Moottorin pesu

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
bushmills
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2007 10:35

Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja bushmills »

Miul on saab 9-3 vm.98 turbolla. Aattelin pestä moottorin, kun on aika likainen. Pitääkö suojata mitä paikkoja? Moottorinpesuainetta ja antaa vaikuttaa jonkin aikaa ja juoksevalla vedellä huuhtelu. Painepesuri ei taida olla sopiva?
Vastauksista kiitollinen.

T: Petter Kojo Lappeenrannasta
Jäsen 3458
0500 491628
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Painepesuri ei ole ainakaan omasta mielestäni suotava, sillä saa jopa Saabin silikonitiivisteillä roiskevedeltä suojatut liittimet läpäistyä (IMMU, lämpötila-anturi ym.).

Paljolta murheelta säästyy myös irrottamalla sytytyskasetin pesun ajaksi ja kuivaamalla tulppien syvennykset imukykyisellä kankaalla tai ym. huolella ennenkuin asentaa kasetin takaisin, tämä siis kasetille tuhoisien ja siksi suht. kalliiden oikosulkujen varalta.

Itse en ole muuten erikoisemmin varonut akkuja tai latureita Tonnaria tai NG:tä konehuoneesta pelkällä harjalla ja vaahtopesuaineella sekä vesiletkulla pestessä, ei murheita.

Kuitenkin olen aina pyrkinyt ajoittamaan konehuoneen pesun juuri ennen pidempää ajomatkaa, jotta tuulettuisi ja kuivuisi kunnolla.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saabien koneita olen pessyt painepesurilla kymmeniä kertoja, koskaan ei ole ollut mitään ongelmia. Olen ensin suihkuttanut sumutepullosta Pinelinen Tehopesua (laimennettuna 50/50 vedellä) ja antanut vaikuttaa 10min, ja sitten painepesuria päälle.
Muutamia kertoja olen olut liian laiska kuivaamaan DI-kasetin alta tulpansyvennykset, silloin taisi prötköttää hetken aikaa kolmella, mutta neljäs tuli mukaan aika pian (kyllä kesä kuivaa minkä kasteleekin :D ).
Alfa ei niinkään tykännyt painepesurista, vaihteensiirtimen nailonpusla turposi ja jumitti siirtimen, ja johtoliitoksien suojateippaukset piti pesun jälkeen uusia :D
Mutta mielestäni ei mitään ongelmaa Saabien ollessa kyseessä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No joo. :D

Itse en taas ymmärrä miksi konehuone tarvitsisi painepesua kun sitä harvoin muukin auto tarvitsee, ja nimenomaan huomioonottaen nämä muutenkin murheelliset kasetit. :D
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kyllä sellainen konehuoneessa/tekniikkapaketin alapinoilla vuosikausia lojunut öljyliejumönjä lähtee aika kehnosti pelkällä letkuhuuhtelulla, painepesurillakin välilä hiukan heikonlaisesti. Yleensä tulee pestyä konehuone ja sen alusta samalla kun pesen auton alustankin painepesurilla, eli kerran kaksi kesässä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No eihän nyt Saabit öljyä oksenna. :lol:

Tottahan tuo siinä vaiheessa kun se öljy/pöly/hiekkapaskanderi on jo päässyt muodostumaan.
bushmills
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2007 10:35

Re: Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja bushmills »

Elikkä kasetti pois ja tulppien syvennyksien kuivaus.
Kiitokset.
Onko kasetti helppo irroittaa ja missä se tarkalleen sijaitsee?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja tturku »

venakopan kannen päällä musta tai punainen boxi. Taitaa lukea saab tai malli tai moottori päällä. Tulpat ja niiden syvennykset löytyy sen alta keskeltä venakoppaa. En ole ikinä omistanut bensavehettä, jossa boxi olisi ollut, mutta veikkaan että on torx ruuveilla tai muttereilla kiinni, eli perustyökalulla onnistuu irroitus, aikaa ei mene muutamaa minuuttia kauemmin, jos sitäkään.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Minuteman kirjoitti:No eihän nyt Saabit öljyä oksenna. :lol:
Kyllä on jotain pahasti pielessä jos Saabin moottorista öljyä vuotaa. :lol:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Kasetissa lukee "direct ignition". Torkseilla on kiinni.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Tässä paikka, punainenkasetti.
4:llä torx-ruuvilla kiinnitys

Kuva

Irroitettuna. Tulppien syvennys.

Kuva
Saabiton saabisti
#1470
bushmills
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2007 10:35

Re: Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja bushmills »

Kiitokset kuvista. Eipä ole vaikea löytää.
snaab
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 17, 2009 20:20

Re: Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja snaab »

Tossa on näköjään pesussa kutistunu toi moottorin kokokin...2.3 ja pesunjälkeen 2.0 :D :D
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja tturku »

heh heh, olkaa varovaisia kun pesette niitä isolohkojanne, ettei vaan pääse käymään noin hassusti :mrgreen: :lol:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Käy niin ku villapaidalle pesukoneesa ysikympin ohjelmalla, kutistuuhan se :o
Ahdonvoimaa
Vastaa Viestiin