Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tulonete
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 01:30

Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tulonete »

Tervehdys Saab asiantuntijat!

Kysyisin, että missä on todennäköisin vika 9-3 matalapaineturbossani(154hv), kun se ei oikeen kiihdy turbomaisesti. Mittasin kiihtyvyydeksi 0-100 15 sekuntia, joten jossain on jotain pielessä. Auto on voimaltaan kuin vanhanaikainen 2-litranen 108 heppanen 900 Saab. Eli sillä pärjää normaaliajossa ja kulutuslukemat ovat aivan normaalit eli alta kympin pääsee sekalaisessa ajossa.

Joku antoi 24-palstalla vinkiksi, että hukkaportin tanko voisi olla irti. Onko tietoa, että onko tuollainen helppo tarkistaa ja korjata?

Kiitos myös muista vinkeistä mistä tuo laiskuus voisi johtua?

Auto on siis 9-3 2,0t 98/99 ja aj. 228tkm
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Melko varmasti se hukkaportin tanko irti tmv. vaiva hukkaportissa. Tai sitten ahdin aivan jumissa.

Hukkaportti on helppo tarkistaa, lämpösuoja pakosarjan päältä pois (mielellään kone kylmänä ettei näpit pala) ja sitten tarkistamaan onko hukkaportin kalvorasialta lähtevä tanko kiinni hukkaportin vivussa. Jos heiluu vapaana niin irtihän se on ja sokka hukassa. Pällistelemällä tarkemmin varmaan helposti tajuaa miten sen kuuluu olla ja toimia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tulonete
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 01:30

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tulonete »

Kiitos tiedosta.

Kysyisin vielä, että onnistuuko sen tarkistaminen tavalliselta tumpelolta ja voiko sen tehdä moottorin yläpuolelta vai tarviiko auto olla nosturilla/montussa?

Eli jos tarkkaan tiedät miten homma menee, niin pystytkö neuvomaan yksityiskohtaisemmin, että miten homma etenee ja mm. työkalutarve.

Kiitos, jos viitsit vaivautua vastailemaan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Yläkautta onnistuu, lämpösuoja irtoaa 1x 13mm mutterilla ja klipseillä.
Lämpökilpi pois, sitten pitäisi näkyä imuputken lähettyvillä kalvorasia johon menee turbolta ohuehko paineletku ja josta lähtee työntötanko. Seuraa työntötankoa, jonka toisen pään pitäisi olla kiinni turbon pakopuolella olevassa vivussa joka liikuttaa itse hukkaporttia. Jos tanko on irtaallaan, niin vedä ja paina se takaisin paikoilleen (reikä tangossa, tappi vivussa) jonka jälkeen varmistus joko sopiva sokka etsimällä tai jos ei muuta keksi niin rautalangalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tulonete
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 01:30

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tulonete »

Kiitos tosipaljon neuvoista.

Huomenna lähden kokeileen kadoksissa olleita teeseitsemiehen taitoja parkkipaikalle.
Jos asia korjaantuu tuolla operaatiolla, niin olen ainakin pullakahvit velkaa. Toivotaan, että pääsen ne sitten joskus tarjoamaankin:))
tulonete
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 01:30

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tulonete »

Kävin kopeloimassa Saabia, mutta en löytänyt sieltä pellin alta mitään tankoa, mikä olisi ollut irti. Joten vika lienee sitten jossain muualla kuin tangon irtoamisessa.

Mitään pihinää/suhinaa ei ainakaan kuulu moottorista, joten mitään vuotoa siellä ei varmasti ole. Voiko tuossa hukkaportissa olla jokin muu vika ja mitä sen vaihtaminen suurinpiirtein kustantaa? Ja mitäs jos vika onkin turbossa. Paljonko sellaisen vaihto/korjaus maksaa?

Kiitos taas, jos ehdit vastailemaan.
peker
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Kesä 16, 2009 07:52

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja peker »

Katso Peinun ohje "Perusahtopaine ja sen säätö" kysymyksesi yläpuolelta.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Tässä vielä mallia rautalanka :)
Eli kuvan keskellä oleva ~6mm halk. tanko. Menee tuonne pakosarjan lämpöpellin alle, jossa on kiinni hukkaportin vipstaakissa sokkarenkaalla.
Jos on irti, tuntee sen jo tuostakin kohtaa tankoa pitelemällä. Ei pitäis juurikaan olla löysiä mihinkään päin.

http://koti.mbnet.fi/tomsson/saap/hukkis.jpg
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
tulonete
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 01:30

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tulonete »

Kiitos kuvasta.

Kävin vielä uudestaan katsomassa tankoa ja se näytti olevan ihan tiukasti kiinni ja sokka paikallaan, joten tuo vika on siis poissuljettu.

