Takajarrupalojen vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
vst9-3/01
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 09:16

Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja vst9-3/01 »

Hei onko kenelläkään kokemuksia ysikolmosen (vm. 2001) takajarrupalojen vaihdosta? Minulla olisi sellainen urakka edessä ja hieman mietityttää tuo homma.

Ostin jo motonetistä uudet palat ja asennussarjan (ne tapit). Katselin alustavasti miten se homma tulisi suorittaa ja ainakin niiden tappien irrottaminen vaikuttaa hankalahkolta.

Niin ja pitääköhän koko jarrusatula irroittaa? Vaikuttaisi siltä, että selviää ilman irroitusta, mutta mitenhän saan ne kaksi jarrupalojen kiinnitystappia tulemaan ulos paikoiltaan. Kovin ruosteisilta näyttää.

Kiitoksia jo etukäteen avustavista neuvoista!
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Aikas vaivaton homma. Rengas pois. Lyöntitapilla (tai jollain lujalla tapilla esim. poranterälä) ja vasaralla naputtelet asennus tapit irti. Vanhat palat vetämällä pois. Voi joutua vähän vänkäämään meisselillä jarrumäntiä sisään jotta uudet saa tilalle. Kasaa päinvastaisessa järjestyksessä.
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
petok
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja petok »

Vanhojen jarrupalojen pois otossa helpotaa, kun esimerkiksi "papukaija" tongeilla tjms. painaa vanhoja paloja sisäänpäin. Voi kammeta meisselilläkin. Vähän kun saa sylintereitä sisään, jolloin palan ja levyn väliin tulee rakoa, on vanhat palat helpompi vetää pois. Paikkojen puhdistus, männät sisään. Helppo homma, kuten yllä kerrottu.
vst9-3/01
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 09:16

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja vst9-3/01 »

Jes, kiitos neuvoista.

Onnistuin vaihtamaan toiselta puolen palat jo. Olin vain sen verran malttamaton, että availin vähän ylimääräisiä pulttejä satulan ympäriltä ja niihän siinä kävi epäonnekseni, että jarrunesteet tuli pihalle, ainakin osittain. Harmillista :D

Pitänee viedä huoltamoon ilmattavaksi ja/tai jarrunesteen lisäykseen. Vai mitä sanovat asiantuntijat? Kuinka tulee menetellä?

Tää on oikeesti kätevä tää foorumi. Täältä saapi neuvoja helposti ja nopeesti, nii voi tehdä itse nämä hommat. Kiitos avusta!
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Pitänee viedä huoltamoon ilmattavaksi ja/tai jarrunesteen lisäykseen. Vai mitä sanovat asiantuntijat? Kuinka tulee menetellä?
Lisäät nestettä ja ilmaat itse kun vauhtiin kerta olet päässyt 8)


Alla LPT nimimerkin kirjoittama ohje jostain toisesta topicista jarrujen ilmaukseen:
Ilmausruuvi löytyy jokaisesta jarrusatulasta. Jarrujen ilmaustapoja löytyy monia, mutta jos yksin teet niin käy hakemassa biltemasta jarrujen ilmaustyökalu (sellainen pullo jossa on venttiili joka päästää ilmaa vain toiseen suuntaan. Jarrut ovat niin sanotusti ristissä elijos ilmaat esim vasemman takarenkaan niin on syytä ilmata myös oikea eturengas.

Jos on kaveri apuna ilmaamassa niin eikoistyökaluja et tarvi.

-Jarrusatulasta ilmausruuvi auki.
-Paina jarru pohjaan ja pidä siellä niin kauan kunnes kaveri laittaa ilmausruuvin kiinni.
-Sitten jarru ylös ja jälleen ruuvi auki ja jarrupohjaan.
-Sitten taas jarru pohjaan ja ruuvi kiinni ja poljin ylös.
-Jatka samaa rataa niin kauan kunnes ilmausruuvista tulee pelkästää jarrunestettä (ei ilmaa).
- Muista myös tarkastaa että jarrunestesäiliössä riittää nestettä.

