Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ysikolme
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 22:13
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja ysikolme »

SS kirjoitti:Oikein olet ymmärtänyt. Hieman vaatii hermoja se putken pois pujottelu ja etenkin takaisin asennus ja liitoksen kiristys, mutta todistetusti onnistuu. Neolta saa edukkaasti uusia putkia.
Todistetusti pitää tämä paikkansa. Pois sen saa tunnissa, jopa kahdessa. Liitoksen takaisinkiristys voi viedä jopa päiviä... Paskimpia DIY- hommia, mitä on vastaan tullut, tähän mennessä :?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja stara »

varmaan noiden pahoissa paikoissa olevien liitosten käsittelyyn kandeisi modailla erikoisavainta itse hitsaamalla vakioista.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Siihen alempaan liitokseen pääsee ihan hyvin käsiksi alakautta, kun ottaa pohjan muovit pois tieltä. Ihan normi avaimilla olen itse liitokset avannut/kiristänyt, eikä siinä mitään kummempia ongelmia ollut. Ensimmäisellä kerralla meinasi usko loppua sen putken pois pujottelussa ja uuden asentamisessa, mutta muuten ihan simppeli homma. Toinen vaihto (sillä kertaa siskon autoon) taisi sujua alle tunnissa, kun oli vielä muistissa, miten putket pujotellaan siellä akun alla.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja patu »

Täytyy lainailla työpaikalta jälleen työkaluja. Jos löytyisi sopivankokoinen avattava "räikkälenkki" hydrauliikkaputkille, jonka saa putken liittimen ympäri. Esim. tuollainen->
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/K% ... n+BGS/3670

Eiköhän siihen työkalut löydy :D
Viimeksi muokannut patu, To Heinä 17, 2014 15:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja stara »

nannaa ovat kaikki erikoislelut. :P :P
entäs jos hylsyä halkaisee sen verran, jotta mahtuu nihkeesti letku siitä ja heppaa hylsyn kylkeen vaikkapa keskikoon jatkovarren. siitä ylettää jatkovarsilla ja nivelillä kääntelemään letkun suuntaisesti vaikka hylsy letkun ympäri pyöriikin.
lukituspihdit vastapuolen pitoon lie hyvät.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja patu »

Katkaisee ennemmin lenkkiavaimesta ja taivuttaa lämmöllä 90asteen kulmaan. Niitäkin on useampaa kokoa jo valmiina. Mutta katsotaan 8)
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja stara »

ei siten saa vääntömomenttia aikaiseksi ja eiole syvyyssäätöä kuten räikän jatkovarsissa ja halkaistu lenkkikin on heikompi kuin hylsy ja lenkit kun on vakiona 12 nurkkaisia ( lipsuvat herkemmin yli), hylsyjä löytyy helpommin/ halvemmin 6. kulmaisina jne..

ja hitsivehkeet löytynee nykyisin lähes 10 kertaa useammasta töllistä kuin asettikalut..
mutta vapaa valinta.. monesta äiteet on komiampiakin kuin tyttäret :mrgreen:

joskus tarvii molempiakin versioita..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jos nyt kuitenkin vaan ryömii sinne auton alle ja purkaa ne muovit pois, niin voi todeta, että ei tarvitse mitään työkaluja alkaa hitsailemaan kasaan... :D
Mutta eihän se toki ole mitään harrastamista, ellei ole ensin turannut puoli päivää jotain über-monimutkaista lenkkiavain-räikkä-viritelmää vain todetakseen, ettei sillä tee hevonv... :lol:
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja SS »

Kyllä sen liitoksen yläkauttakin saa kiristettyä, ahtoputken irrotuksella saa mukavasti lisätilaa. Letku irti bypassilta ja taittaa sivuun.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja patu »

Lahti411 kirjoitti:Jos nyt kuitenkin vaan ryömii sinne auton alle ja purkaa ne muovit pois, niin voi todeta, että ei tarvitse mitään työkaluja alkaa hitsailemaan kasaan... :D
Mutta eihän se toki ole mitään harrastamista, ellei ole ensin turannut puoli päivää jotain über-monimutkaista lenkkiavain-räikkä-viritelmää vain todetakseen, ettei sillä tee hevonv... :lol:
Sais ny edes letkun ensiksi käsiin.. :D
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja stara »

lahden poika puhuu puhdasta asiaa, saabistihan ei ainakaan ekana päivänä ala konttaamaan, ensin mietitään ja otetaan neuvoa antavaa nestettä, sitten taas pyöritetään mietintämyssyn propellia, ja sitten ollaankin jo siinä kondiksessa, jotta kärryn alle kampeaminen on suorastaan kutsumus.
muijakin muuten varmaan potee tota letku- syndroomaa, liekö joku uusi direktiivihullutus :
-------------------
patu kirjoitti:
Lahti411 kirjoitti:Jos nyt kuitenkin vaan ryömii sinne auton alle ja purkaa ne muovit pois, niin voi todeta, että ei tarvitse mitään työkaluja alkaa hitsailemaan kasaan... :D
Mutta eihän se toki ole mitään harrastamista, ellei ole ensin turannut puoli päivää jotain über-monimutkaista lenkkiavain-räikkä-viritelmää vain todetakseen, ettei sillä tee hevonv... :lol:
Sais ny edes letkun ensiksi käsiin.. :D
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tässä mun suosittelema erikoistyökalu kotiropaajalle:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/808822/ ... 000-kgpari
Helpottaa kummasti työntekoa, on helppo käyttää ja varmasti turvallisempaa, kuin pelkän tunkin kanssa työskentely.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja patu »

Oletko uskaltanut ajaa autosi niiden päälle :) Ostin jokunen vuosi sitten kokeeksi vanhojen autopukkien tilalle.
A. Tonnarilla ei mitään asiaa, otti etuspoileri kiinni telineeseen jo ennen renkaita.
B. Isän 93sesta jouduin korjaamaan etuspoilerin, koska telineeltä tullessa teline liukui alta pois ja spoileri jäi telineisiin.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Olen uskaltanut. Kyllä spoikka aika lähellä käy tuota ramppia, mutta varovaisesti ajamalla on onnistunut ihan ongelmitta. Etenkin alas tullessa pitää valutella hiljaa, ettei joustossa nappaa spoileri kiinni. Mulla siis Sport-korisarja ja Turbo Jubileen vakiojousitus. Siskon perus-9-3 menee ihan helposti rampeille, kun ei ole etuspoileria ja rengastuskin on korkeampi. Ehkä rampeille ajoa voisi helpottaa pienillä laudan pätkillä, jotka tukee ekoille askelmille.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

Ei ole kyllä enää tosi. Nyt pentele tuo vasta vuoden vanha paineletku jo vuotaa. Ensin oli vuoden ajan käytetty varaletku kun ei uutta saanut tilalle ja se vuoti koko ajan enemmän tai vähemmän. Viime kesänä uusin koko putkiston ohjausvaihteelta tehostimelle asti ja nyt moottoria putsatessa huomasin että on taas vaihteeksi letkunpätkä märkänä heti tuosta helmiliitoksen juuresta alkaen. Letkua veivatessa helmiliitoksen sisällä näkyy kosteaa, liekö itse puristus jotenkin höllä?

Son voivoi, tämän kesän korjauskiintiö on jo täynnä, pääsis vaan pian aloittamaan listalla olevia. Laittaisko purukumia tms. tuonne saumaan jos se sieltä puskee. :lol:
Vastaa Viestiin