Turbosta ja sen vaihdosta
Turbosta ja sen vaihdosta
Kirjoittelin tuonne toiseen letkuun, mutta sinne ei tainnut enää kukaan eksyä, joten laitoin uuden ketjun aiheesta.
Täällä(kin) olisi 9-5 2.3t vm. -00 ja 232 tkm ajettu, sinistä savua pukkaa käynnistäessä ja öljyä kuluu. Turbonvaihto lienee siis ajankohtainen.
Kävin ohimennen PCS:llä ja uusi GT17 olisi asennettuna 1000 euroa, Mitsu 1500e. Taidan kuitenkin kallistua ostamaan turbon jostain muualta ja käyttämään asennuksessa Saabistiystävää "hyväkseni" kaljapalkalla.
Bilteman sivuilla GT17:n kohdalla lukee "genuine Garrett charger", malliko kuitenkin on Kiina-kopio? Speedpartsilla hinnat olisivat seuraavat:
GT17 570e
GT17 Stage1 594e
Mitsu Stage1 715e
Ihmeen pieni hintaero tossa tavallisessa ja Stage1-mallissa, kertokaa joku joka näistä mitään tajuatte, että miksi? Onko noissa muuta eroa kuin toisessa isompi ropelli?
Täällä(kin) olisi 9-5 2.3t vm. -00 ja 232 tkm ajettu, sinistä savua pukkaa käynnistäessä ja öljyä kuluu. Turbonvaihto lienee siis ajankohtainen.
Kävin ohimennen PCS:llä ja uusi GT17 olisi asennettuna 1000 euroa, Mitsu 1500e. Taidan kuitenkin kallistua ostamaan turbon jostain muualta ja käyttämään asennuksessa Saabistiystävää "hyväkseni" kaljapalkalla.
Bilteman sivuilla GT17:n kohdalla lukee "genuine Garrett charger", malliko kuitenkin on Kiina-kopio? Speedpartsilla hinnat olisivat seuraavat:
GT17 570e
GT17 Stage1 594e
Mitsu Stage1 715e
Ihmeen pieni hintaero tossa tavallisessa ja Stage1-mallissa, kertokaa joku joka näistä mitään tajuatte, että miksi? Onko noissa muuta eroa kuin toisessa isompi ropelli?
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Suosittelen noista Mitsua. Tuo GT17 Stage1 vaikuttaa todelliselta pakopainegeneraattorilta kun turbiinisiipi on vakio ja kompuraa vain kasvatettu.
Mitsu on huomattavasti laadukkaampi/kestävämpi ja sille saa helposti luotettavan softan (Aeron vakio) jolla toimii kuten pitää ja saa aidon Aeron tehot.
Mitsu Stage1 on vähän tarpeeton ellei aio virittää stage3+ tasolle ja yli 300hv. Toiminee ihan OK vakiolla Aeron softallakin mutta hyötyä ei tule verrattuna normaaliin versioon. Turvallisin valinta siis normaali 15T mitsu, mutta jos tehonnälkä kasvaa niin tuo stage1 versio. Niitä GT17 ahtimia en harkitsisi edes.
Mitsun tapauksessa tuo stage1 versio on fiksumpi koska pakopesäkin on isompi kompurasiiven lisäksi, varjopuolena tulee hitusen hitaampi herääminen vrt. normaali 15T.
Mitsu on huomattavasti laadukkaampi/kestävämpi ja sille saa helposti luotettavan softan (Aeron vakio) jolla toimii kuten pitää ja saa aidon Aeron tehot.
Mitsu Stage1 on vähän tarpeeton ellei aio virittää stage3+ tasolle ja yli 300hv. Toiminee ihan OK vakiolla Aeron softallakin mutta hyötyä ei tule verrattuna normaaliin versioon. Turvallisin valinta siis normaali 15T mitsu, mutta jos tehonnälkä kasvaa niin tuo stage1 versio. Niitä GT17 ahtimia en harkitsisi edes.
