Voiko tuolla softalla tulla niin radikaalia ongelmaa jos ahdin vaihtuu garretista mitsuun? Omassa autossa ei ole kohta mitään originaalia ja silti saabin oma 185hv softa toimi todella loistavasti?jcarlson kirjoitti:Sullako on vielä se GT17 Hirsch ohjelma käytössä sen TD04 kanssa? En kovin ihmettele jos ei toimi sillä kunnolla.
Turbosta ja sen vaihdosta
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Se Hirsch softa on aika aggressiivinen ja sytkä esim. on vedetty ihan rajoille hyvin toimivaan (karstattomaan) vanhempaan korkeapuristeiseen 2-litraiseen, myös boostcal taisi olla suht jyrkkä. Ja seokset on vedetty ylirikkaalta laihemmalle tehon saamiseksi.
Vakio 185hv tehdasviri on sen verran konservatiivinen ja anteeksiantava että toimiikin varmaan helpommin.
Vakio 185hv tehdasviri on sen verran konservatiivinen ja anteeksiantava että toimiikin varmaan helpommin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Jep, se on totta että siinä softassa on kyllä aika kireä sytkäkartta, ja eikös siinä ollut muutettu myös niitä nakutuksen tunnistuksiajcarlson kirjoitti:Se Hirsch softa on aika aggressiivinen ja sytkä esim. on vedetty ihan rajoille hyvin toimivaan (karstattomaan) vanhempaan korkeapuristeiseen 2-litraiseen, myös boostcal taisi olla suht jyrkkä. Ja seokset on vedetty ylirikkaalta laihemmalle tehon saamiseksi.
Vakio 185hv tehdasviri on sen verran konservatiivinen ja anteeksiantava että toimiikin varmaan helpommin.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Tod.näk Badp on aikalailla miinuksella jos jouttis pystyt näkemään sen sid:stä?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Jep, Badp vetelee miinukselle - tosin ei ihan niin herkästi kuin GT17:lla. Sehän tässä nyt ihmetyttääkin, mistä se haistelee nakuja (Akw:t tipahtaa) ja sitten tosiaan kuumana tiputtelee ennakoita aika lailla ja adaptoi sitten ahtopaineen vituralleen. Tämä siis kummankin ahtimen kanssa - voisko lie karstoittuminen aiheuttaa, lisäähän se nakutusherkkyyttä.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Hyvinkin voi karstoittuminen tuon tehdä. TD04 periaatteessa kyllä tarviikin alemmilla kierroksilla vähän aggressivisemman boostcal mapin kuin GT17.Jouttis kirjoitti:Jep, Badp vetelee miinukselle - tosin ei ihan niin herkästi kuin GT17:lla. Sehän tässä nyt ihmetyttääkin, mistä se haistelee nakuja (Akw:t tipahtaa) ja sitten tosiaan kuumana tiputtelee ennakoita aika lailla ja adaptoi sitten ahtopaineen vituralleen. Tämä siis kummankin ahtimen kanssa - voisko lie karstoittuminen aiheuttaa, lisäähän se nakutusherkkyyttä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Näyttää hirschissä olevan sama kun 98-00 192hv tehdasvirissä. Molemmat siis Garretillejyyrä kirjoitti:Siinä hirsch:ssä on näköjään aika korkea se boostcal.regmap joten totta se voi kyllä tietää ongelmia tuon mitsun kanssa.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Onko -01 9-3 B205R softa ruskeille suuttimille? Ainakin tuo BFuelCal.map on erilainen kuin punaisille suuttimille tehdyissä femman softissa, mitä kattelin...
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
On ruskeille, kaikissa moottorityypeissä on ruskeat 2001->
BFuelCal.map vaihtelee myös muista syistä aika paljonkin samoilla suuttimilla, joten en "osta" väitettä että se pitäisi välttämättä vaihtaa punaisten ja ruskeiden välillä. Käytännössä toimii oikein hyvin ristiin jos on samanlaisesta kokoonpanosta muuten. InjCorrCal on tärkeämpi olla oikein.
BFuelCal.map vaihtelee myös muista syistä aika paljonkin samoilla suuttimilla, joten en "osta" väitettä että se pitäisi välttämättä vaihtaa punaisten ja ruskeiden välillä. Käytännössä toimii oikein hyvin ristiin jos on samanlaisesta kokoonpanosta muuten. InjCorrCal on tärkeämpi olla oikein.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Mikähän mahtaa olla ongelmana kun laitoin mitsun stage 1:sen kiinni ja autoon tuli -00 aeron softa, mutta jostain syystä ei ahda kun sen 0.3-0.4 baaria? W-letku irti, niin antoi 1.3. Bybass ei ole rikki, eikä magneettiventtiili.. Auto pyörii ja toimii moitteettomasti muuten.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Onko sulla ahtopainemittari autossa vai mistä päättelit nuo ahtopaineet? Epäilen omassa autossakin että joku on sekaisin kun ei tunnu kulkevan kunnolla. Ei vaan ole mittaria mistä pystyisi todentamaan noi ahtopaineet...Maximus kirjoitti:Mikähän mahtaa olla ongelmana kun laitoin mitsun stage 1:sen kiinni ja autoon tuli -00 aeron softa, mutta jostain syystä ei ahda kun sen 0.3-0.4 baaria? W-letku irti, niin antoi 1.3. Bybass ei ole rikki, eikä magneettiventtiili.. Auto pyörii ja toimii moitteettomasti muuten.
