Aika monessa nykyautossa taitaa tuo läppäkotelo olla vanhemmiten varsin heikko lenkki. Luettuani koti- ja ulkomaisia keskustelufoorumeita olen havainnut, että näin on selvästi myös Saabin laita. Britanniasta löytyisi ainakin yksi taho, joka korjaa näitä ihan työkseen, mutta eipä ole intoa lähetellä mitään sellaista merten taa jolle vielä itsekin pystyy tekemään jotain.
Tässäpä aluksi ne oireet, joiden perusteella allekirjoittanut ryhtyi epäilemään läppäkoteloa:
1. Satunnaisesti syttyvä ja usein kuitenkin itsekseen sammuva "check engine" -valo. Kampiakselin asentoanturi oli jo vaihdettu edellisen omistajan toimesta.
2. Moottorin kummallinen ryntäily, kuin aave olisi käynyt painamassa kaasupoljinta silloin tällöin
3. Lopulta 2 x tielle jäänti, TCS -valoineen yms. jolloin moottori suostui vain käynnistymään sekunniksi mutta sammui heti. Akun irrotus hetkeksi palautti kyvyn saada ajoneuvo ajamalla kotiin mutta vain lyhyen matkan, toisella kertaa alle kilometri ja toisella kertaa n. 4 kilometriä.
Kerrottakoon vielä, että limp home -solenoidi oli mekaanisesti hajonnut, eikä siis voinut toimia valmistajan tarkoittamalla tavalla. Mutta päättelyketjussani limp home -solenoidia tarvitaan vasta sitten kun jokin on jo mennyt pahasti pieleen, joten en uskonut että se itse olisi voinut aiheuttaa kuvailemiani ongelmia. Enemmänkin epäilin eräästä toisesta ajoneuvosta minulle ennestään tuttua läpän kulloistakin positiota ilmaisevaa paluutietoa. No koska matkahuolto toi viimeinkin eilen uuden limp home -solenoidin, päätin sen asennuksen yhteydessä laittaa
läppäkotelon saman tien paloiksi ja katsoa mitä se oli syönyt. Sisällä odotti melkoinen ylläri!
Kuva1: Kannen ja kelan poiston jälkeen johtimet näyttivät tältä
http://kuvapilvi.fi/k/Y421.jpg
Kuva2: Tuon pyörivän kestomagneetin poiston jälkeen avautui lisää näkymiä
http://kuvapilvi.fi/k/Y42D.jpg eli mitäköhän tuon mustan aluslevyn alla oikein onkaan. Sitä en kuitenkaan onnistunut poistamaan, joten oli pakko tyytyä hellittämään sitä avaamalla nuo pienet T8:n torxit. Sen jälkeen johdot sai varovasti alta pois
http://kuvapilvi.fi/k/Y420.jpg
Tässä välissä olin jo ehtinyt kolvaamaan tuon liittimen irti ja seuraavaksi edessä oli johtojen
korjaus ja uudelleen paketointi. Käytin noihin lyhyisiin yksinkertaisesti kutistesukkaa, pidemmät johtimet vaihdoin uusiin niin kaukaa katkaisten kuin pystyi ja loppupätkät naamioin taas samaisella kutistesukalla
http://kuvapilvi.fi/k/Y42t.jpg Sitten vain liittimen kolvaus takaisin paikalleen
http://kuvapilvi.fi/k/Y42x.jpg ja paketti kasaan
http://kuvapilvi.fi/k/Y42v.jpg muistaen kiristää tuon mustan aluslevyn torxit. Huomaa uutuuttaan kiiltävä limp home -solenoidi!
Nuo johtimet, joilla korjauksen tein olivat hieman liian paksuja ja vain yksi väri osui kohdalleen. Mutta kun vika oli noin ilmeinen, niin korjaajakin on silloin malttamaton. Sitä käytetään mitä pakista löytyy..! Ja koeajolla olikin sitten jo juhlan tuntua ilmassa. Kaikki toimi, ei kertaakaan check engine -valoa, jonka välkyttelyyn olikin jo lähes tottunut viimeisen parinsadan kilometrin aikana. Ei moottorin kummallista vaeltelua ja itsekseen ryntäilyä. Solenoidikin on nyt kunnossa, mutta sitä ei enää tarvittu! Aiemmin tuon solenoidin sähköinen osuus päästeli vähän väliä sellaisia iloisia konepistoolisarjoja klak-klak-klak-klak-klak voimatta vialle yhtään mitään. Huomenna lähden pidemmälle lenkille ja katsotaan miltä sen jälkeen vaikuttaa.
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)