaan varmasti)

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Virta mitataan virtapiiristä, eli vaikka akun - napa auki ja mittari navan ja irroitetun kaapelin väliin. EI napojen väliin. Auton akun oikosulkuvirta on helposti 1000A, siinä on mittari aika piukalla ;)
Pihtivirtamittari olis varsin kätsy?
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Starttaa hitaasti (eikä lainkaan varmasti)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jännite auton ollessa käynnissä 14,3V.
Virrankulutuksen mittasin Tomssonin ohjeiden mukaisesti ja sain lukeman 26,9A. 8O
Jos tuo pitää paikkansa, niin lyhyellä ja jopa pitkällä matematiikalla akun pitäisi olla tyhjä parissa tunnissa?
Vai ymmärränkö taas vaihteeksi jotain väärin? :D

Penkit on kytketty siten, että pelkääjänpuoleista voi liikutella silloinkin, kun avain ei ole edes virtalukossa. Kuskin puoleista vain silloin, kun virrat ovat päällä. Koitin virrankulutusta myös siten, että irrotin ko. sulakkeen (eli pelkääjänpuoleinen penkki ei liikkuisi lainkaan), mutta tämä ei tuonut muutosta kulutukseen.

Käynnistysjännitettä en ole päässyt mittailemaan vielä.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Starttaa hitaasti (eikä lainkaan varmasti)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Mittasin virran avaimet taskussa. Eli akun miinusnapa irti ja yleismittarilla toinen pää napaan (akun...) ja toinen irrotettuun kaapeliin kiinni.
Mysiini
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 13:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Starttaa hitaasti (eikä lainkaan varmasti)

Viesti Kirjoittaja Mysiini »

Azanovix kirjoitti: Virrankulutuksen mittasin Tomssonin ohjeiden mukaisesti ja sain lukeman 26,9A. 8O
Jos tuo pitää paikkansa, niin lyhyellä ja jopa pitkällä matematiikalla akun pitäisi olla tyhjä parissa tunnissa?
Vai ymmärränkö taas vaihteeksi jotain väärin? :D
Aikamoinen virta, yleismittarilla ei yleensä muutamaa ampeeria suurempia virtoja mittailla ja ohuet mittajohdotkin olisivat lujilla. Muutenkin tuollaisella purkautumisnopeudella olisi koko kulkupeli pimeänä noin tunnissa ja akku pian entinen. Millä mitta-alueella mittarisi oli? Ettet olisi mitannut milliampeereja? Yleensä suurinta virranmittausaluetta varten pitää mittarin plusjohto vaihtaa toiseen reikään (sillä järjestelyllä ei taas kannata mitata akun jännitettä, saattaa toimintasavu poistua yleismittarista).

Nypi sulakkeita irti yksi kerrallaan. Ennen pitkää virransyöjä paljastuu jos semmoinen on. Kannattaa myös mitata kuinka paljon akun jännite putoaa kuormituksessa. Moottori sammuksissa mutta valot ja sisätilan puhallin päällä ei pitäisi tippua lepojännitteestä kuin pari kolme kymmenystä. Jos tippuu reilusti tai startatessa menee polvilleen kannattaa melkein suunnata akkukaupoille. Ja tosiaan tarkistaa ettei se startti ole oikosessa.

Edit: meni väsyneenä mittajohtojen napaisuudet sekaisin
9-3 SC 2.0t -07
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Starttaa hitaasti (eikä lainkaan varmasti)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

No niin, pihtiampeerimittarilla mitattua tänään:
Virrankulutus avaimet taskussa 0,3A (joskus yllätän kädettömyydellä itsenikin, eli eiliset järkyttävät lukemat olivat vain mitta-asteikkovirhe). Pitäisi kuitenkin olla 0A? Kyllähän se akku nimittäin nollille menee tuollakin kulutuksella parinsadan tunnin aikana.
Jännitettä mittailin myös. Avaimet taskussa jännite näytti 12,6V. Pienellä kuormituksella eli tuuletin täysille ja valot päälle -> jännite putosi 11,6V tuntumaan ja kun jäin tuijottamaan lukemaa, se myös laski entisestään. Alle minuutissa lukemat olivat jo 11,4V.
Tästä voidaan siis päätellä mitä?
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Starttaa hitaasti (eikä lainkaan varmasti)

Viesti Kirjoittaja torque »

Vaihdoin juuri akun 9-3ssa, vanha akku ei kestänyt varausta kuin kaksi vuorokautta seisontaa. Hyvin lyhyen ajon jälkeen akku näytti kuitenkin 12,5V.
Mittasin uuden akun kanssa lepovirtaa, avain taskussa, näytti 0,58 mA. Onko tämä oikea arvo?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Starttaa hitaasti (eikä lainkaan varmasti)

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kyllä se pitäisi vähintään puolet tuosta olla.. Tietty t5 ecu on noin 15min virtojen poiskytkennän jälkeen hereillä, että avaimet taskussa ei vielä välttämättä ole koko totuus.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Starttaa hitaasti (eikä lainkaan varmasti)

Viesti Kirjoittaja torque »

Tämä on T7. Mitattu noin 30min avaimen käytöstä. Pitäisikö tuota nyt alkaa tutkimaan? Ei huvittaisi alkaa mittaus-sulakerumbaan näin räntäkelillä.

Olisiko muilla antaa vertailuarvoja, vastaavasta autosta?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Starttaa hitaasti (eikä lainkaan varmasti)

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Siis 0,00058A? eli 0,58mA?
Mun mielestä toi on jo sitä luokkaa ettei edes digikellon muistivirta vie noi vähää :)
Paljoudesta en ainakaan olisi huolissani, mittaustavasta ehkä?
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Vastaa Viestiin