Turbosta ja sen vaihdosta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
bazooka
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 23:56
Paikkakunta: Iittala

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja bazooka »

Aivan niin, on tainnu tulla luettua tätä foorumia pikkasen liikaa viime aikoina, kun ei näe ns. metsää puilta :) . Thanks.
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

vesa67 kirjoitti:Kyllä sulla siellä orkkissoftassa on suutinvakiona 261 kun noissa vihreillä suuttimilla varustetuissa matalapainevärkeissä vastaava parametri on 187.
Eli ei tarvi suutinten vaihtoa heti kättelyssä
Kannattaa tuon lisäksi muistaa että pelkkä suutinvakio ei kerro kaikkea vaan jännitekorjauskartta on erilainen punaisilla vs. ruskeilla suuttimilla vaikka molemmissa on tuotto sama 261 (g/s).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2106
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja patse »

bazooka kirjoitti:Tänään vaihtui verkonpaino nimeltä Garret Mitsuun. Aika sovittaminen siinä kuulemma oli eli ei ihan "bolt on-mallia", jos on asentajan puheita uskominen. Niin että hatunnosto niille jotka ovat sen itse kotikonstein tehneet, ite en uskaltanut moiseen ryhtyä...
Onkos se 9-5 keula ahtaampi vai mitä? 9-3 tuli turattua halvimman ja tyhmimmän mukaan, eli alkuperäisillä vesi-/öljyputkilla ja yhden vesiputken kanssa sai vääntää aikaa, että tuli vähän sopivampi.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja sero »

Mistä löytää räjäytykuvan 9-5:n turbosta? Prikkojen paikat sais näkyä.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mitä prikkoja olet vailla? Itse ahtimessa ei ole mitään prikkoja, ja kuparitiivisteethän tulevat luonnollisesti aina joka vastinpinnan väliin, eli 2kpl per banjopultti. Yksi pultin yläpään ja banjon välissä ja toinen banjon alapään ja turbon/moottorin reiän välissä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja sero »

Auton edestä katsottuna vasemmalle jäävän vesiputken lohkonpään prikkoja.

E: Taisikin prikka olla vaan halennut nätisti kahdeksi prikaksi, luulin että lohkossa olisi ollut jokin syvennys tjsp.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
bazooka
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 23:56
Paikkakunta: Iittala

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja bazooka »

patse kirjoitti:Onkos se 9-5 keula ahtaampi vai mitä? 9-3 tuli turattua halvimman ja tyhmimmän mukaan, eli alkuperäisillä vesi-/öljyputkilla ja yhden vesiputken kanssa sai vääntää aikaa, että tuli vähän sopivampi.
En tiedä ahtaudesta, jostain laipan ja letkujen/putkien sovittamisesta puhuivat, kuudelta tunnilta näkyi olevan työveloitus..
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja sero »

Irrotettaessa vanhoja banjopultteja osa muljaantui, mm. öljytulon molemmat banjot. Tilasin uudet, ja niissä on vain 2 reikää, kun alkuperäisissä oli 4. Uskaltaako kaksireikäiset laittaa kiinni?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja SonmH »

sero kirjoitti:Irrotettaessa vanhoja banjopultteja osa muljaantui, mm. öljytulon molemmat banjot. Tilasin uudet, ja niissä on vain 2 reikää, kun alkuperäisissä oli 4. Uskaltaako kaksireikäiset laittaa kiinni?
Jos et uskalla niin poraa toiset reijät.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Poy »

Isäni 9-5 2.3t vm04 autossa epäilevät, että turbossa on vikaa, kun pölläyttelee sinistä savua kylmänä. Jos tuossa menee turbo vaihtoon, niin ajattelin ehdottaa hänelle juuri tuon Mitsun vaihtoa. Tarviiko tuossa silloin muuta vaihtaa Aero softan lisäksi?
En ole täysin varma oliko se t vai T (mielestäni t), mutta ainakin ahtopainemittari löytyy.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Passi »

sero kirjoitti:Irrotettaessa vanhoja banjopultteja osa muljaantui, mm. öljytulon molemmat banjot. Tilasin uudet, ja niissä on vain 2 reikää, kun alkuperäisissä oli 4. Uskaltaako kaksireikäiset laittaa kiinni?
Oisko uudessa panjossa reiät isompia? Pinta-ala kun kasvaa neliöllisesti, niin ei hirveesti isompia tartte niitten reikien olla ja saat melkeen saman alan mistä ölppä/vesi virtailee.
99T-museopeli
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja sero »