Mitsun tapauksessa tuo stage1 versio on fiksumpi koska pakopesäkin on isompi kompurasiiven lisäksi, varjopuolena tulee hitusen hitaampi herääminen vrt. normaali 15T.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Moi
Mulla on 2.0t. Onko Mitsu myös tässä tapauksessa parempi valinta ja minkälaiseksi softa pitää päivittää?
Mulla on 2.0t. Onko Mitsu myös tässä tapauksessa parempi valinta ja minkälaiseksi softa pitää päivittää?
9-5 Aero Wagon -06
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Kyllä se mitsu 2-litraiseenkin istuu. Tehtaan softa ko. kombinaatiolle olisi 9-3 Aeron softa, joka on tosin turhan kesy varsinkin kun 9-5 vakiocooleri on parempi. Sen saman ~250hv siitä muuhun koskematta saa kuitenkin (esim. ecuprojectilla on hyvä softa tätä varten).
Jos auto on 1998-2000 niin suuttimet on pienemmät ja on syytä vaihtaa samoiksi kuin muissa. 2001 eteenpäin ei tarvitse.
Jos auto on 1998-2000 niin suuttimet on pienemmät ja on syytä vaihtaa samoiksi kuin muissa. 2001 eteenpäin ei tarvitse.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Kiitokset avusta. Loka-marraskuussa pitäisi vähän rempata, kun silloin finanssit taipuvat paremmin.
Mistähän tuota Mitsua saisi halvimmalla? Käytettykin tulisi kyseeseen, kun ei tuon auton arvookaan enää pilviä hivele ja jos Mitsu kestääkin paremmin...
Mistähän tuota Mitsua saisi halvimmalla? Käytettykin tulisi kyseeseen, kun ei tuon auton arvookaan enää pilviä hivele ja jos Mitsu kestääkin paremmin...
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Kai se uutena halvin on joko elkparts (~550 puntaa) tai Speedparts (reilu 6000kr, 10% klubiale päälle?)
Käytettynä voi löytyä ruotsin saabturboclubin foorumilta tai muualta ulkomailta, ehkä ebay myös. Tuurilla kotimaiseltakin purkaamolta mutta saattavat mennä nopeasti niistä.
Käytettynä voi löytyä ruotsin saabturboclubin foorumilta tai muualta ulkomailta, ehkä ebay myös. Tuurilla kotimaiseltakin purkaamolta mutta saattavat mennä nopeasti niistä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
itselläni meni turbo kans säpäleikisi.Imu puolen siivistä lähti palasia.Mites muilla onko palaset jääny cooleriin vai onko menny pidemmälle en ole vielä tutkinut omaa biiliä ?
- Kuski -
Saab 9-5 Wagon 2.0t
Scania 144
Saab 9-5 Wagon 2.0t
Scania 144
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Sen verran kannattaa ottaa huomioon että jos laitette mitsun turbon mikä on sillä -06 Aeron imuputkella ja laitetta vielä esim.JT:en 3" koko putkiston niin tälle kompinaatiolle ei ole olemassa HYVIN toimivaa softaa missään yleisessä jakelussa.. Se 9-3 Aeron softasta tehty stage toimii kohtuu hyvin jos autoon ei tehdä sitten muuta muutosta kuin se ahdin (ja ehkä 3" downpipe), mutta jos sitten muutetaan vielä isompi imuputki ja 3" putkisto niin sen jälkeen T7 adaptoi ahtopaineet päin seiniä...jcarlson kirjoitti:Kyllä se mitsu 2-litraiseenkin istuu. Tehtaan softa ko. kombinaatiolle olisi 9-3 Aeron softa, joka on tosin turhan kesy varsinkin kun 9-5 vakiocooleri on parempi. Sen saman ~250hv siitä muuhun koskematta saa kuitenkin (esim. ecuprojectilla on hyvä softa tätä varten).
