Turbosta ja sen vaihdosta
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Aivan niin, on tainnu tulla luettua tätä foorumia pikkasen liikaa viime aikoina, kun ei näe ns. metsää puilta . Thanks.
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Kannattaa tuon lisäksi muistaa että pelkkä suutinvakio ei kerro kaikkea vaan jännitekorjauskartta on erilainen punaisilla vs. ruskeilla suuttimilla vaikka molemmissa on tuotto sama 261 (g/s).vesa67 kirjoitti:Kyllä sulla siellä orkkissoftassa on suutinvakiona 261 kun noissa vihreillä suuttimilla varustetuissa matalapainevärkeissä vastaava parametri on 187.
Eli ei tarvi suutinten vaihtoa heti kättelyssä
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Onkos se 9-5 keula ahtaampi vai mitä? 9-3 tuli turattua halvimman ja tyhmimmän mukaan, eli alkuperäisillä vesi-/öljyputkilla ja yhden vesiputken kanssa sai vääntää aikaa, että tuli vähän sopivampi.bazooka kirjoitti:Tänään vaihtui verkonpaino nimeltä Garret Mitsuun. Aika sovittaminen siinä kuulemma oli eli ei ihan "bolt on-mallia", jos on asentajan puheita uskominen. Niin että hatunnosto niille jotka ovat sen itse kotikonstein tehneet, ite en uskaltanut moiseen ryhtyä...
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Mistä löytää räjäytykuvan 9-5:n turbosta? Prikkojen paikat sais näkyä.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Mitä prikkoja olet vailla? Itse ahtimessa ei ole mitään prikkoja, ja kuparitiivisteethän tulevat luonnollisesti aina joka vastinpinnan väliin, eli 2kpl per banjopultti. Yksi pultin yläpään ja banjon välissä ja toinen banjon alapään ja turbon/moottorin reiän välissä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Auton edestä katsottuna vasemmalle jäävän vesiputken lohkonpään prikkoja.
E: Taisikin prikka olla vaan halennut nätisti kahdeksi prikaksi, luulin että lohkossa olisi ollut jokin syvennys tjsp.
E: Taisikin prikka olla vaan halennut nätisti kahdeksi prikaksi, luulin että lohkossa olisi ollut jokin syvennys tjsp.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
En tiedä ahtaudesta, jostain laipan ja letkujen/putkien sovittamisesta puhuivat, kuudelta tunnilta näkyi olevan työveloitus..patse kirjoitti:Onkos se 9-5 keula ahtaampi vai mitä? 9-3 tuli turattua halvimman ja tyhmimmän mukaan, eli alkuperäisillä vesi-/öljyputkilla ja yhden vesiputken kanssa sai vääntää aikaa, että tuli vähän sopivampi.
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Irrotettaessa vanhoja banjopultteja osa muljaantui, mm. öljytulon molemmat banjot. Tilasin uudet, ja niissä on vain 2 reikää, kun alkuperäisissä oli 4. Uskaltaako kaksireikäiset laittaa kiinni?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Jos et uskalla niin poraa toiset reijät.sero kirjoitti:Irrotettaessa vanhoja banjopultteja osa muljaantui, mm. öljytulon molemmat banjot. Tilasin uudet, ja niissä on vain 2 reikää, kun alkuperäisissä oli 4. Uskaltaako kaksireikäiset laittaa kiinni?
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Isäni 9-5 2.3t vm04 autossa epäilevät, että turbossa on vikaa, kun pölläyttelee sinistä savua kylmänä. Jos tuossa menee turbo vaihtoon, niin ajattelin ehdottaa hänelle juuri tuon Mitsun vaihtoa. Tarviiko tuossa silloin muuta vaihtaa Aero softan lisäksi?
En ole täysin varma oliko se t vai T (mielestäni t), mutta ainakin ahtopainemittari löytyy.
En ole täysin varma oliko se t vai T (mielestäni t), mutta ainakin ahtopainemittari löytyy.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Oisko uudessa panjossa reiät isompia? Pinta-ala kun kasvaa neliöllisesti, niin ei hirveesti isompia tartte niitten reikien olla ja saat melkeen saman alan mistä ölppä/vesi virtailee.sero kirjoitti:Irrotettaessa vanhoja banjopultteja osa muljaantui, mm. öljytulon molemmat banjot. Tilasin uudet, ja niissä on vain 2 reikää, kun alkuperäisissä oli 4. Uskaltaako kaksireikäiset laittaa kiinni?
