saabi hyytyi, check engine

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
station1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 09:19
Paikkakunta: Kirkkonummi

saabi hyytyi, check engine

Viesti Kirjoittaja station1 »

Moi,

Eilen saabi sammui kuin oli tyhjäkäynnillä ja sen jälkeen check engine valo syttyi ja nyt lähtee käyntiin ainoastaan kuin antaa kaasua mutta ei käy tyhjäkäynnillä. Auto on 9-5 -99 2.3t, huohitinpäivistys on tehty sekä kampiakselin asentoanturi vaihdettu. Epäilen turboa koska kuluttaa öljyä, miten sen sai chekattua löytyiskö kuvaa? Kiitos etukäteen vastauksista. :?
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: saabi hyytyi, check engine

Viesti Kirjoittaja mike »

Meniköhän läppäkotelo Limp home -tilaan?

http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... _reset.jpg
Viimeksi muokannut mike, Su Joulu 21, 2008 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: saabi hyytyi, check engine

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vika erittäin todennäköisesti läppäkotelossa joka on mennyt limp-home tilaan. Resetointiin löytyy ohje täältä (myös vaihtoon): http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... ttle_body/

Jos nollaat limp homen niin käytä myös akun kenkää irti että vikakoodi poistuu eikä mene heti uudestaan limppiin. Todennäköisesti kotelon joutuu vaihtamaan (PCS/Speedparts about 400e) koska vika uusii jossain vaiheessa läpän asentopotikoiden hiilipintojen kulumisen takia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
station1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 09:19
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: saabi hyytyi, check engine

Viesti Kirjoittaja station1 »

Nopeita vastauksia kiitos, pitää mennä heti tarkistamaan limp-home..
station1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 09:19
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: saabi hyytyi, check engine

Viesti Kirjoittaja station1 »

Kyllähän läppäkotelo oli limp home tilassa ja nyt vaikuttaa toimivan.

Pystyykö tuon läppäkotelon puhdistamaan vai pitääkö heti vaihtaa uusi ?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: saabi hyytyi, check engine

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllähän sitä läppää ja kurkkua voi jarrukliinerillä huuhtoa. Kannattaa kuitenkin luetuttaa vikakoodit ja merkkihuollossa voivat tehdä ns. toleranssin laajennuksen, jolla läppäkotelo saattaa toimia pitkäänkin... PCS:ltä uuden läppäkotelon saa noin puolet halvemmalla kuin marmoritiskillä.

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: saabi hyytyi, check engine

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Puhdistus voi auttaa jos vika on siinä mutta todennäköisempää on että ne potikat on vaan loppu..

Samoin toleranssien laajennus ja kotelon toimiminen täysin kuten pitääkin on mielestäni vähän niin ja näin. Onhan se totta ettei limppiin mene enää yhtä herkästi eikä CE:tä syty mutta kyllä se varsinainen vika siellä edelleen on.
Eron huomaa sitten kun vaihtaa ihan oikeasti uuden läppäkotelon, toiminta paranee varsinkin pienissä vauhdeissa ja pienellä kaasulla ja yleisesssä läpän toiminnan sulavuudessa. Huononeminen tapahtuu hiljalleen joten sitä ei välttämättä huomaa ellei ole todella tarkka.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
9000 2.3 turbo
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Loka 01, 2003 09:10

Re: saabi hyytyi, check engine

Viesti Kirjoittaja 9000 2.3 turbo »

jcarlson kirjoitti:Puhdistus voi auttaa jos vika on siinä mutta todennäköisempää on että ne potikat on vaan loppu..

Samoin toleranssien laajennus ja kotelon toimiminen täysin kuten pitääkin on mielestäni vähän niin ja näin. Onhan se totta ettei limppiin mene enää yhtä herkästi eikä CE:tä syty mutta kyllä se varsinainen vika siellä edelleen on.
Eron huomaa sitten kun vaihtaa ihan oikeasti uuden läppäkotelon, toiminta paranee varsinkin pienissä vauhdeissa ja pienellä kaasulla ja yleisesssä läpän toiminnan sulavuudessa. Huononeminen tapahtuu hiljalleen joten sitä ei välttämättä huomaa ellei ole todella tarkka.
Voisko tuosta johtua pieni nykiminen liikkeelle lähdettäessä eli semmoista "tasaista lähtöä" ei meinaa saada millään aikaiseksi? Mullahan oli tuo sama läppäkotelopaskainen-> limp home -ongelma. Löytyypi tuolta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=78912
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: saabi hyytyi, check engine

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hyvin todennäköisesti juuri tästä johtuu. Eli yleensä se potikan hiilipinta kuluu siitä hiukan tyhjäkäynnin päältä jolloin liikkeellelähdöt rumenee ja toleranssien laajennuksenkin jälkeen sieltä löytyy "kuollut kohta". Samoin CE:n syttyminen ja limppaus tapahtuu yleensä ryömittelyssä tai liikkeellelähdössä eikä esim. täyskaasulla.
Samantyylinen ilmiö muuten kuin vanhemmissa L-Jetronic ja Motronic-autoissa joissa ilmamäärämittarissa potikan liukupinta kuluu puhki.

Vialle on myös tyypillistä että ensimmäisen limppauksen jälkeen kestää tovin ennenkuin uudelleen limppaa vähitellen tihentyen kunnes on lopullisesti rikki.
Mielestäni kannattaa ehkä vaihtaa jo aiemmin em. mukavuussyistä jos vain budjetti kestää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
station1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 09:19
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: saabi hyytyi, check engine

Viesti Kirjoittaja station1 »

No niin nyt tuli tilattua uusi läppäkotelo elkpartsista mutta mitään tiivisteitä ei tullut mukaan, eli tarviiko hakea uudet tiivisteet marmoritiskiltä?
Vastaa Viestiin