Manuaalista automaatti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Manuaalista automaatti

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Tere!
Ajatteli tehdä pientä elin siirtoa mutta en tiedä onko edes mahdollista joten kysellään teiltä neuvoja:

Auto johon olisi tarkoitus laittaa automaatti laatikko on NG 900 -96, 2.0 manuaali ajettu 200000km.

Auto josta sen irrottaisin on NG 900 2.3 -94. Ajettu 300000km.

Molemmat autot ok kunnossa paitsi että automaattilatikoisessa kori alkaa sieltä täältä kukkimaan.

Kysymys:

Mitä kaikkea pitää kyseiseen autoon siirtää jotta kyseinen auto saisi liikkumaani ?

-Poljin vaihtaa
-laatikko
-vaihdekeppi
-????
Kävi mielessä että jos siirtäisi kone laatikkoineen mutta joutuuko sen tieto boxin siirtää myös ?
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Manuaalista automaatti

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

vaihteen vaihto perustuu, sekä nopeuteen kierroksiin ja vääntömomenttiin, joten laatunkon pitää saada tiedot näistä, kick down vaijeri ?? <== ainakin minun mielestäni jos väärin niin korjatkaa te viisaammat :wink:


Kyllähän se onnistuu mutta kyllä siitä aika rempan saat aikaiseksi :?
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Manuaalista automaatti

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Kyllä melkoiselta työltä tuntuu lähes rippikoulu ikäiseen Saabiin.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Manuaalista automaatti

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

tuota samaa mietein koska kaikki moottorin ja vaihteiston ohjaus boxsit täytyy uusia ja kaiken näköistä muuta pikku kivaa, ei välttämättä yksi kesä riitä tuollatavalla mattimeikäläiseltä :|
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
JuhanaL
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 11:41
Paikkakunta: Eura

Re: Manuaalista automaatti

Viesti Kirjoittaja JuhanaL »

Ei mun laatikossa ainakaan mitään erillisiä ohjausboxeja ole,ainut ulkopuolinen tieto tulee letkulla ahtopaineesta.

Itte vaihtanut automaatin manuaaliksi ja yhden toisinpäin,89 ja 92 tbo-t.

jarrupoljin tarvii ottaa tomaatista tosiaan,ja vetolevy ja laatikon öljynlauhdutin(syylärissäkö siinä mallissa vai erillinen?)
.
Jos et ennen ole purkanut automaattia irti,niin ehdottomasti siten,että startti pois :arrow: reijästä availlaan turbiinin pultit :arrow: sitten vasta laatikko irti.

Muuten tulee öljyä pihalle,ja turbiinin kaulan stefa saattaa vaurioitua,tai vetolevy taipua.

Takaisin käänteiseti,mutta ehdottoman tärkeää on varmistaa ENNEN laatikon paikalleen nostoa ,että turbiini on varmasti niin syvällä kuin se menee,tämän voi varmistaa painamalla turbiinia sisäänpäin samalla pyöritellen.Muussa tapauksessa vaarana on öljypumpun vetosakaroiden vaurioituminen.

Jos paikalleen laitossa jokin tuntuu ahdistavan,ehdottomasti ei saa väkisin vedättää pulteilla,tuho on varma...Silloin turbiini on tod,näk. luiskahtanut ulospäin,ja pumpun sakarat eivät ole hahloissaan.

Edu vaihtuu myös,mutta voisit vaihtaa ehkäpä mittaristot päittäin.Ratin alla(jalkatilassa) on liitin,mikä on manuaalissa jompattu,tai kytketty hälyn kautta,siihen kytketään tomaatin valitsimelta tuleva plugi(estää käynnistyksen ,paitsi p ja n asennoissa.Kytkinpolkimen vakkarin kykin ohitetaan.

En nyt äkkiseltään muista mitä muuta,mutta parempi varata ainakin paripäivää tuohon lodjun vaihtoon,kun sisäpurkamista ja näperrettävää on noissa konsooleissa ym. jonkin verran.Ite duunasin tossa pihalla ihanalla sorapatjalla tuon lodjun vaihdon,ei herkkua tehdä pihalla :x

Toisen kerran vastaava homma kungsängenin armeija tukikohdassa ruotsissa,kun luulin laatikon korkanneen.Viaksi osoittautui haljennut väliakseliputki :evil: ,mutta tulipahan harjoteltua :roll:

Edit: ainiin toi kaasuvivusto,että saat sen kiksin vaijerin kiinni..
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Manuaalista automaatti

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tässä puhutaankin uudemman 900 manuaalin vaihdosta automaattiin. Vanhat OG900 ovatkin jonkun verran yksinkertaisempia.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
JuhanaL
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 11:41
Paikkakunta: Eura

Re: Manuaalista automaatti

Viesti Kirjoittaja JuhanaL »

Mikäs toi uudempi lodju on tyypiltään,onko siinä jo sähköinen ohjaus 8O .Ei kai noin vanhoissa vielä... :?:

Noi vaihdot tein 96 vuonna,saatan muistaa jo jotain tietty väärinkin,mutta suurin piirtein noin.