Passi kirjoitti:
sero kirjoitti:Irrotettaessa vanhoja banjopultteja osa muljaantui, mm. öljytulon molemmat banjot. Tilasin uudet, ja niissä on vain 2 reikää, kun alkuperäisissä oli 4. Uskaltaako kaksireikäiset laittaa kiinni?
Oisko uudessa panjossa reiät isompia? Pinta-ala kun kasvaa neliöllisesti, niin ei hirveesti isompia tartte niitten reikien olla ja saat melkeen saman alan mistä ölppä/vesi virtailee.
Tilasivat uudet, nyt on 4 reikäisiä. Ekalla kysymällä ei ollut mahdollista saada :roll:
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Mitsu on kiinni ja sinänsä pelittää, mutta auto ei. Ecun nollauksen jälkeen riemua riittää kunnes mylly on kunnolla kuuma - muutaman kiihdytyksen jälkeen adaptaatiot edelleen poskellaan. Kolmosella tai nelosella lähtiessä matalilta kierroksilta ilmamassat pysyy pitkään 100-150 mg pyydetystä ja samalla nykii ja tussahtelee. By-pass on melko uusi ja testasin ehjäksi, mutta paremmin toimii kun ohittaa ohjausventtiilin ja vetää by-passin letkun suoraan imariin. Paineistin järjestelmän - tai yritin kun paine ei noussut, mutta en löytänyt kunnon vuotokohtaakaan. No joo, imukärsän banjo oli löysällä, mutta ei edes suhissut. Imukärsä tuntuisi olevan turbossakin kunnolla kiinni vaikka kiinnityspanta onkin vähän vinossa. Coolerin paineistin letkuineen erikseen eikä vuoda.

Palotilat on kyllä aika lahjakkaan karstaiset (sama juttu kun viime kesänä) ja laitoin Forten karstanpoistoa menemään läpi. Vaikea vaan käsittää, mistä hitosta sitä karstaa kertyy tohon malliin. Niin, älkää kyselkö - tulpat, kasetti, anturit, venttiilit jne. ovat kunnossa. No, bensasuuttimien ja putkiston kuntoa ei ole vielä tarkisteltu. Muuten siitä motin ympäriltä onkin kaikki uusittu ja seuraavaksi vissiin puretaan sekin. Alkaa nauruhermoa kiristämään ja loppuu konstit ja remonttirahat :evil:
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lienee se karsta todennäköisimmin öljykarstaa tuon ikäisessä femmassa. :(
Sullako on vielä se GT17 Hirsch ohjelma käytössä sen TD04 kanssa? En kovin ihmettele jos ei toimi sillä kunnolla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Öljykarstaahan se, tietty. Vaikka on siellä nokeakin. Skoopilla kattelin ykkös- ja kolmospyttyjä, niin ei se karsta kyllä taida lähteä muuten kuin ottamalla kannen ylös ja putsaamalla. Jos tosin siinä kohtaa kannattaa tehdä vähän muutakin.

Mutta palotilojen karstoittumisella on kyllä ikäviä vaikutuksia. Katsotaan nyt - aika vahvalla Forteliuoksella koitan putsata. Mielestäni siinä on nyt samanlaiset loplottavat paloäänet kun viimeksi tuon karstan kanssa tapellessa...

Ja se Hirsch siellä edelleen on. Tiedostinkin, että ei varmaan ihan optimaalisesti toimi, mutta oletin että vähän paremmin. Mackanin 9-5 (07-08) 2.0 tehdasvirin pohjalle tehty B205R (vähemmän kireä versio) vaikuttaa softaksi ihan ookoolta kunhan vaihtaa sytkäkartan tosiaan vaikka näin aluksi 98-00 tehdasviristä. Muuta moitittavaa en omilla taidoillani löytänyt. Siinä se softa olis valmiina - ei vaan ole vielä purkissa :(
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Vastaa Viestiin