Kansipahvi sökö? Eiku mäntä..

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Kansipahvi sökö? Eiku mäntä..

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

On se tämäkin nyt, ensin räjähtää huohotinletku ja suttaa konetta ja sitten falskaa mittatikun korkki, joka jatkaa suttaamista. :?

Kuuluuko öljykorkissa olla joku pehmeä tiiviste? Tutkailin korkkia eilen ja muovi vasten muovia se kiristyy, kun vääntää kiinni. Saako tiivisteen jostain, vai pitääkö ostaa koko tikku?

Nimim. konepesu mielessä.

Otsikko muokattu Öljytikku vuotaa -> Kansipahvi sökö-> Mäntäpäs
Viimeksi muokannut Tomsson, Ti Marras 30, 2010 20:17. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Öljykorkki vuotaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ettei siellä olis "vähän" normaalia kovempi huohotus koneessa tai huohotin jostain tukossa. Ei se sieltä korkista mitään suttaa jos ei ole mäntä halki tms. mukavaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Öljykorkki vuotaa

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

No mistäs sen sitten selvittäis. Pari viikkoa sitten vaihdoin kyllä venakopan huohotusputken ja sen pienen valkoisen takaiskun, kun vanha oli hapertunut puhki. Halkinainen mäntä kuulostaa kyllä kivalta...
Ei auto kyllä mitään erikoista ääntä pidä.

edit. Voi hemmetti, oliskohan joku mäntävika sitten. Startissa nimittäin ikäänkuin liikahtaa jossain kohtaa hieman tyhjää ennenkuin käynnistyy... :roll: :cry:
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Öljykorkki vuotaa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kokeile käsituntumalla kuinka moottori höpöttää öljyntäyttöaukosta, tai toivottavasti ei.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljykorkki vuotaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Pari viikkoa sitten vaihdoin kyllä venakopan huohotusputken ja sen pienen valkoisen takaiskun, kun vanha oli hapertunut puhki.
Kai laitoit sen uuden takaiskun oikeinpäin?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Öljykorkki vuotaa

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

j0ne kirjoitti:
Pari viikkoa sitten vaihdoin kyllä venakopan huohotusputken ja sen pienen valkoisen takaiskun, kun vanha oli hapertunut puhki.
Kai laitoit sen uuden takaiskun oikeinpäin?
Pistin, kai. Venttiilissä olevan nuolen perusteella laitoin samoin päin.
Voisihan sen tarkastaa vielä puhallustestillä.
Sen pehmusteen alla menevän oikean puoleisen letkun jätin vanhaksi, koska oli niin ahtaassa paikkaa. Voisihan sekin olla tukossa. Revin senkin huomenna pois ja tutkin.

Mikään vakava mahdollinen mäntävika ei liene vielä kyseessä, koska tehot on kaikki tallella. Indikaattorit on nyt siis tuo aiemmin haljennut huohotusputki, nyt vuotava öljykorkki ja startatessa lievä kevytpotku jossain kohtaa. Käynnistyy kuitenkin kaikilla pytyillä ja ei pidä muutenkaan mitään erikoisia ääniä.
Huomenna kurkkaan tuon, että roiskiiko rättiin öljyä korkin ollessa pois ja vilkasen samalla muutama kuukausi sitten vaihtamani tulpat, onko minkä näköiset. Jos siellä on jotain viitettä palotilan ongelmista niin käyn ensiviikolla mittauttamassa puristuspaineet. Muutenkin voisi mittauttaa.
Huomenna kuitenkin auto vakioksi ja toivotaan, että ei laukea ensiviikon pakollisilla ajoilla. Ihan asap kun ei pysty järkkäämään mitään korjausta epävarman haisun perusteella.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Öljykorkki vuotaa

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Ei roiski öljyä korkista. Mitään paineitakaan ei tuntunut kun kädellä sulki aukon hetkeksi. Tyhjäkäynti kyllä häiriintyi hetkellisesti, kun ilman korkkia kävi ja kädellä sulki reiän. Normaalia?
Piti tänään hakea puristuspainemittari ja uusi bypass Motonetistä, muttei sitten ehtinyt.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Kansipahvi sökö?

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Nosto ja samalla otsikon muokkaus.
Tilanne on nyt tämä.

