Turbosta ja sen vaihdosta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos vika paikallistuu turboon, niin tuo samainen TD04-15T #5 ahtimeksi, nuo banjopultit ja tiivisteet tai vaihtoehtoisesti asennuskitti Speedpartsilta.
Vakio imuputki käy, jos laitat 00-05 mallisen 15T:n.
Tältä firmalta voisi löytyä kysymällä 15T kohtuuhintaan: http://turbomeck.se/
Muita vaihtoehtoja ahtimelle lienee PCS, Elkparts jne.
Softaa voi kysellä YV:llä vaikka allekirjoittaneelta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja sero »

Selvä. Mielessä on käynyt juurikin pottu tai isompi mitsu, mutta nyt tavoite on saada auto ajoon ja joku toimiva peruskombinaatio alle.

Fiksu ratkaisu voisi olla vanhempi mitsu vakiocobralla, noin tulevia päivityksiä ajatellen, koska auto on kuitenkin saatava ajoon lähiaikoina. Kyllähän se lpt:n imukurkku aeron tehot hengittää?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo hengittää se aeron tehot ja vähän päällekkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jone2.3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 11:32
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jone2.3t »

Mistä sais Suomesta ton ahtimen sopival hinnal?
Ja myydäänkö tohon aeron ahtimeen valmista sarjaa mis on kaikki tarvittavat osat garret ->mitsu vaihdokseen?
#4531
9000 CS 2.3T -94
Ex: 9-5 wagon 2.0T hirsch -03, 9-5 sedan 2.0T -07, 9000 CD 2.0T -88, 9-5 wagon 2.3t -06
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja moksu »

Liike vaihtaa takuuseen turbon eli eiköhän tuonne vakio garret tule.

Jos tuosta tahtoo täyspaineisen tai aeron tehot onko seuraava askel yv jcarlsson:ille :D
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja moksu »

Mimmi kirjoitti:
moksu kirjoitti:Liike vaihtaa takuuseen turbon eli eiköhän tuonne vakio garret tule.

Jos tuosta tahtoo täyspaineisen tai aeron tehot onko seuraava askel yv jcarlsson:ille :D
Likkeestä riippuen, pystyy Mitsun laitattamaan Garretin tilalle pienellä lisämaksulla (itse asiassa Mitsu on parikymppiä halvempi kuin Garrett).
Joo olis tuota muuten varmaan voinut kysyä mut nyt pitää tyytyä mikä tulee.
Tuli tingittyä tuota oman maksun osuutta sen verran. :)
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

moksu kirjoitti: Jos tuosta tahtoo täyspaineisen tai aeron tehot onko seuraava askel yv jcarlsson:ille :D
Softan osalta onnistuu kyllä. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Termos »

jone2.3t kirjoitti:Mistä sais Suomesta ton ahtimen sopival hinnal?
Sopiva hinta on suhteellinen käsite, mutta tuolta kannattaa kysyä: http://www.pro-carservice.com/
jone2.3t kirjoitti: Ja myydäänkö tohon aeron ahtimeen valmista sarjaa mis on kaikki tarvittavat osat garret ->mitsu vaihdokseen?
Yllämainitusta paikasta saa esim. tuollaisen "originaaliosista" kasatun satsin, hinta oli joskus 130e:
http://speedparts.se/images/prod/turbo/59,2160.jpg
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jone2.3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 11:32
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jone2.3t »

Jees tänään paukahti mitsu hiluineen pcs:stä. Nopeeta palvelua. Olisko paras softa tohon aeron vakio softa? Kyseessä siis 2.3t tomaatilla.
#4531
9000 CS 2.3T -94
Ex: 9-5 wagon 2.0T hirsch -03, 9-5 sedan 2.0T -07, 9000 CD 2.0T -88, 9-5 wagon 2.3t -06
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vakio Aeron softa ei ihan sellaisenaan oikein lämmitä koska TCM (automaatin ohjainyksikkö) pakottaa 310Nm vääntörajoittimen joten vain +30Nm sallittaisiin vrt. vakio Aero. Toki yläkierroksilla ero on hiukan tuntuvampi. Samoin Aerossa on 2 lambdaa vrt. vanhemman 2,3t:n vain 1 kpl ja suuttimissa pientä kalibraatioeroa '98-99 2,3t vs Aero.

Omassa autossa juuri testattuna toimii muokkaamani '08 Aeron softa hieman lisäpiristettynä '98 2,3t automaatin (aerotonnarin mitsulla ja vähän muulla) kanssa varsin mukavasti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jcarlson kirjoitti:Muistakseeni ainakin 2,3t -98 toimi tuolla uudemmalla (07-08) basesoftalla ihan hyvin, mutta voihan sitä muokata esim. Hirsch tai tehdasvirisoftan päälle sopivat kartat 15T:tä varten. Tuntuu riippuvan hieman softasta tuleeko ongelmia vai ei nopeustiedon ja cruisen kanssa, riippuen siitä mitä on tilan säästämiseksi karsittu. Biopower pohjat ei toimi vanhemmissa ilman TCS:ää.
Lueskelin sitä tarinaa ecuprojectilta ja pitääkin tsekata onko jarrutietopiuha valmiiksi vedetty ecun pinnille 63. Silloinhan uudempien binäärien (pl. Biopower) pitäisi toimia.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Meinasinkin sinne ecuprojectille kirjoittaa mutta sekoili taas vaihteeksi internal server errorin kanssa niin annoin olla. Eli epäilisin että sen piuhan olemassaolo on kiinni valmistuspäivästä, varhaisissa 97 vuoden puolella tehdyissä 98 malleissa ei ole mutta uudemmissa on. Oma 98 malli on tehty 98 vuonna ja piuha löytyy.
Vielä eri juttu on sitten se CAN nopeustieto ja sen vaatimus, jotkut uudemmista softista kuten Biopowerit vaatii sitä, osa ei. Esim. 2002 2.0t 185hv viri vaati sen mutta sitten taas 2008 Aerosofta ei vaatinut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

No, olin juuri ajatellut tuota uudempaa viriä eli vaikuttaako käytökseen mitenkään, mutta jos nopeustietovaatimus on, niin sehän ei toimi eli puihin meni. Saattaa tietty olla kaikissa uudemmissa 2.0t softissa. Ei taida selvitä kuin kokeilemalla.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
jaapuikko
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 23:35

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jaapuikko »

No niin. Tuli vaihdettua sitten omaankin peliin turbo. Pitkään oli kestäny(285tkm) originaali Garretti 9-5:n keulalla. Nyt rupes kylmänä pölläyttelemään sinistä savua ja lievää ulinaa oli havaittavissa.
Tilasin vaihto GT17 Suonenjoen turbohuollosta ja paikallinen paja lykkäs kiinni 3h töiden hinnalla.
Täytyy sanoo ett kyllähän toi uusi(huollettu) GT hieman herkemmältä ja hiljasemmalta vaikuttaa :wink:
9-5 2.0T Wagon -02 Vector Business
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

TD04HL-15T-5 asennushilppeineen tulossa ja GT17 lentää järveen viikon sisällä. Sopiva softa mietityttää vieläkin. Olen ajellut 98-00 192hv tehdasvirin (punaset suuttimet) ja vastaavan Hirschin 210hv??? softilla ja molemmissa omat ongelmansa.
Tässä(kin) topicissa on softia setvitty ja vaihtoehtoja on esim.

- Aero kolkin softa
- 98-00 tehdasviri tai Hirsch sellaisenaan tai sopivasti muokattuna
- uudempi femman softa pohjalle ja päälle 15T:lle sopivat kartat (jarrutiedon kanssa ei pitäisi olla ongelmia, mutta 2.0t softissa nopeustiedon kanssa kylläkin
- jne...

Onko raadilla oikeasti kokemuksia eri softaversioiden käytöstä tässä kombinatiossa 98-00 2.0t, punaiset/ruskeat suuttimet, aeron ahdin ja muuten vakiorojut? tarkoitus ei edes ole vinguttaa viimesiä heppoja vanhasta myllystä vaan saada se toimimaan jouhevasti.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Vastaa Viestiin