Uretaanipuslien ostoslista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Alatukivarret on nyt paikallaan. :D Kylläpä jämäköityi huimasti. Alapallot oli väljät, joten eipä siinä muuta tarvittu. Vielä jäi puuhaakin, raidetangonpäät on vielä vaihtamatta ja vakaajan koiranluissakin nivelet väljät, joten nekin pitää ostaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Rahikainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Rahikainen »

Mertmi kirjoitti:Paatko fotoja tuosta kehumastasi osasta?

Miulla menee tänään paikalleen Skruvatin alatukivarret valmiiksi urtsikkapuslilla jäykistettynä. Samalla meinasin laittaa uudet raidetangonpäät. Motonetin huumoria taas sain kokea, toinen on sitten Lemfölder ja toinen pää TRW. Tuleepahan siinä kestotesti sitten nuillekin. :lol:
Eipä näistä kuvista pysty oikein mitään päättelemään.

http://aijaa.com/gkPYHX
Saab 9-3 aero <3
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Joulu 06, 2014 21:17

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Saab 9-3 aero <3 »

Näin alkuun, en jaksa lukea koko keskustelua. Mut miten jos ostan 9-3 saabii uretaani puslat, niin tuleeko kuinka jämäkkä? Ja esim monttuihin kun ajaa, niin onko hirveän tönkkö ajaa? Kiitos jos joku viitsii vastata :D
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Enemmän vaikuttaa jouset ja iskarit alustan kovuuteen.

Mitä kovemmat puslat, sitä vähemmän hakee kiihdyttäessä kaistalta toiselle ja ohjaus tuntuma huomattavasti tarkempi, mutta vastaavasti esim. rengasmeteli kasvaa aika reilusti.

eli pelkillä puslien vaihdolla ja muuten vakioalustalla ei tuu "tömäkkä".
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Saab 9-3 aero <3
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Joulu 06, 2014 21:17

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Saab 9-3 aero <3 »

Joo unohtu sanoo, mut vakio aeron jousille tökkäsin noi Eibahin 30mm jouset :roll: Tarkotus olis ostaa bilsteinit speedpartsilta, kunhan kukkaro antaa myöten. Tilasin noi jouset myös speedpartsilta, ja sielä myös noi puslatkin olis tarkotus tilaa :D On vaa vähän vaikeaa opiskelijana ostaa mitään kauhean kallista :oops:
Saabb
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2015 09:37

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Saabb »

Jatketaan nyt tähän niin ei tarvitse uutta keskustelua aloittaa. Sama asia käytännössä :D
Osaakos kukaan neuvoa mistä johtuu sellainen aavistuksen ärsyttävä kolina apparinpuolen etupäästä? Autoon on vaihdettu kaikki etupään puslat PU-pusliksi paitsi kallistuksenvakaajan runkopuslat. Hieman ärsyttää ajella näillä loska keleillä kaupungissa kun on kiharaa tiet täynnä? Saakos noita reaktiotangon takapuslan pultteja ihan tiskiltä vai pitääko tilata ulkomailta asti? Kitoss
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Paukkumiset ja kolinat lähti kun uusin nuo alatukivarret, joissa on valmiiksi uretaanipuslat. Vakaajan koiranluut uusimalla väheni etupään poukkoilu yllättävän paljon, vaikka ne eivät paikallaan ollessa tuntuneet edes väljiltä. Raidepäät vielä vaihtamatta. Kyllä näillä kokemuksilla voin jo summata että kaikki nivelet ja puslat kun raaskii uusia, niin tulee ihan eri auto.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ja kolinaahan voivat aiheuttaa esim. pallonivelet, jousitolpan yläpään laakerit, väsähtäneet iskarit ja pahimmassa tapauksessa katkennut joustintuen yläpää.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Oman kolkin alustan parantelun huipentuma:
raidetangonpäät :arrow: parani ajettavuus ja ohjaustuntuma
taakse tuplavakaajat :arrow: kaarreajo on juhlaa
etutolppien yläpäät ja kääntölaakerit :arrow: voi juku! Nyt kolkki ei enää ohjaa itsestään ja menee tosi upeasti.

