Aero 2002 nykii pintakaasulla?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
JKK
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Loka 28, 2006 17:16

Aero 2002 nykii pintakaasulla?

Viesti Kirjoittaja JKK »

Auto on siis Aero MY2002, 5v.automaatti.

Ongelma on pieni, mutta kysymisen arvoinen; Tien päällä ajellessa, pintakaasualueella tuntuu toisinaan aavistuksen omaista nykimistä/nyhtämistä. Joskus jopa pieni satunnainen nykäisy/katkos, joka kuitenkin ilmenee harvemmin. Sellainen kuin katkeaisi polttoaineen syöttö sekunnin murto-osaksi. Ja puhutaan alueesta, jolloin ei oikein olla veto päällä eikä välttämättä moottorijarrutuksenkaan puolella. Tunne on sellainen, ikäänkuin auto ei osaisi päättää mennäänkö vai ei. Pieni kaasun polkaisu, ja ongelmaa häviää. Myöskään kaupunkinopeuksilla ilmiö ei esiinny. Yleisimmin esiintyy alueella 80-110km/h. Sen yläpuolella meno alkaa olemaan nyhtämätöntä. Kyse on siis pienestä ilmiöstä, johon normaali ihminen ei edes tarttuisi.

Autoon on juuri tehty iso huolto, PA-suodatin vaihdettu, huohotinsysteemi korjattu, uudet platinatulpat. Ja ilmiö esiintyy molemmilla 2002 ja 2008 aero-softalla. Myöskään laatikon ecu/sport-asennolla ei ole väliä. Ja vakionop-säätimellä sama juttu. Mitä ehdottaisitte? Vai onko ostettu ominaisuus?
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Vahva veikkaus on kaasuläppäkotelo. Kannattaa kokeilla puhdistamista. Mulla oli samanlaisia oireita ja puhdistus auttoi jonkin verran, mutta lopuksi kotelo piti vaihtaa. Läppäkotelon sisällä olevista johdoista oli kuoret hapristuneet. Johtojen vaihtoakin kannattaa yrittää jos juotin pysyy kädessä.
Uusi kotelo maksoi merkkiliikkeessä muistaakseni 827e ja Jyväskylässä PCS:llä n.420e.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Voi juku
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 19:04
Paikkakunta: Salo

Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?

Viesti Kirjoittaja Voi juku »

Moi, kaasuläppäkotelo olisi mun mielestä syyllinen oireeseen. Omassa kulkuneuvossa oli kyseinen osa tiensä päässä ja se alkoi aluksi pienenä nykimisenä justiinsa tasakaasulla. Vika tulee todennäköisesti pahenemaan hetken kuluttua vaikuttaen jopa täyskaasukiihdytykseen. Uusi kotelo PCS:ltä, tunnin työ ja auto parempi kuin koskaan.
Itse hain vian vaikeimman kautta ostaen uutta osaa DI-kassusta alipaineletkuihin vaikka oli vihje syyllisestä.
Nopeat syö hitaat, myös maantiellä....
9-5 Aero -02 Biopower by JCarlson
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?

Viesti Kirjoittaja koistha »

Kovasti tosiaan kuulostaa läppäkotelolta mutta ei niiden alipaineletkujenkaan vaihdosta haittaa varmaan ole. Jos läppäkotelo on viallinen, niin putsaamisella pääset ehkä puoli vuotta/vuoden eteenpäin mutta sitten ongelmat palaavat.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
JKK
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Loka 28, 2006 17:16

Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?

Viesti Kirjoittaja JKK »

Kävin juuri tekemässä tutkimuksia omalla Autocomin testerilläni. Löysin sieltä parametrin, joka kuvaa "kaasupolkimen absoluuttista asentoa" prosentteina. Tythjäkäynnillä arvo oli n.20%. Siitä kun kaasupedalia painaa hiljalleen pohjaa kohti, nousee prosentit siististi ja tasaisesti n.36% saakka. Siihen prosenttilukemien kasvaminen pysähtyy, kunnes lähellä kickdownia pomsahtaa suoraan 81% lukemaan, joka lienee aivan oikea arvo kaasu pohjassa, Mutta tuo 36%-81% ei lukemien puolesta näy minkäänlaista kasvua??? Onkohan aivan normaalia? Ajossa tuo pedali tuntuisi kuitenkin olevan aivan pelissä mukana koko alueella lukuunottamatta tuota pintakaasunypytystä. Ja myös ilmamassapyynnit seuraa tasaisesti kaasun asentoa ajon aikana koko pedalin liiikeradan matkalla.

