Uretaanipuslien ostoslista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mertmi kirjoitti:Semmosta ruskeata öljymäistä mönjää turskahti molemmista puslista, kun tänään vaihdoin ne...
Ai säkin olet löytänyt vaimennusöljyjä noista?
Edessä vaihto oli tosiaan ihan kivaa puuhastelua. Vähän meinasivat puslat laittaa hanttiin, kun niitä asensi sinne korin onkaloon. Mulla oli syynä asennusrasva, jota hölmösti laitoin puslan puolikkaiden väliin, kun holkki ja toinen puolisko olivat jo paikoillaan tukivarressa. Eipä ollut silloin rasvalla enää pakotietä, kun laitoin toisenkin puolikkaan paikoilleen ja aloin tunkea tukivartta paikoilleen. Liikojen rasvojen poiston jälkeen tukivarsi menkin sitten ihan sujuvasti paikoilleen. Vielä pitäisi ne hammastangon tukikumit vaihtaa, niin tarkentuu lisää tuo ohjaus.
Mikäs siellä takapäässä vänkää vastaan?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Takapäässä pisti hanttiin se, että tuo Skruvat:n pro part sweden urtsikkapusla on senverta leveä, että se alkaa ottamaan korissa olevan hahlon reunoihin kiinni jo alkuvaiheessa. Toisaalta hyvähän se on, että ei ole jo uutuuttaan horo tonne. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaihdoin sitten omaan autoonikin nuo taka-akselin uretaanipuslat. Pistin aerosolipurkissa olevaan teollisuuskäyttöön tarkoitettua silikoni-tyyppistä voiteluainetta rutkasti puslaan. Rojut lupsahti paikalleen ihan kettuilematta.

Pistän tähän tämmösen kuvasarjan, kun oli kamerakin matkassa.

Alkulähtö

Kuva

Ensitöinä joutuu irroittamaan pakoputken takapöntön kaikki kolme kannatinkumia, jotta pakoputki saadaan väistämään vasemman puolen akselistonpulttia. Muuten ei pultti sovi tulemaan pois paikaltaan.

Taka-akseli on tässä vaiheessa keskeltä halitunkin varassa. Pultit pois hiukan pullotunkilla avustaen. Vasemmalla puolella pitää jarruletkun akselistoon hitsattua kiinnikettä taivuttaa, jotta jarruletku saa vähän lisää liikevaraa. Puslan keskihela lähti ihan kevyesti työntämällä pois, eli väljähän se on.

Kuva

Omatekoinen ulkosvetäjä työssä.

Kuva

Ulosvedetty pusla. Tuo teräksinen holkki kierretangon päässä on ulkohalkaisijaltaan hiukan alle 57mm. Ei tarvinnutkaan edes rautasahata tai rikkoa puslaa. Se tuli kaikkine tappeineen päivineen ulos.

Kuva

Tässäpä tyhjä reikä, mihin sitten survoa uusi pusla.

Kuva

Seuraavaa kuvaa ei olekaan. Rutkasti vaan silikonivoitelua ja rojut takaisin paikalleen. Nyt toisella kerralla siitä kun auto oli ajettu sisään, siihen kun auto oli takaisin pyörillään: 1 tunti 30min. Kyllä tuon saa aika vikkelästi tehtyä, kun harjoittelee. :wink:

ps. Onpa muuten iso ero auton ajettavuudessa, kun pistää nuo taka-akselin puslatkin uretaanista. Erinomainen "viritys" sanoisin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minusta tämän topickin vois nostaa tonne pysyväksi. Nämä ajettavuusjutut ja puslahommelit vaikuttaa aika tyypilliseltä ongelmalta ainaskin og9-3:lle. Tässä topickissa on lääkkeitä siihen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja TTH »

Onkos noita raidetangon sisäpään puslia muualla kuin GS:llä?
Taitaa tulla puslien verran posteja tuolta jenkeistä niin jospa jostain eurooppalaisesta kaupasta löytäis järkevään hintaan noita..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja tturku »

No mitkä on kokemukset skruvatin puslista tähän mennessä? Ja jos pistän tilausta niin otanko kaikki mahdolliset vai mitä jätetään pois?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tähän asti Skruvatin puslista hyvät fiilikset. Tosin kilometrejä vähänlaisesti tullut.

Kahden auton kokemuksella kannattaa uusia taka-akselin puslat ja ne etualatukivatsien keskipuslat. Nuo oli noissa molemmissa autoissa tohjona. Edessä ei muissa puslissa ollut mitään väsymisen oireita.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mä olen tainnut jo muutaman kympin uretaaneilla ajella ja olen todella tyytyväinen ollut. Kiihdytyksien vetely väheni todella huomattavasti ja ohjaustunto parani. Muutoksen huomasi jo ihan pikkuteillä, alhaisissa nopeuksissa.
Talvi ei ole vaikuttanut aisaan oikeastaan mihinkään suuntaan.
Taakse pitää varmaan vielä vaihtaa uretaanit, koska sivutuuleella auto huojuu jonkin verran.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja tturku »

missä paikoissa sulla on uretaanit lahti411?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
pukkonen
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 10:00
Paikkakunta: Turku

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja pukkonen »

Laitatin tuossa viime kesänä uretaanit kanssa 9-3sen alustaan. Ja ohjausvaihteeseen laitoin itse ennen alustan puslia.

