9-3 Diesel vm. -99 vikakoodit P0725, P1335 ja P1635

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Mika9000
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Touko 27, 2007 12:36
Paikkakunta: Vaasa

9-3 Diesel vm. -99 vikakoodit P0725, P1335 ja P1635

Viesti Kirjoittaja Mika9000 »

Laitan uuden kysymyksen koska en löytänyt aiempaa aihetta otsikossa mainittuihin vikakoodeihin. Kyseessä on 9-3 diesel vm. -99 ja se on alkanut oireilemaan seuraavalla tavalla: kun kone alkaa hieman jo lämpenemään eli noin parin kilometrin ajon jälkeen syttyy Check Engine valo, samalla tyhjäkäynti muuttuu epätasaiseksi ja tehot katoaa. Kone muuttuu tukkoisaksi eikä kiihdy mihinkään. Ei kuitenkaan savuta. Taajamassa pystyy kyllä ajamaan mutta moottoritielle ei viitsi lähteä. Kävin liikkeessä luettamassa vikakoodit ja ne olivat:
P0725 pyörintänopeusanturi väärä signaali
P1335 pyörintänopeussignaali / pumpun ohjainlaite epälooginen signaali
P1635 hehkurele / tulpat katkos
Ajanpuutteen vuoksi kyseisessä luottoliikkeessäni autolle ei keretty tekemään mitään. Autolla on ajettu 290 tkm.
Tuo viimeisin vika eli hehkurele vika voinee liittyä talven ajoihin, nimittäin talvella kun koneen käynnisti niin noin 10 sekunnin kuluttua syttyi Check Engine valo mutta valo sammui kun oli ajanut kilometrin verran. Muuta vikaa tai oireilua ei ollut talvella joten asialle ei tehty mitään. Onko vastaavaa ilmiötä tullut muilla ?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 Diesel vm. -99 vikakoodit P0725, P1335 ja P1635

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kampiakselin asentoanturi vaihtoon.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Mika 9000/ 9-3 Tid
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 09:08

Re: 9-3 Diesel vm. -99 vikakoodit P0725, P1335 ja P1635

Viesti Kirjoittaja Mika 9000/ 9-3 Tid »

Saitko dieselisi kuntoon? Itse olen etsinyt vika jo puoli vuotta 9-3 Tid -99 ja vaihtanut melko paljon osia. Kuvaamasi Check engine valon syttyminen kylmällä koneella 10 s startin jälkeen on juuri sama oire kuin minullakin. Sammuu myös samoin.
Käytin vikakoodien lukulaitteessa, muta koodeja en ottanut ylös, mutta ne olivat yleisellä tasolla vika EGR:ssä ja vika ahtopaineessa.

Olen tähän mennessä tehnyt/ vaihtanut:
1. Kaikki EGR/ turbon alipainekellon letku
2. Vaihtanut ilmamassamittarin/anturin
3. Vaihtanut imusarjan läppien alipainesäätimen
4. Avannut imusarja ja putsannut sen
5. Testannut turbon toimivuudenlukitsemalla hukkiksen kiinni asentoon. Samalla asensin ahtopaine mittarin.
6. Vaihtanut uuden paineanturin (MAP) imusarjaan
7. Vaihtanut uuden kampiakselin asentotunnistimen

Kaiken tämän jälkeen Check engine valo syttyy kylmänä ja palaa jonkin aikaa. Valo syttyy myös tasasella ajolla yli 100 km nopeuksissa satunnaisesti ja sammuu yleensä 20 km ajon jälkeen. Syttyy tiukan kiihdytyksen seurauksesta lämätiskissä 3-vaihteen kun kierroksi on yli 3000 rpm. Aina kun valo syttyy, niin tehonrajoitus astuu peliin.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 Diesel vm. -99 vikakoodit P0725, P1335 ja P1635

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Minulla oli joskus samanlainen vika ja syyksi paljastui lopulta väärin liittimiin tyrkätyt alipaineletkut. Eli niissä pellin alta löytyvissä magneettiventtiileissä on väliä kumpaan liittimeen letkut tulee. Kaksi noista magneettiventtiileistä on akun alla ja yksi muistaakseni rintapellissä.

Tuohon minunkin autoon oli aikanaan tehty paljon remonttia ja vaihdettu osia itäsuomalaisessa merkkiliikkeessä edellisen omistajan toimesta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 Diesel vm. -99 vikakoodit P0725, P1335 ja P1635

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Onkos alipaineen paine mitattu? Ettei kuitenkin vuotaisi jostain. Alipainemittareita saa vaikka motonetiltä eikä ole kalliita.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
oven
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Syys 02, 2009 10:25
Paikkakunta: vöyri/vörå

Re: 9-3 Diesel vm. -99 vikakoodit P0725, P1335 ja P1635

Viesti Kirjoittaja oven »

Ehkä vika jo saatu korjattua!? Mulla -00tid 145tkm ja siinä ollut jonkun aikaa tehot melkein nollissa, 0-100 1 min 12 s !!! Kytkin irti ilmamassamittari johdon - jopas tuli voimat takaisin! Tietysti CE valo palaa mutta ilmam.mittari menee vaihtoon. Vinkiksi vain jos jollain tehot vähissä - helppo tapa kokeilla.
SAAB-SCANIA KING OF THE ROAD
eka SAAB 99 2.0 -74
SAAB 900s 2,3 -98, 9-3 2.0 -99, 9-3 TiD -00
SCANIA-VABIS L55 -60
Mika 9000/ 9-3 Tid
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 09:08

Re: 9-3 Diesel vm. -99 vikakoodit P0725, P1335 ja P1635

Viesti Kirjoittaja Mika 9000/ 9-3 Tid »

Kiitos lisävinkeistä,

pitää tutkia letkut vielä kertaalleen. Alipaineen olen mitannut hukkaportin kellolle menevästä letkusta ja se oli yli - 1 bar, jonka jälkeen mittari loppui kesken. Kuinkahan paljon alipainetta tulisi olla?

Onko sinulla Kimmo tietoa onko kaikkiin mankkuventtiileihin merkattu letkujen tulo suunta tai tiedätkö mistä oikean kytkennän voisi tarkistaa. Huomasin, että hukkiksen mankkuventtiilissä oli nuoli, mutta läppien ja EGR -venttiilin mankkuventtiilit eivät ole olleet irti. Letkut vaihdoin yksi kerrallaan juuri sekaannusta välttääkseni.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 Diesel vm. -99 vikakoodit P0725, P1335 ja P1635

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mika 9000/ 9-3 Tid kirjoitti: pitää tutkia letkut vielä kertaalleen. Alipaineen olen mitannut hukkaportin kellolle menevästä letkusta ja se oli yli - 1 bar, jonka jälkeen mittari loppui kesken. Kuinkahan paljon alipainetta tulisi olla?
n. -1 bar on tyhjiö joten sitä enempää alipainetta on mahdotonta olla. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 Diesel vm. -99 vikakoodit P0725, P1335 ja P1635

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Mika 9000/ 9-3 Tid kirjoitti:Kuinkahan paljon alipainetta tulisi olla?
Minulla on TiDissä alipainetta -0.85bar Motonetin mittarin mukaan. Se ainakin riittää koska hyvin toimii. Mutta koska sinulla vielä enemmän niin riittää varmasti. Vika jossain muualla.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Mika 9000/ 9-3 Tid
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 09:08

Re: 9-3 Diesel vm. -99 vikakoodit P0725, P1335 ja P1635

Viesti Kirjoittaja Mika 9000/ 9-3 Tid »

Tartuin eilen viimeiseen oljen korteen, hieman kyllästyneenä, ja laitoin sarjavastuksen ilmamassamittarin lämpötilamittauksen kanssa. Otin myös EGR -venttiilin ja läppäakselin pois toiminnasta tulppamalla niiden alipaineletkut. Ongelman kiertämisestä en varsinaisesti kuitenkaan riemuitse, mutta rajansa kaikella!

Toistaiseksi ei check engine -valo syttynyt ajossa ja koneen tehot on normaalit. Kylmäkäynnistäminen kyllä sytytti valon kuten aina ennenkin eli n. 10 sekunniksi startin jälkeen. Luulin, että valon ei enää olisi pitänyt vastuksen kytkemisen jälkeen syttyä ainakaan EGR:n toimesta. Oliko näin?

Voi siis olla, että varsinainen vika löytyy ihan jostain muualta, mutta kaikkien vaihdettujen osien jälkeen en oikein enää tiedä mitä vaihtaisin. Diesel syötön puoli on kyllä puuttumatta, mutta toivottavasti sinne ei edes tarvitse puuttua.
Vastaa Viestiin