Huohottaa edelleen korkin välistä, eli ei roiski, mutta öljyinen ilma tuo tullessaan. Vähemmän kuitenkin koska taannoin kiristettiin kansi. "vaihdelaatikonpäämäiset" kannenpultit olivat kuulemma(käytin huollossa) oikein reilusti löysällä, muut likimain piukassa.
Startissa on selvästi puristuspaine hukassa jossain kohtaa sykliä. Kylmästartti oli hapuilevaa ja hyppivää ennen kannen kiristystä ja nyt se on vaan hieman tärräävää. Kiekat ei enää hypi.
Alakierrosten käynti hieman ontuvaa. Virkoaa parin tonnin jälkeen ja ajossa ei voi isommilla vaihteilla ajaa alle 2krpm pienen tärinän vuoksi. Muuten toimii kuitenkin ihan hienosti ja kulkee pehmeästi yli 2krpm kierroksilla.
Ei kupli nestesäiliössä, mutta on nestettä snadisti kulunut. Kesällä ei kulunut juuri lainkaan. Kannen kiristyksen jälkeen nestekulutus minimaalistunut tai niin pientä että vaikea sanoa.
Öljy oli koneessa pikimustaa viime(kin) vaihdossa ja sitä myös on joutunut lisäämään.

Akunpuolimmainen pari tuhatta ajettu tulppa oli tänään karstainen ja öljyinen, eli ilmeisesti juuri se vaihdelaatikonpäämäinen. Muut tulpat melko vaaleita.
Pistin uudet tulpat. NGK PCBRES7-11 tms.

Kone käy ihan nätisti lämmintä tyhjäkäyntiä, mutta kabiinissa huomaa pienen tärinän. Suurin indikaattori on kuitenkin cat-backin epätasaiset puhinat. Ilman murisevaa cat-backia epätasainen käynti olisi paljon vaikeampi huomata.

Pistin hetki sitten autoon uuden(käytetyn) DI-kasetin joka paransi moottorin käyntiä kyllä, mutta alakierrostärrälle ei tehnyt mitään, eli syttövika se ei liene. Paikalla myös toinen IMM- joka toivottavasti pitää silloin tällöin kummitelleen vikavalon poissa. Näkee parin päivän sisällä. Vaihdoin IMMun valon ollessa jälleen kerran pimeänä.

Auto on mulla ollut 3 vuotta ja aina on ollut akunpuolimmaisessa koneen nurkassa öljyinen läiskä. Tästä voisi kuvitella, että pultit on olleet löysällä aika kauan ja vasta nyt alkukesästä meni pahvi puhki kunnolla, jota ei pulttien kiristämiselläkään juuri saanut enää miksikään. Öljyläiskää ei nyt oikein voi nähdä, koska venakopan kansi suttasi kivasti koneen löysyyttään pari kk sitten. En ole vieläkään keksinyt hyvää tapaa putsata konetta.

Mielestäni tämä viittaa voimakkaasti kansipahvin(pellin) suuntaan.
Hitaassa startissa ja hitailla kierroksilla paine ei pysy pytyssä, käynti ontuu ja ajossa tärrää. Isommilla kierroksilla pysyy paine sen verran, että tapahtuu kunnollinen palaminen ja käynti on pehmeätä ja nättiä.
Sinistä auto ei pöläyttele.

Olisin oikein kiitollinen foorumin tunnetuista asiantuntevista mielipiteistä asian tiimoilta.
Saisin uskomuksilleni ehkä hieman tukea. Voisin pläjäyttää pahvin tilaukseen ja varata ajan remontille. Tai sitten jotain muuta...
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kansipahvi sökö?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kannattaa mitata ne puristuspaineet. Toivottavasti on vain kansipahvi, koska allekirjoituksesi pajan boksissa saattaa olla rukattuja nakutuskarttoja ja viallinen ilmamassamittari aiheuttaa muutakin kuin pelkän kansipahvin hajoamisen.

Öljykorkin huohottaminen viittaa liiallisiin kampikammion paineisiin ja yleensä se pääsee joko männänrenkaista tai mäntään syntyneistä halkeamista ja yleensä vielä 1 tai 4 sylinteristä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kansipahvi sökö?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, BSR softat on tiedossa ja helpommalla se nakutus hajottaa T7 moottorista männän kuin kannentiivisteen..

