Uretaanipuslien ostoslista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2207
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Hook »

Muutama tarkennus. Ohjausakselin kuskinpuolen powerflex (ainakin violetti) on tähän asti ainakin ollut hieman epäsymmetrinen valultaan, joten riippuen siitä, että miten päin sen laittaa, niin ohjaus akseli siirtyy aina ~1mm vasemmalle tai oikealle. Alkuperäinen on symmetrinen.

Taka vakaajan katkenneita pultteja ei tarvitse porailla irti, koska taka akselissa oleva vastakappale on reikien välinen ~5cm peltisuiro, johon mutterit on hitsattu. Riippuen katkeamis kohdasta, niin jos häntä jää pitkäksi, niin rälläkällä lyhennys ja vastakappale mäkeen. Tilalle tavalliset mutterit.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.

Peterssen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 10, 2016 20:08
Paikkakunta: Tampere

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Peterssen »

Nojoo. Myönnetään pieni virhe tuossa, eihän niitä takavakaakan pultteja tosiaan tarvitse kummemmin porailla vaikka katkeisi. Itse porailin kuitenkin reikiä, kun tuli olikohan m10 10.9 pultilla tuo tuplavakaajan kiinnitys.

Jännä tuo epäsymmetrinen hammastangon pusla. Itsellä siis tuurilla sattui menemään parempaan suuntaan asentaessa. En tiedä muuten onko se powerflexin miedompi pusla siihen yhtään sen mukavampi asentaa, mutta tuon saattaminen kohdilleen oli ainakin aika paskaa hommaa. Ei saanut paikallaan menemään täysin kohdilleen, piti se panta laittaa päälle ja ruuveilla vetää hammastanko tulipeltiä vasten jolloin puslakin pakottui kohdilleen.

Jortsu
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Tuossa jarruremonttia tehdessäni muistin, että taka-akselin puslat ovat edelleen vaihtamatta ja nyt olisi ehkä helpompaa, kun jarruletkut ovat irti joka tapauksessa. Onko iskarin alapään irrotus välttämätöntä? Iskarin alakiinnitys nimittäin näytti siltä, että se ei ehkä halua avautua ehjänä.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja

Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2207
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Hook »

Voi periaatteessa irroittaa myös yläpäästä. Alempiin pultteihin pääsee antaa lämpöä taka akselin reijistä, jolloin ne saa ehjänä auki.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.

RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Hook kirjoitti:Voi periaatteessa irroittaa myös yläpäästä. Alempiin pultteihin pääsee antaa lämpöä taka akselin reijistä, jolloin ne saa ehjänä auki.
Minkäslainen pultti tuo alkuperäinen takaiskarin alapultti on mitoiltaan? Muistelen että edellisessä vaihdossa oli likellä ettei mennyt uusiksi, ja pitänee pian taas aukoa.

Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2207
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Hook »

M10x1.25, eli tiheä.
Lisäksi pää on suippo ja leikkaavalla uralla varustettu.

Kovuutta ja pituutta en muista.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.

Jortsu
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Jortsu kirjoitti:Tuossa jarruremonttia tehdessäni muistin, että taka-akselin puslat ovat edelleen vaihtamatta ja nyt olisi ehkä helpompaa, kun jarruletkut ovat irti joka tapauksessa. Onko iskarin alapään irrotus välttämätöntä? Iskarin alakiinnitys nimittäin näytti siltä, että se ei ehkä halua avautua ehjänä.
Avautuihan se kuitenkin ehjänä ja ei ollut lopulta edes pahassa kunnossa, likakerros ja tuo leikkaava ura hämäsivät silmää. Lähti akkukäyttöisellä mutterimopolla ihan nätisti.
Vanhat puslat lähtivät irti, kun ensin poraili niihin reikiä niin, että sai alareunasta enimmät kumit pois, jyrsi poranterällä puslan nailonkuorta ja hakkasi lopuksi kuoren isolla ruuvimeisselillä halki. Irrotusöljyä tuli suihkittua vähän joka puolelle pitkin prosessia.
Kannattaa muuten huomata paikan valinnassa, että homma on varsin sotkuinen, kuminpalasia on homman jälkeen siellä täällä ja kumin poraamisesta tulee melkoinen käry. Myös porakone ja terät saavat luonnollisesti oman osansa sulasta kumista, joten lainavehkeillä tehtäessä saattaa tulla sanomista. Joku voi tietysti onnistua hoitamaan homman sivistyneemminkin, itse en jaksanut liiemmin sääliä (omaa) poraa ja teriä ja painoin menemään terä savuten.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja

helmikallio
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Syys 12, 2015 15:45

