9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja eth0 »

Kävin juuri viime viikolla Metroautossa. Jos ymmärsin oikein, kaikkiin OG 9-3:iin suositellaan GM Transmission Fluid - Power Steering 15,28 euroa / pullo. ( Mystisen CF S 11 tilalle.)

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0044 Ei ole sama tuote. Väri on punainen, GM numero eri.

Jos paluuletku on poikki, sopiva löytyy:

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... tm&ryhmaid

Toistaiseksi on kestänyt...

EDIT: Korjattu arvailu Motonetin GM -öljyn vastaavuudesta. On eri tavaraa.
Viimeksi muokannut eth0, Ma Elo 30, 2010 19:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Uri kirjoitti:Itse asiassa mulla ei ulvo kuin kylmänä. Silloinkin aika vaisusti. Öljyä on liian vähän ja Motonetissä ei ollut sopivaa tarjota. En tiedä olisiko se Redlinen "yleisohjaustehostinöljy" käynyt. Myyjää ei kiinnostanut paljon neuvoa...
En tiedä tuleeko repliikkini liian myöhässä, tai onko edes se tarpeen mutta toivottavasti ei.

Mikä tahansa öljy, vaikkapa sitten Bilteman tunkkiöljy (mikä itseasiassa on aikalailla erinomaista hydrauliöljyä) käy varmasti väliaikaisesti tarkoitukseen siihen saakka kunnes vajaantumisen syy on selvitetty, ja on aivan varmasti parempi vaihtoehto kuin joko ei öljyä ollenkaan tai vain niin vähän että järjestelmässä on ilmaa ulisemassa ja siten ohjaustehostimen siipipyöräpumppu pahimmassa tapauksessa ilman voitelua.
Uri
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 20:27
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja Uri »

Löysin Valvolinen Saabeihin sopivaa ohjaustehostinöljyä. Oli vähän kallista, 22,9e/litra, mutta muutakaan en löytänyt.
Ei toi säiliö ainakaan vauhdilla vajaannu. Eilen täytin ja jätin sanomalehteä auton alle yöksi, niin ei ollut tiputtanut yhtään. Ajoin tänään myös 300km, eikä vajentunut yhtään silmämääräisesti.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Juissi
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Loka 03, 2009 17:49

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Onko muita ehdotuksia ulinaan/vollotukseen.. minun saabissa samanlaista vaivaa. Katsoin öljyt, viivojen välissä on. Tehostin pelaa niinkuin pitääkin mutta paikallaan ja hiljaisessa vauhdissa valittaa kun rattia kääntää vähänkin pitemmälle. Ajossa sitä ei ainakaan huomaa, enpäs tiedä johtuuko siitä että sitä ei tosiaankaan kuulu vai siitä ettei rattia tarvitse liikenteessä ihan niin pitkälle kääntää.
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja eth0 »

Minullakin alkoi 9-3:n jälleen ulisemaan. Kuukausi sitten vaihtamani paluuletku näyttäisi kestäneen, ilmeisesti releboksin viereltä kulkeva paineletku tihkuu liittimistään.

Kysyn huomenna hydrauliikkapajalta letkun hintaa.

Sen verran palasin vanhaan kirjoitukseeni, että korjasin taannoisen viestini: Motonetissa GM:n pullossa myytävä öljy on punaista, eivätkä numerot täsmää Metron pulloon. Metron suositus: GM 93160548

Tämä saa kelvata siihen saakka, kun vuoto on paikattu:

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0002

Ainakin Topran -merkkisenä vakuuttaa korvaavansa yllämainitun GM -tuotteen.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
Juissi
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Loka 03, 2009 17:49

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Löytyykö mitään vinkkejä mikä muu voisi aiheuttaa tuota valitusta kuin nesteiden vähyys.. Tuon kun saisin loppuman niin olisi viaton :saab: alla.
Foorumi teki taas kerran tehtävänsä ja sain Check Engine valon sammumaan (helvetin ärsyttävä ollakseen vain pieni valo), kiitos nimimerkille Hook!
saabdaas
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 14:05

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja saabdaas »

Tuo säiliön paluuletku kannattaa näköjään oikeasti tarkastaa, itsellä on muutama syvä halkeama letkussa ja jos ei nyt vaihda ennen talvea ihan takuulla repeää joku pakkasaamu.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mulla tekee samaa. Luultavasti on ilmaa hieman putkistossa. En tiedä miten sen sais pois. Omassa alkoi ulina sen jälkeen kun painepuolen letku lävähti rikki ja vaihdettiin uusi. Mielestäni omat ulinat hävisivät seuraavassa huollossa kunnes kävi nestetasot liian alhaalla. (uudessa putkessa oli yksi liitos löysällä). Joko pääsee imaisemaan sitä ilmaa jostain välistä tai sitten siellä on vaan sitä. Muistaakseni WISsissä neuvotaan vain öljyn lisääminen ja tämän jälkeen ratin pyörittäminen edestakaisin ääripäihinsä muutamia kertoja mutta ei ole omassa auttanut vinkumisen poistoon.