2-litraiset on huomattavasti vähemmän nakutusherkkiä kuin 2,3:t ja GT17:lla ei ole helppoa saada konetta hajalle (suurin osa hajonneista lienee ylivoimaisesti joko aeroja tai 2,3t ahtimenvaihdolla). Mutta ei se mahdotontakaan ole.

Huolestuttavinta on tuo puristusten puute, heikko käynti alakierroksilla ja paineen kertyminen kampikammioon, ne viittaa ensisijaisesti mäntävikaan. Vetojen löytyminen on huono indikaattori valitettavasti, mäntä voi olla esimerkiksi halki jokaisen renkaan välistä niin ettei korkeammilla kierroksilla juuri mitään huomaa tehoissa mutta öljynkulutus ja huohotus on kovia. Ehjän katin kanssa ei välttämättä edes savua paljoa lämpimänä varsinkaan.

Eipä tuossa oikein muuta vaihtoehtoa ole kuin nostaa kansi pois jonka jälkeen on hyvin ilmeistä onko vika tiivisteessä vai huonommalla tuurilla männässä. Tiivistesarjan tarvitsee joka tapauksessa joten hukkaan se ei ainakaan mene, kannattaa kuitenkin varautua samalla siihen että voi olla isompi remppa odottamassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Kansipahvi sökö?

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Jees, kyllä se on niin, että baasille tilaan huomenna kansiremppa-ajan ja keskiviikkona saan toisen auton käyttööni.
Se tuossa mulla vaan vääntää ensisijaisesti kansipahvin suuntaan, koska kannen pultit olivat tosiaan varsin löysässä jolloin metallipahvikin puhaltuu varmaan kunnolla rikki asti? Pultit kiristämällä varsinkin kylmäkäynti parani selvästi.
Voihan se toki olla jonkin sortin mäntävikakin, mutta sitten pitää vaan suoltaa saturaisia lisää pöytään, jos lohkoa aletaan raapimaan irti.
Eniten tässä rassaa se, että kun itellä ei ole aivan vielä lämmintä tilaa repiä konetta leväälleen ja auto on ainokainen, niin joutuu puolisokkona auton viemään huoltoon. Takomännät voisi toki tilailla esim. Abbottilta, muttei nyt ihan vielä ennen ku tietää, että onko männässä/männissä tosiaan sanomista.

Takomäntien kanssahan autosta voisi tulla se kaavailtu tulevaisuuden talliprojekti ;)
Se on vaan sitten ostettava toinen perus OG käyttikseksi.

Mistä porukka on ostanut takomäntiään? Entä normikoko, ylikoko?
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Kansipahvi sökö?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Mitään en näistä tiedä, mutta miksei T5 männät?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Kansipahvi sökö?

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Noniinno, kuinka suuresta säästöstä puhutaan? En kirveelläkään löytänyt Saabin omien mäntien hintaa mistään.
Entä hyötyero?
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Kansipahvi sökö?

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

t5 männät ovat kovemmat kuin t7 :kan
kestävät paljon paremmin paineita eikä hajoa läheskään yhtä helposti tästä syystä.
ite vaihtaisin t5 koneen niin pääsisi monelta harmilta kerralla
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Kansipahvi sökö? Jes, eli koneremppa

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Noniin, nyt on mittailtu ja kameralla kuvailtu pyttyjä.
Mäntäremppahan se odottelee. No ei se mitään.

Miten kantsii toteuttaa samanaikainen kansi ja mäntäremppa? Kevyt hoonaus kun varmaan pitäisi tehdä, koska uudet männänrenkaat koneeseen tulee?
Alapään kun raapaisee auki, niin kiitos apurunkovirityksen auto ei sitten liiku mihinkään nosturin päältä. Pitäisi olla hyvä ns. työsuunnitelma.

Mitä kaikkea pikkupalikkaa kannattaa samalla vaihtaa(etukäteen hommata)?
Venakumit nyt ainakin, kannen pultit, kansipaffi, imusarjan tiiviste, pakosarjan tiiviste, kiertokangen laakeriliuskat.
Oletetaan siis, että ei tule suurempia lisäylläreitä sitten purkuvaiheessa :)

Onko hommaan mitään kummempia vinkkejä. B204 koneen wissistä olen vakoillut jo operaatiot, vaikkei kone siinä ihan identtinen olekaan. Ei mitään kovin salatiedettä jos on vehkeet, millä tehdä.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Vastaa Viestiin