Jos auto on 1998-2000 niin suuttimet on pienemmät ja on syytä vaihtaa samoiksi kuin muissa. 2001 eteenpäin ei tarvitse.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Olin Mitsupäivityksen yhteydessä ajatellut tuota kolkkiaeron softaa, koska muut rojut pysynevät suunnillee alkuperäisenä. Täytyy katsoa, mikä versio ecuprojectilla liikkuu - pohjana ilmeisesti tuo Aeron softa?jcarlson kirjoitti:Kyllä se mitsu 2-litraiseenkin istuu. Tehtaan softa ko. kombinaatiolle olisi 9-3 Aeron softa, joka on tosin turhan kesy varsinkin kun 9-5 vakiocooleri on parempi. Sen saman ~250hv siitä muuhun koskematta saa kuitenkin (esim. ecuprojectilla on hyvä softa tätä varten).
Jos auto on 1998-2000 niin suuttimet on pienemmät ja on syytä vaihtaa samoiksi kuin muissa. 2001 eteenpäin ei tarvitse.
Riittääkö 98-00 punaiset suuttimet ?
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Ottaisin pohjaksi 9-5 softan johon sopivasti karttoja 9-3 Aerosta.. Tosin ecuprojectilta löytyy jo varsin hyvin toimivia softia 15T + 2.0 yhdistelmälle 9-5:een jo valmiiksikin. Niissä lienee pohjana joku uudehko 9-5 softa.
Punaiset suuttimet riittää kyllä vakio bensanpaineillakin 270hv saakka, samankokoiset kuin uudemmat ruskeat.
Punaiset suuttimet riittää kyllä vakio bensanpaineillakin 270hv saakka, samankokoiset kuin uudemmat ruskeat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Onko kokemuksia, miten 98-00 2.0 toimii, jos pohjalla on uudemmat 9-5 softat? Muistaakseni joku ongelma ilmeni jos otti 98-00 tehdasvirin kartat uudemmalle pohjalle.jcarlson kirjoitti:Ottaisin pohjaksi 9-5 softan johon sopivasti karttoja 9-3 Aerosta.. Tosin ecuprojectilta löytyy jo varsin hyvin toimivia softia 15T + 2.0 yhdistelmälle 9-5:een jo valmiiksikin. Niissä lienee pohjana joku uudehko 9-5 softa.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Muistakseeni ainakin 2,3t -98 toimi tuolla uudemmalla (07-08) basesoftalla ihan hyvin, mutta voihan sitä muokata esim. Hirsch tai tehdasvirisoftan päälle sopivat kartat 15T:tä varten. Tuntuu riippuvan hieman softasta tuleeko ongelmia vai ei nopeustiedon ja cruisen kanssa, riippuen siitä mitä on tilan säästämiseksi karsittu. Biopower pohjat ei toimi vanhemmissa ilman TCS:ää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Sininen pilvi pöllähti tänään kiihdyttäessä.
Lähdin kiihdyttämään ikkuna raollaan. Ahdot eivät nousseet ja kesken kiihdytyksen alkoi kuulua voimakasta rahina/hankausääntä ja taustapeilissä näkyi melkoinen sininen pölläkkä. Kotia pääsin 15km matkan.
Oletettavasti turbo vaihtoon? Foorumilta ja WISsistä löytyy hyviä ohjeita, joilla pitäisi pystyä turbo vaihtamaan. Samalla on hyvä paikka tehdä Garret -> Mitsu konversio. Osalista, korjatkaa jos jotain uupuu:
-Itse tubo, mitsun TD04HL-15T #5 (tai 6#)
-Vesiputkia varten kaksi 12mm banjoa + neljä kuparitiivistettä 12mm sisähalkaisijalla ja esim. 16mm ulkohalkaisijalla
-Uudet öljyt + suodattimen
-Uudet jäähdytysnesteet samalla
-Prikkoja + pinnapultteja sitä mukaan kun vanhat katkeilee
Sitten kysymyksiä.
-Miten on turbon imuputkien kanssa, mikä ero on 170hv ja aeron vm<06 imuputkilla?
