Läppäkotelon puhdistus?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Läppäkotelon puhdistus?

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Kysyisin neuvoa läppäkotelon puhdistukseen. Eli onko viisainta ottaa irti koko läppätalo ja onko anturit siellä läpän tykönä metalliosassa vai ulkopuolella sen muovisen osan sisällä? Brake cleaner on ilmeisesti ihan hyvä tuohon puhdistukseen.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Läppäkotelon puhdistus?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Ei tarvitse/kannata irrottaa - joutuis vaan laittamaan uuden tiivisteen kotelon alle. Paineputki irti ja läppäkotelon puhdistusainetta (Forte on hyvä, mutta muiltakin valmistajilta löytyy) reilusti suihkuttamalla koteloon sisälle. Läppä pitää myös avata ja putsata seinämät ja läpän reunat ja akselin juuret. Käytin tähän vanhaa hammasharjaa. Mitään antureita ei ole sisäpuolella. Annan aineen vaikuttaa niin, että kaikki tummentumat ja roskat irtoaa. Varmista, että läppä ei takeltele siinä kun se lähtee aukeamaan.

Hyvällä säkällä kotelon ympärillä oleva paineputken tiiviste on ehjä, mutta jos on ihan länässä tai murtunut, niin pitää vaihtaa. uusi tiiviste pitää päältä öljytä, ettei hajoa kun tunkee putken siihen päälle.

Kone protestoi käynnistyksessä kunnes kaikki putsausaine on palanut.

Brake cleanerin käytöstä en ole ihan varma...
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Läppäkotelon puhdistus?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Itse mekaanisen läpän voi puhdistaa eikä vaadi kotelon irroittamista. Normaalisti tuo ei kyllä ole tarpeen. Jos läppä on ihan öljyssä/karstassa, niin vian aiheuttaja on kyllä muualla. Läpän mustan muovikannen alla on sitten elektroniikka, joka on pääsääntöisesti syy vikatilanteisiin. Raja-arvoja voi huollossa käydä säädättämässä, mutta siinä kaikki. En ole tietoinen tapauksista missä kotikonstein (ilman kolvia ja elektroniikka osaamista) kotelo olisi saatu luotettavasti korjattua. Ilmavuodot = läppäkotelolle menevät letkut ja niiden kunto kannattaa tarkistaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Läppäkotelon puhdistus?

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Kyseessä on kaverin auto, jossa oli huohotushäikkää reilu vuosi sitten(savutti mahtavasti tyhjäkäynnillä) ja päivityksen ja letkujen vaihdolla tuo loppui, mutta on mennyt kaks kertaa limppiin sen jälkeen. Tästä tuli ajatus että öljy sotki läpän anturit. Elikkä itse anturit eivät likaannu tästä ja niitä ei voi/kannata yrittää puhdistaa, mutta läppä voi takerrella tuon sotkun takia. Ymmärsinkö oikein?
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Läppäkotelon puhdistus?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Juuri niin. Omass aiemmassa femmassa turbo puhalsi öljyt ja sotki läppäkotelon. Putsaus poisti takeltelun.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Läppäkotelon puhdistus?

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Kiitos kaikille nopeista ja valaisevista vastauksista.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Vastaa Viestiin