Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Ainakin meillä on toiminut.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Täytyykin sitten sellainen tilata, kiitoksia!
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Kannattaa tarkistaa molemmat painepuolen linjat. Meillä se pumpulle syylärin allla kulkeva linja oli jo pientä vaille valmis mutkasta ja liitoksesta. Samalla talkoolla menivät molemmat, eikä se mitastaan huolimatta ollut kovin kallis. PCS:n toimittamia molemmat olivat.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
5061833-putki on sitten pujoteltu
Olihan siinä hommaa vähän enemmän, kuin luuli. Itse putken irrotuksessa ei ollut muuta hankalaa, kuin saada akun alla oleva liitospompula coolerin letkun vierestä ulos. Irrotin vain coolerin ruuvit ja varovasti käänsin sen sellaiseen asentoon, että pujotusrako suureni. Uuden asennus meni "perinteisesti" sujuvammin, kuin vanhan irrotus. Kaiken muun krääsän (puoli keulaa) irrottaminen ja takaisin kasaaminen vei suurimman osan ajasta.
Akunalusliitoksessa uutta putkea piti vähän vääntää pihdeillä, että sai putket samansuuntaiseksi ja mutterin kiinni.
Harmi, että tuo Speedpartsin putki on niin tarkasti yhtä pitkä, kuin originaali. Letkuosa on hieman liian pitkä ja haluaa jäädä runkopeltiä vasten hankautumaan. Aivan kuten orkkiskin. Pellin reunassa oli joku kumisuojus, mutta oli irrallaan ja letku oli suoraan peltiä vasten. Jos letku olisi hieman lyhyempi, se pysyisi irti pellistä. Saappeja ammatikseen rassaavankin mukaan näitä letkun puhkihankautumisia on ollut paljon.
Ennenkuin laittaa putken pumppuun lopullisesti kiinni ja öljyt sisään, kannattaa sitä letkua/putkea väännellä sellaiseen asentoon, että letku ei kosketa runkoon. Putki kiinnitettynä vääntely ei tuota enää tulosta. Puolitoista tuntia yritin...
Onneksi löytyi sähköjohtojen suojaamiseen tarkoitettua tukevaa muovispiraalia, jolla panssaroin letkun.
Ihmeellisintä on se, että vaikka hammastangon puoleinen letku on korjattuna (ilman metallispiraalia) murissut jo muutaman vuoden, tämän pitkän putken vaihto lähes lopetti murinan Nyt kuuluu vain normaalia, heikkoa hyminää, kun rattia veivaa vaikka paikallaan. Vain satunnaisesti murahtaa vaimeasti. On se tarkkaa!
M-netissä ei sitten enää ole GM:n orkkisnestettä. Nettisivujen mukaan siellä piti olla S6161-öljyä, jonka pitäisi olla korvaavaa. Mutta sitä siellä ei ollut, vaan jotain ihan outoa ainetta. Purkissa ei ole mitään mainintaa GM:stä, ooppelista ym. VAG, mursu ja pemari kylläkin. Myyjä kyllä vakuutti, että tietokone sanoo sen olevan sopivaa. Toinen myyjä taas sanoi, että se on volkkarin nestettä, ei Saabin. Hain sitten marmorilta orkkislitkua litran. Mieluummin 14 eypolla varma nakki, kuin 12,45:llä jotain keltaista VAGinalitkua
Olihan siinä hommaa vähän enemmän, kuin luuli. Itse putken irrotuksessa ei ollut muuta hankalaa, kuin saada akun alla oleva liitospompula coolerin letkun vierestä ulos. Irrotin vain coolerin ruuvit ja varovasti käänsin sen sellaiseen asentoon, että pujotusrako suureni. Uuden asennus meni "perinteisesti" sujuvammin, kuin vanhan irrotus. Kaiken muun krääsän (puoli keulaa) irrottaminen ja takaisin kasaaminen vei suurimman osan ajasta.
Akunalusliitoksessa uutta putkea piti vähän vääntää pihdeillä, että sai putket samansuuntaiseksi ja mutterin kiinni.
Harmi, että tuo Speedpartsin putki on niin tarkasti yhtä pitkä, kuin originaali. Letkuosa on hieman liian pitkä ja haluaa jäädä runkopeltiä vasten hankautumaan. Aivan kuten orkkiskin. Pellin reunassa oli joku kumisuojus, mutta oli irrallaan ja letku oli suoraan peltiä vasten. Jos letku olisi hieman lyhyempi, se pysyisi irti pellistä. Saappeja ammatikseen rassaavankin mukaan näitä letkun puhkihankautumisia on ollut paljon.
Ennenkuin laittaa putken pumppuun lopullisesti kiinni ja öljyt sisään, kannattaa sitä letkua/putkea väännellä sellaiseen asentoon, että letku ei kosketa runkoon. Putki kiinnitettynä vääntely ei tuota enää tulosta. Puolitoista tuntia yritin...
Onneksi löytyi sähköjohtojen suojaamiseen tarkoitettua tukevaa muovispiraalia, jolla panssaroin letkun.
