Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7550
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY
Tuolta tuli tilattua.
https://www.skruvat.fi/Paineletku-ohjau ... 13295.aspx
https://www.skruvat.fi/Paineletku-ohjau ... 13295.aspx
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7550
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY
Vanha letku 5061833 on nyt tutkittu.
Letku on 3/8" rättiletkua, putki on ulkohalkaisijaltaan 9.5mm ( 3/8" )
Eli 10mm hydrauliikka liittimillä tuon rakentaminen ei onnistu.
Ainoa tapa jatkaa putkea on putken pään levitys ( jic )
Pumpun päähän voi myös laittaa kuvan mukaisen liittimen,tällä saadaan muutettua tuo M16 x 1.5
lähtö 9/16-18 unf kierteeksi.
Tähän löytyy jo hydrauliikkaletku liittimiä helposti.
Letkun päässä on M16 x 1.5 ulkokierre mutteri, toinen pää on M16 x 1.5 sisäkierre muhvi.
Letkun toinen pää onkin jo sitten haasteellinen,jos käyttää kuvan mukaista muunnosnippaa, tällöin kaksi M16 x1.5 ulkokierrettä pitäisi saada yhteen
Tähän kannattaisi käyttää tuota ( jic 9/16-18 ) jatkoliitintä, eli putki poikki ja putkenpään levitys.
Letkuasennelman sisällä on 40mm pitkä kavennettu muhvi ( tähän kavennukseen on puristettu se ulkopuolella oleva holkki ) muhvin sisällä on 4.2mm reikä ( kuristus ).
Tähän muhviin on myös rympätty joustava kokometalli letkun pätkä 50mm.
Kokometalliletkussa on pienet urat sisäpinnalla ( vähän kuin erittäin isolla nousulla oleva mutteri )
Pumpun puoleisessa päässä on myös kokometalli putken pätkä 90mm pitkä.
Kuva on suuntaa antava.
Ja jos uusi letkuasennelma maksaa n.70 niin eipä tuota hirveästi kannata rakennella.
Mutta jos haluaa tehdä letkulla helpomman asennuksen, kuin mitä tuo putken asennus tuo mukanaan, niin sitten asia on jo toinen.
Letku on 3/8" rättiletkua, putki on ulkohalkaisijaltaan 9.5mm ( 3/8" )
Eli 10mm hydrauliikka liittimillä tuon rakentaminen ei onnistu.
Ainoa tapa jatkaa putkea on putken pään levitys ( jic )
Pumpun päähän voi myös laittaa kuvan mukaisen liittimen,tällä saadaan muutettua tuo M16 x 1.5
lähtö 9/16-18 unf kierteeksi.
Tähän löytyy jo hydrauliikkaletku liittimiä helposti.
Letkun päässä on M16 x 1.5 ulkokierre mutteri, toinen pää on M16 x 1.5 sisäkierre muhvi.
Letkun toinen pää onkin jo sitten haasteellinen,jos käyttää kuvan mukaista muunnosnippaa, tällöin kaksi M16 x1.5 ulkokierrettä pitäisi saada yhteen
Tähän kannattaisi käyttää tuota ( jic 9/16-18 ) jatkoliitintä, eli putki poikki ja putkenpään levitys.
Letkuasennelman sisällä on 40mm pitkä kavennettu muhvi ( tähän kavennukseen on puristettu se ulkopuolella oleva holkki ) muhvin sisällä on 4.2mm reikä ( kuristus ).
Tähän muhviin on myös rympätty joustava kokometalli letkun pätkä 50mm.
Kokometalliletkussa on pienet urat sisäpinnalla ( vähän kuin erittäin isolla nousulla oleva mutteri )
Pumpun puoleisessa päässä on myös kokometalli putken pätkä 90mm pitkä.
Kuva on suuntaa antava.
Ja jos uusi letkuasennelma maksaa n.70 niin eipä tuota hirveästi kannata rakennella.
Mutta jos haluaa tehdä letkulla helpomman asennuksen, kuin mitä tuo putken asennus tuo mukanaan, niin sitten asia on jo toinen.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Osan 5330451 irrottus meneillään mutta alin liitos ei inahdakkaan. Mitä neuvoja tuon liitoksen avaamiseen mahtaisi olla? Tuntuu että jos enemmän alkaa murjomaan niin jotain kyllä hajoaa..
Jäsen #6332
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Koskee kylläkin alempaa letkua, mutta liitos on sama. Keula oli purettuna, joten lampun paikalta pääsi käsiksi liitokseen myös. Muistikuva on, että tiukassa oli, mutta tasaisella väännöllä aukesi hiljalleen - liotakin annoin jonkun aikaa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7#p1074817
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7#p1074817
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
On kyllä niin tiukassa ettei heti uskois. Mulla oli sentään kaveri auton alapuolella pitämässä alemmasta letkusta jakarilla vastaan kun ylempää yritti kirvottaa auki. Katotaan tänään jos lähtis auki kun on voitelu yön yli vaikuttanut.
Jäsen #6332
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Aikoinaan putkia vaihtaessa sama liitos oli tajuttoman tiukassa, ei auennut millään. Kun molemmat putket olivat vaihtokunnossa, niin päädyttiin kaverin kanssa sahaaman putki poikki rautasahalla. Ei kanittanut liitos enää vastaan.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
No kokeillaan vielä vääntää. Voi olla että se alempi letku ottaa siinä sen verran siipeensä että sekin tarvii uusia.
Jäsen #6332
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7550
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Juuri tuli irroiteltua tuo ylempi letku, vanhan letkun purkaminen ja uuden letkun teko. Aikaa taisi n.1 tunti tuhraantua. Siitäkin työmaalla n.20 minuuttia. Letkun pois ottaminen oli yllättävän työlästa, paikalleen meni melkein heittämällä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Aero"
- Viestit: 380
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Homma jäi kesken: Skruvatin osassa tuo putken kiinnike pumppuun on liian kaukana, ei yllä pumpussa pultin alle. Noin yhden sormenleveyden liikaa.
Meniskö ilman kiinnitystä tuohon vai resonoiko?
Meniskö ilman kiinnitystä tuohon vai resonoiko?
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Kyllä kait se siinä pysyy. Eri asia on kuinka kauan. Kait tuo kannake on lähinnä varmistus, ettei liitokseen tule vetoa, jos kone heiluu.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Tuli vaihdettua tuo ylempi letku. Pirullinen irroittaa ja vielä pirullisempi laittaa kiinni tuo alempi liitos. Aikaa meni varmaan ainakin 6 tuntia kokonaisuudessaan, mutta siellä nyt lepää eikä valskaa. Tuossa uudessa letkussa oli alempi liitos hieman eri kaaressa kuin vanhassa, joten lievää väkivaltaa joutui käyttämään että meni kiinni.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Tein pikakorjauksen joka tulee jäädäkseen lopulliseksi. Tehostimen pumpun rautainen paineputki vain poikki leikkurilla sopivasta kohdasta ja siihen 10mm helmijatko liitos. Paikallinen hydrauliikka liike prässäsi sopivan letkun sinne sulakerasian vieressä olevalle jatkolle asti. Letku menee oikoreittiä siitä syyrärin edestä ja akun takaa, kulut 20e ja aikaa noin tunti. Tämä ranetus ollut kiinni pian vuoden, eikä ole vuotannu.
Opel Tigra (Saara) B204
OG 93 t5 stage jotain.
900 Talladega 2.0 T stage3.5 -97 EX
9000 turbo -86
#6290
OG 93 t5 stage jotain.
900 Talladega 2.0 T stage3.5 -97 EX
9000 turbo -86
#6290
-
- "Aero"
- Viestit: 380
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Entäs jäähdytys, kun ranetus?
Tilasin nyt setin (Skruvatin pistän palautukseen.)
http://www.polar-parts.de/lenkung_fahrw ... 3418_0.htm
Tilasin nyt setin (Skruvatin pistän palautukseen.)
http://www.polar-parts.de/lenkung_fahrw ... 3418_0.htm
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Edullinen setti kyllä!Saabium196 kirjoitti:Entäs jäähdytys, kun ranetus?
Tilasin nyt setin (Skruvatin pistän palautukseen.)
http://www.polar-parts.de/lenkung_fahrw ... 3418_0.htm
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
-
- "Aero"
- Viestit: 380
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Eipä ehtinyt viidessä työpäivässä, ilmeisesti "jätetty postin hukattavaksi" torstaina...
Mitä sillä aikaa tekisi, kun keula on jo purettu, välijäähdytin huuhteluun tai muuta hyödyllistä? Vikaa ei ole mutta varmuuden vuoksi olen aina vaihtanut epäilyttävät (kasetti, IMM, KAAA).
Voe että...
yhden numeron virhe, tuo setti on NG900, ei 9-3; eli pumpun mutka ei sovi.
10001710 (for gasoline, Saab 9-3)
10002713 (for 4cylinder, Saab 900 II)
Nyt lähtis tuo alempi putki+letku pumpulta kaupan.
Nimimerkillä Puusilimä.
Mitä sillä aikaa tekisi, kun keula on jo purettu, välijäähdytin huuhteluun tai muuta hyödyllistä? Vikaa ei ole mutta varmuuden vuoksi olen aina vaihtanut epäilyttävät (kasetti, IMM, KAAA).
Voe että...
yhden numeron virhe, tuo setti on NG900, ei 9-3; eli pumpun mutka ei sovi.
10001710 (for gasoline, Saab 9-3)
10002713 (for 4cylinder, Saab 900 II)
Nyt lähtis tuo alempi putki+letku pumpulta kaupan.
Nimimerkillä Puusilimä.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03