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja helmikallio »

Puukkosaha on kätevä puslia irrottaessa.
9000 2.3 cse, 9-3 2.0t

Jonteri
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Su Syys 07, 2014 18:21

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Meneekö nuo skruvatin? siniset puslat nopeasti väljäksi? Sain kaverilta ilmaiseksi käytetyt kun hän vaihtoi omaansa uudet tukivarret eikä jaksanut ruveta jumppaamaan puslia kun auto oli menossa myyntiin. Minulla olisi puslien vaihto edessä niin vaihtaako suosiolla uudet ?
EX: OG 9-3 t5 -99, NG 9-3 2.0t-03,
OG 9-3 t5 -00
Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9685
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainakin ne etualatukivarren keskipuslat meni hämmästyttävän nopeasti väljiksi. Olisi tässä tarkoitus tsekkailla omasta nuo puslat talven jäljiltä, kun tuntuu taas auto kulkevan kuin ajokoira uraisilla teillä. Takapuslat on järeämmät, niin ei ne ainakaan omien kokemusten mukaan ole menneet miksikään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Jonteri
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Su Syys 07, 2014 18:21

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Joop, mites sisältääkö tuo skruvatin 18€ hinta puslat molemmille puolille kun kuvassa näyttäisi olevan kaksi puslaa?
EX: OG 9-3 t5 -99, NG 9-3 2.0t-03,
OG 9-3 t5 -00
Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98

RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Jonteri kirjoitti:Meneekö nuo skruvatin? siniset puslat nopeasti väljäksi? Sain kaverilta ilmaiseksi käytetyt kun hän vaihtoi omaansa uudet tukivarret eikä jaksanut ruveta jumppaamaan puslia kun auto oli menossa myyntiin. Minulla olisi puslien vaihto edessä niin vaihtaako suosiolla uudet ?
Puolitoista vuotta ja mulla tuli hylsy leimasta. Juurikin isot puslat kyseessä. Pienemmistä ei ole ollut harmia vielä muutaman vuoden lisää jälkeenkään.

En muista noita pakkauskokoja, mutta Skruvatilla toki toimii asiakaspalvelu toisin kuin tietyillä muilla nettimyyjillä, joten kannattanee kysäistä suoraan.

Simeoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Elo 17, 2014 20:09
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Simeoni »

Tulipas tuossa koneremontin yhteydessä laitettua kaikki puslat powerflexiä, aika helposti sai tuommosella kaksijalkasella ulosvetäjällä ja pulttimopolla työnnettyä vanhat kumiset pois. Vielä oottas paketissa nuo taka-akselin puslat vaihtamista että vois viedä pyörien suuntaukseen tuon vai onko noilla vaikutusta että vaihtaako vasta sen jälkeen?
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06

Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Kannattaa vaihtaa takapuslat ennen suuntausta, jo pelkästään suuntavakauteen on melkoinen vaikutus.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173

Simeoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Elo 17, 2014 20:09
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Simeoni »

Noniin Powerflexit vaihdettu tänään onnistuneesti Mertmi:n tänne vuosia sitten laittamien ohjeiden mukaan, yllättävän helppo homma. Vanhat alkuperäiset puslat oli niin väljät että taka-akselia sai liikutella useita senttejä ihan käsin ja lisäksi ne keskiholkit sai ihan sormin poistettua :lol:
Meinas tuottaa hankaluuksia tuo vasemman puoleinen kun ei meinannu pultti mahtua ulos millään. Porasin ensin sen kumin pois siitä reikäsahanterällä ja hakkasin puukkolla ja vasaralla pois sen muovisen ulkokehän. Nyt tuntuis auto kulkevan kuin juna.
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06

Vastaa Viestiin