Tuntisikohan joku teistä tuon kaasuläppäanturihässäkän toimintaa niin hyvin, että pystyisi valaisemaan tätä tapausta? Tai olisiko jollain jemmassa toimivaa kaasuläppäkoteloa vertailua varten? Voisi kokeilla toisella yksilöllä ennen uuden tilaamista.
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?

Viesti Kirjoittaja pmj »

Nyt on itselläkin sama vika. Nyt kun on tuossa tuo sid info laitettuna, niin voiko sitä kautta jotenkin varmentaa syyllisen kaasuläppäkoteloksi? mAir ja mReq vaeltelevat maantienopeudessa 100 yksikköä suuntaan ja toiseen alueella 200-300. (seuraavat kyllä toisiaan). Välillä on nykimättömiäkin hetkiä, jolloin lukematkin ovat rauhallisia.

Onko hyötyä yrittää puhdistaa kaasarinpuhdistusaineella poistamalla vain putki päältä?
JKK
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Loka 28, 2006 17:16

Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?

Viesti Kirjoittaja JKK »

pmj kirjoitti:Nyt on itselläkin sama vika. Nyt kun on tuossa tuo sid info laitettuna, niin voiko sitä kautta jotenkin varmentaa syyllisen kaasuläppäkoteloksi? mAir ja mReq vaeltelevat maantienopeudessa 100 yksikköä suuntaan ja toiseen alueella 200-300. (seuraavat kyllä toisiaan). Välillä on nykimättömiäkin hetkiä, jolloin lukematkin ovat rauhallisia.

Onko hyötyä yrittää puhdistaa kaasarinpuhdistusaineella poistamalla vain putki päältä?
Jotenkin tuntuu, että jos mAir heiluu tasakaasulla 100 yksiköllä, on MAF:issa oltava joku vika. Mulla ainakin lukemat seuraa todella nopeasti ja orjallisesti toisiaan muutaman yksikön sisällä tasakaasulla, ja myös kiihdytettäessä.

Asiasta toiseen... ByPass-venttiilistä lähtevän alumiinputken toinen pää, siis se joka menee imuputkeen ennen ahdinta. Pitääkö siinä liitoksessa olla jonkinlainen kumitiiviste? Mulla ei ole muuta kuin alumiininen laippa, joka tulee imuputkea vasten. Ja sitten se yksi 10mm ruuvi/nippa joka painaa putkea kiinni. En nimittäin löytänyt WIS:istä tuota kohtaa vaikka kuinka kahlasin sitä läpi.
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?

Viesti Kirjoittaja pmj »

JKK kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että jos mAir heiluu tasakaasulla 100 yksiköllä, on MAF:issa oltava joku vika. Mulla ainakin lukemat seuraa todella nopeasti ja orjallisesti toisiaan muutaman yksikön sisällä tasakaasulla, ja myös kiihdytettäessä.
Juu, kyllä mullakin seuraavat toisiaan. Molemmat pomppii samaan tahtiin ylös alas. Voiko tuon mAir:n ja mReq:n tarkoituksen ymmärtää niin, että kun läppä siellä kotelossa pomppii, niin se aiheuttaa mReq:n hyppimisen, jonka perässä taas mAir yrittää parhaansa mukaan pysyä?
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?

