NG900:ssa pikkuvikaa?
NG900:ssa pikkuvikaa?
Olen juuri liittynyt Saab-klubin jäseneksi ja tarvitsen heti asiantuntevia näkemyksiä oman pirssini (900Turbo -94) vianmäärittämiseksi. Vika ilmenee kiihdytettäessä kokonaisvaltaisena tärinänä, joka jollakin tavalla tuntuu tulevan auton etuosasta. Tärinä on jotenkin samantyyppistä, kuin ajaisit liian isolla vaihteella. Tärinä lakkaa ja tasoittuu heti kun nostaa jalan pois kaasupolkimelta. Muutaman kerran tärinä on myös ilmennyt kovemmassa nopeudessa moottorin jarruttaessa vauhtia.
Olen määrittänyt alustavasti muutaman asiantuntijan kanssa, että vika saattaisi löytyä moottorin kiinnityksestä. Minkälaisellä kiinnityksellä moottori on kiinnitetty kyseisen vuoden mallissa ja osuuko alustava vian määritys lähellekään todennäköistä vaihtoehtoa?
Lisäksi kaipaan vinkkejä minne Saabinsa kannattaa viedä Turun seudulla huollettavaksi. Itse kun en ole varsinaisesti mikään mekaanikko, vaan pidän huomattavasti enemmän kuskin roolista - ja Turbo-Saabilla on pirun mukava kurvailla.
Kommentteja odotellen
Olen määrittänyt alustavasti muutaman asiantuntijan kanssa, että vika saattaisi löytyä moottorin kiinnityksestä. Minkälaisellä kiinnityksellä moottori on kiinnitetty kyseisen vuoden mallissa ja osuuko alustava vian määritys lähellekään todennäköistä vaihtoehtoa?
Lisäksi kaipaan vinkkejä minne Saabinsa kannattaa viedä Turun seudulla huollettavaksi. Itse kun en ole varsinaisesti mikään mekaanikko, vaan pidän huomattavasti enemmän kuskin roolista - ja Turbo-Saabilla on pirun mukava kurvailla.
Kommentteja odotellen
Re: NG900:ssa pikkuvikaa?
Tervetuloa klubiin! Itse en kysymyksiisi osaa vastata mutta suosittelen menemään paikallisiin potkuihin, joissa rohkeasti kysymään apua ja juttelemaan. Täältäkin tosin tulee tosi nopeasti apua ongelmiin mutta paikanpäällä on helpompi arvailla ongelmasta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: NG900:ssa pikkuvikaa?
Vetarin holkki vois olla yks tärinän aiheuttaja http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... rin+holkki
Moottorintukikumeja on kolme, takakumi on lopussa jos vaihdekeppi seilaa reippaasti pituussuunnassa kun nostat jalan nopeasti kaasulta reippaan kiihdytyksen jälkeen.
Moottorintukikumeja on kolme, takakumi on lopussa jos vaihdekeppi seilaa reippaasti pituussuunnassa kun nostat jalan nopeasti kaasulta reippaan kiihdytyksen jälkeen.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: NG900:ssa pikkuvikaa?
Asiantuntijoiden lisäksi minäkin tätä kysymyksen kohteena ollutta tapausta kokeilin. Ravistus riippuu vedosta ja alkaa tuntua kun ahdot nousevat (ja häviää kaasun nostolla jne). Tuo vetarinholkki-thread oli hyvä linkki, saattaa olla Koalin murhe siinä. Vaihdekeppi ei mielestäni vaellellut koelenkillä. Aika härskiä vatkausta tuo kuitenkin on ja ilmenee nimenomaan normaaleissa kiihdytyksissä; täyskaasulla punarajan tienoille ei kuitenkaan vatkannut.
OG-immeisenä en tuota holkkia heti paikallistanut, onko kyse eripituisten vetareitten tukiholkista (vai -laakerista)?
OG-immeisenä en tuota holkkia heti paikallistanut, onko kyse eripituisten vetareitten tukiholkista (vai -laakerista)?
Re: NG900:ssa pikkuvikaa?
renkaiden tasapainotuksen tarkistus ja tietenkin paineet nyt ihan ensimmäisenä.
holkin voit tarkistaa heiluttamalla pysty suunnassa vetaria vaihelaatikon puoleisesta päästä.pikku välys kuuluukin olla mutta jos alkaa heilumaan useita millejä silloin on väljä (tiukassa käännöksessä ihan hiljaisella vauhilla vinkuu vinkeesti tai ainakin itelläni teki myös silleen)
onko kierrejouset ehjät? pallonivelet,iskarin yläpäät?
holkin voit tarkistaa heiluttamalla pysty suunnassa vetaria vaihelaatikon puoleisesta päästä.pikku välys kuuluukin olla mutta jos alkaa heilumaan useita millejä silloin on väljä (tiukassa käännöksessä ihan hiljaisella vauhilla vinkuu vinkeesti tai ainakin itelläni teki myös silleen)
onko kierrejouset ehjät? pallonivelet,iskarin yläpäät?
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: NG900:ssa pikkuvikaa?
Ei tule renkaista (esiintyy vain veto päällä, tietyllä kierrosalueella) eikä ole tuntumaltakaan rengaslähtöistä. Jos olisi OG kyseessä, niin malja tai tripodi olisivat epäiltyjä, ja siksi tuo holkki arvelutti. Vetareissa ei tuntunut kuitenkaan välyksiä.
Re: NG900:ssa pikkuvikaa?
