NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)
NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)
Voihan v.
Testasin joutessani, että toimiiko katto talven jälkeen. Nousi se n. puoleen väliin ja sitten se jäi jumiin jonkun rusahduksen jälkeen. Sain katon takaisin ylös käyttöohjekirjan ohjeiden avulla, mutta takareuna ei lukitu. Miten sen saa lukkoon ettei takaikkunan alta paistaisi päivä sisään? Käyttönapista kun testaa niin kuuluu hetken aikaa surinaa ja sitten "CHECK SOFT TOP".
Mitäs tolle nyt sitten pitäisi tehdä? Kun sähkömoottorit kytkee irti kahvan avulla, niin jääkö ne sitten myös irralleen?
Koskas toi korjattais ja missä..?
Testasin joutessani, että toimiiko katto talven jälkeen. Nousi se n. puoleen väliin ja sitten se jäi jumiin jonkun rusahduksen jälkeen. Sain katon takaisin ylös käyttöohjekirjan ohjeiden avulla, mutta takareuna ei lukitu. Miten sen saa lukkoon ettei takaikkunan alta paistaisi päivä sisään? Käyttönapista kun testaa niin kuuluu hetken aikaa surinaa ja sitten "CHECK SOFT TOP".
Mitäs tolle nyt sitten pitäisi tehdä? Kun sähkömoottorit kytkee irti kahvan avulla, niin jääkö ne sitten myös irralleen?
Koskas toi korjattais ja missä..?
Viimeksi muokannut karg, Ke Touko 25, 2011 16:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa
Löysin takakontin verhoilun alta sen moottoripaketin ja työnsin paketin takaisin kiinni. Nyt sain katon takareunan lukkoon. Käyttönapista kun koittaa, niin takaikkuna nousee hienosti pystyasentoon ja homma seisahtuu sen jälkeen tähän ilmoitukseen: "CHECK SOFT TOP". Takaikkuna laskeutuu ton jälkeen paikalleen ongelmitta. On sentäs toi katto nyt siis lukossa niin uskaltaa ajella huomenna Helsinkiin.
Oiskohan joku moottori sitten kärähtänyt tai joku ratas leipassu ja jumittanu moottorin... vinkkejä?
Oiskohan joku moottori sitten kärähtänyt tai joku ratas leipassu ja jumittanu moottorin... vinkkejä?
Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa
MacTurbohan oli guru näiden ng Cabasten kattojen kanssa. Mulla on vaan ongelmana hydrauliöljyn pieni jatkuva vuoto kesäkäytössä 

9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa
Jäiköhän tosta jumitustilanteesta joku vikakoodi muistiin mikä estää katon avautumista? Aattelin vaan jotta jos nyppäsis akun navan irti toviks ja koittais sitten uusiks että aukeaako katto ton takaikkunan ylösnousemuksen jälkeen..
Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa
Kiitos Vesa67
Näitä on hieman vaikea setviä näkemättä autoa, mutta tarkastas ensimmäisenä konehuoneesta maksivaroke numero 5.
Techillä tuosta saa vikakoodeja tarvittaessa ulos.
Tuo "check soft top", oli muistaakseni virheilmoitus siitä että katon liike ei ole oikeanlainen.
Potentiometri ei anna oikeaa tietoa.
Nosta takaikkuna (5-kaari) ylös ja tsekkaa onko päämoottoreiden välissä jotakin tai onko potentiometri paikoillaan.

Näitä on hieman vaikea setviä näkemättä autoa, mutta tarkastas ensimmäisenä konehuoneesta maksivaroke numero 5.
Techillä tuosta saa vikakoodeja tarvittaessa ulos.
Tuo "check soft top", oli muistaakseni virheilmoitus siitä että katon liike ei ole oikeanlainen.
Potentiometri ei anna oikeaa tietoa.
Nosta takaikkuna (5-kaari) ylös ja tsekkaa onko päämoottoreiden välissä jotakin tai onko potentiometri paikoillaan.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa
Varokkeet näyttivät olevan kunnossa.
Takaikkuna nousee pystyyn, sitten kuuluu "klonks" ja sen jälkeen kuuluu kuinka joku moottori surisee hetken -> "CHECK SOFT TOP". Kansi ei lähde nousemaan, jotta tuliskohan tuo ilmoitus siksi. En tiedä mistä kohtaa pitää katsoa, että näkisi ne päämoottorit ja potentiometrin.
Takaikkuna nousee pystyyn, sitten kuuluu "klonks" ja sen jälkeen kuuluu kuinka joku moottori surisee hetken -> "CHECK SOFT TOP". Kansi ei lähde nousemaan, jotta tuliskohan tuo ilmoitus siksi. En tiedä mistä kohtaa pitää katsoa, että näkisi ne päämoottorit ja potentiometrin.
Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa
Jaa-a.. kattokotelon moottori oli irti. Painoin sen takaisin kiinni niin sen jälkeen katto laskeutui muuten jees, paitsi kun kattokotelon piti mennä kiinni, niin viime hetkellä moottori taas irtosi. Mites se pitäskään painaa paikalleen, ettei se irtoa?
Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa
Kait vilkaisit, että "hätäaukaisu" kahva on kiinni asennossa ja kun moottori lukittuu paikoilleen, kuuluu pieni napsahdus. 

samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa
Kyllä sen kahvan pistin mielestäni kiinni, mutta pitänee tarkistaa vielä kertaalleen sekin 