Viesti Kirjoittaja melberi »

JKK kirjoitti:Asiasta toiseen... ByPass-venttiilistä lähtevän alumiinputken toinen pää, siis se joka menee imuputkeen ennen ahdinta. Pitääkö siinä liitoksessa olla jonkinlainen kumitiiviste? Mulla ei ole muuta kuin alumiininen laippa, joka tulee imuputkea vasten. Ja sitten se yksi 10mm ruuvi/nippa joka painaa putkea kiinni. En nimittäin löytänyt WIS:istä tuota kohtaa vaikka kuinka kahlasin sitä läpi.
Kuuluu olla kumitiiviste.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

melberi kirjoitti:
JKK kirjoitti:Asiasta toiseen... ByPass-venttiilistä lähtevän alumiinputken toinen pää, siis se joka menee imuputkeen ennen ahdinta. Pitääkö siinä liitoksessa olla jonkinlainen kumitiiviste? Mulla ei ole muuta kuin alumiininen laippa, joka tulee imuputkea vasten. Ja sitten se yksi 10mm ruuvi/nippa joka painaa putkea kiinni. En nimittäin löytänyt WIS:istä tuota kohtaa vaikka kuinka kahlasin sitä läpi.
Kuuluu olla kumitiiviste.
Onko minkä kokoinen se O-rengas sielä? mullakin tiiviste tiellä tuntemattomalla..
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?

Viesti Kirjoittaja melberi »

Sabanisti kirjoitti:
melberi kirjoitti:
JKK kirjoitti:Asiasta toiseen... ByPass-venttiilistä lähtevän alumiinputken toinen pää, siis se joka menee imuputkeen ennen ahdinta. Pitääkö siinä liitoksessa olla jonkinlainen kumitiiviste? Mulla ei ole muuta kuin alumiininen laippa, joka tulee imuputkea vasten. Ja sitten se yksi 10mm ruuvi/nippa joka painaa putkea kiinni. En nimittäin löytänyt WIS:istä tuota kohtaa vaikka kuinka kahlasin sitä läpi.
Kuuluu olla kumitiiviste.
Onko minkä kokoinen se O-rengas sielä? mullakin tiiviste tiellä tuntemattomalla..
Sellainen putken ympärille sopivan tiukka (pysyy kiinni) ja pari milliä paksu.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?

Viesti Kirjoittaja koistha »

Tuon O-renkaan osanumero on 7987415 ja hinta Auto-Jalosella viime viikolla 0.96 euroa (sattui olemaan lasku juuri pöydällä).
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?

Viesti Kirjoittaja pmj »

Puhdistusaineet on ostettu, mutta ei näillä pakkasilla kyllä ruveta parkkipaikkamekaanikoksi. Tuntuu vähän, että mitä kovempi pakkanen niin sitä useammin nykii. Voisi koittaa heittää jonkun pahvin maskin taakse.

Kun täällä puhutaan läppäkotelon puhdistamisesta, niin tarkoitetaanko tällaista operaatiota vai ihan irti rassausta? http://www.saabcentral.com/techhelp/c90 ... _valve.php
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

pmj kirjoitti:Puhdistusaineet on ostettu, mutta ei näillä pakkasilla kyllä ruveta parkkipaikkamekaanikoksi. Tuntuu vähän, että mitä kovempi pakkanen niin sitä useammin nykii. Voisi koittaa heittää jonkun pahvin maskin taakse.

Kun täällä puhutaan läppäkotelon puhdistamisesta, niin tarkoitetaanko tällaista operaatiota vai ihan irti rassausta? http://www.saabcentral.com/techhelp/c90 ... _valve.php
Se riippuu ihan tekijästä minä kyllä käytin irti koko mötikän ei mikään kova homma ole..
ainut vaan että nestettä tulee jonkin verran ulos
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

pmj kirjoitti:Puhdistusaineet on ostettu, mutta ei näillä pakkasilla kyllä ruveta parkkipaikkamekaanikoksi. Tuntuu vähän, että mitä kovempi pakkanen niin sitä useammin nykii. Voisi koittaa heittää jonkun pahvin maskin taakse.

Kun täällä puhutaan läppäkotelon puhdistamisesta, niin tarkoitetaanko tällaista operaatiota vai ihan irti rassausta? http://www.saabcentral.com/techhelp/c90 ... _valve.php
Irrota se imuputki siitä läppäkotelon päältä, niin pääset näkemään sen läpän. Läppä on aika tarkkaa sovitetta ja seinämiin/läpän reunoihin kertynyt moska aiheuttaa läpän takertelua. Putsaus onnistuu ihan tuota kauttaa, mutta toki helpompi on rassata jos ottaa kotelon irti ja vie pöydälle.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Vastaa Viestiin