900 SE-R
900 SE-R
Morjens, oon ihan uusi saabbimies ja itseasiassa uus autoilijakin. Tulipa haettua kuopiosta tommonen 900 SE-R vm 1997. Joku weinmann erikoismalli sisustan puolesta, sanotaan että 300kpl tehty? Autoon on mm. H&R alusta ja Viggen kytkin vaihdettu ja joku lastu lyöty, veikkaan stage 1 koska 240hp irtoaa. Ajettu on 210 000. Auto on kaunis kuin morsian, jämäkkä ajaa, menee hyvin ja näin 18 vuotiaalle tarpeeks hintavakin. Tosi jämäkkä peli muuten mut jotain pikkujuttua olis kiva tietää.
Ensinnäki missä kilometreissä pitää jakopääremppa tehä ja mitähän hintaluokkaa se on? Eikö se yleensä 200tkm kohilla tehdä? Entä onko muuta huoltoa mitä suositeltais tekemään? Ja tuulettimet kettuilee, ihme narinaa kuuluu. Ja yleisesti kun turbosta aina puhutaan, kannattaako tähän hankkia bypassin tilalle joku kunnon dumppi vai ei? Jostain kuulin että kannattais mutta kaipa te tiedätte paremmin.
Anteeksipyynnöt etukäteen jos tää olis pitäny johonki muuhun ketjuun lyödä.
E: Minkä näkönen tuo lastuboksi on ja mistäpäin kannattais ettiä vai onko näissä edes sitä erillista boksia niinku yleensä lastut on?
Ensinnäki missä kilometreissä pitää jakopääremppa tehä ja mitähän hintaluokkaa se on? Eikö se yleensä 200tkm kohilla tehdä? Entä onko muuta huoltoa mitä suositeltais tekemään? Ja tuulettimet kettuilee, ihme narinaa kuuluu. Ja yleisesti kun turbosta aina puhutaan, kannattaako tähän hankkia bypassin tilalle joku kunnon dumppi vai ei? Jostain kuulin että kannattais mutta kaipa te tiedätte paremmin.
Anteeksipyynnöt etukäteen jos tää olis pitäny johonki muuhun ketjuun lyödä.
E: Minkä näkönen tuo lastuboksi on ja mistäpäin kannattais ettiä vai onko näissä edes sitä erillista boksia niinku yleensä lastut on?
900R Weinmann
Re: 900 SE-R
Tervetuloa foorumille
Ketjullinen jakopää kestää yleisesti hyvin 300+ tkm ilman osien vaihtoa. Jos ei ääntele niin en koskisi.
Noilla kilsoilla kannattaa varmistaa onko moniurahihna juuri vaihdettu parin rullan kera, 100 tkm välein toistuva ennakoiva ja järkevä huolto. Muutoin katselet suodattimien ja nesteiden perään kuten normaalistikin, huoltokirjasta ja foorumilta hakemalla löytyy lisää tietoa.
Vakio bypass on ihan hyvä jos on ehjä. Eri asia haluatko suhauksia kuunnella.
Mitkä tuulettimien narinat ? Yksi puhallin on kabiinin ilmanvaihdolle, yksi ropelli pyörii syylärin kyljessä tarvittaessa ja se vikinää pitävä pikkupropelli siellä keskikonsolin tähtäimen näköisen muovikannen alla kaipaa toisinaan puhdistusta paineilmalla.
Ketjullinen jakopää kestää yleisesti hyvin 300+ tkm ilman osien vaihtoa. Jos ei ääntele niin en koskisi.
Noilla kilsoilla kannattaa varmistaa onko moniurahihna juuri vaihdettu parin rullan kera, 100 tkm välein toistuva ennakoiva ja järkevä huolto. Muutoin katselet suodattimien ja nesteiden perään kuten normaalistikin, huoltokirjasta ja foorumilta hakemalla löytyy lisää tietoa.
Vakio bypass on ihan hyvä jos on ehjä. Eri asia haluatko suhauksia kuunnella.
