9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja Poy »

Omassa autossani alkoi raidetangolle menevä letku ruikkimaan molemmista liitoksista sen verran reilusti, että oli pakko tehdä jotain. Pumpulta lähtevässä putkessa saattaa myös olla vähän vuotoa, mutta ei mitään merkittävää.
Tänään kävin Oulussa kailatec:llä vaihdattamassa metalliputken ja liittimen välissä olevan letkun. Parin testilenkin jälkeen vielä en ole mitään vikaa huomannut, mutta pitää seurata tilannetta.

Kuva vanhasta (sulakepoksin päälle ruikkinut öljyjä):
http://dl.dropbox.com/u/25577/Saab93/Oh ... G_0416.jpg

Kuvat uudesta:
http://dl.dropbox.com/u/25577/Saab93/Oh ... G_0432.jpg
http://dl.dropbox.com/u/25577/Saab93/Oh ... G_0431.jpg
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
jussijokinen
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 23:30
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja jussijokinen »

Laitoin kuvia...
https://picasaweb.google.com/jussijokinen1981/Saab#

Niin ja letku tehtiin paikkakuntani raskaankaluston huolto liikkeessä.
Saabismi- Sairaus johon ei saa KELA-kortilla alennusta.
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Kiitoksia vihjeistä! Löysinkin yhden raskaskoneliikkeen täältä etelästä, kokeillaanpa mitä siellä saisivat tehtyä. Onko tuon metalliputken halkaisijasta varmaa tietoa, entä onko se SS-ää vai mitä? Osaa katsoa suunnilleen sopivasta materiaalista noi helmet.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

onko KAIKKI ohjaustehostimeen liittyvät putket, letkujen liittimet ja letkut sellaisia, joita hyvin varustetut hydrauliikkafirmat saa tehtyä? voiko joitain vanhoja liittimiä käyttää hyödyksi letkuja uusiessa?
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja eth0 »

Ainakin omassa patentissani (ks. ketjua taaksepäin) vanhat liittimet käytettiin. Asentajan mukaan liittimet ovat "ei-standardeja" ja uusien tilaaminen olisi saattanut olla hankalaa.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Alkanut ohjaus narisemaan kun rattia kääntää moottori käynnissä. Lieneekö ohjaustehostinneste vähissä? Pientä vuotoahan siellä on jonkin aikaa ollut. Sopiiko tämä: http://biltema.fi/fi/Autonhoito/Oljyt-j ... in-369870/ Bilteman öljy vm. -98, 2,0i 9-3:een?
Saab 9-3 SE 2,0i '98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja SS »

Kannattaa hakea merkkiliikkeen tiskiltä GM:n litkua, noin 20e puteli ja varmasti on oikeaa.

Ihan näin vinkkinä, että Neobrothersilta löytyy edukkaasti putkia ja käytettyjä pumppuja jos remonttia tarttee alkaa tekemään.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja core2 »

ballantine kirjoitti:Alkanut ohjaus narisemaan kun rattia kääntää moottori käynnissä. Lieneekö ohjaustehostinneste vähissä? Pientä vuotoahan siellä on jonkin aikaa ollut. Sopiiko tämä: http://biltema.fi/fi/Autonhoito/Oljyt-j ... in-369870/ Bilteman öljy vm. -98, 2,0i 9-3:een?
Saabin suositus on juuri tuo öljy.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Narina voi kuulua myös kääntölaakerista, kuuluuko narinaa myös pienillä nopeuksilla kääntäessä?

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
#5824
93 B204
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Kuuluu vaikka paikallaan kääntelee.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

SS kirjoitti:Kannattaa hakea merkkiliikkeen tiskiltä GM:n litkua, noin 20e puteli ja varmasti on oikeaa.

Ihan näin vinkkinä, että Neobrothersilta löytyy edukkaasti putkia ja käytettyjä pumppuja jos remonttia tarttee alkaa tekemään.
Itsellä kuuluu myös ajoittain narinaa tehostimesta, varsinkin jos paikallaan alkaa käännellä. Ääni ilmestyi viimetalvisen tehostinletkun halkeamisen ja korvaamisen jälkeen. Onko se nyt se pumppu sitten jossain määrin kärsinyt?

(Tehostimen öljyt pysyy kyllä nyt sisällä.)
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja SS »

Onko tehostimen letku teetetty liikkeessä vai ostettu valmiina? Jos teetetty, saattaa sisältä puuttua metallispiraali joka ilmeisesti vähentää vaahtoamista, mikä taas aiheuttaa ääniä.

Mulla kuuluu myös narinaa kun kääntää kesärenkailla hitaissa nopeuksissa, on kuulunut viimeiset 5 vuotta, tiedä sitten mistä johtuu.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mulla narissut kanssa noin 4 vuotta kun kääntelee ääri asentoihin. Halkesi kanssa letku ja pari kertaa pääsi vähiin. Letkun uusimisen jäkeen jäi narinaa. Originaali osa tuli tilattua ebayn kautta englannista saabhuollosta. En ole välittänyt koska tehostaa äänestä huolimatta. Ei pitäis puuttua tuota spiraaliakaan. Oletan että pumppu sai kipeetä vähän... Noin 120tkm jo rullattu insidentin jälkeen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja Josu »

Petti minultakin 2.2 tid ohjausletku aikoinaan. Vuoti siitä yläpään liitoksesta. Öljy lensi ihan suihkuna. Paikallisessa hydrauliikkaliikkeessä laitettiin uusi letku. Onnistui ihan prässäämällä. Se turbulenssispiraali ei sopinut letkun sisään. Seurauksena vähän rutinaa paikalla käännettäessä. Kannattaa muuten tarkistaa myös ne liittimien O-renkaat. Vuoto voi olla niistäkin.
Saabisti vuodesta-76
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.

Viesti Kirjoittaja SS »

Hmm, mistäköhän muusta tuo narina voisi johtua? Tässä yksilössä on vielä letkut ja muutkin hilppeet Uudenkaupungin jäljiltä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin