Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Vanha letku 5061833 on nyt tutkittu.
Letku on 3/8" rättiletkua, putki on ulkohalkaisijaltaan 9.5mm ( 3/8" )
Eli 10mm hydrauliikka liittimillä tuon rakentaminen ei onnistu.
Ainoa tapa jatkaa putkea on putken pään levitys ( jic )
Pumpun päähän voi myös laittaa kuvan mukaisen liittimen,tällä saadaan muutettua tuo M16 x 1.5
lähtö 9/16-18 unf kierteeksi.
Tähän löytyy jo hydrauliikkaletku liittimiä helposti.
Kuva
Letkun päässä on M16 x 1.5 ulkokierre mutteri, toinen pää on M16 x 1.5 sisäkierre muhvi.
Letkun toinen pää onkin jo sitten haasteellinen,jos käyttää kuvan mukaista muunnosnippaa, tällöin kaksi M16 x1.5 ulkokierrettä pitäisi saada yhteen
Tähän kannattaisi käyttää tuota ( jic 9/16-18 ) jatkoliitintä, eli putki poikki ja putkenpään levitys.
Kuva
Letkuasennelman sisällä on 40mm pitkä kavennettu muhvi ( tähän kavennukseen on puristettu se ulkopuolella oleva holkki ) muhvin sisällä on 4.2mm reikä ( kuristus ).
Tähän muhviin on myös rympätty joustava kokometalli letkun pätkä 50mm.
Kokometalliletkussa on pienet urat sisäpinnalla ( vähän kuin erittäin isolla nousulla oleva mutteri )
Pumpun puoleisessa päässä on myös kokometalli putken pätkä 90mm pitkä.
Kuva
Kuva on suuntaa antava.

Ja jos uusi letkuasennelma maksaa n.70 niin eipä tuota hirveästi kannata rakennella.
Mutta jos haluaa tehdä letkulla helpomman asennuksen, kuin mitä tuo putken asennus tuo mukanaan, niin sitten asia on jo toinen.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Osan 5330451 irrottus meneillään mutta alin liitos ei inahdakkaan. Mitä neuvoja tuon liitoksen avaamiseen mahtaisi olla? Tuntuu että jos enemmän alkaa murjomaan niin jotain kyllä hajoaa..
Jäsen #6332
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja HEV »

Koskee kylläkin alempaa letkua, mutta liitos on sama. Keula oli purettuna, joten lampun paikalta pääsi käsiksi liitokseen myös. Muistikuva on, että tiukassa oli, mutta tasaisella väännöllä aukesi hiljalleen - liotakin annoin jonkun aikaa.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7#p1074817
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

On kyllä niin tiukassa ettei heti uskois. Mulla oli sentään kaveri auton alapuolella pitämässä alemmasta letkusta jakarilla vastaan kun ylempää yritti kirvottaa auki. Katotaan tänään jos lähtis auki kun on voitelu yön yli vaikuttanut.
Jäsen #6332
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Aikoinaan putkia vaihtaessa sama liitos oli tajuttoman tiukassa, ei auennut millään. Kun molemmat putket olivat vaihtokunnossa, niin päädyttiin kaverin kanssa sahaaman putki poikki rautasahalla. Ei kanittanut liitos enää vastaan.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

No kokeillaan vielä vääntää. Voi olla että se alempi letku ottaa siinä sen verran siipeensä että sekin tarvii uusia.
Jäsen #6332
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Juuri tuli irroiteltua tuo ylempi letku, vanhan letkun purkaminen ja uuden letkun teko. Aikaa taisi n.1 tunti tuhraantua. Siitäkin työmaalla n.20 minuuttia. Letkun pois ottaminen oli yllättävän työlästa, paikalleen meni melkein heittämällä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Saabium196
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Homma jäi kesken: Skruvatin osassa tuo putken kiinnike pumppuun on liian kaukana, ei yllä pumpussa pultin alle. Noin yhden sormenleveyden liikaa.
Meniskö ilman kiinnitystä tuohon vai resonoiko?
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllä kait se siinä pysyy. Eri asia on kuinka kauan. :roll: Kait tuo kannake on lähinnä varmistus, ettei liitokseen tule vetoa, jos kone heiluu.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Tuli vaihdettua tuo ylempi letku. Pirullinen irroittaa ja vielä pirullisempi laittaa kiinni tuo alempi liitos. Aikaa meni varmaan ainakin 6 tuntia kokonaisuudessaan, mutta siellä nyt lepää eikä valskaa. Tuossa uudessa letkussa oli alempi liitos hieman eri kaaressa kuin vanhassa, joten lievää väkivaltaa joutui käyttämään että meni kiinni.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Markku84
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Helmi 25, 2014 19:57
Paikkakunta: Kaustinen

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Markku84 »

Tein pikakorjauksen joka tulee jäädäkseen lopulliseksi. Tehostimen pumpun rautainen paineputki vain poikki leikkurilla sopivasta kohdasta ja siihen 10mm helmijatko liitos. Paikallinen hydrauliikka liike prässäsi sopivan letkun sinne sulakerasian vieressä olevalle jatkolle asti. Letku menee oikoreittiä siitä syyrärin edestä ja akun takaa, kulut 20e ja aikaa noin tunti. Tämä ranetus ollut kiinni pian vuoden, eikä ole vuotannu.
Opel Tigra (Saara) B204
OG 93 t5 stage jotain.
900 Talladega 2.0 T stage3.5 -97 EX
9000 turbo -86
#6290
Saabium196
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Entäs jäähdytys, kun ranetus?

Tilasin nyt setin (Skruvatin pistän palautukseen.)
http://www.polar-parts.de/lenkung_fahrw ... 3418_0.htm
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Saabium196 kirjoitti:Entäs jäähdytys, kun ranetus?

Tilasin nyt setin (Skruvatin pistän palautukseen.)
http://www.polar-parts.de/lenkung_fahrw ... 3418_0.htm
Edullinen setti kyllä!
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Saabium196
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Eipä ehtinyt viidessä työpäivässä, ilmeisesti "jätetty postin hukattavaksi" torstaina...

Mitä sillä aikaa tekisi, kun keula on jo purettu, välijäähdytin huuhteluun tai muuta hyödyllistä? Vikaa ei ole mutta varmuuden vuoksi olen aina vaihtanut epäilyttävät (kasetti, IMM, KAAA).

Voe että... :oops:

yhden numeron virhe, tuo setti on NG900, ei 9-3; eli pumpun mutka ei sovi.

10001710 (for gasoline, Saab 9-3)
10002713 (for 4cylinder, Saab 900 II)

Nyt lähtis tuo alempi putki+letku pumpulta kaupan.

Nimimerkillä Puusilimä.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Vastaa Viestiin