Uretaanipuslien ostoslista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
TommyW
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Olen hankkimassa uretaanipuslat '01 9-3:een Konin Sport Kitin kaveriksi ja toivoisin mielipiteitä helpottamaan valintaprosessia. Olen lueskellut tätä forumia, Ruotsin vastaavaa ja paria muutakin lähdettä, mutta sitä "oikeaa" vastausta en ole löytänyt :D

Parikin lähdettä markkinoi kolmea ensimmäistä (ao. listalla) "Light Kit"-nimikkeellä kertoen, että alkuperäinenkin etutukivarren takapusla on riittävän jäykkä, eikä se myöskään siirrä ajomelua kabiiniin yhtä herkästi... ...osa lähteistä korostaa taka-akselin puslien tärkeyttä - joten ota tästä nyt sitten selvää :D

Eli kun tavoitteena on "napakka arkiauto", laitanko uretaanit joka paikkaan, vai mikä olisi SINUN lista - ja perusteluitakin olisi kiva kuulla?
  • Etutukivarren ulompi pusla
  • Etutukivarren sisempi pusla
  • Kallistuksenvakaajan pusla tukivarteen
  • Etutukivarren takapusla
  • Kallistuksenvakaajan pusla apurunkoon
  • Hammastangon ripustus tuliseinään
  • Raidetangon sisäpään pusla
  • Taka-akselin pusla
OG9-3 2.0t 2001, NG9-3 SC 1.9 TiDS 2007

Malcolmcrowe
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Huhti 22, 2008 09:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Malcolmcrowe »

Sinuna ottaisin nuo powerflexin uretaani puslakitin ja kalustaisit niillä etupään uusiksi.
Itse laittaisin takapäähän orkkis puslat powerflexien sijasta,kun itselläni talvella pystö oli puslien vaihdon jälkeen pyrkimässä aina edelle.. :lol:

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9160
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Järjestyksessä. Etutukivarren ulompi pusla (se iso pallonivelen takana), sitten Hammastangon kiinnityspuslat ja lopuksi raidetangon sisäpään pusla.

Nuo uretaania, muiden antaisin olla orkkista ellei välttämättä halua niitäkin uretaanista laittaa. Takapäähän uudet orkkispuslat.
Tulee jämäkkä ajettava mutta mukavuus säilyy eikä melu lisäänny suotta.

Omassa oli nuo etutukivarren korinpuoleiset puslat vielä aivan ehjät, vaikka ulompi oli aivan repaleina. Takapään puslat oli 300tkm kohdalla lopussa myös. Hammastangon kiinnitys on surkea joten uretaanipuslat sinne on pakolliset. Raidetangon puslan tarve riippunee siitä onko alkuperäinen kunnossa vai ei.
Kallistuksenvakaajien puslat uretaanista ei liene kovin tarpeellista, mutta sama tietty laittaa jos alkuperäiset on vaihtokunnossa. Narista taitaa talvisin joka tapauksessa. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

TommyW
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja TommyW »

jcarlson:lle, Malcolmcrowe:lle ja Matille (YV) kiitokset vastauksista.

En tiedä, tuliko valintaprosessi vieläkään täysin selväksi, mutta ajatuksia on ainakin syntynyt.

Lopullinen valinta tulee käsittämään ainakin ohjaukseen liittyvät "uretukset" - raidetangon sisäpäät ehdinkin jo tilaamaan GenuineSaab:lta.Youtube:ssa löytyvä video http://www.youtube.com/watch?v=I1887hIi9z8 osoittaa aika hyvin, miksi 9-3:n ohjaus voi tuntua joskus epämääräiseltä :D

Muuten täytyy vielä arpoa etupään puslakombinaatiota.

OT:

Mahtaakohan taka-akselin uusia vakiopuslia saada ehjänä paikalleen kotikonstein? WIS:ssä käytetään luonnollisesti "SAAB-työkalua", Haynesissä nuvotaan käyttämään "sopivaa" pulttia, prikkaa ja putkenpätkää puristimena...
OG9-3 2.0t 2001, NG9-3 SC 1.9 TiDS 2007

petok
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja petok »

Hitsasin sopivaan putken pätkään vahvan lattataudan, ja keskelle porasin reijä. Sitten tästä sopivan paksuinen kierretanko läpi. Vähän pirikkaa, mutteria, yms. mukaan. Näin syntyi vanhan puslan ulosvetäjä sekä uuden puslan sisään vetäjä. Kannattaa ottaa mahdollisimman paksu kierretanko, olikohan 8 vai 10mm. Ainakin ulos veto vaati voimaa.

TommyW
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja TommyW »

No niin - nyt on tämä urakka saatettu onnellisesti loppuun.

