NG900:ssa pikkuvikaa?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Koal
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Elo 11, 2009 21:23

NG900:ssa pikkuvikaa?

Viesti Kirjoittaja Koal »

Olen juuri liittynyt Saab-klubin jäseneksi ja tarvitsen heti asiantuntevia näkemyksiä oman pirssini (900Turbo -94) vianmäärittämiseksi. Vika ilmenee kiihdytettäessä kokonaisvaltaisena tärinänä, joka jollakin tavalla tuntuu tulevan auton etuosasta. Tärinä on jotenkin samantyyppistä, kuin ajaisit liian isolla vaihteella. Tärinä lakkaa ja tasoittuu heti kun nostaa jalan pois kaasupolkimelta. Muutaman kerran tärinä on myös ilmennyt kovemmassa nopeudessa moottorin jarruttaessa vauhtia.

Olen määrittänyt alustavasti muutaman asiantuntijan kanssa, että vika saattaisi löytyä moottorin kiinnityksestä. Minkälaisellä kiinnityksellä moottori on kiinnitetty kyseisen vuoden mallissa ja osuuko alustava vian määritys lähellekään todennäköistä vaihtoehtoa?

Lisäksi kaipaan vinkkejä minne Saabinsa kannattaa viedä Turun seudulla huollettavaksi. Itse kun en ole varsinaisesti mikään mekaanikko, vaan pidän huomattavasti enemmän kuskin roolista - ja Turbo-Saabilla on pirun mukava kurvailla.

Kommentteja odotellen
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG900:ssa pikkuvikaa?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tervetuloa klubiin! Itse en kysymyksiisi osaa vastata mutta suosittelen menemään paikallisiin potkuihin, joissa rohkeasti kysymään apua ja juttelemaan. Täältäkin tosin tulee tosi nopeasti apua ongelmiin mutta paikanpäällä on helpompi arvailla ongelmasta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: NG900:ssa pikkuvikaa?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Vetarin holkki vois olla yks tärinän aiheuttaja http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... rin+holkki

Moottorintukikumeja on kolme, takakumi on lopussa jos vaihdekeppi seilaa reippaasti pituussuunnassa kun nostat jalan nopeasti kaasulta reippaan kiihdytyksen jälkeen.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
smerch
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 08:24

Re: NG900:ssa pikkuvikaa?

Viesti Kirjoittaja smerch »

Asiantuntijoiden lisäksi minäkin tätä kysymyksen kohteena ollutta tapausta kokeilin. Ravistus riippuu vedosta ja alkaa tuntua kun ahdot nousevat (ja häviää kaasun nostolla jne). Tuo vetarinholkki-thread oli hyvä linkki, saattaa olla Koalin murhe siinä. Vaihdekeppi ei mielestäni vaellellut koelenkillä. Aika härskiä vatkausta tuo kuitenkin on ja ilmenee nimenomaan normaaleissa kiihdytyksissä; täyskaasulla punarajan tienoille ei kuitenkaan vatkannut.

OG-immeisenä en tuota holkkia heti paikallistanut, onko kyse eripituisten vetareitten tukiholkista (vai -laakerista)?
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: NG900:ssa pikkuvikaa?

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

renkaiden tasapainotuksen tarkistus ja tietenkin paineet nyt ihan ensimmäisenä.
holkin voit tarkistaa heiluttamalla pysty suunnassa vetaria vaihelaatikon puoleisesta päästä.pikku välys kuuluukin olla mutta jos alkaa heilumaan useita millejä silloin on väljä (tiukassa käännöksessä ihan hiljaisella vauhilla vinkuu vinkeesti tai ainakin itelläni teki myös silleen)
onko kierrejouset ehjät? pallonivelet,iskarin yläpäät?
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
smerch
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 08:24

Re: NG900:ssa pikkuvikaa?

Viesti Kirjoittaja smerch »

Ei tule renkaista (esiintyy vain veto päällä, tietyllä kierrosalueella) eikä ole tuntumaltakaan rengaslähtöistä. Jos olisi OG kyseessä, niin malja tai tripodi olisivat epäiltyjä, ja siksi tuo holkki arvelutti. Vetareissa ei tuntunut kuitenkaan välyksiä.
Koal
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Elo 11, 2009 21:23

Re: NG900:ssa pikkuvikaa?

Viesti Kirjoittaja Koal »

Kiitos kaikille vianmääritysvinkeistä. Pirssi on nyt toimitettu huoltoon, kohta tiedän mikä tärinän aiheuttaja oikein oli - pistelen siitä sitten tieto tänne
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: NG900:ssa pikkuvikaa?

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Koal kirjoitti:Kiitos kaikille vianmääritysvinkeistä. Pirssi on nyt toimitettu huoltoon, kohta tiedän mikä tärinän aiheuttaja oikein oli - pistelen siitä sitten tieto tänne
Mulla tuli ajettavuus kuntoon kun laitto keulaan osia.
-kaasu iskarit
-perssoneiden yläpään kumit/laakerit
-alatukivarret
-raidepäät/kulmat
-nokian hakka 4 talvikumit,tosihyvä pito.