Edit: tulikin juuri mieleen että oma paluuletku on kanssa ihan hapero. Voi sieltä imasta ilmaa sekaan ehkä. Tilattiinkin jo huoltoon uusi letku, pitää kysellä sen perään.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
saabdaas
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 14:05

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja saabdaas »

Edit: tulikin juuri mieleen että oma paluuletku on kanssa ihan hapero. Voi sieltä imasta ilmaa sekaan ehkä. Tilattiinkin jo huoltoon uusi letku, pitää kysellä sen perään.[/quote]


Paljonko oli hintaa paluuletkulla? metro-autosta?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja tturku »

Auto menee ensi maanantaina Hyvinkäällä vähämaan autopalveluun, jossa vaihdetaan paluuletku ja parit puslat. Ton letkun hintaa en kysellyt mutta maanantaina saan tietää.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
NightEagle
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Tammi 01, 2009 21:19
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja NightEagle »

Itse tuon paineletkun purkaneena voin todeta että aikas lailla hauskan oloinen on ks "letkutus". :lol:
Ohjaus simpukalta lähtee metalli putkea pitkin ja vaihtelee aika tiuhaan tahtiin putken ja letkun virkaa. Menee akun kohdalta alas,sieltä mutkittelee syylärin vieressä pumpulle. Veikkaisin että neste ei taida kovin hyvin juosta vaan jarruttelee kyseisessä viidakossa. Itse hitsasin metalliputkiin uudet paineletku nipat ja kävin hakemassa hydrauliikka liikkeestä kunnon paine letkut,maksoi ~50-60e luokkaa letkuineen liittimineen. Letku+liittimet kestää 300bar paineet,eli ei pitäisi enää helpolla hajota. Ohjaus muuttui myös todella paljon paremmaksi,ei ole niin raskas enään hiljaa ajettaessa. :wink:
Uri
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 20:27
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja Uri »

Tutkin oman tehostin öljyvuotoa. Vuoto löytyi kahdesta kohtaa.

Kuva
Tässä oli pykinyt tuo alempi tehostimen säiliöön menevä letku. Katkoin sitä vähän ja laitoin takaisin. Se pitää ainakin ostaa uusi, koska on vielä kohtuu helppo vaihtaa. Mikä lie nimeltään?

Kuva
Tämä isompi letku vuoti juuri yläliitosta ennen. Tein siihen pikapatentin kemiallisesesta metallista ja jeesusteipistä :D Mikäs ton nimi on, kun lähden ostamaan uutta jos patentti pettää...

Kuva
Sama toisesta kulmasta..
Saab 9-3 2.2 TiD -00
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja tturku »

tturku kirjoitti:Auto menee ensi maanantaina Hyvinkäällä vähämaan autopalveluun, jossa vaihdetaan paluuletku ja parit puslat. Ton letkun hintaa en kysellyt mutta maanantaina saan tietää.
Näytti letkulle jääneen hintaa 26 Euroa ja risat alennusten jälkeen. Vaan vielä inisee ohjaustehostin eli pumppu on saattanut saada kipeetä.
Autohan on 2.2 tiisselillä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja SS »

Tässä oli pykinyt tuo alempi tehostimen säiliöön menevä letku. Katkoin sitä vähän ja laitoin takaisin. Se pitää ainakin ostaa uusi, koska on vielä kohtuu helppo vaihtaa. Mikä lie nimeltään?
Ei ole ihan niin simppeli vaihtaa, koska letku on kiinni pumpulle menevässä metalliputkessa puristusliitoksella. Täytyy siis irrottaa myös pumpulle menevä putki.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja eth0 »

Purin äsken ohjaustehostimen paineputken pumpulta tehostimelle eräässä vanhemmassa ketjussa olleiden ohjeiden mukaan. Vajaan parin tunnin homma tosiaan, kun purin keulaa vähän vähemmän, eli tein pujottelun vaikeammaksi...

Nyt ongelma on se, että putki näyttää suhteellisen huonolta, eikä sen pujotteleminen takaisin letkuosien vaihdon jälkeen houkuta. Siksi kysyn, onko joku:

a) korvannut koko putken hydrauliletkulla? ja/tai

b) siirtänyt putken kulkemaan suoraan tulipellin kautta?

Missään muussa autossa tehostinöljyä ei mielestäni kierrätetä puskurin kautta, eli onkohan öljyn mahdollinen lauhtuminen käytännössä merkityksellistä.?
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
Vastaa Viestiin