Konin Sport Kitin yhteydessä tuli vaihdetuksi seuraavat puslat:
  • Alatukivarsi, ulommat => Powerflex
  • Alatukivarsi, sisemmät => Powerflex
  • Alatukivarsi, kallistuksenvaimentimen pää => Powerflex
  • Hammastangon ripustus tuliseinään => Powerflex (L + R)
  • Raidetankojen sisäpäät => GenuineSaab (Moog:n tekemät PU-puslat)
  • Taka-akseli => alkuperäistyyppiset "kumipuslat"
Kun kulmatkin on Konalan Shellin 3D-laitteessa säädetty kohdalleen, voi auton todeta muuttuneen lähtökohdastaan melkoisesti. Nyt ajettavuus on jo lähellä sitä, mitä se joissakin muun merkkisissä autoissa on tehtaalta lähtiessä :D :D

Vakavasti puhuen, olen lopputulokseen varsin tyytyväinen, tässä esimerkkejä havainnoista:
  • Ohjauksen spaghettimaisuus etenkin keskialueella + yleinen ajotuntuman epämääräisyys ovat nyt kokolailla poissa
  • Auto säilyttää ajolinjansa kurvissa - aikaisemmin autoa sai hieman ohjata esim. pitkässä rampissa
  • Uraherkkyys väheni
  • Torque Steering "katosi" - ainakin Stage1-tehoilla => nyt riittää kaksi sormea ratissa entisen "neljän käden" sijasta, kun runttasee polkimen pohjaan kakkosella tai kolmosella
Vaikea sanoa, mikä muutettu osa vaikutti eniten mihinkin osa-alueeseen, kun osia tuli vaihdettua niin iso nippu kerrallaan - mutta eiköhän tällä jaksa taas jonkin aikaa ajella mieli tyytyväise(mpä)nä.

Projektin sivutuotteena syntyi varsin käyttökelpoinen työkalu taka-akselin alkuperäismallisten helojen vaihtoon (vanhan poisto + uuden asennus), jota voin tarvittaessa kerholaisille lainata (löytyy Vantaalta - nouto, ei postitusta :D ).
OG9-3 2.0t 2001, NG9-3 SC 1.9 TiDS 2007

gnarlie
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Tammi 24, 2008 10:56
Paikkakunta: turku

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja gnarlie »

Millanen homma noiden hammastangon puslien vaihto oli?

TommyW
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Onhan siinä pieni jumppa tiedossa. Apukuskin puoli (oikea) on helppo,eikä vaadi muita työohjeita kuin puslan kiinnityspannan kiristysmomentti 24nm.

Kuljettajan puoli (vasen) teettää töitä - etenkin jos haluaa päästä vähäisellä purkamisella. Hommaa hankaloittaa se, että kaiken "asioinnin" joutuu käytännössä tekemään lokasuojassa olevan raidetangon aukon kautta. Purkaminen (kolme pulttia) on vielä lasten leikkiä, samoin urepuslan pujotus paikalleen.

Kiinnityspannan asennus sen sijaan aiheuttaa hikikarpaloita - se ei todellakaan menen "kevyesti työntämällä" paikoilleen, kun uusi pusla laittaa hanttiin. Tämän lisäksi pitäisi hammastankoa päästä tukemaan ylöspäin, kun painovoima yrittää väkisin kammeta sitä väärään suuntaan. Tässä kohdin pitää huomioida, että ohjausvaihteen tasainen pinta on tuliseinää vasten. Itse hoidin tuon ohjausvaihteen ylöspäin tukemisen (ei ollut apukäsiä - eikä olisi kyllä mahtunutkaan) seraavasti: käänsin moottoritilan sulakerasian sivuun; pujotin nippusiteen ohjausvaihteen pään ympäri; laitoin laudanpätkän moottorin ja lokasuojan väliin "sillaksi", johon sitten kiristin nippusiteen ja sain ohjausvaihteen oikealle korkeudelle.

Vasemmanpuoleisen kiinnityspannan kiristysmomentti on niin ikään 24nm.

Lisäksi on huomioitava, että vasemmanpuolen kiinnityspanta on kiristettävä ennen oikeata, ettei ohjausvaihde mene vinoon (näin kertoo WIS).
OG9-3 2.0t 2001, NG9-3 SC 1.9 TiDS 2007

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9160
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep, tympeä se kuskinpuoli asentaa. Sain sen itse asennettua tappelemalla ilman mainittuja apuvälineitä pyöränkotelosta käsin, mutta ei kyllä ollut sen arvoista.

