Kaverin Saab 9-5 07 ongelmana on mm Abs ja ESP valon syttyminen kun ajaa 100km/h tai yli. Hetken kuluttua syttyy myös moottori vikavalo.
Vika koodin mukaan vika on abs anturissa. Delphillä testatessa etupää ylös ja myös sama taka akselille ja käsin pyöritettäessä lukemat alkoi 0 ja nousi käsin pyöritettäessä normaalisti sinne 5-6 km/h.
Ajossa testaamista en päässyt kokeilemaan kun läppärini akku joutuu olemaan koko ajan laturissa.
Vikakoodi poistaminen sammutti moottori kuvan mutta muut valot jäi silti palamaan eikä enää vikakoodia syntynyt eli ehkäpä vika on silti päällä.
En tiedä sammuivatko valot kun autolla lähdettiin ajamaan. Nopeusmittari toimii normaalisti.
Jos syyllinen on ABS boksin maadoituksissa niin ihmetyttää että alle 100 km/h ei sytytä mitään valoja.
Voi tietysti olla myös että konetilan lämpeneminen tien päällä saa boksin lämpenemään jolloin ainakin BMWssä boksi joka on lähellä pakosarjaa teki vastaavan vian toki jo kaupunki ajossa..
Täytynee kuitenkin putsata pyörissä olevat hammaskehät ja anturit. Voihan olla että esim. ruoste voi aiheuttaa että nopeuden kasvaessa että pulssi jää jollain pyörällä heikoksi tai epämääräiseksi. Jos hammaskehä on poikki niin yleensä vika ilmenee jo kävelyvauhdilla.
Sattuisko olemaan jollain vastaavasta kokemusta...
-Arska-
ABS ja moottori valo
Re: ABS ja moottori valo
Villi veikkaus, että vasemman etupyörän ABS:n hammaskehä on halki.
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
Re: ABS ja moottori valo
Jep, ääni tälle.
Meidän viiruAero teki myös tuota, että Abs ja ESP valo syttyi aina, kun vauhtia oli tietty määrä. Meidän tapauksessa yli 80km/h riitti, onneksi oli voimassa talvirajoitukset, niin ehti hyvin foorumilta etsimään kohtalotovereita
Ja tosiaan kuskinpuolen Abs-hammaskehä oli poikki.
Uusi löytyy esim. reilulla kympillä Biltemasta: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000033390
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: ABS ja moottori valo
Se hammaskehä se täytyy olla varmaan. Tulee vain mieleeni tapaus kaverin Saabista että hiljaisessa vauhdissa jarrutettaessa tärytti poljinta mutta muuta ei ilmennyt ja kehä oli poikki.
No täytyy ottaa ja vaihtaa. Laitoitteko lämmitettynä vai kylmiltään vain naputtelitte paikalleen. Lämpimänä ei ilmeisesti tarvitse edes naputtelua. No kiitos kuitenkin kommenteista..
-Arska-
No täytyy ottaa ja vaihtaa. Laitoitteko lämmitettynä vai kylmiltään vain naputtelitte paikalleen. Lämpimänä ei ilmeisesti tarvitse edes naputtelua. No kiitos kuitenkin kommenteista..
-Arska-
Re: ABS ja moottori valo
Kehä irtoaa pienellä naputtelulla, samoin se uusi asentuu. Aika löysä sovite noissa on, asennuspinnan putsaus toki kannattaa tehdä ja oman viitseliäisyyden mukaan koittaa estää korroosion vaikutusta.
Toinen vaihtamani kehä oli selkeästi katkennut kiinnityspinnan alle hiipineen ruosteen pullauttamana.
Toinen vaihtamani kehä oli selkeästi katkennut kiinnityspinnan alle hiipineen ruosteen pullauttamana.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: ABS ja moottori valo
joo, taisi olla niin meikän ex, Wagon viirufemmassa sama juttu.Vaan onhan siitä jo aikaa. Tosin oli jopa "blinblom" mukana. Moottorivaloa ei muistaakseni näyttänyt. Siinä jossain 60-80 km/h alkoi huomauttelemaan jarruhin liittyvää, vaikka muuten toimi hyvin. Se blinblom toki oli että nyt jotain fiksattavaa.Villi veikkaus, että vasemman etupyörän ABS:n hammaskehä on halki.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: ABS ja moottori valo
Olen pari kertaa vaihtanut tuon renkaan joten ei se ongelma ole. Yleensä vika ilmeni jo pienellä nopeudella. No rengas hankittu ja eipä muuta kuin keula ylös ja vaihtoon.. Kiitokset kokemuksistanne..
-Arska-
-Arska-