(P.S. Mikä on W-letku?)
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
W-letku on se, joka tulee hukkaportin kellolta magneettiventtiilille.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Kannattaisikohan tuo GT17 huollattaa turbohuollossa jo ennen kun se sanoo sopimuksensa irti?
Autona 320t ajettu 150 heppainen matalapaineturbo, jolla on ajettu pääasiassa rauhallista pappamatka-ajoa pääkaupunkiseudun ulkopuolella eikä juurikaan kaupunkipyöritystä.
Hieman on jotenkin karkean tuntuinen ääni koneessa, mutta kun ei ole vertailukohdetta niin paha mennä sanomaan onko kyseessä luulotauti.
Onko kenelläkään kokemusta Turbohuolto S Riikosesta Lahdesta? Se olisi lähin paja minkä tiedän, ja sattuu sijaitsemaan kätevästi vielä vastapäätä työkaverin kotia.
Tarkoitus on ehkä jossain vaiheessa laitattaa Ecuprojectin softa sisään, tehdä sitä ennen moottorin naftapesu jne. jne. Puhallin kannattaisi varmaankin laittaa luotettavaan kuntoon ennen softan sisäänajoa. Auto jatkaa elämäänsä "järkevänä" käyttöautona, eli paremmin hengittävää Mitsua en ole ajatellut vaihtaa tilalle, ellei sitten mieli muutu mahdollisen turbon totaalihajoamisen seurauksena *koputtaa puuta*.
Autona 320t ajettu 150 heppainen matalapaineturbo, jolla on ajettu pääasiassa rauhallista pappamatka-ajoa pääkaupunkiseudun ulkopuolella eikä juurikaan kaupunkipyöritystä.
Hieman on jotenkin karkean tuntuinen ääni koneessa, mutta kun ei ole vertailukohdetta niin paha mennä sanomaan onko kyseessä luulotauti.
Onko kenelläkään kokemusta Turbohuolto S Riikosesta Lahdesta? Se olisi lähin paja minkä tiedän, ja sattuu sijaitsemaan kätevästi vielä vastapäätä työkaverin kotia.
Tarkoitus on ehkä jossain vaiheessa laitattaa Ecuprojectin softa sisään, tehdä sitä ennen moottorin naftapesu jne. jne. Puhallin kannattaisi varmaankin laittaa luotettavaan kuntoon ennen softan sisäänajoa. Auto jatkaa elämäänsä "järkevänä" käyttöautona, eli paremmin hengittävää Mitsua en ole ajatellut vaihtaa tilalle, ellei sitten mieli muutu mahdollisen turbon totaalihajoamisen seurauksena *koputtaa puuta*.
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Ei mitsu tuosta mitenkään käyttöautoksi kelpaamatonta tee. ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Ketjukoneen ääni on aina karkeampi jos vertaa vinkuviin hihnakoneisiin.. ilman vertailupohjaa paha sanoa onko ääni normaali vai onko ketju(t) vaihdon tarpeessa.
15T #5 mitsu toimii käyttöajossa ihan yhtä hyvin kuin GT17.
15T #5 mitsu toimii käyttöajossa ihan yhtä hyvin kuin GT17.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Lähinnä ajoin takaa sitä että jos on edullisempaa tehdä perushuolto olemassa olevaan Garrettiin kuin hankkia kunnostettu Mitsu, niin minulle kyllä riittää se mitä kaksilitraisesta myllystä ja G17 puhaltimesta saa irti. Käsitykseni mukaan Saabin 2,0t koneesta saa ihan näillä vakiokilkkeillä moottoriohjausta optimoimalla hieman yli 200 hevosta ja abauttiakerrallaan 350 Nm vääntöä.
Yllä olevat luvut ovat minun mielestäni ihan riittäviä normikäyttöön. Nykyinen 150 heppaa ja 250 Nm vääntöä tuntuvat joskus hieman rajoittuneilta varsinkin tiukoissa ohitustilanteissa.
Yllä olevat luvut ovat minun mielestäni ihan riittäviä normikäyttöön. Nykyinen 150 heppaa ja 250 Nm vääntöä tuntuvat joskus hieman rajoittuneilta varsinkin tiukoissa ohitustilanteissa.
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)