Varaudu siihen että ilmausruuvit ovat jumissa. Elä väännä voimalla vaan käytä paljon crc:tä ja mahdollisesti lämpöä.
Tuo ristiinilmaamis juttu ei vaan alfamerin mukaan pidä paikkaansa vaan sen mukaan takajarrut ois yhtenä piirinä ja etujarrut kumpikin omanaan uudemmissa saabeissa?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

Jos säiliö ei ole tyhjäksi päässyt, saattaa riittää sen yhden kulman ilmaus. Eikä ehkä sitäkään tarvita, jos ilmaa ei ole päässyt systeemiin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Saabsti69
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 19:11

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Saabsti69 »

Kyllä ne pirit saabis on ristiin menny jo -70 luvuvulta lähttiin... ;-)
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja aero »

Saabsti69 kirjoitti:Kyllä ne pirit saabis on ristiin menny jo -70 luvuvulta lähttiin... ;-)
...ja ristikkäispiireistä luovuttiinkin ekan kerran jo 80-luvulla, kun ysitonnisen lisävarustelistalta löytynyt ABS+3 -järjestelmä on kolmepiirinen - molemmille eturenkaille omansa ja taakse se kolmas. Joskin veikkaisin, että 2000-luvun ysikolmoseen olisi saatu jo neljäskin piiri mukaan (tonnariinkin kait tuli jossain vaiheessa).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Uri
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 20:27
Paikkakunta: Kouvola

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Uri »

Itse vaihdoin ennen katsastusta molemmat levyt ja palat taakse. Jälkeen päin sanottuna kaikkein helpoin keino on irrottaa ensimmäiseksi satulat ja vetää rälläkällä asennustapit poikki. Koetin varmaan puoli tuntia ensin turhaan hakata niitä tappeja irti.

Jarruputket kun tukkii heti jollakin esim rätillä ja ruuvilla, niin pääsee todella helpolla ilmauksenkin kanssa. Itsellä meni jarruputken mutteri pyöreäksi, joten jouduin uusimaan myös yhden putken. Maksoi n. 6e/kpl.

Satula kun on irti, niin saa samalla herkistettyä männät ja vaihdettua uudet tiivisteet. Takajarruissahan sylinterit ovat todella usein jumissa. Tiivisteet kannattaa siis ostaa jo samalla, kun ostaa uudet palat. Maksaakohan 8e/ puoli Motonetissä.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Vanhojen palojen irroitusta ja uusien asentamista helpottaa myös se, kun hioo laikalla jarrulevyjen kehältä sen ruosteisen kranssin pois levyn molemmin puolin. (vähintään palojen leveyden verran, jos haluaa helpolla päästä)
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Uri kirjoitti:Koetin varmaan puoli tuntia ensin turhaan hakata niitä tappeja irti.
Niin minäkin. Sitten hain oikean mallisen tuurnan (muuten paksu, mutta kapeampi kärkiosa) ja sillä lähti kertanapauksella.
NG 900S 3d 2.3i -98
linkkimasto
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 22:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

Tuli tuossa muutama päivä sitten värkättyä uudet palat taakse. Homma sujui helposti kun oli oikean kokoiset(olisko 3mm tuurna ja 1,5kg pajavasara) työkalut. Kuskinpuolen takajarrulevy oli sisäpinnasta ruosteessa, joten epäilin sisemmän jarrumännän olevan jumissa. Meisselillä sitä herkistelin ja laiton kilkkeet paikalleen ja koeajolle. Jarruttaessa kuuluu "laahaava ja jumputtava ääni", aivan kuin jarrupala ei saisi pitoa levystä. Onko satula irrotettava ja huollettava vai olisiko jarrulevy niin ruosteesta paskainen ettei kitka riitä? Auttaako jos levyn puhdistaa pyörivällä teräsharjalla kirkkaaksi? Tuntumaa noihin paloihin on jo tehty reippailla jarrutuksilla polkimella lähes seisoen...
Ajossa: OG93 3d, 2.0i -98 Green silver
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
Vastaa Viestiin