Ja itse vaihtaisin turbiinikaulan puslan ja stefan samalla 300k ajettuun lodjuun,ettei ihan heti tarvi tihkumisen takia aukoa...
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Manuaalista automaatti

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Laatikko ng900:ssa on Aisin AW50-40LE, 4 vaihteinen sähköisesti ohjattu laatikko jolla on ihan oikeesti TCM eli vaihteistonohjausyksikkö, Sport/Winter ajo-ohjelmat ja lukko 3 ja 4 pykälille. Yleinen monelaa muullakin automerkillä, ihan toimiva ja periaatteessa kestävä laatikko kunhan öljyjä vaihtaa.
2,3i automaattissa on pidemmät välitykset eli vielä hengettömämmällä 2.0i koneella tulee todellinen antiraketti lopputuloksena.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Manuaalista automaatti

Viesti Kirjoittaja Hook »

kyllä tossa rempassa menee myös kojelauta purkuun, kun pitää myös kojelaudan johtosarja vaihtaa, joka siis melko suuritöinen homma itse lootan vaihtoon nähden. mahdollisesti myös keulan johtosarja sekä tietty mittaristo yms. miettisin tuota kahteen kertaan.

hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Manuaalista automaatti

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Onkos Sensonic:ssa mitään osia jo valmiina kontra tavan manuaali? Tuo kun ei kuitenkaan ole mikään ratkaisuista parhain niin tulevaisuutta ajatellen valmiiksi kyselen. Kun se kuitenkin jossian välissä porsii niin tietää millaiseen operaation kannattaa ryhtyä.
Ahdonvoimaa
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Manuaalista automaatti

Viesti Kirjoittaja Hook »

Sensonic to manual conversio on jo pykälää simppelimpi. Lähinnä kytkinpolkimen asennus, tulipeltiin reijän teko sekä jotain pieniä sähköjen purkuja.
Saabilla on tuohon valmis kitti sekä ohjeet sen mukana.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Manuaalista automaatti

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Muotoilin ehkä asiani hieman huonosti :oops: Onkos Sensonic to automat kuinka hankalasti toteuttavissa? Löytyykös siihen valmista kittiä?
Ahdonvoimaa
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Manuaalista automaatti

Viesti Kirjoittaja Hook »

Wagonisti kirjoitti:Muotoilin ehkä asiani hieman huonosti :oops: Onkos Sensonic to automat kuinka hankalasti toteuttavissa? Löytyykös siihen valmista kittiä?
Väittäisin että Sensonic to automatic vs manual to automaticissa on ainoana helpottavana etuna, ettei tulipellissä tarvitse tukkia puretun kytkinvaijerin/sylinterin reikää. Muuten on vähintään sama urakka edessä.

Käytännössä Sensonic on manuaalilaatikko, jossa muutamat lisäanturit, sekä "aivoboxilla" sähköhydraulisesti ohjattu kytkin. - jolla taas ei ole mitään tekemistä "oikean" automaattilaatikon kanssa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Re: Manuaalista automaatti

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Harmi kun noin paljon joutuu tekemään että saisi laatikon vaihdettua. Henkisesti jo valmistelin itseni hommaan, mutta kyllä tuossa on sen verran tekemistä, ettei taida se valmistelu kylläkään riittää.
No, täytyy miettiä mitä sitten tekisi sille automaatti saabille.
Kenties veisin kori jonnekin laitettavaksi kun ei siinä olisi takakaaren vaihto ja sitten kunnon maalaus päälle. Mietitään ja mietitään...
Mutta kiitos avusta kaikille.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Manuaalista automaatti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Helpoimmalla pääset kun kipaset joku päivä vaikka Virosta kokonaan uuden rassin alle. Esim. tuosta tonnilla 2.3 litranen tomaatti:
http://fin.auto24.ee/kasutatud/auto.php ... _missing=1

Veroja ei montaa satkua tuommoiselle enään jää, eli kokonaisuudessaankin halvempi mitä lokarin vaihto ja auton maalaus (teetettynä). Voit sitten noista nykyisistä siirrellä tarvittavat thyninkit ja/tai purkaa muuten vaan varaosiksi ja sitten paaliin.

EDITTIÄ sen verran, että ei syrjitä kotimaistakaan vaihtoehtoa, tuostakin alle kahdella tontulla, ja liikkeestä ostettaessa on tietysti kaiken kattava 6kk:n TAKUU :D
http://www.nettiauto.com/saab/900/3165500
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin