Vinkkejä vianetsintään

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Vinkkejä vianetsintään

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Joo ostin huutokaupasta -03 2,0t automaattifemman ja ongelmat alkoivat 30km ajon jälkeen kotimatkalla. Eli taustatiedot: paljon ajettu, mutta liikkeen huoltokirja alusta loppuun, turbo mm. vaihdettu 50tkm takaperin. Ja Vesan biopower stage1 softa, josta oli kuitti. OPEN SID oli aktivoitu. Kone käy nätisti, ei rallata jakoketjukaan. Ja tehoja oli hyvin, mutta ohittaessani kickdownilla rekkaa ja himmattuani, sytytti CE- ja TCS valot. Tehot varmaan liki puolittuivat ja tyhjäkäyntiä kävi epämääräisesti. No köröttelin sillä satoja kilometrejä kotiin, kun mitään vakavampaa ei vaikuttanut pellin alta löytyvän. Eikä savuta tai mitään. Öljyä ei kadonnut matkalla. Ei nostanut lämpöjä tai tehnyt painetta järjestelmään. Vikavalot syttyvät heti uudestaan, jos ne nollaa moottorinohjauksen sulaketta irti käyttämällä.

Vaihteistoöljyä oli alle alamerkin, mutta sitä lisäsin välittömästi. Ne oli vaihdettu kuitenkin alta 50tkm takaperin. Eli varmaankin korjaamon virhe, kun suurempia vuotoja ei näkynyt auton alla. Ja vaihteisto toimi kyllä niin auto- kuin käsivalintatilassa, joten tuskin liittyy asiaan. Eikös vaihteistolle ole oma vikavalonsa? Mikä tuollaisia oireita voisi aiheuttaa, kun en jotenkin usko, että 50tkm ajettu garretti antautuisi ilman savua tai vihellystä? Bypass ainakin vaikutti epämääräiseltä, alkuun tuli ilmaa läpi pitkään kun imi letkusta, mutta sitten se taas alkoi pitää?!?

No pitää tietysti viedä koodinlukuun aluksi. Läppäkotelo voi aiheuttaa epämäärisiä oireita? Ja onko tuo nyt jossain limb-tilassa, kun tehoja ei anna sillon kun nuo valot palavat? Tyhjäkäynti nousee kun laittaa vaihteenvalitsimen P-asentoon. Johonkin 1300rpm.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vinkkejä vianetsintään

Viesti Kirjoittaja JKen »

Vikakoodit Tech2:lla ja sen mukaan sitten jatko. Tod.näk. kaasuläppäkotelo
Tuohon automaattiöljyn tarkistukseen on ihan oma proseduurinsa, löytyy manuaalista.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkkejä vianetsintään

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Open sid aktivoitu niin näkee ainakin yhden vikakoodin ja näkikös sitä kaasuläpän tietojakin jos semmoiset täpät sidiin on ohjelmoitaessa laitettu. Hakusanoilla T7 open sid löytyy kuuklesta huru ja mycke
"Hevoseton" mies on huoleton mies
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: Vinkkejä vianetsintään

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Joo ainut paska, että pikselivikanen näyttö, niin yhden numeron/kirjaimen verran hyppää yli. Toki päätellä voisi. Noh aloitetaan SID-tarkastelulla & koodinluvulla ja sitten viisaampi. Läppäkotelon ja IMM puhdistus myös muutenkin ensitöikseen. Kyllä varmaan jonkin verran pakosti huohottaa öljyä 400tkm ajettu, josta softattuna jotakin 50tkm. Vaikkei merkittävää öljynkulutusta olisikaan.

Kiitokset vinkeistä, viimeaikaiset saab-kokemukset pohjautuvat vain og900:seen.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vinkkejä vianetsintään

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Oma vikakoodin lukija on tämmösiä vanhoja T7 - koneisia omistavalle likimain ehdoton investointi. Vähenee tommonen arvailu ainakin 90% saman tien. Nykyään on jo monenlaisia vaihtoehtoja. Allekirjoittanut on pärjäillyt jo n. 10 vuotta Elm327 Bt-adapterin ja puhelimen kera. Turvatyynyn koodit olen luetuttanut Tech 2:lla kerran, mutta muut tapaukset on menneet omilla konsteilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: Vinkkejä vianetsintään

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Joo kiitos vinkistä, pitää kyllä jokin edullinen OBD-lukija hommata. Eli edullisin juuri bt-adapteri ja puhelinsovellus.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vinkkejä vianetsintään

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muutaman kerran on reissussa sattunut, että tulee vikakoodi päälle, niin ihan huomattavasti koodin tietäminen antaa mielenrauhaa. Aina ne ei ole vakavia ja saa nollattua sen koodin heti samantien. Olen näiden viritettyjen automaattien kanssa havainnoinut sellaista piirrettä, että ihankuin joku jäisi hiukan jumiin tai kaipaisi herkistelyä. Etenkin jos on ajaa lutuutettu paljon taajama-ajoa ja sitten erehtyy kenkäsemään kunnolla ohituksessa kick-down:lle asti, voi auto nykäistä ja vähän ryppyillä. Kun sitten antaa happea muutaman kerran, ei kuitenkaan mitään vikaa ole. Viime talvena tuo 9-5 teki vieläpä kaverin ollessa puikoissa oikein kunnon valoshown, kun lähti kiihdyttämään hiukan rivakammin. Siellä oli esp, ja helikopterivalot vilkkumassa hyvän tovin kunnes tokeni. Pahan nenäksi oli obd2-portti rikki autosta, niin en voinut heti lukea koodeja. Ne ehti nollautua, ennenkuin sain pistokkeen vaihdettua ehjään.

On jo välillä ollut semmosta vainoharjaiseksi tulo ajatusta, kun molemmat automaatit oikkuilee samalla tavalla (koneiden salaliitto tms). 8O Jos näitä muistaa säännöllisesti kenkiä, ja kaikki hommat on kunnossa niitä nykäisyjäkin on paljon harvemmin. Kaikkineen pahimmat puutumiset on kuitenkin tullu näissä T7 -koneisissa tulleet nimenomaan bensapumpun takia. Sen pitää pystyä pukkaamaan lientä tarpeeksi silloin, kun lappu on lattiassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Vinkkejä vianetsintään

Viesti Kirjoittaja suapas »

Ite olen hoidellut ohitukset M asennolla. M4 yleensä riittää jokatilanteessa. Kickdownilla rääkäsee niin,että korviin sattuu... :D N. 4 euron bt-elmi ja torque puhelimesta löytyy iteltäkin.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Vastaa Viestiin