99T-museopeli
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Tilasivat uudet, nyt on 4 reikäisiä. Ekalla kysymällä ei ollut mahdollista saadaPassi kirjoitti:Oisko uudessa panjossa reiät isompia? Pinta-ala kun kasvaa neliöllisesti, niin ei hirveesti isompia tartte niitten reikien olla ja saat melkeen saman alan mistä ölppä/vesi virtailee.sero kirjoitti:Irrotettaessa vanhoja banjopultteja osa muljaantui, mm. öljytulon molemmat banjot. Tilasin uudet, ja niissä on vain 2 reikää, kun alkuperäisissä oli 4. Uskaltaako kaksireikäiset laittaa kiinni?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Mitsu on kiinni ja sinänsä pelittää, mutta auto ei. Ecun nollauksen jälkeen riemua riittää kunnes mylly on kunnolla kuuma - muutaman kiihdytyksen jälkeen adaptaatiot edelleen poskellaan. Kolmosella tai nelosella lähtiessä matalilta kierroksilta ilmamassat pysyy pitkään 100-150 mg pyydetystä ja samalla nykii ja tussahtelee. By-pass on melko uusi ja testasin ehjäksi, mutta paremmin toimii kun ohittaa ohjausventtiilin ja vetää by-passin letkun suoraan imariin. Paineistin järjestelmän - tai yritin kun paine ei noussut, mutta en löytänyt kunnon vuotokohtaakaan. No joo, imukärsän banjo oli löysällä, mutta ei edes suhissut. Imukärsä tuntuisi olevan turbossakin kunnolla kiinni vaikka kiinnityspanta onkin vähän vinossa. Coolerin paineistin letkuineen erikseen eikä vuoda.
Palotilat on kyllä aika lahjakkaan karstaiset (sama juttu kun viime kesänä) ja laitoin Forten karstanpoistoa menemään läpi. Vaikea vaan käsittää, mistä hitosta sitä karstaa kertyy tohon malliin. Niin, älkää kyselkö - tulpat, kasetti, anturit, venttiilit jne. ovat kunnossa. No, bensasuuttimien ja putkiston kuntoa ei ole vielä tarkisteltu. Muuten siitä motin ympäriltä onkin kaikki uusittu ja seuraavaksi vissiin puretaan sekin. Alkaa nauruhermoa kiristämään ja loppuu konstit ja remonttirahat
Palotilat on kyllä aika lahjakkaan karstaiset (sama juttu kun viime kesänä) ja laitoin Forten karstanpoistoa menemään läpi. Vaikea vaan käsittää, mistä hitosta sitä karstaa kertyy tohon malliin. Niin, älkää kyselkö - tulpat, kasetti, anturit, venttiilit jne. ovat kunnossa. No, bensasuuttimien ja putkiston kuntoa ei ole vielä tarkisteltu. Muuten siitä motin ympäriltä onkin kaikki uusittu ja seuraavaksi vissiin puretaan sekin. Alkaa nauruhermoa kiristämään ja loppuu konstit ja remonttirahat
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Lienee se karsta todennäköisimmin öljykarstaa tuon ikäisessä femmassa.
Sullako on vielä se GT17 Hirsch ohjelma käytössä sen TD04 kanssa? En kovin ihmettele jos ei toimi sillä kunnolla.
Sullako on vielä se GT17 Hirsch ohjelma käytössä sen TD04 kanssa? En kovin ihmettele jos ei toimi sillä kunnolla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Öljykarstaahan se, tietty. Vaikka on siellä nokeakin. Skoopilla kattelin ykkös- ja kolmospyttyjä, niin ei se karsta kyllä taida lähteä muuten kuin ottamalla kannen ylös ja putsaamalla. Jos tosin siinä kohtaa kannattaa tehdä vähän muutakin.
Mutta palotilojen karstoittumisella on kyllä ikäviä vaikutuksia. Katsotaan nyt - aika vahvalla Forteliuoksella koitan putsata. Mielestäni siinä on nyt samanlaiset loplottavat paloäänet kun viimeksi tuon karstan kanssa tapellessa...
Ja se Hirsch siellä edelleen on. Tiedostinkin, että ei varmaan ihan optimaalisesti toimi, mutta oletin että vähän paremmin. Mackanin 9-5 (07-08) 2.0 tehdasvirin pohjalle tehty B205R (vähemmän kireä versio) vaikuttaa softaksi ihan ookoolta kunhan vaihtaa sytkäkartan tosiaan vaikka näin aluksi 98-00 tehdasviristä. Muuta moitittavaa en omilla taidoillani löytänyt. Siinä se softa olis valmiina - ei vaan ole vielä purkissa
Mutta palotilojen karstoittumisella on kyllä ikäviä vaikutuksia. Katsotaan nyt - aika vahvalla Forteliuoksella koitan putsata. Mielestäni siinä on nyt samanlaiset loplottavat paloäänet kun viimeksi tuon karstan kanssa tapellessa...
Ja se Hirsch siellä edelleen on. Tiedostinkin, että ei varmaan ihan optimaalisesti toimi, mutta oletin että vähän paremmin. Mackanin 9-5 (07-08) 2.0 tehdasvirin pohjalle tehty B205R (vähemmän kireä versio) vaikuttaa softaksi ihan ookoolta kunhan vaihtaa sytkäkartan tosiaan vaikka näin aluksi 98-00 tehdasviristä. Muuta moitittavaa en omilla taidoillani löytänyt. Siinä se softa olis valmiina - ei vaan ole vielä purkissa
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02