Pelkällä ohjausvaihteen apukuskin puoleisella uretaanilla oli huomattavan positiivinen vaikutus ajotuntumaan. Alustan puslien jälkeen auto tuntui jo huomattavasti napakammalta, mutta samalla melu ja kolahdukset kasvoivat. Vielä pitäisi vaihtaa taakse jäykempi vakaajatanko ja joskus ehkä paremmat iskarit + jouset.

Oheisen linkin kuvan mukaan vaihdoin puslat nr. 1, 2, 3, 5, 6 ja 8. http://www.usparts.fi/sendFile.php?fileId=7007 Itse tilasin puslat Larkspeediltä Englannista, mielestäni oli edullisin, toimitus kesti tosin noin 3 viikkoa.
NG 9-3SC 2008 biopower
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Nuo mertmin mainitsemat taka-akselin ja etutukivarsien isot puslat on varmasti ne merkittävimmät, ohjausvaihteen tuennan lisäksi. Noiden vaihtaminen riittänee jos tykkää ajella rauhassa ja jousituksen pitää vakiona, sekä rengastuksen maltillisena. Näillä menee siis jo kohtalaisen suoraan maantiellä ja mukavuus säilyy.

Alustasarjan kanssa kannattaa vaihtaa samalla vaivalla kaikki, varsinkin jos rengastus on 17" tai isompi. Tässä tapauksessa tuskin enään on tarkoituskaan painottaa mukavuuteen ja toisaalta se yksikin löysä paikka alustassa korostuu kovemmassa ajossa.

Tällaisia mietteitä kahden kolkin kokemuksella. Ensimmäinen virheeni oli olettaa että kolkin ajettavuus korjataan alustasarjalla, mutta oikeastaan pelkän sport kitin asennus teki ajettavuudesta jopa täysin alkuperäistä alustaa huonomman. Aeroon tulikin heti sen hankittuani sport kit, clamppi ja kaikki alustan puslat powerflexiä. Samalla SE siirtyi vanhempieni käyttöön ja siihen vaihdettiin jouset ja iskarit aerosta. Kun siitä vielä löytyy aiemmin vaihtamani hammastangon, taka-akselin ja etutukivarsien isot powerflexit, sopii se paremmin kuin hyvin hieman vanhemman pariskunnan käyttöpeliksi. Auto pysyy lapasessa ja tekohampaat suussa.
#3929
Saab 9-3 ss -05
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jes, nyt alkaa olemaan puslien ostoslista jo kasassa, vielä kun tietäis minkä paksuinen on ton tidin etuvakaaja jotta osaa tilata siihen oikealla halkaisijalla olevat puslat. Ajattelin tilata tuolta skruvatista nuo puslat pukkosen linkittämän kuvan paikkoihin 1,2,3,4,5 ja 8. nro 6 ja 7 ei tuolta skruvatista saa ja pelkän seiskan ajattelin tilata ebayn kautta ensin. Noi skruvatista tilattavat puslat tulee maksamaan huimat alle 130€ joten kait ne pitää kokeilla, powerflexin sama setti on noin 300€...

Näkisköhän EPC:stä, mikä halkaisija on tossa tidin etuvakaajassa? Autossahan on alla konin sportkit ja kesärengas on 215 tai 225/45R17 sekä talvisin 205/55R16 ja aikamoinen ajokoirahan se on ollut kummallakin rengastuksella. Vanteet on ko. Mallin alkuperäisiä joten ET:t pitäsi olla ihan kunnossa vanteissa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

http://shop.speedparts.se/en/prod/9-3-9 ... ex-bushes/

Tuo lista ehdottelisi halkaisijaksi 28mm. Tulipa mieleen, että aerostakin puuttuu nuo kun eivät settiin kuuluneet.
#3929
Saab 9-3 ss -05
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kiitos linkistä, mittasin vielä tönärillä vakaajan ja onhan se 28mm. Aika jännää että laiskaan tidiin on laitettu jäykin vakaaja. Taitaa painaa tuo "isolohko" 2.2 pata sen verran :)

Edit: Nyt on tilattu skruvat.fi:stä puslat nrot: 1,2,3,5 ja 8. Hintaa jäi noille huimat 106€ postitettuna ja powerflex puslat Pro-carservicen kautta nrot: 4 ja 6. Hintaa en muistanut kysellä mutta tulisko noin 80 eskoa...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
lepisto89
"Aero"
Viestit: 445
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 15:13
Paikkakunta: JKL

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja lepisto89 »

Mulla on laitettu kaikki puslat eteen urtsuina. Siihen vielä päälle Konin sportti niin ei hyvä talvella. Kilikilikolikoli.. Kesällä bueno 8)
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Vastaa Viestiin