-Uskaltaako autolla ajaa? Jos ei voi, niin onnistuuko vaihdon alakautta tehtävä työ esim. nostamalla autoa pukkien avulla 30cm?
-Onnistuuko pakopesän vaihto suurempaan jälkeenpäin (speedpartsilla 6# ~200e), vai onko fiksumpaa tilata kerralla stagemitsu?
Lähdin kiihdyttämään ikkuna raollaan. Ahdot eivät nousseet ja kesken kiihdytyksen alkoi kuulua voimakasta rahina/hankausääntä ja taustapeilissä näkyi melkoinen sininen pölläkkä. Kotia pääsin 15km matkan.
Oletettavasti turbo vaihtoon? Foorumilta ja WISsistä löytyy hyviä ohjeita, joilla pitäisi pystyä turbo vaihtamaan. Samalla on hyvä paikka tehdä Garret -> Mitsu konversio. Osalista, korjatkaa jos jotain uupuu:
-Itse tubo, mitsun TD04HL-15T #5 (tai 6#)
-Vesiputkia varten kaksi 12mm banjoa + neljä kuparitiivistettä 12mm sisähalkaisijalla ja esim. 16mm ulkohalkaisijalla
-Uudet öljyt + suodattimen
-Uudet jäähdytysnesteet samalla
-Prikkoja + pinnapultteja sitä mukaan kun vanhat katkeilee
Sitten kysymyksiä.
-Miten on turbon imuputkien kanssa, mikä ero on 170hv ja aeron vm<06 imuputkilla?
-Uskaltaako autolla ajaa? Jos ei voi, niin onnistuuko vaihdon alakautta tehtävä työ esim. nostamalla autoa pukkien avulla 30cm?
-Onnistuuko pakopesän vaihto suurempaan jälkeenpäin (speedpartsilla 6# ~200e), vai onko fiksumpaa tilata kerralla stagemitsu?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Laita #5 pakopesällä, se tonnarin ahdin on hankala saada sopimaan ja hukkaportti toimimaan oikein.
Aeron imuputki on selvästi isompi ja erikokoisella v-bandilla turbon päässä, eli 06-> turbo ja imuputki on vaihdettava parina. Suosittelen kyseistä komboa.
En ajelisi ylimääräistä, ja kyllä pitäisi riittää 30cm nostaminen.
Jos n. 270-280hv ei riitä niin kannattaa samantien mielummin vaihtaa ahdin johonkin selvästi isompaan, tavoitteista riippuen esim. 19T, pottu, gt3071 jne.
Aeron imuputki on selvästi isompi ja erikokoisella v-bandilla turbon päässä, eli 06-> turbo ja imuputki on vaihdettava parina. Suosittelen kyseistä komboa.
En ajelisi ylimääräistä, ja kyllä pitäisi riittää 30cm nostaminen.
Jos n. 270-280hv ei riitä niin kannattaa samantien mielummin vaihtaa ahdin johonkin selvästi isompaan, tavoitteista riippuen esim. 19T, pottu, gt3071 jne.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
No tänään huomasin pölläyttävän ison pilven sinistä käynnistäessä.
Mitään en noitten turbojen päälle ymmärrä joten kysellään mikä olisi toimivin kokoonpano minulle. Auto on (my-04) ja matalapaineturbo.
Uudessa versiossa riittäisi täyspaine tai aeron tehot.
Mistä ja mikä turbo
Mistä softa
Kuka tekee edullisesti (no ei tietenkään kukaan)
Auto ostettu huhtikuussa saiskohan tuossa myyntiliikkeestä jotain korvausta.
Mitään en noitten turbojen päälle ymmärrä joten kysellään mikä olisi toimivin kokoonpano minulle. Auto on (my-04) ja matalapaineturbo.
Uudessa versiossa riittäisi täyspaine tai aeron tehot.
Mistä ja mikä turbo
Mistä softa
Kuka tekee edullisesti (no ei tietenkään kukaan)
Auto ostettu huhtikuussa saiskohan tuossa myyntiliikkeestä jotain korvausta.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06