Mitkä tuulettimien narinat ? Yksi puhallin on kabiinin ilmanvaihdolle, yksi ropelli pyörii syylärin kyljessä tarvittaessa ja se vikinää pitävä pikkupropelli siellä keskikonsolin tähtäimen näköisen muovikannen alla kaipaa toisinaan puhdistusta paineilmalla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 900 SE-R
Kiitos vastauksista, meinasin vaan sillä lastulla kun muutamalla kaverilla on ollut niitä ihan erillisinä bokseina vedetty tyyliin jesarilla tai nippusiteillä sopivaan paikkaan kiinni 
Ja räminän alkuperästä en oo ihan varma, pitää katella sitä huomenna uusilla silmillä. Kuitenkin vähän paskasti puhaltaa tuulilasille. Enkä oo ihan varma oonko hullu vai miks tuntuu että joku vastaava ääni kuuluu myös vähän aikaa virtojen katkaisun jälkeen? Kaikki tää alko siis takasintulo matkalla, muuten saappi tuli mainiosti 500 km helsingin nurkille.
Ja onkohan normaalia että tuo flekti jää lähes aina hurisemaan ajon jälkeen oikeen huolella? Kuitenkin lämmöt ok yms...
Moniurahihna lähtee vaihtoon heti kun uus tilit tulee töistä/kaveri saa oman vaggivehkeensä siihen kuosiin että pystyy auttelemaan. Samoin olis tarkotus vetästä toi ilmansuodatin uusiks. Käsittääkseni bypassilta kuuluu tulla letku ilmansuodattimen letkuun? Huomasin vasta himassa että se puuttuu ja mun vähäisen autonräpellyskokemuksen mukaan siihen välille tulis semmonen?
Vähän vaatii vielä asiantuntevaa apua, kokemusta lähinnä 2pyöräsistä 2tahdeista mutta kai tää tästä...

Ja räminän alkuperästä en oo ihan varma, pitää katella sitä huomenna uusilla silmillä. Kuitenkin vähän paskasti puhaltaa tuulilasille. Enkä oo ihan varma oonko hullu vai miks tuntuu että joku vastaava ääni kuuluu myös vähän aikaa virtojen katkaisun jälkeen? Kaikki tää alko siis takasintulo matkalla, muuten saappi tuli mainiosti 500 km helsingin nurkille.
Ja onkohan normaalia että tuo flekti jää lähes aina hurisemaan ajon jälkeen oikeen huolella? Kuitenkin lämmöt ok yms...
Moniurahihna lähtee vaihtoon heti kun uus tilit tulee töistä/kaveri saa oman vaggivehkeensä siihen kuosiin että pystyy auttelemaan. Samoin olis tarkotus vetästä toi ilmansuodatin uusiks. Käsittääkseni bypassilta kuuluu tulla letku ilmansuodattimen letkuun? Huomasin vasta himassa että se puuttuu ja mun vähäisen autonräpellyskokemuksen mukaan siihen välille tulis semmonen?
Vähän vaatii vielä asiantuntevaa apua, kokemusta lähinnä 2pyöräsistä 2tahdeista mutta kai tää tästä...
900R Weinmann
Re: 900 SE-R
Se vikinä/räminä tosiaan johtuu siitä ilmastoinnin lämpöanturilla olevasta imupropellista joka on sen tähtäimen näköisen läpän takana, ja sen kuuluu pyöriä muutama minuutti virtojen katkaisun jälkeenkin.
Flekti helposti puhaltaa jos ilmastointi on ollut päällä. Toinen syy voi tietty olla että sulla termari jumittaa ja kone käy kuumana. Tai että trionicin käyttämä lämpötila-anturi antaa liian kuumia lukemia ja puhallin on tarpeettomasti päällä. OBD väylältä näkee jo noita lukemia. Mittariston viisari käyttää eri anturia kuin trionic.
Käytä tuota hakutoimintoa foorumilla, tietoa löytyy kyllä aikaisemmistakin topiceista
Flekti helposti puhaltaa jos ilmastointi on ollut päällä. Toinen syy voi tietty olla että sulla termari jumittaa ja kone käy kuumana. Tai että trionicin käyttämä lämpötila-anturi antaa liian kuumia lukemia ja puhallin on tarpeettomasti päällä. OBD väylältä näkee jo noita lukemia. Mittariston viisari käyttää eri anturia kuin trionic.
Käytä tuota hakutoimintoa foorumilla, tietoa löytyy kyllä aikaisemmistakin topiceista
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 900 SE-R
Pitäisi olla 1996 vuoden malli ja tehty 200kpl : ]
Täältä löytyy samanmoinen.
Täältä löytyy samanmoinen.