Olisiko muita ehdotuksia turbon mykkyydelle? Ilmanputsari ei näyttänyt enää ihan uudelta, mutta tokkopa se voimattomuus voi siitä johtua, sillä auto käy muuten ihan hyvin. Uskaltaako autolla muuten ajaa pienen kojiksen ilman ilmanputsaria, jotta saisi tietää, että auttaisko putsarin vaihto?

Voiko sitten tuo varsinainen turbo olla jollainlailla jumissa ja miten hankala sellaista on tarkastaa/korjata ja onko jotain muita pikkujuttuja vielä, mistä tuo voimattomuus voisi johtua?

Kiitos kaikille apua vinkkejä antaville Saab-ystäville!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voi ajaa ilman putsaria lyhyen koelenkin ja ei vaikuta käynnin tasaisuuteen jos se on tukossa, ainoastaan voima katoaa kuten nyt.

Käytännössä todennäköisimmät vaihtoehdot on että imuputki on jostakin kohtaa tukossa tai turbon siivet ei pyöri. Voit kokeilla turbon irrottamalla joko imu- tai pakoputken ja kokeilemalla sormilla pyöriikö siivet herkästi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4573
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Peruspaineet matalalla, löytyykö ahtopainemittaria millä mitata maksimiahtopaineet mitä kone tuottaa. Tosin jos kiihtyvyys on tuota luokkaa niin melkein pitää olla aivan ahtopaineeton peli.

Painepuolen vuodot löytyy helposti kun otat turbolle menevän imukärsän irti ilmanputsarikotelosta ja asetat sen maskiksi naamalle ja puhallat. Jos pihisee niin mistä muualta kuin puhaltajan keuhkoista ?

Tapahtuuko kihtyvyydessä mitää eroa jos otat hukkaportin kellolle menevän silikoniletkun kokonaan kello päästä irti. Tällöin hukkaporttia pitää kiinni sen jousi ja ahtopaine ei ala työntämään porttia auki kuten lpt mallissa suoraan tapahtuu.

Lisäksi, saatko liikkumaan tuota hukkaportin tanko, jos se on jumittunut aukiasentoon niin sekin kyllä rajoittaa ahtoja kivasti.

Ja vielä se mahdollisuus että pakoputki on _todella_ tukossa, takapönttö on todennäköisin syyllinen silloin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja mursu »

Itselläni samaa vuosimallia, samoilla kilometreillä hukkaportin jousi kuoleentunut ja takapönttö tohjona.

Helpoiten tosiaan selviää kun laita painemittarin ja katsot mitä tapahtuu. Forgen hukkaportti ja motonetin pönttö oli muistaakseni n.200e. Toki eipä tuo mikään ohjus matalapaineisena muutenkaan ollut.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4573
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Noniin, tuijotettiin ja testattiin tuota tapausta tuloneten kanssa tässä illalla:
- paineputkistossa ei vuotoja puhallustekniikalla
- bypassi ehjä
- tulpat vaihdettiin, vanhoissa kärkiväli 2mm ja toispuolista vaaleaa karstaa elektrodin pinnassa jota en ole ennen nähnyt.
- sytkäkassua vaihdettiin ehjäksi todettuun
- hukkiksen jousivoima aika ok, peruspainettakin nostettiin tankoa puoli senttiä lyhentämäll ja yritettiin jopa ilman paine-ohjausta kompuralta ja lopulta hirtin koko läpän kiinni mutta sama lopputulos -> 0,2 bar kaasu pohjassa koko keskirekisterin.
Paine nousee laiskasti tuohon 0,2:een mutta toisaalta vetää samalla kuminauhatunteella rajoittimelle saakka, eli ymmärtäisin että pakoputki kyllä virtaa.
- kompuran lähtöputki/letkuliitos on aika rasvassa ja moottoriöljyn taso alle minimin, olisko huohotusöljä tukkinut imupuolen.

Onko tuo turbo nyt sitten jumissa tai siivistä osa hukassa. En alkanut vanhoja pinnapultteja enää aukoa DP:stä koska ne tunnetusti katkeaa mun käsissä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
tulonete
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 01:30

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tulonete »

Suuret Kiitokset todella talkoohenkisestä tutkimustyöstä. Jäi harmittamaan, että vika taitaa olla arvokkaampi kuin ensin oletettiin.

Mainitsit vielä mahdollisena tukkosuuden aiheuttajana huohotusöljyn imupuolessa. Onko sitä helppo tarkistaa?
peker
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Kesä 16, 2009 07:52

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja peker »

On toki mahdollista, että ilmanjäähdyttimeltä kohti imusarjaa nousevassa letkussa on vuoto. Näin oli minulla vuosi sitten, ja vikaa etsin todella kauan, kunnes letku oli jo revennyt n. kymmenen senttimetrin matkalta ja meno hyytyi lähes täysin eräällä kauppamatkalla.
Vastaa Viestiin