Ihmeellisintä on se, että vaikka hammastangon puoleinen letku on korjattuna (ilman metallispiraalia) murissut jo muutaman vuoden, tämän pitkän putken vaihto lähes lopetti murinan Nyt kuuluu vain normaalia, heikkoa hyminää, kun rattia veivaa vaikka paikallaan. Vain satunnaisesti murahtaa vaimeasti. On se tarkkaa!
M-netissä ei sitten enää ole GM:n orkkisnestettä. Nettisivujen mukaan siellä piti olla S6161-öljyä, jonka pitäisi olla korvaavaa. Mutta sitä siellä ei ollut, vaan jotain ihan outoa ainetta. Purkissa ei ole mitään mainintaa GM:stä, ooppelista ym. VAG, mursu ja pemari kylläkin. Myyjä kyllä vakuutti, että tietokone sanoo sen olevan sopivaa. Toinen myyjä taas sanoi, että se on volkkarin nestettä, ei Saabin. Hain sitten marmorilta orkkislitkua litran. Mieluummin 14 eypolla varma nakki, kuin 12,45:llä jotain keltaista VAGinalitkua
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Mahtaako olla ohjaustehostimen putki,, kun vuotaa, kun öljysumua on alkanut ilmaantua siihen jarrujen "jakotukkiin", mistä lähtevät kaikki vihreät jarruputket. Mitenkään mainittavasti ei ole nestepinta laskenut, mutta tuon jarrupalikan ja sen ympäristössä olevien letkujen/johtojen päällä tosiaan on öljyistä kosteutta.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Sopii "taudin kuvaan". Se painepuolen letku oli meillä syynä, kun jarrunestesäiliön päälle kertyi nestettä. Vika suurenee ajan kanssa, kun siellä on kuitenkin painetta useampi kilo. Tilapäisesti korjasimme vulkanoivalla teipillä, mutta vain osan vaihto lopetti nesteongelmat.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Tässä vielä kuva vuodosta, kun tuli vähän sekavasti kuvailtua tuossa edellä.
Mutta eiköhän homma ole aika selvä?
Mutta eiköhän homma ole aika selvä?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 72
- Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 11:13
- Paikkakunta: Härmä
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Samaa vaivaa täälläkin. Letku on hieman öljyinen, sen lisäksi myös öljysäiliö on alta hieman kostea.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Säiliön klemmareiden kiristyskin saattaa joskus auttaa. Meillä ruiskuaminen näkyi selvästi, kun käänsi pyöriä paikallaan koneen käydessä. Vuodolla on taipumus suurentua ajan kanssa. Alkuun oli olevinaan paha homma, mutta kahdesti tehtynä meni jo ihan hyvin. Meillähän paineletkun panta oli jäänyt liian löysälle hydrauliliikkeen puristimessa ja se irtosi karastaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Huoh, ei sitten mennyt putken vaihto putkeen... Olin tuota ylempää putkea vaihtamassa ja ilmeisesti putken alapään liitoksen kierteet korkkasivat. Ei tahtonut millään lähteä kierre vetämään, kunnes sitten nihkeästi lähti kiertymään kiinni. Startissa sitten puski ulinan saattelemana öljyt tuolta liitoksesta pihalle. Pitää aamulla katsoa, onko tuolle enää mitään tehtävissä, vai onko kierteet täysin finaalissa. Hiljakseen sitä alkaa harkita, pitääkö käyttiksen huollot sittenkin teettää jossain... Näissä kun on kaiken maailman letkua ja putkea eikä tilaa rassaamiselle, niin vähemmällä hermojen kiristelyllä selviäisi, kun veisi vaan murheet muiden korjattavaksi Ei vaan millään raaskisi -koko ajan kun joku paikka kosahtaa, niin saa aina olla latomassa rahaa tiskiin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Voi kiesus, että voi olla taas vaikeeta! Aikaisemman öljyvuodon syyksi paljastui alapään liitoksen tiivisteen puuttuminen. Otin letkun irti ja vertasin vanhaa ja huomasin heti, että vanhassa oli o-rengas. Eli oman huolimattomuuden piikkiin meni tuo. Tässä vaiheessa loppui sitten ohjaustehostimen öljy, joten sitä piti lähteä metsastämään. Ei löytynyt edes marmoritiskiltä... No, onneksi löytyi yhdestä varaosaliikkeestä sopivaa öljyä n. tunnin ajelun jälkeen. Äsken kävin sitten laittamassa lisää öljyä tehostimeen, mutta ulinan saattelemana alkoi taas öljyä ruiskuta samasta liitoksesta. Käyn nyt kokeilemassa vielä toisen o-renkaan kanssa, mutta sitten multa loppuvat kyllä ideat ja mielenkiinto tämän rempan eteenpäin viemiseen. Kukahan Loviisa-Kotka -akselilla voisi suorittaa rempan loppuun? Hyviä ehdotuksia remppapaikasta voi laittaa vaikka yv:llä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
No, onnistui se letkun vaihto sitten lopulta. Piti vain löytää sopiva o-rengas. Näin jälkikäteen voin kuitenkin todeta, että tämä on kohtalaisen helppo homma. Oma moka, kun en aluksi huomannut tiivisteen puuttumista. Jos ostaa letkun, minkä mukana ei tule tiivisteitä, niin suosittelen varaamaan hommaan muutamia o-renkaita, joista voi sitten valkata sopivan.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Joo, kyllä se eka kerralla tuntui, ettei sitä letku-putkiyhdistelmää saa mitenkään pois, mutta toisella kerrralla meni jo aika paljon notkeammin, kuten kasaaminenkin. Me vaihdoimme pojan autoon kerralla koko painelinjan pumpulta hammastangolle asti, kun se liitoksen alla oleva mutka oli aika ruostunut ja yksi letkuliitos pumpun luona falskasi hieman.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Kaasari"
- Viestit: 46
- Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Onnistuihan se letkun (5330451) vaihto vihdoinkin. Ei täytynyt kummemmin alkaa purkaan etupäätä.
-Irroitin akun ja sen kannatinalustan.
-IC:n letku irti yläpäästä ja taivutin sen flektin alle. Pari haavaa tuli flektin termostaatin kannakkeesta... Kannatanee varoa.
-IC:n letku kun oli pois tieltä niin pääsi 1/6 kierrosta kerrallaan avaamaan paineletkun ruuviliitosta kiintoavaimella.
-Itse putken sain ujutettua akkutelineen sivusta pois ja samaa reittiä uusi tilalla. Aika änkeemistä oli, mutta kyllä se sieltä lähti.
Kaikkinensa töihin upposi tällä kertaa 5h, mutta kyllä se ensikerralla jo varmasti menisi 1-2h, kun tietää mitä tekee
-Irroitin akun ja sen kannatinalustan.
-IC:n letku irti yläpäästä ja taivutin sen flektin alle. Pari haavaa tuli flektin termostaatin kannakkeesta... Kannatanee varoa.
-IC:n letku kun oli pois tieltä niin pääsi 1/6 kierrosta kerrallaan avaamaan paineletkun ruuviliitosta kiintoavaimella.
-Itse putken sain ujutettua akkutelineen sivusta pois ja samaa reittiä uusi tilalla. Aika änkeemistä oli, mutta kyllä se sieltä lähti.
Kaikkinensa töihin upposi tällä kertaa 5h, mutta kyllä se ensikerralla jo varmasti menisi 1-2h, kun tietää mitä tekee
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Jeps, hyväkään(?) käytetty letku ei ole uusi, kuskinpuoleinen paineletku porsi vajaan vuoden jälkeen uudestaan tuossa vuoden vaihteessa. Vaihtamaan pääsin vasta nyt kesälomalla, molemmat painepuolen letkut ja tällä kertaa uutta PCS:n tavaraa. Topiikissa on ollut hyviä ohjeita, niistä kiitos kaikille!
Viisi tuntia meni kaikkineen, tosin välissä kahvi- ja ruokatauot sekä moottoritilan putsausta vanhoista öljyistä. Puoli tuntia meni hukkaan kun sain ensimmäisellä ujutteluyrityksellä lipsautettua kuskinpuoleisen letkun jäykän pään siellä akkutelineen alapuolella ilmastointiputkien väärälle puolelle. Eipä meinannut saada sitten millään ilman ylimääräistä runnomista vedettyä enää takaisin, oli pentele piukemmassa kuin alkuperäisen pois ottaminen oikealta paikaltaan. Kun kaikki oli jo kasassa, muistin onneksi että puskuripalkin pultit taisivatkin jäädä käsikireydelle. Siitä selvisi sentään pelkät valot irroittamalla, enempi roplaaminen ei olisi sillä erää enää iskenyt.
Suurin yllätys vanhojen putkien kunnossa oli että vänkärinpuoleisen putken alakulma oli kyllä tihkuttanut tavaraa, mutta edestakaisin sai silti nitkutella hyvän tovin ennen kuin murtui kunnolla.
Viisi tuntia meni kaikkineen, tosin välissä kahvi- ja ruokatauot sekä moottoritilan putsausta vanhoista öljyistä. Puoli tuntia meni hukkaan kun sain ensimmäisellä ujutteluyrityksellä lipsautettua kuskinpuoleisen letkun jäykän pään siellä akkutelineen alapuolella ilmastointiputkien väärälle puolelle. Eipä meinannut saada sitten millään ilman ylimääräistä runnomista vedettyä enää takaisin, oli pentele piukemmassa kuin alkuperäisen pois ottaminen oikealta paikaltaan. Kun kaikki oli jo kasassa, muistin onneksi että puskuripalkin pultit taisivatkin jäädä käsikireydelle. Siitä selvisi sentään pelkät valot irroittamalla, enempi roplaaminen ei olisi sillä erää enää iskenyt.
Suurin yllätys vanhojen putkien kunnossa oli että vänkärinpuoleisen putken alakulma oli kyllä tihkuttanut tavaraa, mutta edestakaisin sai silti nitkutella hyvän tovin ennen kuin murtui kunnolla.