Ajelin aluksi pari päivää niin että oli vain vänkärinpuolen pusla vaihdettuna enkä huomannut enää juuri mitään lisäeroa kuskinpuoleisen vaihdolla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3020
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja SS »

Samat tuntemukset, kuskin puoleisen puslan vaihdolla ei enää havaittavaa vaikutusta ollut.
Lisäksi on huomioitava, että vasemmanpuolen kiinnityspanta on kiristettävä ennen oikeata, ettei ohjausvaihde mene vinoon (näin kertoo WIS).
Saman asian ajanee, jos löysää oikeanpuoleisen siksi aikaa kun vasenta asentaa. Tosin hieman mulla kyllä siltikin ratin asento muuttui, joutui korjaamaan säädöillä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 1861
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja baasenar »

jcarlson kirjoitti:Järjestyksessä. Etutukivarren ulompi pusla (se iso pallonivelen takana), sitten Hammastangon kiinnityspuslat ja lopuksi raidetangon sisäpään pusla.

Nuo uretaania, muiden antaisin olla orkkista ellei välttämättä halua niitäkin uretaanista laittaa. Takapäähän uudet orkkispuslat.
Tulee jämäkkä ajettava mutta mukavuus säilyy eikä melu lisäänny suotta.

Omassa oli nuo etutukivarren korinpuoleiset puslat vielä aivan ehjät, vaikka ulompi oli aivan repaleina. Takapään puslat oli 300tkm kohdalla lopussa myös. Hammastangon kiinnitys on surkea joten uretaanipuslat sinne on pakolliset. Raidetangon puslan tarve riippunee siitä onko alkuperäinen kunnossa vai ei.
Kallistuksenvakaajien puslat uretaanista ei liene kovin tarpeellista, mutta sama tietty laittaa jos alkuperäiset on vaihtokunnossa. Narista taitaa talvisin joka tapauksessa. :)
Tuo ei minulle oikein avaudu, että miksi tuolla hammastangon kiinnityksessä ja raidetangossa pitää yleensä olla mitään joustavia puslia? Onko niitä muissakaan autoissa yleensä, tai muissa Saabeissa? Ei tarvii ihmetellä, että jos ohjaus vetelee kovissa kiihdytyksissä, koska kumihan antaa periksi. Samoin uretaani, vaikkakin ei niin paljoa. Taidan sorvata teräspuslat noihin.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-

Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Älä sorvaa, rintapelti saattaa revetä jos ohjausvaihteen tuenta on liian kiinteä, näin on käynyt ilmeisesti jopa vakiopuslilla, tosin taitaa olla että tämä koskee vain oikealta ohjattavia malleja mutta joku rakenteellinen heikkous tai suunnitteluvirhe tuossa on oltava tyrkyllä enkä itse ainakaan kokeilisi kestävyyden rajoja teräspuslilla:

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=70836

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=194040

Tuollaista takaisinkutsua ei liene meillä Suomessa ollut?

Sillä ylenmääräisellä kuminkäytöllä lienee juuri (halvalla) haettu nykyään muodissa olevaa ohjauspyörän tunnottomuutta tienpinnan ominaisuuksille ja jousitustapahtumille sekä koriin kantautuvan melun torjuntaa, onnistuen näköjään ainoastaan siinä meluntorjunnassa. Ideana ja toiveena on ilmeisesti ollut antaa alustan ja ohjausnivelistön elää omaa elämäänsä liikkeiden välittymättä ohjauspyörälle suurten kumipuslien ottaessa ne vastaan. Kumipuslillahan ohjausvaihteet yleisemmin ovat kiinnitetyt, mutta pienemmillä ja yleisemmin apurunkoon eikä rintapeltiin.

SeenFinn
"Aero"
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

olikos se nyt niin että etupää varustetaan kokonaan uretaanisilla? eli tuosta kaikki tuotteet, poislukien taka-akseli ja tietysti vaan yhdet kallistuksen vakaimen puslat:
http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 14_130_175

vai kannattaako jättää jotain pois, ja vaikka uudet kumiset tilalle?

ja sitten taakse tommoset:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2257

ja homma on paketissa?
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.

SeenFinn
"Aero"
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

SeenFinn kirjoitti:olikos se nyt niin että etupää varustetaan kokonaan uretaanisilla? eli tuosta kaikki tuotteet, poislukien taka-akseli ja tietysti vaan yhdet kallistuksen vakaimen puslat:
http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 14_130_175

vai kannattaako jättää jotain pois, ja vaikka uudet kumiset tilalle?

ja sitten taakse tommoset:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2257

ja homma on paketissa?
eikö kukaan osaa neuvoa?
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.

Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

omassa ng:ssä on tuosta kaaviosta puslat 1, 2, 3, 5 ja 8 korvattu uretaanisilla. Nelonen käsittääkseni työläin vaihdettava sellaisenaan, siis jos ei aio laatikkoa muuten irrottaa.
Nuo omat vaihtuivat iskari- ja tukivarsirempan yhteydessä.

Vastaa Viestiin