Missä sijaitsee bypass-venttiili?
Missä sijaitsee bypass-venttiili?
Käytin Saappia tänään katsastuksessa ja leima tuli rekisteriotteeseen. Kotia päin ajeltuani huomasin, että moottorin vikailmoitusvalo paloi. Tätä ei ole tapahtunut koskaan aikaisemmin! Epäilykseni viasta kohdistuvat tuon bypass-venttiilin puoleen. Missähän kohtaa moottoritilaa venttaali sijaitsee ja voiko sen kunnossaolon jotenkin tarkistaa Auto toimii vielä moitteettomasti,toistaiseksi
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
Re: Missä sijaitsee bypass-venttiili?
Onko jokin syy epäillä juuri bypassia?
Tämä sijaitsee moottorin edessä (jäähdyttäjän ja moottorin välissä), musta pyöreä osa johon tulee kaksi suhteellisen paksua letkua ja yksi ohut.
Toimivuuden tarkistamiseen löytyy apua vaikka tuosta topicista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=96832
Minulla kun bypassi aiheutti vikavalon vilkuttamista niin vika löytyi sen ohuen letkun toisesta päästä, eli letku oli irronnut ohjausventtiilistä joka löytyy tuulilasin edestä, about suoralla linjalla itse bypassista katsottuna.
Tämä sijaitsee moottorin edessä (jäähdyttäjän ja moottorin välissä), musta pyöreä osa johon tulee kaksi suhteellisen paksua letkua ja yksi ohut.
Toimivuuden tarkistamiseen löytyy apua vaikka tuosta topicista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=96832
Minulla kun bypassi aiheutti vikavalon vilkuttamista niin vika löytyi sen ohuen letkun toisesta päästä, eli letku oli irronnut ohjausventtiilistä joka löytyy tuulilasin edestä, about suoralla linjalla itse bypassista katsottuna.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Missä sijaitsee bypass-venttiili?
Kiitos tiedoistasi "Nappe". Käytin tuossa akun miinusjohtoa irti ja kas kehveliä "häiriövalo"sammui. Oiskohan Saappi ottanut vähän nokkiinsa katsastusmiehen toimenpiteistä Seurailenpa tilannetta
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
Re: Missä sijaitsee bypass-venttiili?
Mulla oli ihan sama juttu T7:ssa pääsiäisenä. Ahtopaineet ei nousseet kuin puoleen väliin vihreää aluetta ja vikavalo paloi jatkuvasti. Letku hapertunut.Nappe kirjoitti: Minulla kun bypassi aiheutti vikavalon vilkuttamista niin vika löytyi sen ohuen letkun toisesta päästä, eli letku oli irronnut ohjausventtiilistä joka löytyy tuulilasin edestä, about suoralla linjalla itse bypassista katsottuna.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Missä sijaitsee bypass-venttiili?
Juu, silleen vikakoodit yleensä lähteeekark1 kirjoitti:Kiitos tiedoistasi "Nappe". Käytin tuossa akun miinusjohtoa irti ja kas kehveliä "häiriövalo"sammui. Oiskohan Saappi ottanut vähän nokkiinsa katsastusmiehen toimenpiteistä Seurailenpa tilannetta
Toki tämä ei varsinaista vikaa korjaa, mutta on hyvin mahdollista että kyseessä oli joku hetkellinen häiriö. Jos vikavalo syttyy uudestaan niin suosittelisin vikakoodin lukemista vaikka OBD-lukijalla, ja tämän kautta sen syyllisen löytäminen on huomattavasti helpompaa kun arvaamalla
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Missä sijaitsee bypass-venttiili?
Hei!
Minulla kävi samoin (9-3, vm. 2001) nyt helmikuussa -10.
Olin varannut määräaikaishuollon autolleni perjantaille, kun torstaina alkoi check engine-valo palamaan Hauska sattuma. Huollossa ilmoittivat, että vika tulee ilmeisesti ahtopaineventtiilistä. Mutta vikailmoitukset nollattiin, valo ei enää palanut ja jatkoin ajelua. Kului pari päivää ja taas valo syttyi. Sitten meninkin Saabin merkkihuoltoon ja siellä vaihdatin tuon venttiilin. Vaihto sujui odottaessa ja koko homma maksoi reilusti alle satasen. Osa oli noin 30 €, työ 30 € ja vikakoodien luku noin 20 €.
En tiedä missä se venttiili sijaitsee, mutta tuossa hieman tietoa siitä mitä sen vaihto tulisi maksaa.
Ja ajaessa en tosiaan huomannut oikeastaan mitenkään tuota "vikaa". Joskus kiihdytyksen jälkeen, kun laitoin kytkimen pohjaan ja vaihdoin vaihdetta, kuului hieman epämääräistä huminaa moottoritilasta/jostain pakokammiosta tms. Se oli luultavasti sen venttiilin vika. Eli ahtopaineet "karkasivat" tms. Mutta tehohäviötä en huomannut, kun en ihan täyskaasukiihdytyksiä tehnyt.
Minulla kävi samoin (9-3, vm. 2001) nyt helmikuussa -10.
Olin varannut määräaikaishuollon autolleni perjantaille, kun torstaina alkoi check engine-valo palamaan Hauska sattuma. Huollossa ilmoittivat, että vika tulee ilmeisesti ahtopaineventtiilistä. Mutta vikailmoitukset nollattiin, valo ei enää palanut ja jatkoin ajelua. Kului pari päivää ja taas valo syttyi. Sitten meninkin Saabin merkkihuoltoon ja siellä vaihdatin tuon venttiilin. Vaihto sujui odottaessa ja koko homma maksoi reilusti alle satasen. Osa oli noin 30 €, työ 30 € ja vikakoodien luku noin 20 €.
En tiedä missä se venttiili sijaitsee, mutta tuossa hieman tietoa siitä mitä sen vaihto tulisi maksaa.
Ja ajaessa en tosiaan huomannut oikeastaan mitenkään tuota "vikaa". Joskus kiihdytyksen jälkeen, kun laitoin kytkimen pohjaan ja vaihdoin vaihdetta, kuului hieman epämääräistä huminaa moottoritilasta/jostain pakokammiosta tms. Se oli luultavasti sen venttiilin vika. Eli ahtopaineet "karkasivat" tms. Mutta tehohäviötä en huomannut, kun en ihan täyskaasukiihdytyksiä tehnyt.
Re: Missä sijaitsee bypass-venttiili?
Niinhän se juuttaan häiriövalo palasi takaisin häiritsemään mielenrauhaani. Vika selvitettiin tänään merkkikorjaamolla (40€). Ilmamassamittari paskana Uuden hinta "vaivaiset 250€". Huomenna pitäisi tulla "vähän" käytetty Mäntykorvelta Kokkolasta postipakettina satasen hintaan. Toivottavasti on hintansa väärti
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)