Saab 900 2.0t Cab -97
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 900 SE-R
Oletko huomannut jo kullanhohdon auton värissä?saabser kirjoitti:itseasiassa on rekisteröity 30.12.1996. Noh tää yksilö on tuusulassa

Tässä vähän lisädataa:
I Tyskland tillverkades en speciell modell av 900:an kallad Saab 900R som endast gjordes i 200 exemplar och endast i Coupé-utförande av årsmodell 1996. Det som skiljde R-versionen från originalbilen var att den hade en speciell metallic-lack från Opel (svart med guldpearl), Recaro skinnstolar, instrumentpanel i fejkat kolfiber, sänkt 30 mm med hårdare fjädrar och andra dämpare, 17-tums ATS Star-fälgar med däck i dimensionerna 245/35, sista ljuddämparen på avgassystemet var i rostfritt stål och slutröret var 2,5" stort, Talladega-läppen (som för övrigt kom på R-versionen innan den kom på Talladegan) och stora turbovingen. Bilens motor förblev dock helt original.
Saab 900 2.0t Cab -97
Re: 900 SE-R
Eipä oo tullu huomattua vielä muuta kuin että pientä pintaruostetta oven alareunassa lukuunottamatta hyvässä kunnossa pellit ja maalipinta. Auton alla ryömittyäni tuli huomattua ettei siellä ole ruostetta YHTÄÄN. Ihan muutama pieni piste löytyi. Kaikki ruosteet lähtee kävelemään ihan muutaman päivän sisään. Kiitokset tosta lisätiedosta (menee kyllä google translatoraamiseksi) ja hyviä kilometrejä sinnekkin.
E: Ajelulla ilmeni saapissa pientä rutinaa vaihtaessa nopeasti vaihteet 2-3. Muissa vaihdoissa ei ilmennyt mitään. vaihteensiirtimessä tjsp vikaa? Mitähän kannattais tehdä, viedä suoraan pajalle ja maksaa xxxx? Jännä nähä mitähän oon tullu ostaneeksi...
E: Ajelulla ilmeni saapissa pientä rutinaa vaihtaessa nopeasti vaihteet 2-3. Muissa vaihdoissa ei ilmennyt mitään. vaihteensiirtimessä tjsp vikaa? Mitähän kannattais tehdä, viedä suoraan pajalle ja maksaa xxxx? Jännä nähä mitähän oon tullu ostaneeksi...
900R Weinmann
Re: 900 SE-R
Hyvän kapistuksen oot minusta ostanut.saabser kirjoitti: Jännä nähä mitähän oon tullu ostaneeksi...
Re: 900 SE-R
Normaalia kolmosen synkan rutinaa, huomasin ainakin kahdessa NG900 koeajolla ja ex tonnarissa. Vaihda lootaöljyt, vaihda 2-3 rauhallisemmin.saabser kirjoitti: E: Ajelulla ilmeni saapissa pientä rutinaa vaihtaessa nopeasti vaihteet 2-3. Muissa vaihdoissa ei ilmennyt mitään. vaihteensiirtimessä tjsp vikaa? Mitähän kannattais tehdä, viedä suoraan pajalle ja maksaa xxxx? Jännä nähä mitähän oon tullu ostaneeksi...
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: 900 SE-R
Jaap. Tosiaan hitaammin vaihdettaessa ei kuulu tätä. Toivotaan että se on normaalia 

900R Weinmann
Re: 900 SE-R
joo eli vähän vielä olis kysyttävää. Puhallin ei työnnä ilmaa tuulilasille, mistähän haen vikaa? Kyseessä siis automaatti ilmastointi.
900R Weinmann
Re: 900 SE-R
Katso aluksi näyttääkö ACC mitään vikakoodia kalibroidessa. Kalibrointi tapahtuu painamalla AUTO ja OFF näppäimiä yhtaikaan.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Re: 900 SE-R
Kannattaa varmaankin vaihtaa raitisilmasuodatin. Irroita tuulilasin pyyhkimet (repsikan puoleinen ainakin) ja niiden alus muovin alla on suodatin vasemmalla puolen. Se on varmaankin tulossa.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406
Re: 900 SE-R
oolrait. Kuinka pitkälle näitä nyt enää voi pitää normaaleina näitä kaikelaisia vikoja? Ny se kusee kannen välistä öljyä ulospäi. Kettuku enemmän olen korjannu ku ajanu. Melkeen pitää harkita auton vaihtoa
900R Weinmann