Voihan päästöt (selvisi)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Voihan päästöt (selvisi)

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Tänään kaverin työpaikalla pientä katsastusta ennakoivaa kattelua,
ja listalle muodustuu jousen vaihtoa (takaa oikealta oli poikki) ja takaiskarit on siinä ja siinä, että meneekö läpi.
Mutta sitten ikävin, päästöt. Siinä aikansa lämmiteltyä ja yriteltyä kaveri sanoi, että tämä ei kyllä mene läpi päästöistä. Viime vuonna meni hyvin lähes samalla kokoonpanolla.

Auto vuosimallin 1996 900 Turbo Automaatti.
Vähän kutiteltu T5 suitella (stage 1), 3"JT rööri turbolta racekatilla.

Koitin haulla etiskellä mahdollista syytä, mutta ei vaan minun aivoilla selkeää ratkaisua löytynyt. Kaveri kysäisi, josko kysyisin suittaajalta, voisiko hän säädöillä saada ehkäpä päästöjä reilaan, onko se mahdollisesti mahdollista?

Tässä tulokset:

Joutokäynti:
CO : 0.07
CO korj : 0.08
CO2 : 13.2
O2 : 2.11
ppm vol HC: 0019

Nopea:
CO : 0.36
Lambda : 1.061 (tätä kun seurailin, niin tyhjäkäynnillä taisi olla 1.2 luokkaa
josta sitten laski tuonne asti kun piti kaasua .... )
CO korj : 0.39
CO2 : 13.5
O2 : 1.51
ppm vol HC: 0095

Ja sitten sellainen juttu noteerattiin että kun pidettiin kierroksia siinä 2000-3000
välissä niin vähän kuin olisi paukuttanut jotain pientä putkessa välillä?

Ajettu 187tkm, tulpat & öljyt vaihdettu n.5tkm sitten.
Putki ollut kiinni 2v. Lambda vaihdettu 2 vai 3v sitten.(Bosch)

Mitäs arvon raati tuumailisi?
Sekä orkkis että viriboksilla ei läpi......

Ja tosiaan jotka lukevat tätä, niin jos on minulle sopivaa vanhaa madallusjousta
jäänyt nurkkiin pyörimään, niin tuonne taakse voisin ottaa väliaikaisesti jotain,
ennenkuin uusin kunnolla koko alustan.
Viimeksi muokannut Harrimatias, Ti Huhti 20, 2010 18:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 900 2.0t Cab -97
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voihan päästöt

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Lisätääs tällainen tänne mietteistä.

Voiko tuo putkisto haitata noita päästöjä? Olisiko syytä iskeä esim. orkkis putkisto paikalleen, ratkaisiko asian? Käykö esim. 9-3 T5 putki ng900:n?

Mitä sanovat konttorilla jos takana on orkkis jouset ja edessä madallusjouset?
Saab 900 2.0t Cab -97
Koutonen
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 09:40
Paikkakunta: Oulu

Re: Voihan päästöt

Viesti Kirjoittaja Koutonen »

Harrimatias kirjoitti:Lisätääs tällainen tänne mietteistä.

Voiko tuo putkisto haitata noita päästöjä? Olisiko syytä iskeä esim. orkkis putkisto paikalleen, ratkaisiko asian? Käykö esim. 9-3 T5 putki ng900:n?

Mitä sanovat konttorilla jos takana on orkkis jouset ja edessä madallusjouset?

Putki ei kyllä vaikuta päästöihin mutta jos siinä on reikä niin sillon happea on liikaa. ohjeena antaa sille autolle kunnolla kenkää vaan ja uutta tulppaa ja putsaria luulis menevän läpi
OG 900 Convertible
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voihan päästöt

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Keskusteltiin juuri puhelimessa tuon kaverin kanssa, ja mietittiin myöskin mahdollisten putken liitosten tiukkuutta. Koska äänien perusteella ei ainakaan
paljoa vuoda, mutta kun niin lähelle päästiin lambdassakin, että voisi ehkä olla
mahdollista.
Jep, tulpat ja putsari kuitenkin halpa vaihtaa varmuudeksi.
Saab 900 2.0t Cab -97
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Voihan päästöt

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

racekatti ei toimi riittävän tehokkaasti. Voi koittaa polkea kunnolla kuumaksi ennen mittausta.

ng900 /og9-3 dp:t sopii ristiin, helppo homma jos jt:ssä on orkkis palloliitokset vakiopaikoilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voihan päästöt

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Voisiko olla noin ettei tarpeeksi kauaa/kovaa poljettu?

Kävi mielessä, että kohta kun karkaan töistä, niin ajan parin pakoputkifirman pihalle ja käyn kysäsemässä josko kerkeisivät katsoa liitokset yms. kunnolla.
Saab 900 2.0t Cab -97
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voihan päästöt

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Jatketaan juttua. Laitoin kaverille viestiä, että poljettiinko me tarpeeksi kuumaksi
tuo katti, että kun tuota pitää lämmitellä kunnolla.
Hän vastasi näin: "Hc ja co arvot olivat melkein nollissa joten se viittaisi siihen,
että olisi ollut tarpeeksi lämmin".

Ollaanko samoilla linjoilla?
Saab 900 2.0t Cab -97
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Voihan päästöt

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

vesa67 kirjoitti:racekatti ei toimi riittävän tehokkaasti. Voi koittaa polkea kunnolla kuumaksi ennen mittausta.

ng900 /og9-3 dp:t sopii ristiin, helppo homma jos jt:ssä on orkkis palloliitokset vakiopaikoilla.
kyllä omassa ainakin racekatti toimii moitteettomasti,jopa
leimalla :D .tosin kyseessä streetgearin dp....
#2285
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voihan päästöt

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Homma ei pahemmin ole vielä edennyt mihinkään, mutta kun tuota alustaa joutuu rupeaa räplää, niin olisko tämä nyt se hyvä vaihtoehto?

http://www.elkparts.com/saab-gm900-m94- ... p3796.html

Tahi täältä:

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1252

Perjantain kussin mukaan rahteineen 648,64e.
Elkillä näytti rahtikuluiksi.... 160puntaa.
Saab 900 2.0t Cab -97
Saabsti69
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 19:11

Re: Voihan päästöt

Viesti Kirjoittaja Saabsti69 »

Kierroksilla co liian palj. Saa olla max 0.3 samaten happi yleensä pyörii arvoissa 0.3-0.6% Kattele, ettei imupuolella ole vuotoja, koska kaikki tyhjäkäyntiarvot on just kohallaan. Myöskin jos ilmamassamittri alkaa temppuilemaan, niin silloi ensin menee kierrosarvot poskelleen. Melkein ensteks kannattas polkee kone oikeesti kunnolla lämpimäks, otaa suikhkepullo mukaan testiin ja ruveta mittailemaan kierrosarvoja. Kun kone on kunolla lämmin, niin suihkutellaan vettä imusarjan kieppeillä ja kaikkien kumiputkien ja letkujen luona ja kattellaan muutuuko pakokaasuarvot? Kannattaa myös kokeilla jos jostain sais varmasti ehyen ilmamassamittarin lainaan, et muuiittko arvot?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Voihan päästöt

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei ole immua T5 koneissa, mutta muuten hyvää kommenttia.
Imu/painepuolen vuotopisteet saa selville sillä perinteisellä norsunkärsä maskiksi naamalle ja puhallus -tekniikalla. Jos pihisee niin mistä?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voihan päästöt

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Jaa vai että vuotoakin voisi olla tuolla imu/painepuolella? :x
Piru kun ei ole toista biiliä nyt käytettävissä, että olis voinut tämän jättää jonnekin huoltamon pihaan. Täytynee kokeilla soitella Holmbergille tänään joskos kerkeisi tutkailemaan.
Saab 900 2.0t Cab -97
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voihan päästöt

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Noniin päivitetääs tätä hieman kun ongelma selvinnyt.

Syypäänä todennäköisimpänä oli vuotata putki.
Siitä keskeltä autoa olevasta liitoksesta. Pistettiin jokin paineistus takaa eteenpäin'niin johan puhalsi läpi. Ei muuta kuin liitos auki, tahnaa väliin ja minä työntämään takapään putkea kohti konehuonetta ja kaveri liittää kiinni tiukkaan.

Ja voila, päästöt kunnossa.

Samalla vaihtui nyt väliaikaisesti katkenneen takajousen (eibach) tilalle orkkis jouset kummallekin puolelle tietenkin. Tästä kiitos Kapu2:lle jolla pyöri ylimääräiset nurkissa.
Ja käsijarrukin saatiin ainakin nyt kuntoon toista puolta kiristämällä mistä oli jarrutesterissä heikkotehoinen.

Suuret kiitokset taas foorumille että apua ja osaa oli nopeasti saatavilla.

Huomenna katsastamaan töiden jälkeen, niin katsotaan miten menee.
Saab 900 2.0t Cab -97
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voihan päästöt (selvisi)

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Ja tänään kävi auto konttorilla, vaikka oli päästölappu mukana, ottivat päästöt.
Ja nehän oli kunnossa. Eli ainakin toistaiseksi on liitos pitänyt.

Iskarit jotka todettiin jo elänäiksi, saivat kuitenkin vielä armonaikaa konttorilla.
Ei edes mainintaa suullisesti että alkavat olemaan ehtoopuolella, itse piti kysästä
kuinka ne siellä voi.
Ja muutenkin, alusta nivelet yms. olivat täysin tikissään vaikkei koskaan vielä
mitään sinne vaihdettu. Hienoa.

Huomautuksiakin toki tuli, vasen sumuvalo rikki (oli tiedossa ja uusi käytetty tulossa CC aeron kautta).
Toinen tuli tuosta mittaritelineestä pilarissa, se pitää riisua.
Siinähän ne huomautukset/kehotukset sitten oli.

Rakkaus autoa kohtaan vain voimistui kun joka vuosi mennyt läpi ilman suurempia.

Näin, tästä tulikin hyvä päivä 8)
Saab 900 2.0t Cab -97
Vastaa Viestiin