Nyt on hyvä ajaa,muutenhan tää on talviautona täys lelu.

-kylmä
-narisee/vonkuu/vinkuu kylmänä
-lasit huurtuu pakkasella n -20c alkaen
-lukot/häly toimii vaan kesällä
-kahvoista ei uskalla nykiä ovia auki (muovia)
-lämppärinmoottori vonkuu pakkasella
-lämpömittari ei toimi,kone lämpii
-penkinlämmitin ei toimi
-rullat/tehostimenpumppu/vesipummu vonkuu kylmänä
-konepellin/takaluukun pumput ei toimi kylmänä

MUTTA aina on lähteny käymään jopa n -35c,siitä täyvet pisteet, minä en saabeja kytke sähköverkkoon,enkä heilu parkkiksellä sähköjohtojen kanssa nää toimii pensalla.

Kyllä tää ng 900 on lelu talviautona
vanhaan OG saabiin verrattuna.
Mutta kyllä tällä talvi on menty.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: NG900:ssa pikkuvikaa?

Viesti Kirjoittaja SS »

Liekö NG900 ja OG9-3 samanlainen lämmityslaite? Ainakin 9-3:ssa on tarjennut ihan mukavasti kovemmillakin pakkasilla, liekö termostaatissa vikaa? Vai toimiiko lämpömittari sittenkin, mutta kone ei vaan lämpeä?
konepellin/takaluukun pumput ei toimi kylmänä
Lievät jo vaihtoiässä --> uusia ostamaan mars!
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: NG900:ssa pikkuvikaa?

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

SS kirjoitti:Liekö NG900 ja OG9-3 samanlainen lämmityslaite? Ainakin 9-3:ssa on tarjennut ihan mukavasti kovemmillakin pakkasilla, liekö termostaatissa vikaa? Vai toimiiko lämpömittari sittenkin, mutta kone ei vaan lämpeä?
konepellin/takaluukun pumput ei toimi kylmänä
Lievät jo vaihtoiässä --> uusia ostamaan mars!
Kone lämpii,mittari ei vaan toimi,tänäaamuna oli -27, kyllä se lämmintä työntää mutta kylmä se on verattuna saabiin.

Näin uuteen autoon vm -95 ei noita osia viitis ostella,jos joutuu ostaa, on osissa vikaa ollu jo uutena.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: NG900:ssa pikkuvikaa?

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Mimmi kirjoitti:
YKÄ kirjoitti:Kone lämpii,mittari ei vaan toimi,tänäaamuna oli -27, kyllä se lämmintä työntää mutta kylmä se on verattuna saabiin.
Vaihda ihmeessä tuo epäSaab AITOSaabiin (TM) äläkä ruikuta.
Kyllä siinä OG saabissa riitti lämpöä,niin kuin tuulilasin "testissä" todetaan.


Minä en ruikuta,nää autot on vaan rautaa ja rattaita,mutta jos esim tuulilasin "testissä" todetaan että n 25v vanhassa saabissa lämppäri toimii toisin kuin esim nyky tiiseleissä niin se varmaan kertoo joillekin jo jotain asiasta,me se tiijetään.

Minä alan oleen jo vanha äijä ja pärjään näillä og 900 saabeilla tai sitten tonnareilla,pääasia että saabeja riittää mun ijäksi mulle ajoon.

No voishan sen uuven ng 9-5 "saabin" ostaa jos sais sen 100ke irrotettua autoon............ katotaan pitänee myyvä omaisuutta.

Mutta saabilla ajan,kunnes kunnanlääkäri vie kortin.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900:ssa pikkuvikaa?

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Hyvä YKÄ! Niin sitä pitää. Pysy lujana! :D

Muistan lukeneeni jostakin (muistaakseni ajovalo.netistä, hyvä saitti muuten), että 9-3:seen parannettiin lämmitinjärjestelmää, joka NG900:sessa olisi ollut pettymys Saabille.
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: NG900:ssa pikkuvikaa?

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Joo

Mehtä töistä tullessa,ng jarrun ja kaasun väliin ei aikaisen miehen saapas mahu.

Ooppelin polkimet on tehty tanssi tytöille.

Aja villasukkasillaan.....................................
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: NG900:ssa pikkuvikaa?

Viesti Kirjoittaja yason »

YKÄ kirjoitti:No voishan sen uuven ng 9-5 "saabin" ostaa jos sais sen 100ke irrotettua autoon............ katotaan pitänee myyvä omaisuutta.
Mä voin hankkia sulle 9-5:n vaikka ihan 90ke:llakin... Sopuhintaan säästät kymppitonnin!


y (-:
Vastaa Viestiin