Viimeisimmästä pakko sanoa että iskarirempassa ihan must, vaihda nuo tuet ja laakerit samalla vaivalla. Ostopaikka oli Polarparts. Hinta on muihin verrattuna edullinen. Kesto on tietenkin kysymysmerkki tässä vaiheessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Timo_H
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Elo 18, 2013 11:18
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Timo_H »

Nyt on:
-Etupäässä powerflexit paitsi poikittaistukivarren sisemmät
-Taka-akselissa skruvatin siniset
-Ohjausvaihteessa apukuskin puolella powerflex
-Raidetangon ulkopäät uusittu viime vuonna
-Koiranluiden kunto tarkistettu

Juuri laitoin nuo etutukivarsien powerflexit.
Aika vähän siinä vakiossa takimmaisessa puslassa on sitä joustavaa osaa välissä kun jouduin ne särkemällä irroittamaan. Se keskiholkki on sellainen pallomainen siitä keskiosasta siellä puslan sisällä joten siellä on vielä vähemmän joustavaa.
Joka tätä uretaanipuslitusta meinaa tehdä eikä ole kovin vanhat ne entiset niin kannattaa miettiä vaihtaako ollenkaan.
Taitaa olla toi keskipusla se joka on muutenkin ns. ylimääräinen koko viritelmässä ja sen kun saa jäykistettyä.

Edelleen on tuo ominaisuus että kallistuksen mukaan vetää ojaa kohti.
Sen voi korjata ilmeisesti sitten vasta vaihtamalla autoa. :lol:
Kai tää muuten jo menettelee.
(ENTINEN) 9-3 SE 2001 EcoBooze
Chevrolet Corvette 1985 5.7TPI
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässä jonkin aikaa kokeilleena tuo jousien yläpäiden vaihto osoittautui siksi viimeiseksi syyksi miksi ohjaus oli niin outo. Raidetangot kiinnittyy tolppiin niin ylhäältä että välys missä tahansa kohtaa vaikuttaa näköjään auton suuntavakauteen. Nyt oma kolkki on sellainen kuin sen olisi pitänyt olla viimeiset 4v. Melkein jo annoin periksi. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ootko Timo käyny kulmat säädättämässä osien vaihdon jälkeen ?

Edit. Vaihdoin kans tuohon cabbeen noi skruvatin urtsitukivarret ja kyllä tuli paljon parempi.
Siis tuossa ng900 -95 oli jo samat kuin kolkeissakin. Ne keskimmäiset kumit oli ehjät mut ruuvaril pysty ihan helposti liikuttaan sellasen sentin sitä taaksepäin lähtevää vartta.

Apurungon etummaiset pultit oli kans löysäs ku kolisi kans viel muun rempan jälkeen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Timo_H
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Elo 18, 2013 11:18
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Timo_H »

No ei ne kulmat pääse mihkään pahemmin muuttumaan kun on powerflexeissä se holkki aika pienellä välyksellä pulttiin ja pultti keskittää sen apurunkoon. Vai mitä mieltä onko merkitystä?
Aika olemattomat taitaa ne säätömahdollisuudet olla muutenkin.
Kulmia on tarkisteltu viime syksynä kun uudet renkaat asennutin.
(ENTINEN) 9-3 SE 2001 EcoBooze
Chevrolet Corvette 1985 5.7TPI
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aurauksen voi säätää. Muuta säätöä ei helposti tehdäkään.

Parts for saab myy myös uretaanilla "tuunattuja" tolpan yläpäitä. Jos nuo perusmallit ei kestä, niin seuraavaksi semmoset. :-D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mut jos kumit oli väsy ku viimeeks säädetty niin voihan ne nyt olla pieles.
Ei omat juurikaan kyl ojaan päin vedä.
Eiks yleensä oikeel puolel säädetä enempi auraust just tuon tien kallistuksen takia?

Ja tuli mieleen tuolt projektiosiost ku JP_vette kävi säädättämässä kulmii niin tuli väärän 9-3:sen arvot.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin