Bypass - alipaineletku ongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Talby
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Helmi 02, 2010 20:46

Bypass - alipaineletku ongelma

Viesti Kirjoittaja Talby »

Kävin ostamassa uuden alipaineletkun, joka menee bypassista moottoriin. Vanha oli sen verran kulahtanut, niin ajattelin, että uusi olisi tarpeen. No, vaihdoin letkun ja moottorin kanssa tuli ongelmia. Ahtopaineet eivät nouse normaalille tasolle, ja kaasua painaessa kuuluu omituista ulinaa. Tuntuu, että vääntö hävisi kokonaan. Kokeilin laittaa vanhan letkun kiinni, eikä asia korjaantunut. Mitään tälläistä ei siis aikaisemmin tapahtunut.

Minulla oli vastaava tilanne kerran kun alipaineletku oli jostain syystä irronnut. Moottori käyttäytyi silloin samalla tavalla -ulinaa kuului, eikä ahtopaineet nousseet huippuunsa.

Autona on siis NG900 -97 2.0T - Ei piristetty (tietääkseni)

Mistä tälläinen voi johtua, ja mitä asialle voisi tehdä?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Bypass - alipaineletku ongelma

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tarkista ettei bypass-venttiilin kalvo ole rikki (ime letkunpätkällä, jos et saa alipainetta kalvolle niin rikki on).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jussijokinen
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 23:30
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Bypass - alipaineletku ongelma

Viesti Kirjoittaja jussijokinen »

minulla teki samaa, kunnes rupesi antamaan vikakoodia muistaakseni koodi:1110
PCS:ltä tilasin parimetriä letkua ja uuden by-pass venttiilin klubihintaan :)
Saabismi- Sairaus johon ei saa KELA-kortilla alennusta.
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
Talby
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Helmi 02, 2010 20:46

Re: Bypass - alipaineletku ongelma

Viesti Kirjoittaja Talby »

jcarlson kirjoitti:Tarkista ettei bypass-venttiilin kalvo ole rikki (ime letkunpätkällä, jos et saa alipainetta kalvolle niin rikki on).
Sai siitä imettyä, mutta tosi suuri vastus siinä kyllä oli. En sitten tiedä, että kuuluuko sen olla niin jäykkä?

Voisi melkein ruveta harkitsemaan uuden bypassin (vai dumppi?) ostoa, jospa se saattaisi auttaa. Mitään muuta en keksi :D

Edit: Nonni, auton SIDiin tuli teksi: Dags för service
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Bypass - alipaineletku ongelma

Viesti Kirjoittaja SS »

Ei tarvitse kovaa imeä, että huomaa kalvon ehjyyden. Jos pikkuletkun ja ison röörin välillä on yhteys eli sieltä tulee ilmaa, kalvo on rikki. Jäykkä sen kuuluu ollakin. Myöskään isosta rööristä toiseen ei pitäisi olla yhteyttä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Talby
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Helmi 02, 2010 20:46

Re: Bypass - alipaineletku ongelma

Viesti Kirjoittaja Talby »

Noni, uusi bypass ostettu ja vaihdettu - ei auttanut... Samaa ulinaa pitää. Huomasin myös, että kiihdyttäessä ahtopainemittari heittelee.
Ostin myös tällaisen http://www.elkparts.com/saab-93-m98-to- ... p3318.html ihan hauskana kokeiluna. Tämän osan kanssa sitä ihme ulinaa ei kuulu, muuten toimii ihan samalla tavalla.
Jos joku osaa neuvoa, olisi ihan kiva :)
Jzto
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Bypass - alipaineletku ongelma

Viesti Kirjoittaja Jzto »

Oi,tommonenhan täytyy saada..Tilasitko suoraan elkpartsilta vai saako noita jostain lähempää?
Saab 9-3 Aero '02 2.3 Biopower
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Bypass - alipaineletku ongelma

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Jzto kirjoitti:Oi,tommonenhan täytyy saada..Tilasitko suoraan elkpartsilta vai saako noita jostain lähempää?
noita minifilsuja myydään monissa verkkokaupoissa....
ja motonetissä....biltemassakin 8eurolla :mrgreen:
#2285
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4573
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Bypass - alipaineletku ongelma

