Eilen saabi sammui kuin oli tyhjäkäynnillä ja sen jälkeen check engine valo syttyi ja nyt lähtee käyntiin ainoastaan kuin antaa kaasua mutta ei käy tyhjäkäynnillä. Auto on 9-5 -99 2.3t, huohitinpäivistys on tehty sekä kampiakselin asentoanturi vaihdettu. Epäilen turboa koska kuluttaa öljyä, miten sen sai chekattua löytyiskö kuvaa? Kiitos etukäteen vastauksista.
Jos nollaat limp homen niin käytä myös akun kenkää irti että vikakoodi poistuu eikä mene heti uudestaan limppiin. Todennäköisesti kotelon joutuu vaihtamaan (PCS/Speedparts about 400e) koska vika uusii jossain vaiheessa läpän asentopotikoiden hiilipintojen kulumisen takia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kyllähän sitä läppää ja kurkkua voi jarrukliinerillä huuhtoa. Kannattaa kuitenkin luetuttaa vikakoodit ja merkkihuollossa voivat tehdä ns. toleranssin laajennuksen, jolla läppäkotelo saattaa toimia pitkäänkin... PCS:ltä uuden läppäkotelon saa noin puolet halvemmalla kuin marmoritiskillä.
Puhdistus voi auttaa jos vika on siinä mutta todennäköisempää on että ne potikat on vaan loppu..
Samoin toleranssien laajennus ja kotelon toimiminen täysin kuten pitääkin on mielestäni vähän niin ja näin. Onhan se totta ettei limppiin mene enää yhtä herkästi eikä CE:tä syty mutta kyllä se varsinainen vika siellä edelleen on.
Eron huomaa sitten kun vaihtaa ihan oikeasti uuden läppäkotelon, toiminta paranee varsinkin pienissä vauhdeissa ja pienellä kaasulla ja yleisesssä läpän toiminnan sulavuudessa. Huononeminen tapahtuu hiljalleen joten sitä ei välttämättä huomaa ellei ole todella tarkka.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson kirjoitti:Puhdistus voi auttaa jos vika on siinä mutta todennäköisempää on että ne potikat on vaan loppu..
Samoin toleranssien laajennus ja kotelon toimiminen täysin kuten pitääkin on mielestäni vähän niin ja näin. Onhan se totta ettei limppiin mene enää yhtä herkästi eikä CE:tä syty mutta kyllä se varsinainen vika siellä edelleen on.
Eron huomaa sitten kun vaihtaa ihan oikeasti uuden läppäkotelon, toiminta paranee varsinkin pienissä vauhdeissa ja pienellä kaasulla ja yleisesssä läpän toiminnan sulavuudessa. Huononeminen tapahtuu hiljalleen joten sitä ei välttämättä huomaa ellei ole todella tarkka.
Voisko tuosta johtua pieni nykiminen liikkeelle lähdettäessä eli semmoista "tasaista lähtöä" ei meinaa saada millään aikaiseksi? Mullahan oli tuo sama läppäkotelopaskainen-> limp home -ongelma. Löytyypi tuolta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=78912
Hyvin todennäköisesti juuri tästä johtuu. Eli yleensä se potikan hiilipinta kuluu siitä hiukan tyhjäkäynnin päältä jolloin liikkeellelähdöt rumenee ja toleranssien laajennuksenkin jälkeen sieltä löytyy "kuollut kohta". Samoin CE:n syttyminen ja limppaus tapahtuu yleensä ryömittelyssä tai liikkeellelähdössä eikä esim. täyskaasulla.
Samantyylinen ilmiö muuten kuin vanhemmissa L-Jetronic ja Motronic-autoissa joissa ilmamäärämittarissa potikan liukupinta kuluu puhki.
Vialle on myös tyypillistä että ensimmäisen limppauksen jälkeen kestää tovin ennenkuin uudelleen limppaa vähitellen tihentyen kunnes on lopullisesti rikki.
Mielestäni kannattaa ehkä vaihtaa jo aiemmin em. mukavuussyistä jos vain budjetti kestää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
No niin nyt tuli tilattua uusi läppäkotelo elkpartsista mutta mitään tiivisteitä ei tullut mukaan, eli tarviiko hakea uudet tiivisteet marmoritiskiltä?