Kiitos kaikille vianmääritysvinkeistä. Pirssi on nyt toimitettu huoltoon, kohta tiedän mikä tärinän aiheuttaja oikein oli - pistelen siitä sitten tieto tänne
Re: NG900:ssa pikkuvikaa?
Mulla tuli ajettavuus kuntoon kun laitto keulaan osia.Koal kirjoitti:Kiitos kaikille vianmääritysvinkeistä. Pirssi on nyt toimitettu huoltoon, kohta tiedän mikä tärinän aiheuttaja oikein oli - pistelen siitä sitten tieto tänne
-kaasu iskarit
-perssoneiden yläpään kumit/laakerit
-alatukivarret
-raidepäät/kulmat
-nokian hakka 4 talvikumit,tosihyvä pito.
Nyt on hyvä ajaa,muutenhan tää on talviautona täys lelu.
-kylmä
-narisee/vonkuu/vinkuu kylmänä
-lasit huurtuu pakkasella n -20c alkaen
-lukot/häly toimii vaan kesällä
-kahvoista ei uskalla nykiä ovia auki (muovia)
-lämppärinmoottori vonkuu pakkasella
-lämpömittari ei toimi,kone lämpii
-penkinlämmitin ei toimi
-rullat/tehostimenpumppu/vesipummu vonkuu kylmänä
-konepellin/takaluukun pumput ei toimi kylmänä
MUTTA aina on lähteny käymään jopa n -35c,siitä täyvet pisteet, minä en saabeja kytke sähköverkkoon,enkä heilu parkkiksellä sähköjohtojen kanssa nää toimii pensalla.
Kyllä tää ng 900 on lelu talviautona
vanhaan OG saabiin verrattuna.
Mutta kyllä tällä talvi on menty.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Re: NG900:ssa pikkuvikaa?
Liekö NG900 ja OG9-3 samanlainen lämmityslaite? Ainakin 9-3:ssa on tarjennut ihan mukavasti kovemmillakin pakkasilla, liekö termostaatissa vikaa? Vai toimiiko lämpömittari sittenkin, mutta kone ei vaan lämpeä?
Lievät jo vaihtoiässä --> uusia ostamaan mars!konepellin/takaluukun pumput ei toimi kylmänä
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: NG900:ssa pikkuvikaa?
Kone lämpii,mittari ei vaan toimi,tänäaamuna oli -27, kyllä se lämmintä työntää mutta kylmä se on verattuna saabiin.SS kirjoitti:Liekö NG900 ja OG9-3 samanlainen lämmityslaite? Ainakin 9-3:ssa on tarjennut ihan mukavasti kovemmillakin pakkasilla, liekö termostaatissa vikaa? Vai toimiiko lämpömittari sittenkin, mutta kone ei vaan lämpeä?
Lievät jo vaihtoiässä --> uusia ostamaan mars!konepellin/takaluukun pumput ei toimi kylmänä
Näin uuteen autoon vm -95 ei noita osia viitis ostella,jos joutuu ostaa, on osissa vikaa ollu jo uutena.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Re: NG900:ssa pikkuvikaa?
Kyllä siinä OG saabissa riitti lämpöä,niin kuin tuulilasin "testissä" todetaan.Mimmi kirjoitti:Vaihda ihmeessä tuo epäSaab AITOSaabiin (TM) äläkä ruikuta.YKÄ kirjoitti:Kone lämpii,mittari ei vaan toimi,tänäaamuna oli -27, kyllä se lämmintä työntää mutta kylmä se on verattuna saabiin.
Minä en ruikuta,nää autot on vaan rautaa ja rattaita,mutta jos esim tuulilasin "testissä" todetaan että n 25v vanhassa saabissa lämppäri toimii toisin kuin esim nyky tiiseleissä niin se varmaan kertoo joillekin jo jotain asiasta,me se tiijetään.
Minä alan oleen jo vanha äijä ja pärjään näillä og 900 saabeilla tai sitten tonnareilla,pääasia että saabeja riittää mun ijäksi mulle ajoon.
No voishan sen uuven ng 9-5 "saabin" ostaa jos sais sen 100ke irrotettua autoon............ katotaan pitänee myyvä omaisuutta.
Mutta saabilla ajan,kunnes kunnanlääkäri vie kortin.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Re: NG900:ssa pikkuvikaa?
Hyvä YKÄ! Niin sitä pitää. Pysy lujana!
Muistan lukeneeni jostakin (muistaakseni ajovalo.netistä, hyvä saitti muuten), että 9-3:seen parannettiin lämmitinjärjestelmää, joka NG900:sessa olisi ollut pettymys Saabille.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Muistan lukeneeni jostakin (muistaakseni ajovalo.netistä, hyvä saitti muuten), että 9-3:seen parannettiin lämmitinjärjestelmää, joka NG900:sessa olisi ollut pettymys Saabille.
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: NG900:ssa pikkuvikaa?
Joo
Mehtä töistä tullessa,ng jarrun ja kaasun väliin ei aikaisen miehen saapas mahu.
Ooppelin polkimet on tehty tanssi tytöille.
Aja villasukkasillaan.....................................
Mehtä töistä tullessa,ng jarrun ja kaasun väliin ei aikaisen miehen saapas mahu.
Ooppelin polkimet on tehty tanssi tytöille.
Aja villasukkasillaan.....................................
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Re: NG900:ssa pikkuvikaa?
Mä voin hankkia sulle 9-5:n vaikka ihan 90ke:llakin... Sopuhintaan säästät kymppitonnin!YKÄ kirjoitti:No voishan sen uuven ng 9-5 "saabin" ostaa jos sais sen 100ke irrotettua autoon............ katotaan pitänee myyvä omaisuutta.
y (-: