Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Samuli.k
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Su Marras 11, 2012 15:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Samuli.k »

Tuli itsekkin vaiheltua pumpulta lähtevä ja coolerin alta akun alle menevä putki kuukaus sitten. Kuulosti pahemmalta mitä se loppujen lopuks oli. Ja mullakin suihkusi siitä pelkurin puolelta sumarin vierestä mutka kohdasta ympäri jakopään kylkeä jne

Suurin homma varmaan saada ahtoputket pois tieltä ja takas paikalleen, näin ainakin jos ei nosturia käytössä.
Ng900 2.0t Talladega -98 Nappe Stage 1 Re85 + 3" Catback
Saabismi on sairautta, Turbo saabismi mieli sairautta
Autojen pesu & Puhdistus palvelut, Pinnoitteet ym. Yv! #5911
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Tuli vaihdettua toi ylempi letkuputkihässäkkä uuteen.
Myöhemmin kävin rikkinäisen letkun kanssa kyselemässä konalan hydromarketissa ja vantaan hiflexissä vanhan letkun korjaamista, mutta ei kumpikaan suostuneet tekemään. Että ihan vaan tiedoksi, ettei ainakaan noiden varaa kannata jättää.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Vaihdoin tänään jarrutehostimen hollilta vasempaan etunurkkaan menevän tehostinlinjan. Kiitokset lähtee ketjuun kirjoittaneille: melkoisen hankala tapaus, mutta saihan vanhan taiteiltua ulos ja uudenkin paikoilleen - viestiketjun neuvojen ja pienen voimankäytön avulla.

Automaattivaihteisessa piti lisäksi irroittaa huohotinputki vaihteiston päältä lisätilan "raivaamiseksi".
Saabiton Saabisti
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Noniin tuli itsekkin tuo ohjaustehostimen paineletku 5330451 vaihdettua. Onneksi oli topikissa hyvät ohjeet niin ei menny vanhan pois pujottelussa kauaakaan!

Selventävä kuva:
https://skydrive.live.com/?cid=ADE9C984 ... F9!612&v=3

1. Akku irti (13mm hylsy)
2. Akun jalusta irti. (10mm hylsy)
3. Kuvassa punaisella ympyröidystä korvakosta johtojen pidike irti (7mm hylsyllä)
4. Jäähdyttäjän yläputki irti ja taitetaan jonnekki ylös ja tuulilasin suuntaan, ja reikä tukkoon jollain (vaikka paperilla) ettei ihan kaikki nesteet valu pihalle.
5. Bypassille menevä ahtimen putki irti ja taitetaan alas pois tieltä (tai joku sellainen)
6. Sitten vaan eka vaikka se helppo tuulilasin pää auki ja irti. Ja kaksi putkien kiinnikettä talttapäällä auki.
7. Sitten se hankala ja ahdas alapää auki, hyvä keino on laittaa lukkopihdit pitämään sitä alempaa putkea paikallaan, pihdit näkyy kuvassa, ottavat sopivasti flektin kehykseen vastaan kun pyörittää liitintä auki 16mm avaimella, ihan tavallisella avaimellakin sen saa auki, hitaasti mutta varmasti.
8. Sitten pujotetaan ekana irrotettava putki tuon kirkkaan vihreällä mekatun putken päälle, ja siitä sitten moottoria kohti, putki pitää saada punaisella ympyröifyn korvakon yli ja siitä sitten sen ohi saakin nostettua putken ylös ja irti, paineletkun viimeisenä eteenpäin pujotellen.
9. Tarkista että uuden putken alapäässä on o-rengas!!! Sitten vaan uusi samaa reittiä takaisin, katso tarkasti reitti, sillä alapää on tosi vaikea saada menemään jengoille jos putki menee vähänkin väärästä välistä/ tai kangottaa jostakin. Meinas usko loppua tuon alapään kanssa, mutta kyllä se lopulta jengoille lähti kun tarpeeksi kauan venkuili.

Loput onki aika selvää pässinlihaa.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja SS »

Hyvät ohjeet, tosin kohta 4 ei ole välttämätön, sopii se putki pois ilman vesiletkujen irrotteluakin. Kannattaa ennen irrotusta katsella, missä välissä se putki siellä akun alla kulkee.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kun saneerasimme koko painepuolen linjan, niin otimme välijäähdyttimen letkuineen pois, sitten oli paremmin tilaa temmeltää. Hyvät ohjeet ja noin se juurikin pääosin meni. Kyllä noilla hommasta selviää.
# 419 Vesa Pohjalainen
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Tarkoitus olisi tänään vaihtaa alotusviestin putki 5061833. Varaosa Mekonomenilta hintaan 85e. Päänvaivaa aiheuttaa se, että osan mukana tuli uusi o-rengas pumpun päähän. Tuohon kuskinpäädyn naaraspuoliseen liitokseen uutta ei tullut. Meneekö vanhalla o-renkaalla vai pitääkö hommata erikseen uusi? Ei viitsisi tehdä työtä kahteen kertaan jos liitos vaatiikin uuden renkaan pitääkseen.
T7 vm. 2001 9-3
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Samoilla töillä sinnekin uusi, niin ei vuoda.
# 419 Vesa Pohjalainen
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kahteen autoon olen ylemmän putken (akun alta kuskin puolen tulipeltiin) vaihtanut ja molemmissa vaihdoin juurikin tuon kuvaamasi liitoksen tiivisteen. Kerran yritin vanhalla tiivisteellä ja se ei kyllä enää paineita pitänyt vaan rattia käännettäessä tuosta liitoksesta suihkusi kamalan rääkymisen johdolla öljyt pihalle. Osta lajitelma sopivasta materiaalista valmistettuja tiivisteitä hlkaisijalla n. 5-10mm ja valkkaa niistä sopiva. Näin tein itse, kun en tarkkaa kokoa tiennyt (enkä muista nytkään...).
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Paikallinen varaosapulju oli auki vielä, sieltä löytyi juurikin samaa kokoa oleva (sisähalk. 6mm, kumin paksuus 2mm). Nyt töihin, kiitos nopeista vastauksista!
T7 vm. 2001 9-3
ysikolme
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 22:13
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja ysikolme »

Tämän topicin ekassa postauksessa, kuvassa esiintyy tiiviste, nro. 15. Mistä saa tuollaisen tiivisteen? Onko varaosakoodia alkuperäiselle ja hintaa?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja SS »

Nuo tiivisteet ovat ihan O-renkaita, vanha malliksi ja uusi tilalle alan liikkeestä. Tiiviste tulee myös putken mukana.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja patu »

Jaahas, korkkasi isäni 93sesta tuo ylempi letku.. Hiukan tihkuu öljyt kyljestä läpi, joten vaihto edessä lähiaikoina.
Olenko ymmärtänyt oikein, että ylemmän putken saa vaihdettua ilman keulan purkamista ja liitos sijaitsee suunnilleen siinä akkutelineen alapuolella? Olisi tarkoitus vaihtaa molemmat putket, mutta tähän hätään ei pysty, ei kykene, ei kuule, eikä nää. 8)
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja SS »

Oikein olet ymmärtänyt. Hieman vaatii hermoja se putken pois pujottelu ja etenkin takaisin asennus ja liitoksen kiristys, mutta todistetusti onnistuu. Neolta saa edukkaasti uusia putkia.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja patu »

Loistavaa! Täytyy alkaa tilailemaan ja vaihtamaan ennenkuin vuoto lisääntyy.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Vastaa Viestiin