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa
Painelin kahvaa ja moottoria vuorotellen ja testailin kattoa. Nyt se näytti lopuksi toimivan ihan jees, mutta saas nähä sitten jatkossa. Mysteeri on se, että mikä sen alkuperäisen jumituksen oikein aiheutti, mutta pysyköön poissa.
Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa
Muistan että kun itsellä oli tuo cabbe, niin luin SaabCabriolet-foorumista että tuo mottori voi irtoa paikoiltaan jonkun huonon jousen takia, ja siihen oli tuo vahvikesarja.
Tässä topiikki asiasta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=81632
Siellä kyllä mainitaan että tämä koskee vain vm. 95-96. Mutta, ruotsin puolella on kyllä asennettu myös 97 vuosimallin cabbeihin.
http://saabcabriolet.forum24.se/saabcab ... asc-0.html
Mulla pitäisi olla tuo vahvikesarja jossain tallessa kun sen ostin silloin aikoinaan, mutta sehän maksoi muistaakseni vain 7€.
En sitten tiedä liittyykö tämä ollenkaan siihen sun ongelmaan. "Gurut" (macturbo) tietää varmaan enemmän asiasta.
Tässä topiikki asiasta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=81632
Siellä kyllä mainitaan että tämä koskee vain vm. 95-96. Mutta, ruotsin puolella on kyllä asennettu myös 97 vuosimallin cabbeihin.
http://saabcabriolet.forum24.se/saabcab ... asc-0.html
Mulla pitäisi olla tuo vahvikesarja jossain tallessa kun sen ostin silloin aikoinaan, mutta sehän maksoi muistaakseni vain 7€.
En sitten tiedä liittyykö tämä ollenkaan siihen sun ongelmaan. "Gurut" (macturbo) tietää varmaan enemmän asiasta.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa (korjaantui)
Joo, tuo vahvikesarja kannattaa ehdottomasti asentaa.
Tuo alkuperäinen ongelma on varmaankin ollut katon jäykkyys, joka on laukaissut ohjausboksin momenttitunnistuksen.
Siinä kun on raja-arvo jumitukselle, se on saattanut laueta myös siksi että katon eri puoliskot on nousseet hieman eri tahdissa.
Mutta ohimenevä häiriö todennäköisesti kuitenkin.
Tuo kattokotelon moottori jää irti rattaastaan tuon hätäkahvan käytön jälkeen.
Tuo moottori ei sitten kuitenkaan sinulla mennyt lukitusasentoon ensiyrityksellä, tai sitten kahvan vaijeri on jäänyt tiukalle.
Yhtäkaikki, ota se kattokotelon paketti irti ja laita siihen tuo paljonpuhuttu vahvikesarja, sillä saa mekanismille kymmeniä vuosia lisää käyttöikää.
Tuo alkuperäinen ongelma on varmaankin ollut katon jäykkyys, joka on laukaissut ohjausboksin momenttitunnistuksen.
Siinä kun on raja-arvo jumitukselle, se on saattanut laueta myös siksi että katon eri puoliskot on nousseet hieman eri tahdissa.
Mutta ohimenevä häiriö todennäköisesti kuitenkin.
Tuo kattokotelon moottori jää irti rattaastaan tuon hätäkahvan käytön jälkeen.
Tuo moottori ei sitten kuitenkaan sinulla mennyt lukitusasentoon ensiyrityksellä, tai sitten kahvan vaijeri on jäänyt tiukalle.
Yhtäkaikki, ota se kattokotelon paketti irti ja laita siihen tuo paljonpuhuttu vahvikesarja, sillä saa mekanismille kymmeniä vuosia lisää käyttöikää.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa (korjaantui)
Tarvinne pistää vahvikesarja tilaukseen. Nyt ei mee katto kiinni vaan jää paukkumaan sen jälkeen kun kattokotelo on laskeutunut. Ehkäpä se moottori jää löysälle jotenkin tai sitten rattaat on sileenä.
Mites sen moottoripaketti kannattaa irrottaa ton sarjan asennusta varten? Riittääkö että avaa 2 messingin väristä pulttia sivuilta vai pitääkö availla muutakin?

Mites sen moottoripaketti kannattaa irrottaa ton sarjan asennusta varten? Riittääkö että avaa 2 messingin väristä pulttia sivuilta vai pitääkö availla muutakin?
Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa (korjaantui)
Nappasin moottoripaketin irti akselista, niin sain katon ajettua kiinni. Moottoria kiinni pitävä levy on vääntynyt jonkin verran ja näytti siltä ettei se mennyt pohjaan asti kunnolla. Vivuston muovinen käyttöratas näytti kunnolliselta, mutta saa nähä sitten kun vahvikesarja on kiinni että onko sen hampaat vaan madaltunu liikaa. Epäilen kyllä, että se moottori ei vaan ollut tarpeeksi syvällä ja tosiaan se jousi, mikä pitää pakettia kiinni, on aika löysä. Moottori pomppii pois paikoiltaan tosi helposti. Ei tarttee kovinkaan paljon voimaa siihen, että se laukeaa. 8,30€ on nykyhinta vahvikesarjalle.
Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa (korjaantui)
Ole sitten tarkka kun purat tuota pakettia asentaessasi vahvikesarjaa.
Jos lasket potentiometrin liikahtamaan, pitää katton ohjelmointi tehdä uudelleen.
Jos lasket potentiometrin liikahtamaan, pitää katton ohjelmointi tehdä uudelleen.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."