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

ng:ssä on helppo tehdä ahtoputkiston ja alipaineletkujen tiiviystesti - irrota norsunkärsä ilmanputsarista ja aseta kärsä kuin maskiksi naamalle ja puhalla (moottori tietenkin sammuksissa). Jos pihisee jostain niin mistä ?
Yksi huomaamaton ja ratkeava paikka alipaineletkuissa on hiilisuotimen mankkuvenalle menevä paksumpi letku. Se on pikusormen paksuinen ja lähtee läppäkotelon nurkilta tulipellin puolelta ja lähtösuunta on suunnilleen MAP-anturia kohti. Siinä on jyrkempi taitos heti pari senttiä lähdön jälkeen josta letku murtuu ajan myötä.
Tietty venakoppaan tulevassa letkussa oleva takaisku kannattaa tarkastaa myös.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Talby
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Helmi 02, 2010 20:46

Re: Bypass - alipaineletku ongelma

Viesti Kirjoittaja Talby »

Noni, löytyi yksi ratkaisevasti haljennut letku. Taisi olla juuri tuo edellä mainittu. Sitten vaan huollon yhteydessä vaihtoon. Kiitos avusta!
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4573
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Bypass - alipaineletku ongelma

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei tarvi koko letkua vaihtaa, 5 cm pätkä 6mm sisäreiällä olevaa silikoniletkua (samaa kuin mankkuvenassa) pystyy vaihtamaan siihen läppäkotelon päähän sitä letkua. Katso vaikka, se on aika ovela systeemi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Talby
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Helmi 02, 2010 20:46

Re: Bypass - alipaineletku ongelma

Viesti Kirjoittaja Talby »

vesa67 kirjoitti:Ei tarvi koko letkua vaihtaa, 5 cm pätkä 6mm sisäreiällä olevaa silikoniletkua (samaa kuin mankkuvenassa) pystyy vaihtamaan siihen läppäkotelon päähän sitä letkua. Katso vaikka, se on aika ovela systeemi.
Juu huomasin sen kyllä, täytyypi tehdä näin (:
saabasmies
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 20:05

Re: Bypass - alipaineletku ongelma

Viesti Kirjoittaja saabasmies »

Arvoisa Saab-tietäjät!

Ensimmäiseksi kiitos tästä loistavasta keskustelufoorumista, täältä tuntuu löytyvän apuja moneen ongelmaan.

Minulla on ajossa vuosimallin 2000 T7 185 hp ysikolkki, jossa palaa CE valo. Auto kävi korjaamolla vikakoodien luvussa, jossa ne myös nollattiin. No 10 km ajon jälkeen valo syttyi jälleen palamaan. Korjaamolta kuittiin laitettu vikakoodi oli turbon paineanturi. Nyt kaipaisin teidän tietäjien apuja ongelman jäljittämiseksi. Laitoin ongelman tähän ketjuun, kun haulla ja googlettelemalla pääsin ymmärrykseen, että vika saattaisi olla alipaineletkuissa tai bypass-venttiilissä. Olenko oikeilla jäljiillä vai onko teillä antaa muita valistuneita neuvoja?

Kiitos avustanne jo etukäteen. :)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Bypass - alipaineletku ongelma

Viesti Kirjoittaja SS »

Bypass-venttiilistä pitäisi tulla oma koodinsa (1110) joka kertoo bypass-venttiilin virheellisestä toiminnasta. Jos vikakoodi kertoi ahtopaineanturista, kannattanee vianhaku aloittaa siitä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
saabasmies
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 20:05

Re: Bypass - alipaineletku ongelma

Viesti Kirjoittaja saabasmies »

Kiitoksia jo kommentoineille.

Soitin korjaamolle ja he kertoivat, että vikakoodi oli P1110 eli ilmeisesti juuri tuo bypass. Saisiko vielä kootusti asiat, jotka kannataa tsekata ja joku valistunut arvio siitä, mitä tuollaisen vian korjaamisesta eri skenaarioissa veloitetaan. Voiko tumpelo tehdä jotain itse?
Vastaa Viestiin